Co się psuje w używanych Skodach

Skoda „pod skrzydłami” koncernu VW przestała być tanią marką, oferującą proste auta. Jednak  zaawansowana technologia Skody może się okazać awaryjna. Oto jakie są najczęstsze przyczyny awarii w Skodach.

Skoda od lat jest najpopularniejszą marką w Polsce i na razie nie zanosi się na zmianę na pozycji lidera. Wielu kierowców do tej pory uważa samochody tej marki jako tanie, a co za tym idzie – nie generujące zbytnich kosztów w warsztacie. Czasy, kiedy Skoda rzeczywiście budowała takie auta, już bezpowrotnie minęły. Wiele lat temu markę przejął koncern Volkswagen i zaszczepił w nią swoje technologie, odpowiednio przy tym podwyższając cenę. „Na papierze” nowe Skody wypadają doskonale. Silniki z technologią downsizingu relatywnie mało palą i są znacznie żwawsze od leciwych wolnossących. To się sprawdza również w praktyce. Niestety, po latach wychodzą „bolączki” wysilonych silników, które producent non stop stara się wyeliminować. Usterki nie dotyczą tylko silników, ale i np. innowacyjnej skrzyni DSG i innych elementów. Opisujemy je poniżej.

Awarie łańcuchowego rozrządu w silnikach 1.4 TSI

Starszy silnik 1.4 TSI (EA111)

1.4 TSI EA111
1.4 TSI EA111

Ten silnik zastąpił w 2006 roku felerną jednostkę 1.4 TSI Twincharger, która z kolei zastąpiła wolnossące 1.6 MPI i FSI. W stosunku do poprzednika w EA111 wiele poprawiono, m.in. usunięto kompresor i wyeliminowano problem pękających tłoków. Kłopotliwego, łańcuchowego rozrządu jednak nie udało się poskromić. Nadal przedwcześnie się wyciągał, a objawiało się to stukaniem na zimnym silniku. Kierowcy bagatelizowali problem, bo odgłos po chwili cichł. W tym silniku zaleca się wymianę całego rozrządu, bo napinacz łańcucha umieszczono pod jego pokrywą. Koszt oscyluje w 1500 zł (700 zł zestaw + 800 zł robocizna).

 

Nowszy silnik 1.4 TSI (EA211)

1.4 TSI EA211
1.4 TSI EA211

W 2012 roku pojawił się nowy silnik 1.2 i 1.4 TSI o oznaczeniu EA211. Nastąpił w nim przełom – łańcuch rozrządu zastąpiono paskiem zębatym. Wygląda na to, że problemy w końcu ustąpiły, ale trzeba mieć na uwadze młody wiek tej jednostki. Jeszcze jedną zaletą silnika jest większa moc niż katalogowa (np. 169 KM zamiast 150) i jeszcze mniejsze spalanie.

 

Awarie pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 TDI

Silnik 2.0 TDI
Silnik 2.0 TDI

Silnik 2.0 TDI gwarantuje znacznie lepsze osiągi od 1.9 TDI przy podobnym zużyciu paliwa, dlatego odbiorcy często po niego sięgali. Niestety, niedopracowana konstrukcja pompowtryskiwaczy przykrywa zalety tego silnika, zwłaszcza że są to elementy bardzo drogie. Objawem ich zużycia jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Kupując Skodę z tym silnikiem warto ją „podpiąć” pod gniazdo OBD – być może diagnostyka ochroni nas przed niespodziewanymi wydatkami.