UżywaneUżywany Range Rover Evoque I (2011-2018) - który silnik wybrać?

Używany Range Rover Evoque I (2011-2018) – który silnik wybrać?

Range Rover Evoque jest SUV-em modnym, ale jednocześnie dzielnym w terenie. Z jakim silnikiem warto rozważyć pierwszą generację z drugiej ręki?

Pojawienie się niezwykle lekko narysowanego Evoque’a w dotychczas „siermiężnej” gamie Range Rovera było sporym zaskoczeniem. Okazało się jednak, że na plus, bo auta szybko zalały ulice (zwłaszcza dużych miast) i przyciągnęły do brytyjskiej marki nową klientelę. Producent nie zapomniał wszczepić w Evoque’a swoich terenowych genów. Nieco „spłaszczoną” karoserię Evoque’a z uwydatnionymi nadkolami osadził aż 21 cm nad ziemią, a praktycznie wszystkie wersje (poza bazowymi) mają napęd na 4 koła. W układ zaadaptowano kilka nietypowych technologii, np. Terrain Response (czyli system 5 trybów jazdy w różnych warunkach) lub Active Driveline, odłączający tylną oś po przekroczeniu 35 km/h. Dla podkreślenia modnego charakteru Evoque’a zdecydowano się zaoferować go w odmianie 3-drzwiowej, a nawet jako 2-drzwiowy kabriolet. Obydwie jednak nie zdobyły popularności, głównie za sprawą świetnego wyglądu i bez wątpienia lepszej funkcjonalności odmiany 5d.

W gamie silnikowej swojego najmniejszego modelu Range Rover wyraźnie poszedł na jakość, a nie na ilość. Z jakim silnikiem warto rozważyć Evoque’a I z drugiej ręki?

Używany Range Rover Evoque I – silniki benzynowe

  • 2.0 (240 KM, 290 KM)

Benzynowe Evoque’i nie znają kompromisów. Są zawsze bardzo mocne (minimum 240 KM) i szybkie (od 6,3 do 7,6 s do 100 km/h). Wszystko za sprawą sięgania po jednostki turbodoładowane, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przez niemal cały okres produkcji był to 2-litrowy silnik Forda (EcoBoost) o mocy 240 KM. Dopiero w ostatnim roku wytwarzania (2018) zastąpiła go autorska konstrukcja o niemal identycznych parametrach (2.0/240 KM). Rok wcześniej natomiast wprowadzono jego odmianę 290-konną, czyli najmocniejszy wariant Evoque’a. Benzynowe auta rzadko sprawiają problemy użytkownikom. Skargi tyczą się głównie konieczności czyszczenia układu dolotowego wskutek zastosowania wtrysku bezpośredniego. Stanowi on też utrudnienie do zamontowania instalacji LPG. W Evoque’u mogłaby być przydatna, gdyż spalanie wynosi ok. 10-12 l/100 km w cyklu mieszanym. We wszystkich autach benzynowych napęd 4×4 oferowano w standardzie. Zawsze w nich też spotkamy automat: do 2014 roku 6-biegowy, później – 9-biegowy.

Range Rover Evoque I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 (Si4) 2.0 (Si4) 2.0 (Si4)
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 240 KM 240 KM 290 KM
Maks. moment 340 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 7,2 s 6,3 s
Prędkość maks. 217 km/h 221 km/h 238 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,6 l/100 km 8,8 l/100 km 7,6 l/100 km
Range Rover Evoque I 2.0
Benzynowe Range Rovery są zachłanne na paliwo, ale odznaczają się wysokim poziomem niezawodności.

Używany Range Rover Evoque I – silniki Diesla

  • 2.0 D (150 KM, 180 KM, 240 KM)
  • 2.2 D (150 KM, 190 KM)

Początkowo do napędu Evoque’a zaprzęgano francuskie turbodiesle o pojemności 2.2, znane m.in. w Citroenach i Peugeotach jako 2.2 HDi, a w Fordach pod kryptonimem 2.2 TDCi. W Range Roverze rozwijają 150 lub 190 KM. W 2015 roku wprowadzono nowe, autorskie turbodiesle z rodziny Ingenium o pojemności 2.0. Oferowano je w trzech wersjach mocy: 150, 180 lub 240 KM. W odróżnieniu od wersji benzynowych, wszystkie diesle poza najmocniejszym można było zestawić z ręcznymi skrzyniami biegów o 6 przełożeniach. W zależności od rocznika oferowano je także z 6- lub 9-biegowymi automatami. Napędu 4×4 nie przewidywano tylko dla wybranych odmian 150-konnych. Ewentualna awaryjność odnosi się głównie do przewodów doprowadzających paliwo do pompy paliwowej, filtrów cząstek stałych, układu wydechowego i osprzętu (dwumasy, turbo, wtrysków) przy przebiegach przekraczających 200 tys. km. Średnie spalanie mieści się w granicach 7-9 l/100 km.

Range Rover Evoque I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (eD4) 2.0 (TD4) 2.0 (SD4)
Pojemność 1999 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 150 KM 180 KM 240 KM
Maks. moment 380 Nm 430 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 9,0 s 7,3 s
Prędkość maks. 182 km/h 200 km/h 221 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 5,1 l/100 km 5,8 l/100 km
Range Rover Evoque I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.2 (eD4) 2.2 (SD4)
Pojemność 2179 cm³ 2179 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 150 KM 190 KM
Maks. moment 380 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 6,5 l/100 km
Range Rover Evoque I 2.2d
Diesle pozwalają utrzymać wydatki na paliwo na rozsądnym poziomie. Nawet bazowe odmiany okazują się wystarczające na co dzień.

Używany Range Rover Evoque I – który silnik wybrać?

W ogłoszeniach częściej figurują wysokoprężne Evoque’i. Nie ma żadnych przeciwwskazań, by się za nimi rozejrzeć – dla niektórych będą wręcz rozsądniejszym wyborem od paliwożernych odmian benzynowych. Radzimy jedynie uważać na wyeksploatowane samochody bez prowadzonej historii serwisowej. Silniki benzynowe z kolei przypadną do gustu zwolennikom dobrych osiągów. Evoque Si4 to z pewnością jeden z najdynamiczniejszych SUV-ów dostępnych na rynku wtórnym.

Przeczytaj więcej na temat używanego Range Rovera Evoque I:

Używany Range Rover Evoque I (2011-2018) – opinie użytkowników

Range Rover Evoque I 01

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji