Święta tuż, tuż, więc motoryzacja nieco zwalnia. Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: Lincoln Continental z drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, Ford kończy produkcję C-Maxa i Grand C-Maxa, Mercedes numerem 3 w Europie, doniesienia na temat nowego Mercedesa CLA oraz Chevroleta Corvette C8.
Jak za dawnych lat: jubileuszowy Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition z tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd”
Na 80. urodziny modelu Continental – pierwotnie zbudowanego dla syna Henry’ego Forda, Edsela – firma Lincoln przygotowała limitowaną do 80 egzemplarzy serię modelu. Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition wyróżnia się nie tylko długą nazwą, ale przede wszystkim bocznymi drzwiami otwieranymi w przeciwnych kierunkach, zupełnie jak pierwsze generacje Continentala. Auto ma o 15 cm dłuższy rozstaw osi od seryjnego, a z tyłu oferuje dwa indywidualne miejsca. Wszystkie drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni. Pod maską – 3-litrowy silnik V6 biturbo, oczywiście benzynowy, o mocy 406 KM i 542 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W amerykańskich salonach wóz pojawi się latem przyszłego roku.
Ford żegna się ze swoimi kompaktowymi minivanami w Europie
Sprzedaż minivanów na Starym Kontynencie stopniowo spada. Ford zadecydował o zakończeniu produkcji kompaktowych modeli C-Max (5-miejscowy) oraz Grand C-Max (7-miejscowy), bazujących na poprzednim Focusie. Trwają na ten temat rozmowy ze związkami zawodowymi w fabryce w Saarlouis (Niemcy). Utrzymanie samochodów produkcji „wymagałoby znacznych inwestycji”. Niestety, zakończenie montażu C-Maxa i jego większego odpowiednika może wiązać się ze zwolnieniami.
Druga generacja Forda C-Maxa (a wraz z nią Grand C-Max) zadebiutowała w 2009 r. W 2017 r. oba modele znalazły w Europie 68 tys. nabywców, a w latach 2014-2017 – około 82-89 tys. Do liderów trochę brakowało: Volkswagen Golf Sportsvan i Touran miały w sumie 188 tys. klientów, Renault Scenic i Grand Scenic – 106 tys., a Citroen C4 Picasso oraz Grand C4 Picasso – 99 tys.
Chevrolet Corvette C8 opóźniony
Długo oczekiwana ósma generacja Corvette – pierwsza z silnikiem umieszczonym centralnie – wbrew wcześniejszym pogłoskom nie zadebiutuje podczas styczniowego salonu samochodowego w Detroit. Popularny blog na temat aut koncernu General Motors (do którego należy m.in. marka Chevrolet), powołując się na anonimowe źródło, podaje, że premiera samochodu opóźni się o kilka miesięcy ze względu na konieczność uporania się z problemami z układem elektrycznym. W sieci nie brakuje wizualizacji nowej Corvette – jedną z nich można obejrzeć na poniższym filmie:
Listopad: Mercedes trzeci wśród najpopularniejszych marek w Europie…
Europejskie stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA opublikowało niedawno dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych na Starym Kontynencie. Cytowane statystyki obejmują rejestracje za listopad bieżącego roku:
1. Volkswagen: 136 265 sztuk (-3,8%)
2. Peugeot: 75 343 (-6,4%)
3. Mercedes-Benz: 74 816 (+4,2%)
4. Ford: 72 783 (-8,4%)
5. Renault: 71 720 (-28%)
6. BMW: 66 771 (-2,6%)
7. Opel/Vauxhall: 65 968 (-8,1%)
8. Skoda: 61 699 (+0,6%)
9. Toyota: 55 085 (+3,5%)
10. Fiat: 45 883 (-11,4%)
W sumie na europejskim rynku nowych samochodów osobowych zarejestrowano w listopadzie 1 158 300 egzemplarzy (-8,1%). Na ogólny obraz wpływa w ostatnim czasie zamieszanie towarzyszące regulacjom w sprawie cyklu homologacyjnego WLTP, który oficjalnie zaczął obowiązywać producentów i dealerów w Europie od 1 września br. i spowodował przejściowe ograniczenia w dostępności wybranych modeli samochodów. Przypomnijmy, że we wrześniu – czyli w pierwszym miesiącu obowiązywania normy WLTP – byliśmy świadkami spadku rejestracji osobówek w krajach Europy Zachodniej aż o 23%. Z kolej wynik październikowy był gorszy niż rok wcześniej o 7,3%.
Źródło: IBRM Samar
…styczeń-listopad: Golf niezmiennie numerem 1
Równocześnie firma analityczna Jato Dynamics udostępniła zestawienie podsumowujące liczbę rejestracji nowych samochodów osobowych na europejskim rynku od stycznia do listopada br. Poniżej – ranking 20 najpopularniejszych modeli:
1. Volkswagen Golf: 372 429 sztuk (-5,9%)
2. Renault Clio: 280 248 (+4,4%)
3. Volkswagen Polo: 245 883 (+3,3%)
4. Ford Fiesta: 235 879 (+9,4%)
5. Volkswagen Tiguan: 220 022 (+11,3%)
6. Nissan Qashqai: 205 516 (-3,6%)
7. Peugeot 208: 195 903 (-3,2%)
8. Toyota Yaris: 184 398 (+11,1%)
9. Opel Corsa: 183 581 (-9,6%)
10. Renault Captur: 183 082 (+6,7%)
11. Skoda Octavia: 182 402 (-1,6%)
12. Dacia Sandero: 178 283 (+6,4%)
13. Citroen C3: 177 886 (+1,7%)
14. Peugeot 3008: 174 282 (+26,2%)
15. Fiat 500: 165 757 (-0,8%)
16. Ford Focus: 163 552 (-9%)
17. Peugeot 2008: 152 817 (+0,6%)
18. Dacia Duster: 152 346 (+29,7%)
19. Skoda Fabia: 143 272 (-1,4%)
20. Fiat Panda: 138 414 (-14,6%)
Źródło: IBRM Samar
Alfa Romeo MiTo niedostępna w Polsce
Od lipca br. Alfa Romeo MiTo nie jest już dostępna w systemie zamówień, a jej oferta koncentruje się wyłącznie na autach na placach – informuje IBRM Samar. Miejski model był w sprzedaży od 2008 r., występował tylko w jednej wersji nadwoziowej – 3-drzwiowej. Do jego budowy posłużyła platforma z Fiata Grande Punto oraz Opla Corsy.
Koncern Daimler kupi akumulatory za 20 mld euro
Daimler – właściciel m.in. marek Mercedes i smart – w związku ze swoimi planami w zakresie elektromobilności zapowiada, że do 2030 roku kupi akumulatory do aut elektrycznych o wartości 20 mld euro. Nie podano szczegółów dotyczących dostawców baterii. Koncern ma własną spółkę produkującą akumulatory do pojazdów na prąd – Accumotive, ale jak podaje agencja Reuters, kupuje też akumulatory od innych producentów, np. LG Chem czy SK Innovation.
Chiny na 3 miesiące zawieszają cła na pojazdy produkowane w USA
Producenci dysponujący fabrykami samochodów w USA – m.in. BMW i Mercedes – mogą odetchnąć z ulgą. Chińskie Ministerstwo Finansów ogłosiło, że od 1 stycznia 2019 r. na 3 miesiące zawiesza dodatkowe cła na pojazdy i części samochodowe produkowane w Stanach Zjednoczonych. To owoc rozejmu w wojnie handlowej między USA i Chinami, ogłoszonego 1 grudnia – oba kraje są gotowe negocjować nową umowę handlową. Oznacza to, że pojazdy wytwarzane za oceanem będą podlegały 15-procentowej stawce celnej zamiast 40%.
Nowy Mercedes CLA na targach CES
Na przyszłorocznych targach elektroniki użytkowej w Las Vegas (8-12 stycznia 2019 r.) Mercedes pokaże nową generację CLA, zbudowaną na bazie aktualnej klasy A. Oznacza to, że w gamie kompaktów z gwiazdą będą aż dwa sedany: CLA oraz klasa A Limuzyna (pierwszy z opadającą linią dachu, drugi z „bardziej” trójbryłowym nadwoziem). Model będzie konkurował z zapowiadanymi BMW serii 2 Gran Coupe oraz Audi A3 liftback. Na razie możemy oglądać pierwszy oficjalny zwiastun:
Valeo: w 2026 r. jedna czwarta nowych aut będzie „miękkimi” hybrydami
Firma Valeo – francuski dostawcza części, jeden z największych na świecie – przewiduje, że do 2026 roku udział tzw. miękkich hybryd (po ang. mild hybrids), czyli ze wspomaganiem przez silnik elektryczny, ale bez możliwości poruszania się wyłącznie w trybie elektrycznym, wzrośnie do ponad 25%. Powód: możliwość obniżenia zużycia paliwa przy stosunkowo niewysokich kosztach. Co więcej, „miękkie” hybrydy są niewiele cięższe od swoich spalinowych odpowiedników.