Brak mocnych silników nie powinien przekreślać reprezentanta Hyundaia w klasie średniej. Oto opinie użytkowników jeżdżących Hyundaiem i40 na co dzień.
Hyundai na poważnie próbował nawiązać rywalizację z europejskimi samochodami klasy średniej. Do tego stopnia, że zaprojektował i40 w niemieckim centrum rozwojowym i wyodrębnił go jako osobny model nie będący bezpośrednim następcą Sonaty. Ta pozostała w produkcji na innych rynkach, a Hyundai i40 ruszył na podbój Europy. Po latach okazało się, że z dość przeciętnym skutkiem, bo samochód nie skradł serc odbiorców i dał się poznać jedynie jako poprawna propozycja w segmencie. Limuzyna (oraz kombi) Hyundaia kusiła efektownie stylizowanym nadwoziem i ciekawym wyposażeniem, obejmującym takie niuanse jak automatycznie otwierana klapa bagażnika, systemy rozpoznawania znaków drogowych oraz ograniczeń prędkości, a także opcjonalny w kombi układ REDC, którym kierowca zmienia charakterystykę działania tylnych amortyzatorów. Auto w 2015 roku przeszło rozległą modernizację, w ramach której wprowadzono dwusprzęgłową skrzynię DCT i nowe silniki wysokoprężne. Nadal jednak nie udało się wtedy rozwiązać głównego problemu i40, jakim był brak mocniejszych, ok. 200-konnych jednostek napędowych. Chętni na ten model mogli liczyć najwyżej na 177 KM benzynowego 2.0, natomiast topowy diesel generował zaledwie 141 KM.

Używany Hyundai i40 – wymiary, nadwozie
Podobnie jak pozostałe modele koreańskiego producenta z tamtych lat, reprezentant klasy średniej robi wrażenie agresywnymi liniami i dynamicznie skrojonym nadwoziem. Spodobać się może zwłaszcza pochylony tył odmiany kombi, ale obyło się to kosztem bagażnika, który może i jest pojemny, ale ma mały otwór załadunkowy. Nie najlepszą stroną Hyundaia i40 jest także widoczność, bowiem boczne linie okien dynamicznie zwężają się w tylnej części nadwozia, zmniejszając przeszklenie karoserii do niezbędnego minimum. Przed liftingiem (do 2015 roku) auto miało więcej wyrazu – głównie za sprawą wielkich przednich świateł z ciekawą linią świateł LED do jazdy dziennej. Jeśli chodzi o wymiary, Hyundai i40 w każdej wersji mierzy 4,77 m na długość, 1,82 m na szerokość i 1,47 m na wysokość. Rozstaw osi ustalono na przeciętne w tej klasie 2,77 m.

Używany Hyundai i40 – wnętrze, bagażnik
Hyundai umiejętnie przeniósł wyrazisty design karoserii do wnętrza i40. Ten model ma nieszablonowy kokpit zaprojektowany jeszcze wg „starej szkoły”, czyli ze skupieniem obsługi na przyciskach z ewentualnym wspomaganiem się dotykowym ekranem. Takowe występowały w i40, ale widać po nich upływ czasu – mają niedzisiejszą grafikę i są po prostu małe. Już lepiej prezentuje się wersja z niewielkim, niebieskim wyświetlaczem z rozmieszczonymi wokół przyciskami. Chętni na zakup Hyundaia klasy średniej muszą wziąć pod uwagę przeciętną ergonomię kokpitu: raczej trudno będzie wszystko „rozszyfrować” na jeździe próbnej przed zakupem. Auto nie rozpieszcza też jakością materiałów wykończeniowych. Po latach niezbyt estetycznie prezentują się zwłaszcza elementy lakierowane (na czarno lub srebrno).
Mimo względnie skromnego rozstawu osi (jak na ten segment), przestronność należy ustawić po stronie zalet Hyundaia i40. Auto ma nie tylko bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji, ale też obszerną kanapę, która w opcji posiadała nawet funkcję podgrzewania. Wyprofilowano ją co prawda pod dwie osoby, ale i trzecia pojedzie tam w znośnych warunkach. Komfortową podróż zapewni też wydajny system klimatyzacji z nawiewami na drugi rząd siedzeń. Bagażnik to oczywiście domena odmiany kombi. Jest nie tylko bardzo pojemny (555 l), ale też wzorowo ustawny i wyposażony w wiele elementów podnoszących funkcjonalność (szyny do przesuwania przegrody przytrzymującej bagaż, wnęki po bokach, haczyki itp.). Wersja sedan naturalnie nie może się pochwalić aż taką praktycznością, ale i tak pozwala wiele przewieźć (525 l).
Używany Hyundai i40 – silniki
Gama silnikowa teoretycznie obejmuje sporo propozycji, ale chętnym na ten model zawsze brakowało jednostki zapewniającej bezstresowe wyprzedzanie na autostradach. Po stronie odmian benzynowych umieszczono dwa silniki wolnossące z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 1.6 GDi (135 KM) oraz 2.0 GDi rozwijający 177 KM. W 2015 r. nieco go „zdławiono” (do 165 KM), ale nie wiązało się to ze szczególnym pogorszeniem osiągów. Paleta turbodiesli przez długi czas obejmowała wyłącznie jednostki 1.7 CRDi w trzech wersjach mocy: 116, 136 lub 141 KM. Dopiero w 2018 r. zastąpiono je nowymi 1.6 CRDi, generującymi 115 lub 136 KM. Co ciekawe, w tej słabszej wersji nie montowano dwumasowego koła zamachowego. We wszystkich silnikach stosowano rozrządy napędzane łańcuchami. Łączono je z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, 6-biegowymi „automatami” lub 7-biegowymi przekładniami dwusprzęgłowymi DCT (1.6 CRDi/136 KM i 1.7 CRDi/141 KM). Wielka szkoda, że Hyundai nie pokusił się o zamontowanie w i40 udanych turbodiesli 2.0 CRDi (spotykanych chociażby w Tucsonach).


Używany Hyundai i40 – opinie użytkowników
Zalety
„Pozycja za kierownicą, zakres regulacji i wygoda foteli sprawiają, że z auta nie chce się wysiadać”
„Automat łagodnie i dość sprawnie przełącza biegi”
„Klimatyzacja pracuje cicho i efektywnie, ma też nawiew na tył”
„Dużo miejsca z przodu i z tyłu, zarówno na nogi, jak i głowę”
Wady
„Samochód jest wrażliwy na boczne podmuchy wiatru, zwłaszcza przy wyższych prędkościach autostradowych – przyczyną może być zbyt silne wspomaganie kierownicy”
„Błyszczący, czarny plastik na desce rozdzielczej bardzo łatwo się rysuje”
„Szyby boczne są małe, więc niewiele widać. Najgorsze są jednak przednie słupki”
Używany Hyundai i40 – awaryjność, typowe usterki
Benzynowe silniki Hyundaia bez większych problemów pokonują duże przebiegi, o ile zamontowano do nich LPG: bezpośredni wtrysk paliwa wymaga zastosowania dedykowanej instalacji gazowej, a nie wszyscy chcieli w to inwestować. Turbodiesle również uchodzą za trwałe. Możliwe awarie tyczą się głównie filtrów cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem), kół dwumasowych i łańcuchów rozrządu w 136-konnym 1.6 CRDi. Model i40 częściej sprawia kłopoty ze stukającym zawieszeniem (zwłaszcza przednim), sprzęgłami, klockami hamulcowymi (niektórzy wymieniają je nawet co 30 tys. km), czujnikami, elektroniką pokładową i skrzyniami biegów (głównie zgrzytającą „jedynką”). Niektórzy właściciele zgłaszali korozję w okolicach przedniej szyby i nietypowy problem w kombi, czyli deformację ram dachu wraz z powstawaniem zagłębień w metalowym poszyciu nad drzwiami.

Używany Hyundai i40 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz na podłodze przed fotelem pasażera. Odczytamy go też z naklejki na słupku środkowym lewym.
Używany Hyundai i40 – sytuacja rynkowa, ceny
Ceny i40 startują od pułapu 25-35 tys. zł: za tyle kupimy auto z dieslem, które przejechało więcej niż 200 tys. km. Za 40-50 tys. zł można przebierać między samochodami benzynowymi i Dieslami z przebiegami 150-200 tys. km, także poliftowymi. Ostatnie roczniki (2018-2019), które przejechały ok. 100 tys. km, wystawiane są za 65-75 tys. zł. W ogłoszeniach zdecydowanie łatwiej o turbodiesla. Przeważają wersje 136- lub 141-konne.
Używany Hyundai i40 – podsumowanie
To udany i przemyślany samochód, który powinien zapewnić spokojną eksploatację niezależnie od wybranej wersji silnikowej. Odradzamy go jednak osobom stawiającym na pierwszym miejscu osiągi. Hyundai i40 wyraźnie stawia na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, przy okazji oferując przestronne wnętrze i pojemne bagażniki.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hyundaiach:
Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie użytkowników
Używany Hyundai Elantra VI (2015-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 477-478/182/147 cm |
Rozstaw osi | 277 cm |
Pojemność bagażnika | sed 525 l, kmb 555-1720 l |
Silnik | 1.6 GDI | 2.0 GDI | 2.0 GDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1591 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 135 KM | 165 KM | 177 KM |
Maks. moment | 164 Nm | 203 Nm | 208 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 9,9 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 210 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Silnik | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1685 cm³ | 1685 cm³ | 1685 cm³ | 1685 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 136 KM | 116 KM | 116 KM | 136 KM | 141 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 330 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 10,5 s | 12,9 s | 12,6 s | 10,6 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 195 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,6 l/100 km |