Test opon zimowych GTU 2018 / fot. Tschovikov/GTÜ

Niemieckie GTÜ przeprowadziło test opon zimowych i wielosezonowych w rozmiarze 185/65 R15. W rankingu znalazły się opony budżetowe, najbardziej renomowanych firm.

Opony zimowe w rozmiarze 185/65 R15 są typowe dla aut miejskich i kompaktów, których kierowcy decydują się na wyższy profil ogumienia w celu poprawy komfortu i ograniczenia ryzyka uszkodzenia koła na wyrwie w asfalcie, których zimą nie brakuje. Ich atutem jest także cena – wyraźnie niższa niż w przypadku opon niskoprofilowych.

GTÜ przetestowało opony zimowe i wielosezonowe w rozmiarze 185/65 R15, będące niezłą propozycją dla właścicieli mniejszych samochodów, którzy na śnieżną porę roku chcieliby zrezygnować z niskoprofilowego ogumienia. (fot. Tschovikov/GTÜ)

W teście opon zimowych i wielosezonowych na rok 2018 wzięły udział opony zimowe Bridgestone Blizzak LM001, Continental Winter Contact TS860, Dunlop Winter Response 2, Goodyear UltraGrip 9, Kenda Wintergen 2 KR501, Kumho WinterCraft WP51, Nexen Winguard Snow’g WH2, Nokian WR D4 i Pirelli Cinturato Winter. oraz wielosezonowe Continental All Season Contact, Michelin Cross Climate + i Nokian Weatherproof.

1. Continental Winter Contact TS860
Niemiecka opona okazała się wyjątkowo uniwersalną propozycją – doskonale wypadła w próbach na śniegu oraz ośnieżonej i suchej nawierzchni, zapewniając dobrą trakcję, wysoką precyzję prowadzenia, odporność na aquaplaning poprzeczny i wzdłużny oraz krótkie drogi hamowania. Continental Winter Contact TS860 z dobrej strony pokazał się także przy pomiarach oporów toczenia i hałasu. Mimo wysokiej ceny opona zwyciężyła w porównaniu.
Ocena: szczególnie warta polecenia/zwycięzca testu (206/260 pkt.)

2. Continental All Season Contact (opona wielosezonowa)
Zsumowanie punktów dało zaskakujący wynik – drugą najlepiej ocenioną oponą jest wielosezonowy Continental All Season Contact. Opona praktycznie nie ustępowała zimowemu Continentalowi Winter Contact TS860 w próbach na śniegu i suchej nawierzchni. Wypadła nieco gorzej w próbach hamowania – tracąc punkty na mokrej nawierzchni.
Ocena: warta polecenia (200/260 pkt.)

3. Nokian WR D4
Jak przystało na zimową oponę z Finlandii, Nokian jest mocny w dyscyplinach na śniegu (trakcja, hamowanie, prowadzenie). Wypadł też dobrze na suchej nawierzchni, tracąc sporo punktów do zwycięzcy w próbach na mokrej nawierzchni, głównie przez wydłużoną drogę hamowania.
Ocena: warta polecenia (195/260 pkt.)

4. Goodyear UltraGrip 9
Zimowy Goodyear wypadł gorzej od tańszego Nokiana WR D4. Stracił do niego punkty w próbach odbywających się na ośnieżonej nawierzchni – za sprawą drogi hamowania i prowadzenia. Kolejne punkty zostały utracono za wyjątkowo wysoką hałaśliwość. Mocną stroną zimówek Goodyear UltraGrip 9 okazało się natomiast zachowanie na mokrej nawierzchni – w tych próbach opona wypadła równie dobrze, co wygrywający test Continental.
Ocena: warta polecenia (191/260 pkt.)

5. Nokian Weatherproof (opona wielosezonowa)
Za kolejną niespodziankę można uznać wysoką pozycję wielosezonowej opony Nokian Weatherproof – suma punktów stawia ją na piątym miejscu. Nokiany bardzo dobrze wypadły na suchej i mokrej nawierzchni, a przyzwoicie na śniegu – pod względem siły ciągu, drogi hamowania czy prowadzenia nie ustępowały niektórym zimówkom.
Ocena: warta polecenia (189/260 pkt.)

6. Dunlop Winter Response 2
Zimowa opona Dunlopa dobrze sprawdza się na śniegu i suchej nawierzchni. Wyniki prób na mokrej nawierzchni odstają od poziomu prezentowanego Continentala Winter Respons TS 860 i Goodyeara UltraGrip 9, ale pozostają przyzwoite – trzymają poziom Nokiana WR D4. Winter Response zapunktowała też niskimi oporami toczenia i niewielkim poziomem hałasu.
Ocena: warta polecenia (186/260 pkt.)

7. Kumho WinterCraft WP51
Podobnie jak wyżej sklasyfikowani rywale, zimowa opona Kumho WinterCraft WP51 dobrze wypadła w próbach na śniegu i suchej nawierzchni. Koreańskie ogumienie przeciętnie wypadło natomiast na mokrej nawierzchni. Co prawda jest odporne na aquaplaning wzdłużny i zapewnia dobre prowadzenie, ale niezbyt dobrze hamuje. Spore opory toczenia i hałaśliwość.
Ocena: warta polecenia (183/260 pkt.)

8. Bridgestone Blizzak LM001
Ogumienie Bridgestone Blizzak LM001 wypadło lepiej od Kumho WinterCraft WP51 w próbach na suchej nawierzchni oraz pod względem hałaśliwości i oporów toczenia. W próbach na śniegu i mokrej nawierzchni Blizzak stracił nieco punktów, co zaważyło na pozycji.
Ocena: warta polecenia (182/260 pkt.)

9. Nexen Winguard Snow’g WH2
Koreański, dynamicznie rozwijający się Nexen reklamuje zimowe opony Winguard Snow’g WH2 jako wszechstronne ogumienie, które sprawdzi się zarówno na śniegu, jak i suchej czy mokrej nawierzchni. Nexen nieco minął się z prawdą, gdyż test GTÜ wykazał, że opona jest mocna na śniegu i suchej nawierzchni, ale średnio sprawdza się na mokrej drodze. Co prawda bardzo dobrze hamuje i się prowadzi, ale jest podatna na aquaplaning poprzeczny, co może przełożyć się na trudny do opanowania poślizg.
Ocena: warta polecenia (181/260 pkt.)

10. Michelin Cross Climate + (opona wielosezonowa)
Na suchej nawierzchni wielosezonowe opony Michelin Cross Climate + nie miały sobie równych – zebrały najwięcej punktów. Zostały natomiast nisko ocenione za parametry na mokrej nawierzchni (gorszy był tylko Nexen), a najgorzej wypadły na śniegu. Paradoksalnie może to oznaczać, że będą najlepszym wyborem dla osoby zainteresowanej zakupem wielosezonowej opony – to zwykle mieszkaniec miasta, który zwykle jeździ suchymi i odśnieżonymi drogami, więc docenia trakcję w takich warunkach połączoną z gwarancją mobilności w trudniejszej sytuacji.
Ocena: warta polecenia (180/260 pkt.)

11. Pirelli Cinturato Winter
Uniwersalna zimówka Pirelli jest przeznaczona dla kompaktów, aut klasy średniej oraz miejskich SUV-ów. W teście GTÜ opona otrzymała najmniej punktów ze wszystkich testowanych opon zimowych za parametry zimowe. Strata jest następstwem niskiej oceny za trakcję. W kategorii prowadzenia i hamowania opona wypadła dobrze. Kolejne punkty Cinturato Winter straciła za przeciętne zachowanie na suchej nawierzchni. Opona sprawdza się natomiast na mokrej drodze – nieźle hamuje i jest odporna na auquaplaning (szczególnie wzdłużny).
Ocena: warunkowo warta polecenia (177/260 pkt.)

12. Kenda Wintergen 2 KR501
Tajwańskie opony powinny wybrać osoby często jeżdżące po ośnieżonych drogach. W takich warunkach Kenda Wintergen 2 KR501 jest najlepsza – została oceniona wyżej nawet od zwycięzcy testu GTÜ! Otrzymała także komplet punktów za najniższą cenę. Kenda wypadła także nieźle pod względem oporów toczenia i hałaśliwości. Pod względem zachowania na suchej nawierzchni wygrała z Pirelli Cinturato Winter, a zremisowała z Dunlopem Winter Response. Z kretesem przegrała natomiast na mokrej nawierzchni – słabo hamuje i jest bardzo podatna na poślizg wodny.
Ocena: warunkowo warta polecenia (173/260 pkt.)

Zobacz szczegółową punktację na stronie GTÜ (tabela z opisem w języku niemieckim)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here