Jeden z pierwszych Citroenów z serii DS do tej pory zwraca uwagę wyglądem. Z jakim silnikiem warto wybrać Citroena DS4 z drugiej ręki?
DS4 to jeden z kilku luksusowych Citroenów powstałych jeszcze przed wyodrębnieniem w 2014 roku osobnej marki DS. W efekcie ten samochód po liftingu (z lat 2015-2018) nie jest już Citroenem, a nazywa się DS 4. Auto bazuje na drugiej generacji C4 i ma z nim powiązaną mechanikę. Wspólna dla obu aut jest również deska rozdzielcza, lecz w DS4 pokuszono się o wiele lepsze materiały wykończeniowe. Wizualnie trudno już pomylić DS4 z C4. Liczne chromowane elementy i mocno opadający dach w tylnej części nadwozia tworzą z niego auto nietuzinkowe, za którym ludzie oglądają się na ulicy. Mimo lekko uterenowionego charakteru, w zasadzie jest to niewielki kompaktowy hatchback o wystarczająco obszernym wnętrzu i 385-litrowym bagażnikiem. Dla zwolenników crossoverów przygotowano odmianę Crossback z obudowanymi nadkolami.
W Citroenie DS4 i DS 4 montowano wiele silników z palety PSA. Które najlepiej rozważyć w tym samochodzie? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym.
Używany Citroen DS4 – silniki benzynowe
- 1.2 PureTech (130 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (156 KM, 163 KM, 165 KM, 200 KM, 211 KM)
Do Citroenów DS4 montowano dwa silniki opracowane przez PSA z BMW: wolnossącego 1.6 VTi (120 KM) oraz jego wersję z turbo, czyli 1.6 THP (5 wariantów, od 156 do 211 KM). Odmiana VTi w 2015 roku ustąpiła miejsca 3-cylindrowemu 1.2 PureTech (130 KM), natomiast w ofercie pozostały jednostki THP po kilku modyfikacjach. Pozytywnie przełożyły się na ich niezawodność, gdyż rzadziej zgłaszane są w nich usterki napinaczy łańcuchów rozrządu i układu chłodzenia, które trafiły odmiany z lat 2011-2015. Oprócz tego zdarzały się w nich awarie turbo, a w VTi – termostatów i elektroniki sterującej. Rozrządowe problemy trapią również 1.2 PureTech. Tam dla odmiany jest pasek, który pracuje w kąpieli olejowej. Z czasem zaczyna się łuszczyć (rozpuszczać), a drobinki gumy ograniczają przepustowość oleju i silnik ma pogorszone smarowanie. Aby do tego nie dopuścić, warto wymieniać pasek rozrządu nawet co 50 tys. km. Benzynowe DS4 zużywają średnio od ok. 7 l/100 km (1.2 PureTech) do ok. 9 l/100 km w przypadku topowych 1.6 THP. Tylko warianty 156-, 163- i 165-konne zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów (reszta wykorzystuje 6-biegowe przekładnie ręczne).
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 163 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 12,2 s | 9,0 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 193 km/h | 214 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Silnik | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 165 KM | 200 KM | 211 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 275 Nm | 285 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 8,5 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 235 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 6,4 /100 km | 5,9 l/100 km |
Używany Citroen DS4 – silniki Diesla
- 1.6 HDi (92 KM, 112 KM, 114 KM, 120 KM)
- 2.0 HDi (150 KM, 163 KM, 181 KM)
Diesle w DS4 cieszą się o wiele lepszymi opiniami od odmian benzynowych. To sprawdzone konstrukcje 1.6 HDi oraz 2.0 HDi, oferowane w tak wielu wersjach mocy, że każdy znajdzie coś dla siebie. Bazowy 1.6 HDi (92 KM) może się pochwalić uproszczonym osprzętem, tj. bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii turbo. Niektóre starsze diesle (do 2015 r.) mają też prostsze wtryskiwacze elektromagnetyczne podlegające regeneracji. Nieliczne usterki ograniczają się do nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 HDi oraz awarii układu SRC w odmianach 1.6/2.0 BlueHDi (po 2015 r.). Nie można wykluczać zużycia eksploatacyjnego osprzętu wynikającego z przebiegu (czyli np. wymiany dwumasy albo wyczyszczenia DPF-u). Wysokoprężne DS4 zużywają ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym (1.6 HDi) lub 6-7 l/100 km w przypadku wersji 2.0 HDi. Tylko 92-konnego 1.6 HDi zestawiano ze skrzynią ręczną 5-biegową, resztę – z 6-biegową. Automaty trafiały do wersji 1.6 HDi 112 i 114 KM oraz 2.0 HDi 163 i 181 KM.
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 92 KM | 112 KM | 114 KM | 120 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 12,4 s | 12,4 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,3 l/100 km | 3,8 l/100 km |
Silnik | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 150 KM | 163 KM | 181 KM |
Maks. moment | 370 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,3 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 212 km/h | 212 km/h | 217 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,4 l/100 km |
Używany Citroen DS4 – który silnik wybrać?
Polecamy obojętnie jakiego diesla. 1.6 HDi będzie zauważalnie oszczędniejszy, ale to 2.0 HDi zapewni niczym nie zmąconą swobodę wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu. Odmiany benzynowe są ryzykowne. Warunkowo można rozważyć je w poliftowych DS 4, najlepiej z potwierdzoną wymianą rozrządu. Starsze VTi/THP potrafią sporo napsuć krwi użytkownikom.