Ford Mondeo IV - dynamiczne

Kusi nabywców ponadprzeciętną przestronnością, doskonałymi własnościami jezdnymi i udanymi turbodieslami, a do tego nie jest drogi. Nie brakuje jednak przysłowiowych „haczyków”. Oto opinie o Fordzie Mondeo IV, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Nie jest to małe auto, ale trzeba przyznać, że konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by pasażerowie odczuli tutaj każdy centymetr. Mondeo czwartej generacji produkowano w trzech wersjach nadwozia, lecz realnie da się kupić tylko 5-drzwiowego liftbacka i dłuższe o 5 cm (483 cm) kombi: bardzo rzadki klasyczny sedan przypomina liftbacka do tego stopnia, że najłatwiej odróżnić go po braku tylnej wycieraczki (i oczywiście podnoszonej samej klapie, bez szyby). Auto w 2010 roku doczekało się liftingu. Z zewnątrz z przodu producent dodał LED-owe światła do jazdy dziennej (w ubogich wersjach zamiast nich jest czarna zaślepka), z kolei w środku znacząco poprawiono jakość materiałów i dodano kilka ciekawych opcji wyposażenia, typu kamera cofania.

Ford Mondeo IV - dynamiczne
Wszystkie Mondeo IV mają jednakową szerokość, wysokość i rozstaw osi (odpowiednio 189, 150 i 285 cm).
Ford Mondeo IV - dynamiczne
Wycieraczka tylnej szyby to znak rozpoznawczy liftbacka. To najfunkcjonalniejszy (i zarazem najtrudniejszy do kupienia, bo rozchwytywany) typ nadwozia w Mondeo.

Używany Ford Mondeo IV – deska rozdzielcza

W przeciwieństwie do niektórych konkurentów, w bazowej odmianie Mondeo (Ambiente) na pierwszy rzut oka nie widać, że ma się do czynienia z ubogo wyposażoną wersją. Deska ma ładny kształt i ożywiają ją srebrne wstawki. Niestety, z biegiem lat zdążyły się powycierać, zwłaszcza w popularnych samochodach poflotowych. Denerwuje natomiast gumowa, śliska kierownica i trzeszczące plastiki. Jeśli ktoś jest na to wyczulony, powinien rozejrzeć się za bogatszymi odmianami Trend, Ghia (luksusowa) i Titanium (sportowa). Ich wykończenie jest zauważalnie lepsze i  dużo lepiej wyglądają w środku – mają atrakcyjniejsze kolory i więcej multimediów typu centralny ekran z nawigacją lub wyświetlacz Convers+ pomiędzy zegarami.

Ford Mondeo IV - uboga deska rozdzielcza
Typowy kokpit w ubogiej specyfikacji: połacie taniego, srebrnego plastiku, gumowa kierownica, brak większych wyświetlaczy i zegary w okrągłych tubach.

Lifting z 2010 roku przyniósł poprawę jakości wnętrza we wszystkich wersjach. Polujmy na Mondeo z atrakcyjnym wyposażeniem: auto jako nowe było rozsądnie wycenione i prywatni odbiorcy lubili je doposażać w przydatne opcje typu wielofunkcyjna kierownica, podgrzewana przednia szyba, automatyczna klimatyzacja lub wentylowane przednie fotele z funkcją wentylacji. Dziś odbiorcy aut z drugiej ręki tylko na tym korzystają.

Ford Mondeo IV - deska rozdzielcza Ghia
Modernizacja auta objęła również kokpit. Stał się bardziej elegancki i już tak nie trzeszczy. Na zdjęciu bogato wyposażona wersja Ghia.

Używany Ford Mondeo IV – wnętrze

Spory rozstaw osi przełożył się na niemal rekordową ilość miejsca w klasie średniej: niezależnie od wersji nadwoziowej jest go bardzo dużo na nogi, w kombi dodatkowo pasażerowie odczuwają pełną swobodę w okolicach głów. Jakość tapicerek zależy od opcji wyposażenia: we flotowych autach często są zaplamione od wody, w bogatszych z kolei (zwykle mniej intensywnie eksploatowanych) można liczyć na lepszą trwałość lub skórę. Wszystkie wersje nadwoziowe mają przepastne bagażniki. Najbardziej poszukiwany jest funkcjonalny liftback, bo przewiezie tylko niewiele mniej od dłuższego kombi, w którym z kolei zastosowano droższe amortyzatory samoczynnie korygujące prześwit obciążonego auta. Dostęp do przestrzeni bagażowej sedana utrudnia wąski otwór, ale przynajmniej zawiasy nie wnikają do środka. Uwaga: auta sprzed liftingu trapi denerwująca przypadłość, mianowicie po otwarciu klapy w deszczu woda zaczyna się lać do środka. Zastrzeżenia dotyczą również psującej się rolety.

Ford Mondeo IV - bagażnik liftback
Już liftback zabierze na pokład bardzo dużo bagażu. Dzięki klapie podnoszonej z szybą dostęp do bagażnika jest niemal idealny. Dopiero po liftingu woda przestała lać się do środka.

Używany Ford Mondeo IV – silniki diesla

Sukces tego modelu Ford zawdzięcza w dużej mierze koncernowi PSA, który „użyczył” w Mondeo swojego dopracowanego turbodiesla 2.0 HDi (w nomenklaturze Forda nazywa się on 2.0 TDCi). To najczęstszy i wręcz idealny napęd do tego samochodu: pracuje bardzo kulturalnie i nawet w słabszej przedliftingowej wersji (140 KM, po liftingu 163 KM) zapewnia przyzwoite osiągi, nie „żłopiąc” zbyt dużo paliwa. Uspokajamy osoby bojące się o kondycję filtra cząstek stałych: w tym silniku jest wręcz bezobsługowy. Całkowicie wolni od ewentualnych problemów z DPF-em są użytkownicy Mondeo z wiekowym 1.8 TDCi (po prostu go tam nie ma), ale muszą zaakceptować jego siermiężny charakter i niezbyt trwały „dwumas” oraz awaryjny układ wtryskowy. Ten silnik „wykończyły” normy emisji spalin i w 2010 roku ustąpił miejsca jednostce 1.6 TDCi (także od PSA), którą polecamy tylko osobom lubiącym jeździć ekonomicznie. Najmocniejsze wysokoprężne Mondeo mają aż 175 KM (francuska jednostka 2.2 TDCi), ale stanowią margines rynkowy i trudno je odsprzedać.

Ford Mondeo IV - silnik
Jeden z najlepszych wysokoprężnych silników nie tylko w tym segmencie – 2.0 TDCi/HDi konstrukcji PSA.

Używany Ford Mondeo IV – silniki benzynowe

Tutaj również poszukiwane są „dwulitrówki”, najlepiej wolnossące z instalacją LPG. Trzeba w nich koniecznie pamiętać o regulacji luzu zaworowego co ok. 30 tys. zł, inaczej głowica będzie na wykończeniu już przy przebiegu 100-150 tys. km (bez LPG wytrzymuje nawet 250 tys. km). Ogólnie ten silnik, podobnie jak mniejszy 1.6, cieszy się bezawaryjną opinią. Lifting przyniósł erę jednostek skonstruowanych w technologii downsizingu. Pomimo początkowych obaw zarówno 1.6, jak i 2.0 EcoBoost doskonale sprawują się w Mondeo, a parametrami stanowią zupełnie inną ligę. Osobom nastawionym na osiągi polecamy pięciocylindrowego 2.5 Turbo pochodzącego od Volvo (w 2010 roku zastąpił go wzmocniony do 240 KM 2.0 EcoBoost).

Ford Mondeo IV - silnik
Nowoczesne jednostki EcoBoost mają bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie. Cieszą się dobrymi opiniami użytkowników.

Używany Ford Mondeo IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Auto prowadzi się pewnie i precyzyjnie, ale nadal komfortowo. Wzór w klasie.”

„2 litry do absolutne minimum do sprawnego napędzania tego samochodu. Wyjątkiem są silniki 1.6 EcoBoost.”

„Liftback jest równie pojemny jak kombi. Mnóstwo miejsca z przodu i z tyłu.”

„Motorcraft to oryginalne, ale tańsze części zamienne oferowane przez Forda.”

 Wady 

„Słabe wykończenie wnętrza – lakier się łuszczy, siedzenia wycierają, z różnych miejsc słychać stuki.”

„Regulacja fotela wymaga wciśnięcia ręki między siedzisko i próg. Wygoda siedzeń – na średnim poziomie.”

„Dość duże martwe pole. Widoczność ograniczają przednie słupki.”

Używany Ford Mondeo IV – awaryjność

Najbardziej ryzykownym silnikiem (choć wciąż niezłym) jest fordowski, przestarzały 1.8 TDCi. Zawodzi w nim układ wtryskowy (falują obroty, auto nie ma mocy) i szybko zużywa się koło dwumasowe: na szczęście nie kosztuje dużo, bo ok. 1600 zł. Słabo wyposażone Mondeo trapią liczne usterki wynikające z niedoróbek w wykończeniu. Typową przypadłością są nagminnie przepalające się przednie żarówki (najlepiej wymienić je po zdjęciu reflektora) i niedomagania sprzętu grającego. Auto z zewnątrz dobrze zabezpieczono przed korozją. Atakuje ona głównie podwozie, na szczęście tylko powierzchownie. To jednak wystarczy, by pojawił się problem z odkręceniem śrub okresowo wymienianych elementów zawieszenia, typu łączniki stabilizatorów. Rdza powoduje zapiekanie śrub i ich objechanie przy próbie odkręcania. Wtedy jedynym wyjściem jest wymiana całych wahaczy, najlepiej w kompletach. Przebieg 150 tys. km w wielu Mondeo objawia się uporczywym stukaniem od spodu i, niestety, to nie wina końcówek drążków, a samej przekładni. Uwaga na auta z drogimi amortyzatorami IVCD ze zmienną charakterystyką tłumienia: nie można ich zastąpić tradycyjnymi, a regeneracja nie zawsze przynosi zamierzony efekt.

Ford Mondeo IV - dynamiczne
Zawieszenie Forda to układ McPhersona z przodu oraz konstrukcja wielowahaczowa z tyłu. Całość jest bardzo trwała, a części – przystępne. Głównym problemem jest rdzawy nalot, uniemożliwiający bezproblemowe odkręcenie kluczowych śrub.

Używany Ford Mondeo IV – koszty

Tu niewątpliwie ogromne znaczenie ma firma Motorcraft: jej logiem sygnowane są oryginalne części zamienne Forda, a dostępne są zarówno w salonach marki, jak i w niezależnych hurtowniach. Ceny utrzymują przyzwoity poziom, pod warunkiem że mamy prostą konstrukcyjnie wersję. Z kolei sam zakup Mondeo oznacza długą wędrówkę po portalach aukcyjnych: nie brakuje okazyjnie tanich (do 20 tys. zł) aut poflotowych z 1.8 TDCi, jednak zwykle długo czekają one na nabywcę, podczas gdy droższe i lepiej wyposażone auta z prywatnych rąk sprzedają się na pniu. Na ładnie utrzymany egzemplarz przedliftingowy musimy przeznaczyć ok. 25 tys. zł, oczywiście z 2.0 TDCi. „Polifty” zaczynają się od 30 tys. zł. Pod maksymalną granicę kwoty za Mondeo (50 tys. zł) podchodzą auta z ostatniego roku produkcji, głównie w specyfikacjach Titanium.

Ford Mondeo IV - przedlift
Auta sprzed liftingu (fot.) są gorzej wykończone niezależnie od wersji wyposażeniowej. Jeśli samochód ma biały albo granatowy lakier i stalowe felgi z kołpakami, najprawdopodobniej intensywnie jeździł we flocie. Pomimo niskich cen takie Fordy szybko się nie sprzedają.

Używany Ford Mondeo IV – podsumowanie

Hit na rynku wtórnym? Wiele na to wskazuje. Pomimo ogólnego dopracowania i przystępnej trwałości Mondeo szybko traci na wartości, zatem szansa na znalezienie zadbanego auta w niezłej cenie jest jak najbardziej realna. Poszukiwania najlepiej ograniczyć do poliftowych 2.0 TDCi w dobrych wersjach wyposażenia. W takich samochodach można liczyć na dobre osiągi, umiarkowane spalanie, lepsze wykończenie i niemal pewną bezawaryjność. A w dodatku łatwo ją później odsprzedamy.

Ford Mondeo IV – dane techniczne

Ford Mondeo IV – wymiary
Dł./szer./wys. 478-484/189/150-151 cm
Rozstaw osi 285 cm
Pojemność bagażnika ltb 540-1460 l, sed 550 l, kmb 555-1745 l
Ford Mondeo IV – silniki benzynowe
Silnik 1.6 1.6 EB 2.0 2.0 EB 2.5 Turbo
Pojemność 1596 cm³ 1596 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz. turbo benz. benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 125 KM 160 KM 145 KM 203 KM 225 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 185 Nm 300 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 9,3 s 9,9 s 7,9 s 7,5 s
Prędkość maks. 195 km/h 215 km/h 210 km/h 232 km/h 245 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km 6,4 l/100 km 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 9,3 l/100 km
Ford Mondeo IV – silniki Diesla
Silnik 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.2 TDCi
Pojemność 1560 cm³ 1753 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 125 KM 140 KM 163 KM 175 KM
Maks. moment 270 Nm 260 Nm 320 Nm 340 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,7 s 9,5 s 8,9 s 8,7 s
Prędkość maks. 190 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h 223 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 5,8 l/100 km 6,0 l/100 km 5,3 l/100 km 6,3 l/100 km

Używany Ford Mondeo IV – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Ford Mondeo IV – galeria