W Lexusie GS brak wersji wysokoprężnej miała zrekompensować mocna i jednocześnie oszczędna hybryda. Czy jest lepsza od tradycyjnych benzynowych V6/V8? Który silnik wybrać w Lexusie GS?
Lexus GS to niezwykły przypadek na rynku wtórnym. Jest uznawany za wzór bezawaryjności i lidera w zakresie wykończenia i wyciszenia wnętrza: w opinii wielu użytkowników japońska limuzyna „płynie” po drodze i kompletnie izoluje podróżnych od dźwięków zewnętrznych. W dodatku ma bardzo mocne silniki i swego czasu Lexus jako jedyny występował w odmianie hybrydowej. Mimo tych niekwestionowanych zalet garstka wystawionych na sprzedaż egzemplarzy czeka na właściciela tygodniami, a nawet miesiącami. Dlaczego? Potencjalni kupcy omijają Lexusy z obawy przed astronomicznymi kosztami nie tyle napraw, co zwykłych przeglądów lub bieżącego usuwania drobnych dolegliwości. Właściciele często zresztą nie mają wyboru i jeżdżą do ASO, ponieważ spora część niezależnych warsztatów w ogóle nie zajmuje się Lexusami. Wieloletni użytkownicy GS-ów podkreślają jednak, że komfort i osiągi, jakie daje auto, jest tego wszystkiego wart.
Lexus oferował trzecie wcielenie GS-a w pięciu wersjach silnikowych: czterech benzynowych i jedną hybrydową. Przyjrzyjmy się im bliżej i wybierzmy najlepszą.
Używany Lexus GS III – silniki benzynowe
Podstawową i jednocześnie najczęściej spotykaną jednostkę napędową w ogłoszeniach stanowi 3-litrowe V6 o mocy 249 KM. Już ona rozpędza ciężkiego Lexusa do 100 km/h w lekko ponad 7 sekund i okazuje się stosunkowo oszczędna. Pojawiają się jednak doniesienia o ponadprzeciętnym zapotrzebowaniu na olej silnikowy. By zlikwidować problem, zazwyczaj trzeba przeprowadzić drogą operację wymiany pierścieni tłokowych. Drugi silnik V6 (3.5) trafił pod maskę nieoferowanego w Europie GS-a 350. Ta 307-konna wersja w polskich ogłoszeniach trafia się niezwykle rzadko, podobnie zresztą jak cenione (i przez to drogie) odmiany V8. Do pierwszego liftingu (2008 r.) w gamie widniała jednostka znana z poprzedniego GS-a, mianowicie 4.3 V8/300 KM. Jest rozchwytywana na rynku wtórnym, ponieważ jako jedyna toleruje zasilanie LPG (nie ma wtrysku bezpośredniego) i imponuje wręcz „pancerną” trwałością. Takową nie może pochwalić się wprowadzony najmocniejszy wariant GS-a, czyli 4.6 V8/347 KM. Spektakularne osiągi okupuje jednak ogromnym zapotrzebowaniem na paliwo.
Używany Lexus GS III – wersja hybrydowa
Hybryda to prawdziwy as w rękawie Lexusa, bowiem przez dłuższy czas samochód nie miał bezpośredniej konkurencji. GS 450h świetnie łączy wszelkie zalety benzynowych silników z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo – według użytkowników w warunkach miejskich można zejść nawet w okolice 10 l/100 km. A przypominamy, że mówimy o 345-konnej limuzynie, która do 100 km/h potrzebuje zaledwie niecałych 6 sekund! Połączony z bezstopniową skrzynią biegów układ hybrydowy niemal bezgłośnie i bardzo płynnie rozpędza ciężkiego Lexusa. Niestety, zmusza też użytkowników do pewnych wyrzeczeń, np. zmniejszonego do 280 l bagażnika, w którym ulokowano baterie trakcyjne. Sam zestaw akumulatorów, choć nadzwyczaj trwały, w wielu autach może już wymagać interwencji. Przed zakupem GS-a 450h warto podjechać do placówki specjalizującej się w Lexusach, zbadać stan baterii i ewentualnie ją zregenerować – kosztująca kilkanaście tysięcy złotych wymiana to dopiero ostateczność. Przy okazji zlećmy kontrolę falownika (inwertera) układu hybrydowego, gdyż miewa tendencję do przegrzewania się.
Używany Lexus GS III – który silnik wybrać?
Polecamy hybrydowego GS-a 450h, gdyż to samochód jedyny w swoim rodzaju: dynamiczny i oszczędny w każdych warunkach, ale przez to dość drogi. Zwolennikom tradycyjnych źródeł napędu jako alternatywę stawiamy 4.3 V8, nawet jeśli ma założoną instalację gazową. Na GS-y 300 lepiej uważać: są najtańsze, ale i najbardziej ryzykowne. Wiele (jak nie wszystko) zależy od tego, kto jak dbał o Lexusa. Na szczęście nietrudno trafić na auto z polskiego salonu, które wciąż jeździ na przeglądy do autoryzowanej stacji obsługi. Nierzadko wystawia je na sprzedaż pierwszy właściciel.
Przeczytaj więcej na temat używanego Lexusa GS III w poniższym materiale:
Używany Lexus GS III (2005-2011) – opinie użytkowników
Silnik | 3.0 V6 (300) | 3.5 V6 (350) | 4.3 V8 (430) | 4.6 V8 (460) | 3.5 V6 (450h) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 3456 cm³ | 4283 cm³ | 4608 cm³ | 3456 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 249 KM | 307 KM | 300 KM | 347 KM | 345 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 371 Nm | 419 Nm | 480 Nm | 368 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s | 6,0 s | 6,1 s | 5,4 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 11,8 l/100 km | 11,2 l/100 km | 13,8 l/100 km | 7,9 l/100 km |