7 przełomowych Audi RS - otwierające

W Audi serii RS liczy się to samo, co w Mercedesach-AMG i BMW serii M, czyli sekundy do 100 km/h i zapewnienie kierowcy jak najbardziej sportowych doznań. Oto przegląd siedmiu modeli, które kształtowały historię tej niesamowitej serii Audi.

„RS” to skrót od niemieckiego „RennSport”, co można interpretować jako „racing sport”. Modele sygnowane tą nazwą stanowią pomnik możliwości Audi w zakresie projektowania superszybkich aut. Do Audi serii RS nie zalicza się jednak supersamochodów. Od samego początku to nic innego jak usportowione „cywilne” modele, ale jeszcze szybsze od pośredniej serii „S”. Wszystko zaczęło się w 1993 roku, kiedy światło dzienne ujrzało Audi RS2, czyli mocarne 80 Avant. Z biegiem lat gama najszybszych Audi stale się rozwijała, „zahaczając” o segment klasy wyższej, kompaktowej, a niedawno nawet SUV-ów. Najdłuższą tradycją cieszy się RS4 i RS6, produkowane z przerwami od ponad 15 lat. Choć modele Audi RS zdają się nie mieć żadnych zahamowań, także w ich przypadku udzieliły się współczesne trendy m.in. odejmowania cylindrów i zmniejszania pojemności na rzecz zaawansowanego turbodoładowania. Jedno trzeba przyznać – że nie cierpią na tym ich osiągi, a z każdym modelem wręcz wyprzedzają one konkurencję.

Poniżej przedstawiamy 7 wybranych modeli, które mają szczególne znaczenie w całości serii Audi RS. Inaczej mówiąc, są to modele będące prekursorami w jakiejś dziedzinie lub mające wyjątkowe rozwiązania techniczne. Oto one.

1. Audi RS2 Avant (1993 r.)

To pierwsze seryjnie produkowane Audi z przedrostkiem „RS”. W jego przypadku cyfra w nazwie nie odnosi się jeszcze do modelu, na którym się opiera. Auto zbudowano na bazie Audi 80 B4 we współpracy z Porsche, od którego pochodziły niektóre elementy zespołu napędowego i galanterii zewnętrznej. RS2 wyposażono w 2,2-litrowy, 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik w układzie rzędowym, rozwijający 315 KM i rozpędzający samochód do 262 km/h. Pierwszą „setkę” auto osiągało już w 5,4 s. Przez dwa lata (1994-1995) budowano tylko 2908 sztuk, z czego zaledwie kilka sedanów.

Audi RS2
Audi RS2

2. Audi RS6 C5 (2002 r.)

Następcą RS2 zostało pięć lat później RS4, które również oferowano wyłącznie jako kombi. Sedanem z serii Audi RS było dopiero pierwsze RS6, zaprezentowane w 2002 roku. „Tradycyjna” dla Audi RS wersja kombi pozostała jednak w gamie. Najmocniejsze A6 C5 napędzał 4,2-litrowy motor V8, rozwijający 450 lub 480 KM w odmianie Plus z 2004 r. Przyspieszenie obu wersji różniło się zaledwie o 0,1 s (odpowiednio 4,7 i 4,6 s do 100 km/h), ale Plus osiągał 280 km/h prędkości maksymalnej („zwykły” – 250 km/h).

3. Audi RS6 C6 (2008 r.)

Kolejne wcielenie RS6 było pierwszym, które napędzał silnik V10. Mowa tu o jednostce 5.0 TFSI, mającej 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego i osiągającej aż 580 KM przy 6250-6700 obr./min. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Sprint do „setki” – 4,5 s, do 200 km/h – 12,7 s. W produkcji od 2008 do 2010 roku.

4. Audi TT RS (2009 r.)

Dopiero druga generacja TT-tki doczekała się odmian S i RS – tą drugą wprowadzono 3 lata po debiucie i była pierwszym modelem RS z nadwoziem coupe. Rozwijała 340 KM z 2,5-litrowej jednostki TFSI z pięcioma cylindrami w układzie rzędowym. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm dostępny był już od 1600 obr./min. Także TT RS miało odmianę Plus, wzmocnioną o dodatkowe 20 KM i osiągającą prędkość maksymalną powyżej 250 km/h (dokładnie o 30 km/h więcej). Przyspieszenie 0-100 km/h: lepsze niż w ówczesnym RS6 C6 (4,1-4,3 s).

5. Audi RS 3 Sportback (2011 r.)

Prekursor w dwóch dziedzinach: to pierwsze RS w klasie kompaktowej i z nadwoziem hatchback. RS 3 wprowadzono po liftingu drugiej generacji A3. Silnik 2.5 R5 TFSI w odmianie 340-konnej przejęto z TT RS. Sprint do „setki”: o 0,3 s gorszy niż niewielkim coupe (4,6 s).

Audi RS 3 Sportback
Audi RS 3 Sportback

6. Audi RS 6 C7 (2012 r.)

To pierwsze Audi serii RS przyspieszające do 100 km/h w mniej niż 4 s, a dokładniej w 3,9 s w „standardowym” wariancie (4.0 V8/560 KM, 700 Nm) i 3,7 s w odmianie performance (605 KM i 750 Nm). Model niedługo ustąpi miejsca nowemu RS 6, który przejmie po nim silnik. Moc ma wzrosnąć do 600 i 640 KM (performance), a moment obrotowy nawet do 800 Nm.

7. Audi RS Q3 (2013 r.)

Pierwszego SUV-a serii RS zbudowano na wówczas najmniejszym modelu tego typu w gamie Audi. Początkowo rozwijał 310 KM z 2,5-litrowego TFSI, później moc wzrosła do 340 i 367 KM (performance). Dało to doskonałe osiągi nie tylko jak na SUV-a (nawet 4,4 s do 100 km/h).