Dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Bild jako jedyni w bieżącym sezonie przetestowali najnowsze opony wielosezonowe Bridgestone i Continental. Jak te nowości wypadły na tle znanych modeli?
W ubiegłym sezonie firmy Bridgestone i Continental zaprezentowały swoje całoroczne nowości. Bridgestone wprowadził na rynek model Turanza All Season 6, a Continental – oponę AllSeasonContact 2. Przeprowadzenie profesjonalnego testu opon wielosezonowych wiąże się z koniecznością wykonania badań na suchym i mokrym asfalcie, ale też na śniegu. Niestety, późny debiut rynkowy nowych produktów uniemożliwił przetestowanie ich na śniegu w Europie ubiegłej zimy. Stąd w większości tegorocznych testów uwzględnione są poprzednie generacje Bridgestone’a i Continentala.
Jednak niemieccy dziennikarze z magazynu Auto Bild, jako jedyni znaleźli sposób na przeprowadzenie testu uwzględniającego nowe produkty w warunkach zimowych. Aby sprawdzić właściwości opon na śniegu, zabrali je do Nowej Zelandii, gdzie naleźli idealne warunki. Część asfaltową testu przeprowadzono w Europie.
Test opon całorocznych. Jakie opony wzięły w nim udział?
Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
– BF Goodrich Advantage All Season
– Bridgestone Turanza All Season 6
– Ceat 4 SeasonDrive
– Continental AllSeasonContact 2
– Dunlop Sport All Season
– Falken EuroAll Season AS220 Pro
– Firestone Multiseason 2
– Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
– Hankook Kinergy 4S2
– Kleber Quadraxer 3
– Kumho Solus 4S HA32
– Michelin CrossClimate 2
– Nexen N’Blue 4Season 2
– Pirelli Cinturato All Season SF2
– Toyo Celsius AS2
– Vredestein Quatrac
Wśród szesnastu finalistów testu znalazły się produkty segmentu premium oraz środkowego. Najtańszą w zestawieniu oponą jest Ceat, który kosztuje 380 zł za sztukę. Opony ze średniej półki cenowej reprezentują m.in. Firestone, Hankook czy Kleber. Ich kupno to wydatek odpowiednio 413 zł, 446 zł oraz 414 zł za sztukę. Wśród uczestników znalazły się też produkty wszystkich marek premium. I tak Bridgestone kosztuje 484 zł, Continental – 491 zł, a Goodyear – 519 zł za sztukę. Za Michelina trzeba zapłacić 573 zł, a kupno jednej opony Pirelli to wydatek 515 zł.
Test opon całorocznych 225/45 R17 – opisy opon
Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.
BF Goodrich Advantage All Season
Zalety opony to dobra trakcja i krótka droga hamowania na śniegu, wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz krótka droga hamowania na sucho. Wady – podsterowność na mokrym torze oraz przeciętny rezultat w konkurencji przebiegu.
BF Goodrich Advantage All Season | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 520 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 22,9 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,9 m |
Bridgestone Turanza All Season 6
Debiutujący na rynku Bridgestone trzecim miejscem w teście potwierdził swoje wysokie parametry. Jego zalety to krótkie drogi hamowania na sucho i mokro, bezpieczne zachowanie podczas jazdy na różnych nawierzchniach i niskie zużycie paliwa.
Bridgestone Turanza All Season 6 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 484 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,1 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,5 m |
Ceat 4 SeasonDrive
Opony Ceat osiągają niezłe przebiegi i mają niski poziom hałasu zewnętrznego. Charakteryzują się kiepskimi parametrami na śniegu, mają niską przyczepność boczną w zimowych warunkach i długą drogę hamowania na mokro.
Ceat 4 SeasonDrive | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 380 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 24,5 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,8 m |
Continental AllSeasonContact 2
Najnowszy Continental przekonał kierowców testowych jakością w zimowych warunkach, dynamicznym prowadzeniem i krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Na uwagę zasługuje niski poziom hałasu i wysoka żywotność opon.
Continental AllSeasonContact 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 491 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,2 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,4 m |
Dunlop Sport All Season
Dunlop zapewnia dobry balans podczas jazdy po suchym i mokrym torze. Ma też wysoki poziom komfortu i niskie opory toczenia. Opona jest podsterowna na śniegu, ma kiepską drogę hamowania na sucho i przeciętną odporność na aquaplaning.
Dunlop Sport All Season | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 465 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,9 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 42,5 m |
Falken EuroAll Season AS220 Pro
Falken skutecznie hamuje na suchym i mokrym asfalcie oraz jest dynamiczny podczas jazdy po suchym torze. Za to kiepsko spisuje się w próbach na śniegu. Ma wysoki współczynnik oporów toczenia i zużywa się przy niskim przebiegu.
Falken EuroAll Season AS220 Pro | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 429 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 25,7 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,8 m |
Firestone Multiseason 2
Opony Firestone zapewniają stabilne zachowanie podczas jazdy po śniegu i mokrym asfalcie. Są bezkonkurencyjne w próbie oporów toczenia. Mają przeciętną odporność na aquaplaning, są podsterowne na śniegu i na suchym torze. Szybko się zużywają.
Firestone Multiseason 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 413 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,4 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,9 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 41,8 m |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Dziennikarze magazynu Auto Bild zwrócili uwagę na bezpieczne prowadzenie opon Goodyear na wszystkich rodzajach nawierzchni, dobrą trakcję na śniegu i wysoki przebieg. Do wad zaliczono długą drogę hamowania na sucho i wysoki poziom hałasu
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 519 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 22,5 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,3 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 41,8 m |
Hankook Kinergy 4S2
Hankook charakteryzuje się pewną charakterystyką jazdy w warunkach zimowych. Opona pozwala pokonywać duże przebiegi. Koreański produkt ma przeciętne drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie i wysokie zużycie paliwa.
Hankook Kinergy 4S2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 446 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,1 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,5 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 41,3 m |
Kleber Quadraxer 3
Kleber ma wysoką precyzję prowadzenia na pokrytych śniegiem i suchych drogach. Jest odporny na zjawisko aquaplaningu i ma krótką drogę hamowania na suchym asfalcie. Zwrócono uwagę na opóźnione reakcje i podsterowność na mokro.
Kleber Quadraxer 3 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 414 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,2 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,5 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,3 m |
Kumho Solus 4S HA32
Koreańska opona ma dobrą trakcję na śniegu i bezpieczną charakterystyką prowadzenia na suchym i mokrym torze. Jej zaletą jest też niski poziom hałasu. Do wad należy zaliczyć kiepską odporność na aquaplaning i przeciętne drogi hamowania.
Kumho Solus 4S HA32 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 445 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,4 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,8 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 41,4 m |
Michelin CrossClimate 2
Kierowcy testowi pochwalili Michelina za bardzo dobre właściwości jezdne i precyzyjne prowadzenie. Opona ma niskie opory toczenia i pokonuje duże przebiegi. Za wadę uznano wysoką cenę zakupu.
Michelin CrossClimate 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 573 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,0 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,7 m |
Nexen N’Blue 4Season 2
Nexen zachowuje zrównoważone własności jezdne na suchym asfalcie i ma krótką drogę hamownia na sucho. Deklasuje rywali w konkurencji przebiegu. Ma przeciętną odporność na aquaplaning i jest podsterowna na mokro i na śniegu.
Nexen N’Blue 4Season 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 440 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 24,7 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,8 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,2 m |
Pirelli Cinturato All Season SF2
Pirelli charakteryzuje się dynamicznym prowadzeniem na suchej i mokrej drodze oraz najwyższą odpornością na aquaplaning wzdłużny. Ma niski poziom hałasu zewnętrznego. Opona ma przeciętne opory toczenia i mogłaby się wolniej zużywać.
Pirelli Cinturato All Season SF2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 515 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,6 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,7 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,8 m |
Toyo Celsius AS2
Do zalet opon Toyo należy zaliczyć dobrą odporność na zjawisko aquaplaningu i zdolność do pokonywania dużych przebiegów. Wady to kiepskie własności na śniegu, podsterowność na mokro i długa droga hamowania na mokrym asfalcie.
Toyo Celsius AS2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 408 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,9 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,6 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,9 m |
Vredestein Quatrac
Kierowcy docenili dobre właściwości opony na mokrej nawierzchni oraz dynamiczne prowadzenie w różnych warunkach. Vredestein ma wysoką odporność na aquaplaning i dobre własności na śniegu. Zajmuje ostatnie miejsce w konkurencji zużycia paliwa.
Vredestein Quatrac | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 448 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 23,1 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,3 m |
Ranking opon zimowych – wyniki testu
Przeprowadzony przez niemieckich dziennikarzy test poza drogą hamowania obejmował szereg konkurencji, takich jak badanie odporności na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny czy próba sportowej jazdy po mokrym torze. Na śniegu zadbano dodatkowo siłę uciągu oraz przeprowadzono jazdy na czas po torze. Na suchym asfalcie także wykonano jazdę sportową po torze, poza tym została zbadana głośność na zewnątrz pojazdu oraz wyznaczone opory toczenia każdej z opon. Ponadto redaktorzy magazynu Auto Bild określili przebieg, jaki mogą pokonać biorące udział w teście opony oraz zużycie paliwa dla każdej z nich. Po uwzględnieniu wyników ze wszystkich konkurencji testowych otrzymano klasyfikację końcową tegorocznego porównania. Wyniki prezentujemy poniżej.
Klasyfikacja testu opon całorocznych 2023/2024
- Michelin CrossClimate 2
- Continental AllSeasonContact 2
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Vredestein Quatrac
- Pirelli Cinturato All Season SF2
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
- Kleber Quadraxer 3
- Hankook Kinergy 4S2
- BF Goodrich Advantage All Season
- Kumho Solus 4S HA32
- Dunlop Sport All Season
- Nexen N’Blue 4Season 2
- Firestone Multiseason 2
- Toyo Celsius AS2
- Ceat 4 SeasonDrive
- Falken EuroAll Season AS220 PRO
Tegoroczny test opon wielosezonowych wygrywa Michelin CrossClimate 2, a na drugim miejscu plasuje się rynkowa nowość – Continental AllSeasonContact 2. Na najniższym stopniu podium rywalizację kończy debiutujący na rynku Bridgestone Turanza All Season 6. Taki skład na podium potwierdza najwyższą jakość opon pochodzących od widących producentów segmentu premium. Na pochwałę zasługuje także czwarta lokata Vredesteina. Dobrze wypadają też opony Pirelli i Goodyear, które zajmują odpowiednio 5 i 6 miejsce. Na siódmej pozycji rywalizację kończy Kleber, co jest niewątpliwym sukcesem niedrogiej opony, która może być dobrą propozycją dla kierowców szukających oszczędności.