Getz to na tyle poprawny samochód, że pozostaje niezauważany na tle ciekawszych wizualnie, ale i mniej trwałych rywali. Poznajmy opinie na temat używanego Hyundaia Getza.
Getz to pierwszy pełnoprawny model miejski w europejskiej gamie Hyundaia. Samochód umiejętnie „wstrzelił się” pomiędzy mikrovana Atosa a kompaktowego Accenta, zyskując spore grono zwolenników także w Polsce. Po debiucie następcy – i20 I – zepchnięto go na margines rynku wtórnego, a właściwie stało się to samoczynnie z uwagi na zachowawczą stylistykę tego samochodu. Getz reprezentuje też typową dla aut koreańskich sprzed 20 lat toporną jakość wykonania przy użyciu nieprzyjemnych w dotyku plastików. Mimo skromnych rozmiarów (3,8 m długości i niecałe 2,5 m rozstawu osi) Hyundaiowi udało się zaprojektować pojemne nadwozie mieszczące 4 osoby i 255 l bagażu. W dobie mocno zabudowanych aut z niewielkimi szybami nie sposób docenić pokaźnego przeszklenia karoserii Getza, czyniącego go prawdziwym pogromcą miejskich uliczek i parkingów. Klienci mieli do wyboru aż 9 wersji silnikowych, w tym dynamiczne jednostki o mocy ponad 100 KM. W 2005 roku nastała pora liftingu Getza, który istotnie odświeżył przednią część nadwozia i „dodał” silnikom kilka KM. Rok później wprowadzono uterenowioną odmianę Cross: mimo nieoferowania jej w Polsce, w ogłoszeniach da się trafić pojedyncze egzemplarze pochodzące z importu.
W chwili obecnej Getz często bywa rozpatrywany jako propozycja na pierwszy samochód. Trzeba przyznać, że wyjątkowo pasuje do tej roli, bo jest tani (mniej niż 10 tys. zł), prosty w obsłudze, wystarczająco dynamiczny (poza wersją 1.1), oszczędny i względnie trwały. Komu jeszcze warto polecić leciwego, miejskiego Hyundaia? Oto opinie użytkowników tych aut.
Używany Hyundai Getz – wnętrze
Hyundai postawił na maksymalną prostotę, czyli czytelne, analogowe zegary i uporządkowaną konsolę środkową z intuicyjnym sterowaniem systemem wentylacji. Rozglądając się za Getzem warto spoglądać na deklarowane wyposażenie, ponieważ ubogie auta nie mają wspomagania kierownicy i elektrycznych szyb, o klimatyzacji nawet nie wspominając. Hyundai próbował uatrakcyjniać kokpit kolorowymi wstawkami w bogatszych wersjach, ale i one otrzymały twarde materiały wykończeniowe zmontowane w stopniu odbiegającym od poziomu europejskich rywali. Skrzypienia, stuki i trzaski są tu na porządku dziennym i nie pozostaje nic innego jak akceptacja takiego stanu rzeczy. Dobrze, że przynajmniej zadbano o wygospodarowanie wnęk i schowków oraz uchwytów na napoje.
Płaskie i stosunkowo zwarte fotele Getza zapewniają wystarczający komfort podczas codziennych dojazdów na dystansach do kilkudziesięciu kilometrów. Brak regulacji na wysokość (w bazowych wersjach) potrafi doskwierać rosłym kierowcom, ponieważ wyjściowo zamontowano je dosyć wysoko. Wielu właścicieli Getzów chwali przestronność w drugim rzędzie, przynajmniej porównując ją do innych samochodów segmentu B. Z pewnością nieźle jest w obrębie głów (spokojnie biegnąca linia dachu) i stóp, gorzej na kolana i łokcie. Co ciekawe, kanapę wyposażono w funkcję regulowania kąta pochylenia oparcia. Można ją złożyć na dwa sposoby: kładąc samo oparcie (powstaje schodek) lub „przewracając” ją całą do przodu. Uzyskujemy wtedy równą powierzchnię bagażnika o pojemności 975 l. Przy komplecie pasażerów do Getza wejdzie 255 l.
Używany Hyundai Getz – silniki
Hyundai przewidział aż 5 silników w 9 wersjach mocy. Benzynowe zawsze mają 4 cylindry, wielopunktowy wtrysk paliwa i pasek rozrządu, który podlega wymianie co każde 90 tys. km. Gamę otwierają jednostki z 3 zaworami na cylinder: 1.1 (63/67 KM) i 1.3 (82/85 KM). Kolejne to dość rzadko spotykane silniki 16V – 1.4/97 KM oraz 1.6/105 KM. Do sporadycznej eksploatacji poza miastem z powodzeniem wystarczą odmiany 1,3-litrowe, 1.1 zaś sprosta oczekiwaniom osób jeżdżących głównie w pojedynkę. Wszystkie nieźle znoszą współpracę z instalacjami gazowymi, które zresztą często montowano z uwagi na dość wysokie spalanie w warunkach miejskich. Niektóre Getzy posiadają nawet LPG firmy BRC montowane u dealerów. Jako alternatywę odnośnie rzadszych wizyt na stacjach warto rozważyć diesla. Wszystkie to 1.5 CRDi, ale do 2005 r. montowano silnik 3-cylindrowy o mocy 82 KM, później z kolei jednostkę 4-cylindrową rozwijającą 88 i 110 KM. Łatwo tu o pomyłkę, ponieważ mają identyczną pojemność skokową (1493 cm³). W żadnym nie montowano filtrów cząstek stałych i dwumasowych kół zamachowych, turbosprężarka natomiast wykorzystuje stałą geometrię łopatek.
Używany Hyundai Getz – opinie użytkowników
Zalety
„Auto przyjemne w prowadzeniu. Dobrze reaguje na ruchy kierownicą i bezpiecznie pokonuje zakręty”
„Wszystko w Getzie podporządkowane jest praktyczności i niskim kosztom utrzymania”
„Hyundai z silnikiem 1.3 pali niecałe 6 l/100 km w cyklu mieszanym. Jestem zadowolony”
„Sporo miejsca na siedzeniach i kanapie. Bez problemu siadam sam za sobą (mam 184 cm wzrostu)”
Wady
„Mało wydajna klimatyzacja mimo regularnego serwisowania. W upały nie daje rady schłodzić wnętrza”
„Trzeba kilku prób, by poprawnie wrzucić bieg wsteczny. To typowy problem wielu Getzów”
„Irytują skrzypiące plastiki, a zwłaszcza wskaźniki wraz ze wzrostem obrotów”
„W moim Hyundaiu do środka przedostaje się woda. Pewnie to wina którejś z uszczelek”
Używany Hyundai Getz – awaryjność, typowe usterki
W benzynowych Getzach zawodzi głównie osprzęt, a konkretnie cewki zapłonowe i przepustnice. Sporadycznie można trafić na doniesienia odnośnie spalania oleju silnikowego i klekoczących samoregulatorów zaworowych. 3-cylindrowe turbodiesle irytują ponadprzeciętnymi wibracjami, ale nie są ani przesadnie drogie w serwisowaniu, ani awaryjne. Najwięcej najprawdopodobniej pochłonie ewentualna regeneracja turbosprężarki, choć zagrożone takimi wydatkami pozostają samochody z rzadko wymienianym olejem silnikowym. Przeciętną trwałość prezentuje układ elektryczny Getza: przestają działać zegary, szwankuje centralny zamek lub elementy wyposażenia. Zawieszenie najczęściej wymaga drobnych interwencji w postaci wymiany łączników stabilizatora albo końcówek drążków kierowniczych i tulei wahaczy. Mały Hyundai od jakiegoś czasu rdzewieje, ale korozja przenosi się już coraz częściej na nadwozie (wcześniej utrudniała wszelkie operacje przy podwoziu i trawiła układ wydechowy). Przed zakupem warto dokładnie przyjrzeć się kondycji uszczelek drzwi.
Używany Hyundai Getz – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).
Używany Hyundai Getz – sytuacja rynkowa
Przedliftowe auta z bezwypadkową przeszłością oznaczają wydatek ok. 3-6 tys. zł: nawet pośród nich da się znaleźć samochody z przebiegami 100-150 tys. km. Getzy po liftingu trafiają się i za 5 tys. zł, ale wystawiane są głównie za 7-11 tys. zł. Przy odrobinie szczęścia za tyle staniemy się właścicielem auta, które przejechało kilkadziesiąt tys. km. Co szósty Getz ma pod maską diesla, podobnie rozkłada się udział wersji 3-drzwiowych (na korzyść 5d).
Używany Hyundai Getz – podsumowanie
Getz to niemal podręcznikowy przykład samochodu na rozpoczęcie przygody z motoryzacją – nie angażuje młodego kierowcy nowinkami technicznymi, nie skłania do łamania przepisów i łatwo nim manewrować, a przy tym oferuje sporo miejsca w środku i nie drenuje portfela wydatkami na naprawy. Polecamy też małego Hyundaia osobom poszukującym możliwie jak najtańszego i przewidywalnego w eksploatacji środka transportu.
Polecamy uwadze inne nasze materiały o używanych Hyundaiach:
Używany Hyundai i20 I (2009-2014) – opinie
Używany Hyundai i30 I (2007-2012) – opinie
Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie
Używany Hyundai i40 (od 2011 r.) – opinie
Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 381/167/149 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | 255-975 l |
Silnik | 1.1 | 1.1 | 1.3 | 1.3 | 1.4 | 1.6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1086 cm³ | 1086 cm³ | 1341 cm³ | 1341 cm³ | 1399 cm³ | 1594 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 63 KM | 67 KM | 82 KM | 85 KM | 97 KM | 105 KM |
Maks. moment | 94 Nm | 99 Nm | 117 Nm | 119 Nm | 125 Nm | 143 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,1 s | b.d. | 11,5 s | b.d. | 11,2 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 148 km/h | 150 km/h | 163 km/h | 164 km/h | 170 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | b.d. | 6,2 l/100 km | b.d. | 6,5 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 1.5 CRDi (R3) | 1.5 CRDi | 1.5 CRDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1493 cm³ | 1493 cm³ | 1493 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 82 KM | 88 KM | 110 KM |
Maks. moment | 191 Nm | 215 Nm | 235 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 12,1 s | b.d. |
Prędkość maks. | 170 km/h | 173 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 5,0 l/100 km | b.d. |