Audi idzie pod prąd rynkowym trendom i gamę swojego SUV-a klasy średniej wzbogaca o kolejną sportową wersję, która tym razem jest napędzana silnikiem wysokoprężnym. I to jakim! Oto nowe SQ5 TDI.

Nowa sportowa odmiana w sprzedaży będzie oferowana obok modelu o tej samej nazwie, ale z dopiskiem TFSI. Dotychczasowe SQ5 było bowiem wprawiane w ruch przez 3-litrowy, benzynowy silnik V6 o mocy 354 KM. Zapewniała ona godne uznania osiągi w postaci 5,4 s na rozpędzenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h i prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h. Podobnie jak wiele innych modeli Audi, także i ta wersja została wycofana ze sprzedaży, choć zapewne „na chwilę”, co jest spowodowane zamieszaniem związanym z normą WLTP.

Audi SQ5 TFSI
Audi SQ5 TFSI pod maską ma benzynową jednostkę V6 o mocy 354 KM.

Wysokoprężne SQ5 TDI, mimo że dysponuje niższą o 7 KM mocą (347 KM), wyciska ze swojej jednostki potężne 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępne od 2500 do 3100 obr./min i zapewnia jeszcze lepszy czas sprintu do 100 km/h. Jaki?

Oto 14 rzeczy, które wiemy na temat nowego Audi SQ5 TDI:
1 Między przednimi kołami pracuje 3-litrowy wysokoprężny silnik V6, który korzysta z elektrycznie napędzanej sprężarki (EAV), turbosprężarki o zmiennej geometrii, układu mikrohybrydowego (Mild Hybrid) oraz 48-woltowej instalacji elektrycznej. Do 100 km/h rozpędza Audi w czasie 5,1 s i pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi pomiędzy 6,6 a 6,8 l/100 km (według cyklu NEDC), co odpowiada emisji dwutlenku węgla na poziomie 172-177 g/1 km.
2Elektryczna sprężarka znana jest z modelu SQ7 (V8 TDI, 435 KM, 900 Nm) i w najnowszym SUV-ie niemieckiego producenta ma identyczne zadanie, a więc wspomóc turbosprężarkę w momencie, gdy gazy spalinowe nie mają jeszcze wystarczającej energii do jej „napędzania”, czyli w niskim zakresie obrotów. Inaczej mówiąc, jej obecność niweluje zjawisko turbodziury, sprawiając, że silnik zawsze ma wystarczająco wiele „pary”, aby raptownie przyspieszyć. Została ona umieszczona na ścieżce wylotowej intercoolera i tak naprawdę jest niewielkim silniczkiem elektrycznym o mocy 7 kW.

Audi SQ5 TDI
SQ5 TDI to najlepiej przyspieszająca do 100 km/h odmiana Q5. „Robi” to w 5,1 s.

3Układ mikrohybrydowy potrafi zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 l/100 km. Tak jak w innych odmianach silnika 3.0 TDI jego sercem jest alternator pełniący też funkcję rozrusznika (RSG) i połączony z wałem korbowym. Dzięki niemu podczas zwalniania auto potrafi odzyskiwać 12 kW energii, która zostaje magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 10 Ah i następnie wykorzystywana przez różne odbiorniki prądu.
4Działanie układu mikrohybrydowego objawia się możliwością jazdy na luzie przy prędkościach pomiędzy 55 a 160 km/h, a nawet z wyłączonym silnikiem (do 40 s). Ponadto, przy dojeżdżaniu np. do świateł system start-stop potrafi wyłączyć silnik, gdy SQ5 toczy się z prędkością 22 km/h i niższą.

Audi SQ5 TDI
Dzięki układowi mikrohybrydowemu SQ5 potrafi np. uruchomić system start/stop przy prędkości 22 km/h.

53-litrowy turbodiesel otrzymał m.in. zoptymalizowany system zarządzania temperaturą, a także zmodyfikowane wał korbowy, tłoki i korbowody – wszystko, aby sprostać wyższym mocy i momentowi obrotowemu.

6 Do współpracy z jednostką napędową zaprzęgnięto 8-stopniowy automat z konwerterem (tiptronic), wyróżniający się stosunkowo krótkimi, sportowymi przełożeniami niskich biegów i długimi w przypadku wyższych. Ma to z jednej strony zagwarantować optymalne przyspieszenia przy niewielkich prędkościach i oszczędne obchodzenie się z paliwem podczas jazdy np. autostradą.

Audi SQ5 TDI
Z silnikiem 3.0 TDI współpracuje 8-stopniowy automat z konwerterem, z którego moment obrotowy płynie stale do 4 kół.

7 SQ5 TDI otrzymało napęd quattro realizowany przez centralny, samoblokujący mechanizm różnicowy, który standardowo rozdziela napęd w proporcji 40 na przód i 60% na tył. Maksymalnie na przednie koła może zostać wysłane do 70% momentu obrotowego, natomiast na tylne – do 85% jego całkowitej wartości. Układ wspiera się system wektorowania momentu obrotowego pomiędzy koła, a opcjonalnie – sportowym mechanizmem różnicowym przy tylnej osi.

8 Za dopłatą Audi zaoferuje klientom dynamiczny układ kierowniczy, a więc z przekładnią o zmiennym uzębieniu, natomiast standardowo – adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia (w opcji jest zawieszenie pneumatyczne). Prześwit SQ5 względem zwyczajnych odmian tego modelu został obniżony o 30 mm.

Audi SQ5 TDI
Względem innych odmian Q5 prześwit SQ5 zmniejszył się o 30 mm – do 170 mm.

9 Typowo dla modeli Audi działanie najważniejszych podzespołów „spina” ze sobą system Audi Drive Select, wpływający na działanie m.in. układu kierowniczego, amortyzatorów, silnika czy przekładni. Jego ustawienia można zmieniać za naciśnięciem przycisku.

10 SQ5 TDI standardowo porusza się na 20-calowych obręczach aluminiowych z oponami 255/45, natomiast opcjonalnie – na 21-calowych.

 

11 Sportowy układ hamulcowy składa się z 6-tłoczkowych zacisków (w kolorze czarnym lub opcjonalnie czerwonym i z logiem w postaci litery „S”) z przodu i 375-milimetrowych tarcz.

12Sportowy charakter SQ5 TDI podkreślają liczne elementy zewnętrzne, jak zderzak przedni o mocno zarysowanych konturach bocznych, dyfuzor z tyłu, osłona chłodnicy z podwójnymi aluminiowymi listwami, obudowy lusterek z aluminium czy listwy progowe w kolorze nadwozia. Usportowiony model Audi otrzyma też specjalny, zarezerwowany dla niego lakier, zwany „czarną panterą”. Standardem są przednie i tylne lampy diodowe.

Audi SQ5 TDI
Seryjne lampy LED i ostrzej narysowany przedni zderzak to jedne z zewnętrznych wyróżników SQ5 TDI.

13 Wewnątrz znalazły się m.in. listwy progowe z logiem „S”, sportowe fotele wykończone skórą i Alcantarą, wstawki ze szczotkowanego aluminium, a także srebrne manetki oraz pedały i podparcie lewej nogi ze stali nierdzewnej. Opcjonalnie właściciel auta może sobie zażyczyć elementy z włókna węglowego.

14347-konne Audi SQ5 TDI na rynku praktycznie nie ma konkurencji. Spośród podobnej wielkości SUV-ów z silnikiem wysokoprężnym Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM dysponuje mocą 210 KM, BMW X3 xDrive30d 265 KM, a Mercedes GLC 250 d 4Matic – 204 KM. Najbliżej niemieckiego SUV-a znajduje się Jaguar F-Pace 30D, napędzany 300-konnym podwójnie doładowanym silnikiem wysokoprężnym, zapewniającym mu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 s i prędkość maksymalną 241 km/h.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here