OponyTesty oponTest 6 opon zimowych 205/55 R16 (2024)

Test 6 opon zimowych 205/55 R16 (2024)

W tegorocznym teście zbadaliśmy właściwości sześciu opon znanych producentów. Sprawdziliśmy, jak wypadają produkty segmentu środkowego na tle ogumienia klasy premium. Oto test opon zimowych na sezon 2023/2024.

Wielu kierowców podczas wyboru ogumienia zimowego zastanawia się, jaki poziom bezpieczeństwa zapewniają opony segmentu środkowego. Czy tylko produkty klasy premium są gwarancją najwyższej przyczepności? A może najdroższe produkty nie zawsze okazują się najlepszym wyborem?

Jakie opony zimowe wzięły udział w teście?

Opony, które wzięły udział w teście:
Continental WinterContact TS 870
Falken Eurowinter HS02
Hankook Winter i’cept RS3 W462
Kumho WinterCraft WP52
Michelin Alpin 6
Pirelli Cinturato Winter 2

Aby rozwiać podobne wątpliwości przeprowadziliśmy test, w którym wzięło udział sześć opon znanych polskim kierowcom producentów. W próbach na torze testowym zbadaliśmy ogumienie  segmentów środkowego i premium. Produkty ze średniej półki cenowej reprezentują  Falken, Hankook oraz Kumho, które kosztują odpowiednio 349 zł, 388 zł i 304 zł za sztukę. Z segmentu premium w zestawieniu uwzględniliśmy opony Continental, Michelin oraz Pirelli. Za Continentala trzeba zapłacić 482 zł za sztukę, a cena jednej opony Michelin to 494 zł. Kupno opon Pirelli to wydatek 441 zł za sztukę. Powyższe ceny dotyczą opon wyprodukowanych w 2023 roku. Warto pamiętać, że sklepy internetowe sprzedają także starsze opony w niższych cenach. Kupując ogumienie z 2022 roku można zwykle zaoszczędzić 100-150 zł.

Test opon zimowych 2024 - pomiary
Podczas badania parametrów opon używamy aparatury pomiarowej pracującej w technologii GPS o wysokiej częstotliwości 100 Hz. Taki sprzęt umożliwia pomiary z dokładnością do kliku centymetrów.

Tym razem przetestowaliśmy ogumienie w popularnym rozmiarze – 205/55 R16 91H. Opony tej wielkości pasują do wielu aut, takich jak m.in. Alfa Romeo 159, Audi A3 i A4, BMW serii 1 i serii 3, Ford Focus, Honda Civic czy Opel Astra. Ogumienie tej wielkości stosowane jest też w Peugeocie 308, Citroenie Berlingo, Fiacie Tipo czy Kii Cee’d. Takie opony można również spotkać w Renault Megane, Skodzie Octavii, Volvo V50 oraz Volkswagenach Golfie, Passacie czy Touranie.

Jak przebiegał test opon zimowych?

Opony zostały kupione w sklepie internetowym i przetransportowane na tor testowy w Niemczech. Tam ogumienie zostało zamontowane na stalowe felgi i przeszło proces docierania. Aby zetrzeć z opon wierzchnią warstwę gumy, która po procesie produkcji jest śliska kierowcy testowi pokonywali na każdym komplecie po kilka okrążeń mokrego okręgu w obu kierunkach. Tak przygotowane koła przetransportowano do Szwecji, gdzie w zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego ośrodku badawczym sprawdziliśmy właściwości opon na śniegu. Po zakończeniu pomiarów w warunkach zimowych koła przewieziono z powrotem do niemieckiego centrum testowego, gdzie opony zostały poddane wyczerpującym testom na mokrym i suchym asfalcie.

Test opon zimowych 2024 - mokro
Próby na mokrym asfalcie przeprowadzamy na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. System nawadniania utrzymuje stałą głębokość wody.

Test opon zimowych 205/55 R16 – wyniki

Poniżej prezentujemy wyniki poszczególnych prób oraz klasyfikację końcową porównania. Rezultaty mogą zaskakiwać i pomogą wybrać opony zimowe zarówno najbardziej wymagającym kierowcom, jak i tym szukającym oszczędności. To już kolejny test, gdzie w tabeli wyników coraz wyżej plasują się produkty segmentu środkowego spychając konkurentów klasy premium na dalsze pozycje.

Tegoroczny test opon zimowych wygrywa Continental WinterContact TS 870, który we wszystkich próbach testowych zajmuje wysokie miejsca. Niemiecka opona wygrywa rywalizację z konkurentami na śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie zapewniając tym najwyższy poziom bezpieczeństwa. Drugie miejsce zajmuje koreański Hankook Winter i’cept RS3 W462 co jest nie lada zaskoczeniem. Opona zapewnia wysoką precyzję prowadzenia i jest stabilna we wszystkich warunkach. Na trzecim miejscu w teście uplasował się Michelin Alpin 6, który również zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

Test opon zimowych 2024 - sucho
Badania na suchym asfalcie wykonaliśmy w Niemczech na zakończenie testu. W trakcie prób takich jak awaryjne hamowanie czy jazda sportowa na czas po torze bieżnik zimowych opon ulega zniszczeniu.

Czwarta lokata to kolejne zaskoczenie. Zajmuje ją Falken Eurowinter HS02, który doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni, nieźle wypada na mokrym asfalcie, a przeciętnie na śniegu. Piąta lokata przypadła oponie Pirelli Cinturato Winter 2, która doskonale wypada w próbach na śniegu i dobrze radzi sobie na mokrym asfalcie, a najwięcej traci na suchej nawierzchni. Tabelę wyników zamyka Kumho Wintercraft WP52 – opona o bardzo dobrych parametrach na suchym asfalcie, przeciętnych na mokrej nawierzchni i kiepskich na śniegu.

Wyniki testu opon zimowych 205/55 R16. Które produkty wypadły najlepiej w konkurencjach testowych?

Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 870

Continental WinterContact TS 870 - bieżnikContinental zwycięża porównanie dzięki wyrównanym parametrom na różnych rodzajach nawierzchni. We wszystkich konkurencjach testowych zajmuje wysokie pozycje, dzięki czemu wygrywa rywalizację końcową. Niemiecka opona zwycięża próby na śniegu, zdobywając komplet punktów w tych warunkach. Wygrywa też z konkurencją na mokrym asfalcie. Continental zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni i jest propozycją dla najbardziej wymagających.

Continental WinterContact TS 870 – wyniki pomiarów, cena
Continental WinterContact TS 870
Segment rynku premium
Cena 1 sztuki 482 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 24,9 m
Dystans 0-20 km/h 7,93 m
Trakcja (siła napędowa) 313,8 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 79,6 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 55,7 m
Jazda po mokrym okręgu 0,759 g
Aquaplaning wzdłużny 83,5 km/h
Aquaplaning poprzeczny 3,61 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 87,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 44,5 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 54,07 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 63,9 dB
Właściwości jezdne i komfort 6,875 pkt
Opory toczenia 0,790

Miejsce 2 – Hankook Winter i’cept RS3 W462

Hankook Winter i'cept RS3 W462 - bieżnikDrugie miejsce w zestawieniu dla koreańskiego Hankooka to spore zaskoczenie. Opona segmentu średniego bez kompleksów wchodzi na podium spychając na dalsze pozycje droższych konkurentów. Bardzo dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni, a w pozostałych warunkach uzyskuje stabilne rezultaty na dobrym poziomie i nie zaskakuje w żadnych warunkach. To właśnie dobre zbilansowanie pozwoliło Hankookowi wyprzedzić rywali. Atutem opony jest atrakcyjna cena, co docenią szukający oszczędności.

Hankook Winter i’cept RS3 W462 – wyniki pomiarów, cena
Hankook Winter i’cept RS3 W462
Segment rynku średni
Cena 1 sztuki 388 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 25,5 m
Dystans 0-20 km/h 8,22 m
Trakcja (siła napędowa) 307,7 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 80,7 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 57,6 m
Jazda po mokrym okręgu 0,730 g
Aquaplaning wzdłużny 86,1 km/h
Aquaplaning poprzeczny 3,80 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 88,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 45,9 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 53,99 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 65,1 dB
Właściwości jezdne i komfort 7,00 pkt
Opory toczenia 0,848

Miejsce 3 – Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 - bieżnikNa trzecim miejscu plasuje się Michelin Alpin 6, który przegrywa rywalizację z Hankookiem w próbach rozgrywanych na mokrym asfalcie. Na suchej drodze zapewnia porównywalne właściwości, a na śniegu wypada nieco lepiej od koreańskiego konkurenta. Alpin 6 to przykład zrównoważonej opony zapewniającej dobre parametry na różnych rodzajach nawierzchni. Jej atutem są bardzo dobre własności jezdne i przewidywalne prowadzenie, wadą – wysoka cena.

Michelin Alpin 6 – wyniki pomiarów, cena
Michelin Alpin 6
Segment rynku premium
Cena 1 sztuki 494 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 25,6 m
Dystans 0-20 km/h 8,14 m
Trakcja (siła napędowa) 312,5 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 79,6 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 54,1 m
Jazda po mokrym okręgu 0,707 g
Aquaplaning wzdłużny 77,7 km/h
Aquaplaning poprzeczny 3,14 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 87,7 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 44,7 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 54,44 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 65,3 dB
Właściwości jezdne i komfort 6,75 pkt
Opory toczenia 0,824

Miejsce 4 – Falken Eurowinter HS02

Falken Eurowinter HS02 - bieżnikCzwarta lokata to niewątpliwy sukces dla japońskiego Falkena. Opona zdobywa wysoką notę końcową dzięki doskonałym parametrom na suchym asfalcie, gdzie wygrywa rywalizację z konkurentami. Jednak w pozostałych warunkach drogowych Falken nie zapewnia stabilnych parametrów – o ile na mokrej nawierzchni radzi sobie przyzwoicie, to na śniegu wypada już przeciętnie. Opona podczas jazdy emituje niski poziom hałasu zewnętrznego  i ma atrakcyjną cenę.

Falken Eurowinter HS02 – wyniki pomiarów, cena
Falken Eurowinter HS02
Segment rynku średni
Cena 1 sztuki 349 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 26,0 m
Dystans 0-20 km/h 8,67 m
Trakcja (siła napędowa) 298,1 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 82,4 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 60,5 m
Jazda po mokrym okręgu 0,721 g
Aquaplaning wzdłużny 81,0 km/h
Aquaplaning poprzeczny 3,40 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 88,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 43,9 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 53,80 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 64,2 dB
Właściwości jezdne i komfort 6,97 pkt
Opory toczenia 0,868

Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter 2

Pirelli Cinturato Winter 2 - bieżnikPirelli kończy rywalizację w tegorocznym teście na piątym miejscu, co nie oznacza że jest kiepskim produktem. Opona bardzo dobrze radzi sobie na śniegu i dobrze spisuje się na mokrym asfalcie, gdzie uzyskuje krótki czas przejazdu toru. Najwięcej punktów traci na suchej nawierzchni, ale i tu zachowuje wymagany margines bezpieczeństwa. Pirelli ma niski poziom hałasu emitowanego na zewnątrz jadącego auta i niezły współczynnik oporów toczenia.

Pirelli Cinturato Winter 2 – wyniki pomiarów, cena
Pirelli Cinturato Winter 2
Segment rynku premium
Cena 1 sztuki 441 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 25,2 m
Dystans 0-20 km/h 8,17 m
Trakcja (siła napędowa) 312,1 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 80,1 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 57,9 m
Jazda po mokrym okręgu 0,715 g
Aquaplaning wzdłużny 79,0 km/h
Aquaplaning poprzeczny 3,14 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 87,9 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 45,0 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 54,45 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 64,6 dB
Właściwości jezdne i komfort 6,25 pkt
Opory toczenia 0,845

Miejsce 6 – Kumho WinterCraft WP52

Kumho WinterCraft WP52 - bieżnikTabelę wyników zamyka opona Kumho. Największą zaletą koreańskiego produktu jest krótka droga hamowania na suchym asfalcie. W tej konkurencji opona wygrywa z resztą uczestników testu. W pozostałych próbach na suchej drodze radzi sobie nieźle. Niestety w pozostałych warunkach zwykle zamyka zestawienie. Na mokrym asfalcie i na śniegu uzyskuje kiepskie rezultaty, ale nie można o niej powiedzieć by była niebezpieczna. Kumho jest najgłośniejszą oponą w zestawieniu i ma najwyższe opory toczenia. Jest za to najtańsza.

Kumho WinterCraft WP52 – wyniki pomiarów, cena
Kumho WinterCraft WP52
Segment rynku średni
Cena 1 sztuki 304 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h 26,7 m
Dystans 0-20 km/h 8,81 m
Trakcja (siła napędowa) 293,5 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas 83,3 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 62,3 m
Jazda po mokrym okręgu 0,698 g
Aquaplaning wzdłużny 75,5 km/h
Aquaplaning poprzeczny 2,81 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas 89,7 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 43,7 m
Jazda po torze (1650 m) na czas 54,05 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h 67,2 dB
Właściwości jezdne i komfort 6,69 pkt
Opory toczenia 0,869
Test opon zimowych 2024 - snieg
Okolice koła podbiegunowego to idealna lokalizacja do badania zimowych właściwości opon. Stabilne warunki pogodowe i doskonale przygotowane stanowiska pomiarowe ze skompresowanego śniegu zapewniają powtarzalne wyniki.
Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:

Nasz ubiegłoroczny test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Czy dojeżdżanie opony zimowej latem może być niebezpieczne?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji