PoradyPoradyNawiercane tarcze hamulcowe. Czy warto? Czy są lepsze niż zwykłe?

Nawiercane tarcze hamulcowe. Czy warto? Czy są lepsze niż zwykłe?

Część sportowych aut ma nawiercane tarcze hamulcowe. W formie zamiennika występują do wielu aut. Czy warto kupić nawiercane tarcze? Czy są lepsze niż zwykłe?

Tarcze hamulcowe pracują w ekstremalnych warunkach. Ich rolą jest zamienianie energii kinetycznej pędzącego pojazdu w energię cieplną, która uwalnia się w momencie dociśnięcia klocka do tarczy. Efektem jest spowolnienie pojazdu. Przy kilkukrotnym hamowaniu z wysokich prędkości tarcze mogą bez trudu rozgrzać się do kilkuset stopni Celsjusza. Do tego są wystawione na kontakt z wodą i innymi zanieczyszczeniami. Jednym ze sposobów na podniesienie wydajności układu hamulcowego jest zastosowanie nawiercanych tarcz.

Znajdujące się na powierzchni nawiercanej tarczy otwory dodają autu sportowego sznytu, usuwają pyły i inne zanieczyszczenia, a także poprawiają oddawanie ciepła przez tarczę, co pozwala na dłuższe zachowanie wysokiej siły hamowania oraz ogranicza prawdopodobieństwa zwichrowania tarczy. Uwidacznia się to po kilku następujących po sobie hamowaniach z wysokich prędkości.

Na tym nie kończy się rola otworów w tarczy. Nie każdy wie, że rozgrzany do wysokich temperatur klocek hamulcowy zaczyna wydzielać gazy (tzw. gazowanie klocka). Powoduje to powstawanie poduszki gazowej między klockiem i tarczą. Jeżeli tarcza jest nawiercona, istnieje możliwość wyrzucenia tych gazów. Otwory są też zaletą na mokrej nawierzchni – poprawiają odprowadzanie wody czy pary z przestrzeni miedzy tarczą i klockiem.

Tarcze nawiercane czy zwykleKrawędzie otworów w tarczy ścinają, a tym samym odświeżają powierzchnię klocka, usuwając z niej spieki czy zanieczyszczenia. Efektem stykania się świeżego materiału ciernego z powierzchnią tarczy jest wyższy współczynnik tarcia w początkowej fazie hamowania, co kierowca odbiera jako większą responsywność układu.

Czy nawiercane tarcze hamulcowe mają wady? Oczywiście! Zwykle generują więcej hałasu od zwykłych tarcz. Perforowane tarcze są droższe od litej tarczy danej firmy. Trudno podawać konkretne wartości, bo niektóre firmy oferują tarcze o różnych parametrach, na rynku nie brakuje też tańszych i droższych zamienników. Zdarza się, że nawiercane tarcze jednej firmy można kupić w cenie litych innej. Otwory nie tylko poprawiają odprowadzanie ciepła. Ich krawędzie atakują powierzchnię klocków, skracając ich żywotność. Jak mocno? Trudno powiedzieć, ale niektórzy mechanicy mówią, że nawet o połowę. Ponadto do nawiercanych tarcz nie należy stosować ceramicznych klocków hamulcowych. Użyte do ich wykonania materiały mogą wypełnić otwory w tarczy.

W przypadku układów hamulcowych używanych w ekstremalnych warunkach, np. na torach wyścigowych, lepiej egzamin zdadzą nacinane tarcze. Nawet sami producenci tarcz przyznają, że pod maksymalnym obciążeniem perforowane tarcze wykazują większą podatność na pękanie od nacinanych.

Redakcja poleca: Test tarcz i klocków hamulcowych ADAC. Oryginalne, sportowe czy zamienniki?

Warto dodać, że drobne pęknięcia w okolicach nawierceń tarcz są czymś zupełnie naturalnym – to skutek normalnego zużycia eksploatacyjnego tarczy, która jest wykonana z żeliwa potrafiącego pękać przy zmianach temperatur. Jeżeli pęknięcia mają kilka milimetrów długości lub są krótsze niż połowa szerokości, nie ma powodów do niepokoju. Oczywiście pęknięcie przez całą powierzchnię roboczą kwalifikuje tarczę do wymiany.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji