OponyZimówki do auta miejskiego (185/65 R15) – TEST 2017

Zimówki do auta miejskiego (185/65 R15) – TEST 2017

Pomiary na śniegu

Śnieg - hamowanie
Śnieg – hamowanie

Skuteczność ogumienia w warunkach zimowych sprawdzono w czterech pomiarach: hamowaniu, przyspieszaniu, jeździe na czas i trakcji na śniegu. We wszystkich kategoriach zwyciężyła polska Dębica. Nie dała szans rywalom zwłaszcza podczas szybszej jazdy po śniegu, gdzie zapewniała świetne trzymanie w zakrętach, bardzo dobrze wypadła też w przyspieszeniu. Drugie miejsce w każdej konkurencji zajął nieco droższy Uniroyal, natomiast najgorzej spisał się Bridgestone.

OponaHamowanie
z ABS (40 km/h)
Przyspieszenie
z ASR (do 20 km/h)
Trakcja na śniegu Jazda na czas
Bridgestone20,2 m0,187 g283,3 daN83,0 s
Dębica19,4 m0,210 g302,0 daN80,0 s
Goodyear19,9 m0,196 g294,1 daN81,5 s
Uniroyal19,5 m0,196 g296,6 daN80,9 s
WanLi20,0 m0,192 g292,3 daN81,6 s
Vredestein20,1 m0,190 g289,8 daN82,0 s

Pomiary na mokrym

Mokro - jazda po okręgu
Mokro – jazda po okręgu

W bardzo istotnych obecnie warunkach zdecydowanie „królują” najdroższe opony premium, czyli Bridgestone i Goodyear. Zwyciężyły we wszystkich badanych tutaj parametrach, czyli hamowaniu i jeździe na czas po mokrym okręgu, a także aquaplaningu poprzecznym i wzdłużnym. Ogumienie czołowych producentów jest zauważanie lepsze w trzymaniu w zakrętach, co jest słabą stroną budżetowej Dębicy i WanLi. Natomiast różnica w hamowaniu ze 100 km/h między Goodyearem i Dębicą wynosi aż 27 metrów.

OponaHamowanie z ABS (100-0 km/h)Aquaplaning poprzecznyAquaplaning wzdłużnyJazda na czas po mokrym asfalcieJazda po mokrym okręgu
Bridgestone59,6 m3,25 m/s276,8 km/h92,4 s0,678 g
Dębica75,8 m3,53 m/s271,4 km/h99,6 s0,553 g
Goodyear58,9 m4,26 m/s279,9 km/h92,0 s0,677 g
Uniroyal60,6 m4,06 m/s279,4 km/h93,7 s0,644 g
WanLi72,6 m2,89 m/s269,8 km/h104,0 s0,598 g
Vredestein62,8 m3,70 m/s276,4 km/h92,6 s0,656 g

Pomiary na suchym

Sucho - jazda po torze
Sucho – jazda po torze

Na suchym asfalcie sprawdzono nie tylko najważniejsze parametry podczas jazdy (hamowanie, przyspieszanie, jazda na czas), ale również zmierzono poziom hałasu generowany przez opony i oceniono komfort akustyczny. W pomiarach na torze zwyciężył Bridgestone, zapewniający najlepsze własności jezdne i najkrótszą drogę hamowania. Najcichszy jest Goodyear, ale różnica nie jest wyczuwalna przez ludzkie ucho. W komforcie akustycznym przoduje Uniroyal. Opona chińska zachowuje średnie wyniki.

OponaHamowanie z ABS (100-0 km/h)Jazda na czas po suchymGłośność zewnętrzna (50 km/h)Głośność zewnętrzna (80 km/h)Opory toczenia
Bridgestone43,5 m54,5 s64,2 dB72,1 dB0.917
Dębica47,6 m56,7 s66,3 dB72,8 dB0.831
Goodyear47,3 m55,1 s65,0 dB71,9 dB0.842
Uniroyal47,8 m56,3 s65,1 dB72,3 dB0.908
WanLi46,8 m56,3 s64,7 dB72,0 dB0.853
Vredestein45,4 m55,3 s65,4 dB72,6 dB0.935
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji