Pomiary na śniegu
Skuteczność ogumienia w warunkach zimowych sprawdzono w czterech pomiarach: hamowaniu, przyspieszaniu, jeździe na czas i trakcji na śniegu. We wszystkich kategoriach zwyciężyła polska Dębica. Nie dała szans rywalom zwłaszcza podczas szybszej jazdy po śniegu, gdzie zapewniała świetne trzymanie w zakrętach, bardzo dobrze wypadła też w przyspieszeniu. Drugie miejsce w każdej konkurencji zajął nieco droższy Uniroyal, natomiast najgorzej spisał się Bridgestone.
Opona | Hamowanie z ABS (40 km/h) | Przyspieszenie z ASR (do 20 km/h) | Trakcja na śniegu | Jazda na czas |
---|---|---|---|---|
Bridgestone | 20,2 m | 0,187 g | 283,3 daN | 83,0 s |
Dębica | 19,4 m | 0,210 g | 302,0 daN | 80,0 s |
Goodyear | 19,9 m | 0,196 g | 294,1 daN | 81,5 s |
Uniroyal | 19,5 m | 0,196 g | 296,6 daN | 80,9 s |
WanLi | 20,0 m | 0,192 g | 292,3 daN | 81,6 s |
Vredestein | 20,1 m | 0,190 g | 289,8 daN | 82,0 s |
Pomiary na mokrym
W bardzo istotnych obecnie warunkach zdecydowanie „królują” najdroższe opony premium, czyli Bridgestone i Goodyear. Zwyciężyły we wszystkich badanych tutaj parametrach, czyli hamowaniu i jeździe na czas po mokrym okręgu, a także aquaplaningu poprzecznym i wzdłużnym. Ogumienie czołowych producentów jest zauważanie lepsze w trzymaniu w zakrętach, co jest słabą stroną budżetowej Dębicy i WanLi. Natomiast różnica w hamowaniu ze 100 km/h między Goodyearem i Dębicą wynosi aż 27 metrów.
Opona | Hamowanie z ABS (100-0 km/h) | Aquaplaning poprzeczny | Aquaplaning wzdłużny | Jazda na czas po mokrym asfalcie | Jazda po mokrym okręgu |
---|---|---|---|---|---|
Bridgestone | 59,6 m | 3,25 m/s2 | 76,8 km/h | 92,4 s | 0,678 g |
Dębica | 75,8 m | 3,53 m/s2 | 71,4 km/h | 99,6 s | 0,553 g |
Goodyear | 58,9 m | 4,26 m/s2 | 79,9 km/h | 92,0 s | 0,677 g |
Uniroyal | 60,6 m | 4,06 m/s2 | 79,4 km/h | 93,7 s | 0,644 g |
WanLi | 72,6 m | 2,89 m/s2 | 69,8 km/h | 104,0 s | 0,598 g |
Vredestein | 62,8 m | 3,70 m/s2 | 76,4 km/h | 92,6 s | 0,656 g |
Pomiary na suchym
Na suchym asfalcie sprawdzono nie tylko najważniejsze parametry podczas jazdy (hamowanie, przyspieszanie, jazda na czas), ale również zmierzono poziom hałasu generowany przez opony i oceniono komfort akustyczny. W pomiarach na torze zwyciężył Bridgestone, zapewniający najlepsze własności jezdne i najkrótszą drogę hamowania. Najcichszy jest Goodyear, ale różnica nie jest wyczuwalna przez ludzkie ucho. W komforcie akustycznym przoduje Uniroyal. Opona chińska zachowuje średnie wyniki.
Opona | Hamowanie z ABS (100-0 km/h) | Jazda na czas po suchym | Głośność zewnętrzna (50 km/h) | Głośność zewnętrzna (80 km/h) | Opory toczenia |
---|---|---|---|---|---|
Bridgestone | 43,5 m | 54,5 s | 64,2 dB | 72,1 dB | 0.917 |
Dębica | 47,6 m | 56,7 s | 66,3 dB | 72,8 dB | 0.831 |
Goodyear | 47,3 m | 55,1 s | 65,0 dB | 71,9 dB | 0.842 |
Uniroyal | 47,8 m | 56,3 s | 65,1 dB | 72,3 dB | 0.908 |
WanLi | 46,8 m | 56,3 s | 64,7 dB | 72,0 dB | 0.853 |
Vredestein | 45,4 m | 55,3 s | 65,4 dB | 72,6 dB | 0.935 |