Range Rover Evoque jest SUV-em modnym, ale jednocześnie dzielnym w terenie. Z jakim silnikiem warto rozważyć pierwszą generację z drugiej ręki?
Pojawienie się niezwykle lekko narysowanego Evoque’a w dotychczas „siermiężnej” gamie Range Rovera było sporym zaskoczeniem. Okazało się jednak, że na plus, bo auta szybko zalały ulice (zwłaszcza dużych miast) i przyciągnęły do brytyjskiej marki nową klientelę. Producent nie zapomniał wszczepić w Evoque’a swoich terenowych genów. Nieco „spłaszczoną” karoserię Evoque’a z uwydatnionymi nadkolami osadził aż 21 cm nad ziemią, a praktycznie wszystkie wersje (poza bazowymi) mają napęd na 4 koła. W układ zaadaptowano kilka nietypowych technologii, np. Terrain Response (czyli system 5 trybów jazdy w różnych warunkach) lub Active Driveline, odłączający tylną oś po przekroczeniu 35 km/h. Dla podkreślenia modnego charakteru Evoque’a zdecydowano się zaoferować go w odmianie 3-drzwiowej, a nawet jako 2-drzwiowy kabriolet. Obydwie jednak nie zdobyły popularności, głównie za sprawą świetnego wyglądu i bez wątpienia lepszej funkcjonalności odmiany 5d.
W gamie silnikowej swojego najmniejszego modelu Range Rover wyraźnie poszedł na jakość, a nie na ilość. Z jakim silnikiem warto rozważyć Evoque’a I z drugiej ręki?
Używany Range Rover Evoque I – silniki benzynowe
- 2.0 (240 KM, 290 KM)
Benzynowe Evoque’i nie znają kompromisów. Są zawsze bardzo mocne (minimum 240 KM) i szybkie (od 6,3 do 7,6 s do 100 km/h). Wszystko za sprawą sięgania po jednostki turbodoładowane, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przez niemal cały okres produkcji był to 2-litrowy silnik Forda (EcoBoost) o mocy 240 KM. Dopiero w ostatnim roku wytwarzania (2018) zastąpiła go autorska konstrukcja o niemal identycznych parametrach (2.0/240 KM). Rok wcześniej natomiast wprowadzono jego odmianę 290-konną, czyli najmocniejszy wariant Evoque’a. Benzynowe auta rzadko sprawiają problemy użytkownikom. Skargi tyczą się głównie konieczności czyszczenia układu dolotowego wskutek zastosowania wtrysku bezpośredniego. Stanowi on też utrudnienie do zamontowania instalacji LPG. W Evoque’u mogłaby być przydatna, gdyż spalanie wynosi ok. 10-12 l/100 km w cyklu mieszanym. We wszystkich autach benzynowych napęd 4×4 oferowano w standardzie. Zawsze w nich też spotkamy automat: do 2014 roku 6-biegowy, później – 9-biegowy.
Silnik | 2.0 (Si4) | 2.0 (Si4) | 2.0 (Si4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 240 KM | 240 KM | 290 KM |
Maks. moment | 340 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s | 7,2 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 217 km/h | 221 km/h | 238 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,6 l/100 km | 8,8 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Używany Range Rover Evoque I – silniki Diesla
- 2.0 D (150 KM, 180 KM, 240 KM)
- 2.2 D (150 KM, 190 KM)
Początkowo do napędu Evoque’a zaprzęgano francuskie turbodiesle o pojemności 2.2, znane m.in. w Citroenach i Peugeotach jako 2.2 HDi, a w Fordach pod kryptonimem 2.2 TDCi. W Range Roverze rozwijają 150 lub 190 KM. W 2015 roku wprowadzono nowe, autorskie turbodiesle z rodziny Ingenium o pojemności 2.0. Oferowano je w trzech wersjach mocy: 150, 180 lub 240 KM. W odróżnieniu od wersji benzynowych, wszystkie diesle poza najmocniejszym można było zestawić z ręcznymi skrzyniami biegów o 6 przełożeniach. W zależności od rocznika oferowano je także z 6- lub 9-biegowymi automatami. Napędu 4×4 nie przewidywano tylko dla wybranych odmian 150-konnych. Ewentualna awaryjność odnosi się głównie do przewodów doprowadzających paliwo do pompy paliwowej, filtrów cząstek stałych, układu wydechowego i osprzętu (dwumasy, turbo, wtrysków) przy przebiegach przekraczających 200 tys. km. Średnie spalanie mieści się w granicach 7-9 l/100 km.
Silnik | 2.0 (eD4) | 2.0 (TD4) | 2.0 (SD4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 150 KM | 180 KM | 240 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 430 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,0 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 200 km/h | 221 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 2.2 (eD4) | 2.2 (SD4) |
---|---|---|
Pojemność | 2179 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 150 KM | 190 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Używany Range Rover Evoque I – który silnik wybrać?
W ogłoszeniach częściej figurują wysokoprężne Evoque’i. Nie ma żadnych przeciwwskazań, by się za nimi rozejrzeć – dla niektórych będą wręcz rozsądniejszym wyborem od paliwożernych odmian benzynowych. Radzimy jedynie uważać na wyeksploatowane samochody bez prowadzonej historii serwisowej. Silniki benzynowe z kolei przypadną do gustu zwolennikom dobrych osiągów. Evoque Si4 to z pewnością jeden z najdynamiczniejszych SUV-ów dostępnych na rynku wtórnym.
Przeczytaj więcej na temat używanego Range Rovera Evoque I:
Używany Range Rover Evoque I (2011-2018) – opinie użytkowników