Nawet w najmniejszym Volvo panuje niezły miszmasz w gamie silnikowej. Którą jednostkę napędową wybrać w używanym Volvo V40 II?
W ubiegłej dekadzie Volvo miało swojego reprezentanta wśród kompaktowych hatchbacków – i to takich z prawdziwego zdarzenia, czyli z 5-drzwiowym nadwoziem (wcześniejsze modele C30/S40/V50 były autami 3-drzwiowymi, sedanami lub kombi). Auto, mimo dość ciasnej kabiny i wysokiej ceny, zdobyło w Polsce sporą popularność, oferując typowy dla Volvo wysoki poziom bezpieczeństwa, ponadprzeciętnie wykonane wnętrze i całą plejadę dość mocnych silników. Podczas analizowania wszystkich jednostek napędowych w tym modelu łatwo się pogubić, zwłaszcza że Volvo systematycznie mieszało w nazewnictwie i montowało zupełnie różne silniki o podobnych parametrach. W tym wpisie postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i pomożemy wybrać najlepszy silnik w używanym Volvo V40 II.
Używane Volvo V40 II – silniki benzynowe
Volvo stosowało cztery rodzaje oznaczeń silników benzynowych w zależności od rozwijanej mocy. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że nawet duży silnik (np. 2.0) może występować w słabej odmianie pozycjonowanej np. jako T2. Tak przedstawia się klasyfikacja jednostek napędowych według oznaczenia silnikowego:
- T2: 1.5/122 KM, 1.6/120 KM, 2.0/122 KM;
- T3: 1.5/152 KM, 1.6/150 KM, 2.0/152 KM;
- T4: 1.6/180 KM, 2.0/180 KM (R5), 2.0/190 KM;
- T5: 2.0/214 KM (R5), 2.0/245 KM, 2.5/254 KM (R5).
Na wstępie warto dodać, że nie wszystkie silniki są autorskimi konstrukcjami Volvo – zarówno benzynowe, jak i Diesle. Spośród tych pierwszych „pożyczane” były jednostki 1.6 Turbo (120/150/180 KM), które pochodzą od Forda (tam nazywały się 1.6 EcoBoost). Łatwiej wobec tego do nich o części zamienne, ale same nie grzeszą niezawodnością: przegrzewają się (w efekcie nawet pękają bloki) i mają nietrwałą pompę paliwową. Te silniki już w 2015 roku ustąpiły miejsca odmianom 1.5 (122/152 KM) i 2.0 o pojemności 1969 cm³ (122/152/190/245 KM). Dlaczego wspomnieliśmy o pojemności skokowej? Ponieważ Volvo jednocześnie montowało inną „2-litrówkę” (1984 cm³), która miała… 5 cylindrów. Te jednostki rozwijały 180 KM lub 214 KM. Na szczycie gamy znalazł się również 5-cylindrowy 2.5 Turbo o mocy 254 KM (montowany był jednak tylko do 2014 r.). Słynie z niezawodności i pięknego brzmienia, ale pali bez wątpienia więcej od mniejszych silników 4-cylindrowych. W każdej jednostce bez wyjątku uświadczymy turbodoładowanie, co powinno być pretekstem do systematycznej (i częstej) wymiany oleju silnikowego. Dla odmiany 1.6 T4 (180 KM) Volvo opcjonalnie oferowało dwusprzęgłową skrzynię Powershift, podczas gdy do pozostałych odmian montowało „automat” Geartronic. Ponad 180-konne Volvo V40 można było zestawić z napędem 4×4.
Silnik | 1.5 (T2) | 1.5 (T3) | 1.6 (T2) | 1.6 (T3) | 2.0 (T2) | 2.0 (T3) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1498 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 122 KM | 152 KM | 120 KM | 150 KM | 122 KM | 152 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 250 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 220 Nm | 250 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,8 s | 8,9 s | 9,9 s | 8,8 s | 10,4 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 210 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 190 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Silnik | 1.6 (T4) | 2.0 R5 (T4) | 2.0 (T4) | 2.0 (T5) | 2.0 R5 (T5) | 2.5 R5 (T5) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1984 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1984 cm³ | 2497 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 180 KM | 180 KM | 190 KM | 245 KM | 214 KM | 254 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 300 Nm | 360 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,7 s | 8,7 s | 7,4 s | 6,3 s | 7,7 s | 6,1 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 220 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 225 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Używane Volvo V40 II – silniki Diesla
Diesli na szczęście było mniej w gamie silnikowej Volvo V40 II i łatwiej się w nich rozeznać. Prezentowały się następująco:
- D2: 1.6/114 KM, 2.0/120 KM;
- D3: 2.0/150 KM, 2.0/150 KM (R5);
- D4: 2.0/177 KM (R5), 2.0/190 KM.
Jak widać, ponownie mamy do czynienia z dwoma zupełnie różnymi jednostkami 2.0: 4-cylindrowymi (1969 cm³, 120/150/190 KM) i 5-cylindrowymi (1984 cm³, 150/177 KM). Tym razem Volvo jednak nie montowało ich jednocześnie, a najpierw postawiło na konstrukcje z 5 cylindrami. Właśnie one „cieszą się” gorszą reputacją, sprawiając problemy z filtrami cząstek stałych, alternatorami i uszczelkami pod głowicą (pokłosie ubywania płynu chłodniczego). Ponadto zdarzają się zerwania pasków osprzętu: nie byłoby to może bardzo poważne gdyby nie fakt, że przy okazji wkręca się on w rozrząd, powodując opłakane skutki. W 2-litrowych turbodieslach R4 trzeba się nastawić na usterki dwumasowych kół zamachowych. W latach 2012-2015 Volvo oferowało jeszcze popularnego diesla 1.6 od PSA, określany w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 HDi, a w Fordach jako 1.6 TDCi. W V40 występował on wyłącznie w odmianie 114-konnej nastawionej na maksymalne oszczędności paliwa. To udany silnik z ogromnym zapleczem części zamiennych. We francuskich „braciach” kompaktowego Volvo zdarzały się co prawda nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami czy problemy z DPF-em, ale nie mają one charakteru plagi. Wariant 1.6 D2 opcjonalnie zestawiano ze skrzynią Powershift, pozostałe z przekładnią Geartronic. W silnikach wysokoprężnych nie przewidziano napędu 4×4.
Silnik | 1.6 (D2) | 2.0 (D2) | 2.0 (D3) | 2.0 (D4) | 2.0 R5 (D3) | 2.0 R5 (D4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 114 KM | 120 KM | 150 KM | 190 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,5 s | 8,4 s | 7,4 s | 9,6 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,4 l/100 km | 3,6 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,3 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Używane Volvo V40 II – który silnik wybrać?
W kompaktowym Volvo nie można jednoznacznie odrzucić któregoś silnika. Lepiej jednak wystrzegać się benzynowych 1.6 Turbo i diesli 2.0 (R4 i R5) z ogromnymi przebiegami: być może z czasem trzeba będzie się zmierzyć z ich typowymi usterkami. Zwolennikom oszczędności polecamy wysokoprężnego 1.6, a miłośnikom pięknego brzmienia i osiągów – benzynowego 2.5 lub którąś z mocniejszych „2-litrówek”.