Panda II to auto małe, lecz funkcjonalne i rekordowo tanie w utrzymaniu. Ile trzeba wydać na dobrze rokujący egzemplarz, który pojeździ parę lat? Oto opinie o używanym Fiacie Panda II.
Fiat Panda II jest co prawda w pełni włoską konstrukcją, ale jej produkcja, włącznie z niektórymi silnikami (1.3 MultiJet), odbywała się wyłącznie w polskiej fabryce w Tychach. Mógł być to jeden z bodźców, który przełożył się na niesłychaną popularność Pandy II w naszym kraju. Ale ten samochód doskonale sprzedawał się na innych rynkach – do tego stopnia, że wytworzono ponad 2 miliony egzemplarzy. Przez 9-letni okres produkcji powstały niezliczone ilości odmian specjalnych i limitowanych miejskiego Fiata. Do najistotniejszych należy, rzecz jasna, Panda 4×4 i jej pochodne wersje (Climbing, Cross), usportowiona Panda 100HP (osiągająca 100 km/h w 9,5 sekundy) czy też warianty zasilane alternatywnym paliwem – LPG czy też CNG. Wytwarzano jeszcze 2-osobową Pandę Van, którą polubili mniejsi przedsiębiorcy. Wszystkie Pandy II łączy 5-drzwiowe, wysokie nadwozie z wystarczającą ilością miejsca dla 4 osób. Na tyle zresztą były homologowane te samochody, choć zdarzają się egzemplarze z dodatkowym pasem dla 5. osoby. Auto zadebiutowało prawie 20 lat temu i da się na nim spostrzec pozostałości po modelach Cinquecento/Seicento, m.in. po czcionce zegarów i obecności silnika 1.1. Nie sposób jednak odmówić Pandzie funkcjonalności, pod warunkiem że pozwala na to… dostępne wyposażenie.
Populację Fiatów Panda stopniowo zmniejsza postępująca na nadwoziu korozja, ale i tak trzeba przyznać, że te budżetowe samochody nieźle się jej opierają (przynajmniej na tle starszych Fiatów). Ile obecnie trzeba zapłacić za Pandę II, która po drobnym doinwestowaniu posłuży jeszcze kilka lat? Czy w ogóle warto zaprzątać sobie głowę tak starym samochodem? Oto opinie właścicieli używanych Fiatów Panda II.
Używany Fiat Panda II – wnętrze
Fiat poszedł odrębną drogą w projekcie kokpitu Pandy II. Zastosował podniesioną do góry konsolę środkową z lewarkiem biegów. Niestety, dosyć szeroką, co nie umknęło uwadze wysokim kierowcom i pasażerom obijającymi o nią kolanami. Wygląd deski rozdzielczej nie zależy w dużej mierze od rocznika samochodu – bardziej od wersji wyposażeniowej. I tak uboższe dysponują uproszczonym zestawem wskaźników i przestarzałym radiem, podczas gdy w topowych specyfikacjach montowano kolorowe ekrany i automatyczną klimatyzację. Najważniejsze, aby Panda II miała chociaż odpowiednik sterowany pokrętłami, elektryczne szyby przednie i wspomaganie kierownicy. Kokpity wykonano z twardych tworzyw, za to należycie zmontowanych. Trzeszczenie plastików się zdarza, ale nie jest szczególnie uciążliwe.
Po samochodzie długim na niecałe 3,6 m i z rozstawem osi 2,3 m nie ma co oczekiwać cudów odnośnie przestronności w środku. Dzięki temu, że Panda II posiada kilka cech mikrovanów (krótka maska, wysokie nadwozie), miejsca jest więcej, niż można się po niej spodziewać. Na pewno nie brakuje go na głowy, dla większości podróżnych także w okolicach ramion. Gorzej prezentuje się przestronność na nogi: z przodu ogranicza ją konsola środkowa, z tyłu pasażerowie dotykają kolanami o oparcia foteli. Niemniej, jak na segment A, warunki pozostają niezłe. Krótki, głęboki bagażnik ma pojemność 206 l z możliwością powiększenia do 860 l. Co istotne, w nie każdej Pandzie jest taka możliwość, bowiem składanie kanapy wymagało dopłaty, podobnie jak dzielone oparcie (w proporcji 50:50).
Używany Fiat Panda II – silniki
Do 2010 r. Fiat montował do Pandy dwie jednostki benzynowe z rodziny FIRE – znanego z Cinquecento/Seicento 1.1 (54 KM, z bezkolizyjnym rozrządem) oraz 60-konnego 1.2, dostępnego także z zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic. W ostatnich dwóch latach produkcji oferowano jego zmodernizowaną odmianę ze zmiennymi fazami rozrządu, o mocy 69 KM (stosowany także w Pandzie III, 500 i Punto III). W 2006 r. do oferty dołączył 100-konny 1.4 16V, który trafił pod maskę Pandy 100HP. Wszystkie benzynowe jednostki wykorzystują pośredni wtrysk paliwa otwierający furtkę do bezproblemowej pracy na LPG. Paleta diesli obejmuje 1.3 MultiJet w dwóch wariantach: 69 KM oraz 75 KM (od 2006 r., z filtrem cząstek stałych). Każdy turbodiesel bez wyjątku nie posiada za to dwumasowego koła zamachowego, a turbosprężarki nie wyposażono w układ zmiennej geometrii łopatek. Obydwa 1.3 MultiJet, jak i benzynowe 1.2, łączono z napędem na wszystkie koła, który trafiał do Pand 4×4 i pochodnych. Układ z elektrycznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym istotnie obniża osiągi i podwyższa spalanie, ale w terenie radzi sobie przyzwoicie. W odmianach Cross można go zablokować przyciskiem na desce rozdzielczej.
Używany Fiat Panda II – opinie użytkowników
Zalety
„Duże lusterka, wąskie słupki i pionowa tylna szyba. Widoczność to mocna strona Pandy”
„System City przydaje się podczas manewrowania na parkingu. Kierownica chodzi leciutko”
„Prosty samochód o przewidywalnych, niewielkich kosztach eksploatacji”
„Jak na tak mały samochód, całkiem wygodnie pojadą w nim 4 osoby. Bagażnik ma ustawny kształt i zmieści sporo pakunków”
Wady
„Wyjazd na drogę szybkiego ruchu skutkuje uciążliwym hałasem. Dobrze jest tylko w mieście”
„Korozja błyskawicznie trawi progi i tworzą się dziury. Nie można zwlekać z usuwaniem rdzy”
„Dość delikatne zawieszenie wymagające częstych napraw. Psują się samoregulatory szczęk hamulcowych”
„Panda 1.2 łapie wyraźną zadyszkę na autostradzie. Niełatwo cokolwiek wyprzedzić”
Używany Fiat Panda II – awaryjność, typowe usterki
Lista usterek jest dość długa, ale poniekąd wynika z długiego stażu Pandy II na rynku i jej ogromnej niegdyś popularności. Benzynowe silniki są podatne na wycieki oleju, zdarzają się awarie silniczków krokowych i alternatorów (poprzez niefortunne umiejscowienie jest narażony na częsty kontakt z wodą). Bazowy 1.1 punktuje bezkolizyjnym rozrządem, lecz zdarzają się w nim usterki czujnika położenia wału korbowego. Mały diesel 1.3 MultiJet nie słynie z trwałego łańcucha rozrządu: czasami wymagał wymiany przy przebiegach ok. 200 tys. km. Nowsze warianty (75 KM) zmagają się z zapychającym filtrem DPF: niestety, nie toleruje on jazdy miejskiej, do której przecież stworzono Pandę. Powszechnie znane są awarie układu chłodzenia (termostatów i wentylatora chłodnicy). Szwankują moduły elektrycznego wspomagania kierownicy i elementy układu hamulcowego, szczególnie części „bębnowej” z tyłu. Zawieszenie co prawda nie posiada wymiennych sworzni, niemniej koszt kompletnych wahaczy jest wyjątkowo niski (100-150 zł za sztukę) i pozwoli na długo pozbyć się problemu. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na korozję. Czasami długo się nie pojawia, ale jak już, to trawi elementy nadwozia w błyskawicznym tempie.
Używany Fiat Panda II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na tabliczce w podłodze bagażnika po lewej stronie (fot.). Wybito go również po prawej stronie podłogi bagażnika.
Używany Fiat Panda II – sytuacja rynkowa, ceny
Skromnie wyposażone, przedliftowe Pandy kosztują 4-6 tys. zł. Zwiększenie budżetu do ok. 8-10 tys. zł pozwoli rozejrzeć się za autami z roczników 2007-2010, które przejechały 100-150 tys. km. Powyżej 12 tys. zł wystawiane są samochody z lat 2011-2012, egzemplarze z przebiegami poniżej 100 tys. km i Pandy 100HP/4×4. Bardzo mała populacja diesli: trafiają się pojedyncze sztuki, podobnie jak auta z LPG.
Używany Fiat Panda II – podsumowanie
Wciąż godny zainteresowania model, zwłaszcza że najmłodsze Pandy II dopiero wkraczają w wiek kilkunastoletni. Najstarsze egzemplarze najlepiej rozpatrywać w kategorii taniego auta do krótkich, codziennych dojazdów. Jeśli planujemy później sprzedać Pandę II zamiast posyłać ją na złom, szukajmy aut z klimatyzacją i wspomaganiem kierownicy. Odmianę 4×4 rekomendujemy mieszkańcom górzystych terenów, 100HP – entuzjastom osiągów, którzy nie chcą przepłacać za mocniejsze, ale znacznie starsze auta, które mogą być jeżdżącymi skarbonkami.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Fiatach:
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?
Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie użytkowników
Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 354-358/158-161/154-163 cm |
Rozstaw osi | 230 cm |
Pojemność bagażnika | 206-860 l |
Silnik | 1.1 8V | 1.2 8V | 1.2 8V (4×4) | 1.2 8V | 1.2 8V (4×4) | 1.4 16V (100HP) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1108 cm³ | 1242 cm³ | 1242 cm³ | 1242 cm³ | 1242 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 54 KM | 60 KM | 60 KM | 69 KM | 69 KM | 100 KM |
Maks. moment | 88 Nm | 102 Nm | 102 Nm | 102 Nm | 102 Nm | 131 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,0 s | 14,0 s | 20,0 s | 13,4 s | 15,3 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 150 km/h | 154 km/h | 145 km/h | 162 km/h | 148 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,5 (7,1*) l/100 km | 6,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet (4×4) | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet (4×4) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 69 KM | 69 KM | 75 KM | 75 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 145 Nm | 145 Nm | 145 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 18,0 s | 13,0 s | 16,1 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 150 km/h | 164 km/h | 152 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km |
* zużycie LPG