Klocki hamulcowe są wykonywane z różnych materiałów. Czy do ich produkcji nadaje się… drewno?! Mechanicy z Syberii znają już odpowiedź.
Rola klocków hamulcowych jest prosta – po naciśnięciu pedału hamulca zamieniają energię kinetyczną pędzącego pojazdu w energię cieplną. Siła hamowania jest uzależniona od różnych parametrów, w tym współczynniku tarcia materiału użytego do wykonania tarcz i klocków oraz odporności tych elementów na przegrzanie.
Redakcja poleca: Tesla Cybertruck z syberyjskiej szopy
Typowe klocki mają metalowy korpus do którego przyklejane są metalowe, ceramiczne czy organiczne okładziny cierne. Czy można wykonać je z mniej typowego materiału? Postanowił to zbadać niezawodny Garage 54 – jeden z prężniej działających kanałów w serwisie Youtube. Prowadzą go mieszkający w Nowosybirsku mechanicy, którzy szukają odpowiedzi na różne pytania związane z motoryzacją.
Drewniane klocki warunkowo zdały egzamin, zapewniając jakąkolwiek siłę hamowania. Na ośnieżonej nawierzchni były nawet w stanie doprowadzić do zablokowania kół hamulcowych. Po kilku próbach i jeździe próbnej siła hamowania spadła. Demontaż klocków ujawnił przyczynę – powierzchnia drewna została wypolerowana przez tarczę.
Na koniec podjęto próbę spalenia klocków poprzez jednoczesne wciśnięcie gazu i hamulca przy załączonym biegu. Okazało się, że elementy nieźle zniosły test – zużyły się dość szybko, ale ścieranie przebiegało równomiernie, nie doszło też do ich pęknięcia czy zapalenia się.
Video i zdjęcia: Youtube/Garage 54