Audi A3 8L to coraz popularniejsza propozycja głównie dla młodszych kierowców, którzy chcą czegoś lepszego niż Golf, ale niekoniecznie droższego w eksploatacji. Jakie są opinie o Audi A3 8L?
Wprowadzone na rynek w 1996 roku, tuż przed Volkswagenem Golfem IV, Audi A3 8L było pierwszym kompaktowym samochodem Audi od 1978 roku i było raczej eksperymentem wizerunkowym, aniżeli poważną próbą zwojowania segmentu C. Już od samego początku model ten cierpiał z powodu różnych stereotypów, a przede wszystkim plakietki „droższego Golfa”. Niestety takie pogłoski są aktualne nawet dziś, ale czy prawdziwe? Oczywiście są zagorzali fani marki, którzy są skłonni spać na podłodze lub jeździć podstawowym modelem z 1996 r., żeby tylko mieć Audi A3 – bez znaczenia jakie. Ale prawda jest taka, że niektóre wersje tego modelu naprawdę są godne uwagi, a wersje S3 uchodzą dziś za egzemplarze kolekcjonerskie. Poznajmy bliżej to ciekawe i niedoceniane auto.

Używane Audi A3 8L – wymiary, nadwozie
Spoglądając na Audi A3 8L przez pryzmat dzisiejszych modeli, na pewno dojdziemy do wniosku, że stylistyka jest już mocno przestarzała. Do bólu klasyczna linia, sporo krągłości, symetrycznych linii i ogólnie duża prostota. Z przodu znajdziemy wąski, minimalistyczny grill (bez porównania z obecnymi), niemal prostokątne światła i zaokrąglony zderzak z owalnym wlotem powietrza. Profil auta również niczym nie zaskakuje, ale bardzo ładnie wygląda mocno pochylona klapa bagażnika. Tylne światła to również klasyka gatunku, podobnie jak prosty zderzak z czarną listwą w dolnej części. Auto mierzy 4152 mm długości, 1735 mm szerokości i 1427 mm wysokości. Rozstaw osi to 2513 mm.

Używane Audi A3 8L – wnętrze, bagażnik
A co znajdziemy we wnętrzu Audi A3 8L? Podobnie jak nadwozie, również środek nie jest zbyt emocjonujący i niespecjalnie jest na czym oko zawiesić, ale pod względem solidności, trudno pierwszej „A3-ce” cokolwiek zarzucić. O ile pod względem mechanicznym A3 8L i Golf IV to bardzo podobne auta, tak we wnętrzu niemal wszystko, co zostało zastosowane w Audi, jest o wiele lepszej jakości niż w propozycji Volkswagena. Ergonomia stoi na wzorowym poziomie i co prawda ilość ciekawych rozwiązań jest znikoma, to rozkład przycisków, ich wielkość, kratki nawiewów, zegary, schowki, półeczki etc. – wszystko jest naprawdę bez zarzutu.
Ciekawie wygląda uchwyt na kubek w konsoli środkowej, choć w większości egzemplarzy może być uszkodzony (warto to sprawdzić). Fotele są bardzo wygodne, obszerne i w większości wersji mają rewelacyjne trzymanie boczne. Bagażnik jest przyzwoity, ma bardzo regularne kształty i bez problemu ułożymy w nim bagaż. Pojemność w zależności od konfiguracji kanapy to od 350 do 1100 litrów. Jeśli ktoś planuje często przewozić pasażerów, lepiej jeszcze raz się zastanowić, czy A3 8L to na pewno dobry wybór – miejsca z tyłu jest po prostu mało.
Używane Audi A3 8L – silniki
Jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych, Audi A3 8L nie może narzekać na brak różnorodności. Zacznijmy jednak od silników Diesla, a w zasadzie jednej jednostki – kultowej 1.9 TDI. Silnik ten oferowany był w kilku wersjach o mocy od 90 do 130 KM (również z napędem quattro). W topowej odmianie o mocy 130 KM i momencie obrotowym 310 Nm, z napędem quattro i z manualną 6-biegową skrzynią, sprint od 0 do 100 km/h zajmował przyzwoite 9,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 203 km/h, a średnie spalanie oscylowało w okolicach 6 l/100 km.

W ofercie silników benzynowych znajdziemy skromne 1.6 o mocy 101 KM (102 KM po 2000 roku) i momencie obrotowym 145 Nm (148 Nm po 2000 roku). Silnik ten dostępny był również z 4-stopniową przekładnią automatyczną, która niestety mocno obniżała osiągi – sprint do setki zajmował prawie 13 sekund. Plusem jest rozsądne spalanie i prostota konstrukcji. Dla bardziej wymagających jest oczywiście silnik 1.8 w wersji 20V o mocy 125 KM lub topowe 1.8 T o mocy 180 KM i momencie obrotowym 235 Nm. Osiągi są świetne – sprint 0-100 km/h w 7,5 sekundy, 228 km/h prędkości maksymalnej i 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Jest także fantastyczne S3, które oferowało nawet 225 KM (po 2001 roku) i 280 Nm. Przyspieszenie do setki w 6,6 sekundy i 243 km/h prędkości maksymalnej nawet dziś robią wrażenie.

Używane Audi A3 8L – opinie użytkowników
Zalety
„Prosta, trochę nudna, ale wciąż przyjemna dla oka stylistyka”.
„Nieco nudne i szare, ale zaskakująco dobrze wykonane wnętrze”.
„Pomijając bazowe wersje, większość jednostek cechują świetne osiągi”.
„Dobre, stabilne prowadzenie i niezły komfort podróży (również akustyczny).
Wady
„Nie jest to auto dla szukających przestrzeni dla pasażerów”.
„Bazowy silnik benzynowy z automatem jest bardzo ospały”.
„Wiele mocno wyeksploatowanych i nieumiejętnie przerobionych egzemplarzy”.
„Ceny zadbanych, dobrze wyposażonych egzemplarzy zaczynają rosnąć”.
Używane Audi A3 8L – awaryjność, typowe usterki
W przypadku Audi A3 pierwszej generacji nie zgłoszono zbyt wielu problemów. I w tym właśnie tkwi siła kompaktowego Audi: to droższy, ale bardziej niezawodny Golf. Jest jednak kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę. Czujnik przepływu powietrza wydaje się być częstym problemem w Audi A3 8L, niezależnie od silnika. Podobnie jak w Golfie IV, tylne hamulce rdzewieją, korodują i ogólnie robią wszystko, co w ich mocy, aby nie działać prawidłowo. Na szczęście większość części jest zgodna z Volkswagenem, więc wymiana nie będzie droga. Oprócz tego działanie i niezawodność automatycznych skrzyń biegów pozostawia wiele do życzenia, więc lepiej dla spokoju wybrać manualną przekładnię.

Używane Audi A3 8L – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Audi A3 8L znajduje się pod maską, na tabliczce umieszczonej na kielichu prawego amortyzatora. Oprócz tego numer VIN znajduje się w środkowej części przegrody czołowej oraz w bagażniku, pod wykładziną po prawej stronie.
Używane Audi A3 8L – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 170 ogłoszeń dotyczących używanego Audi A3 8L. Przykładowo egzemplarz z 2003 roku z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 102 KM i z przebiegiem 230 000 kilometrów to koszt około 12 000 złotych. Za około 9 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2002 roku z silnikiem 1.9 TDI o mocy 130 KM i z przebiegiem 220 000 kilometrów.
Używane Audi A3 8L – podsumowanie
Audi A3 8L to niedroga i ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają prostego i niezawodnego auta na co dzień, ze sportowym pierwiastkiem i bardzo solidnym wnętrzem. Propozycji na rynku wtórnym jest sporo, ale warto uważać na mocno wyeksploatowane egzemplarze, które będą wymagały sporych nakładów.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:
Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników
Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 414/173/142 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 350-1100 l |
Silnik | 1.6 | 1.8 20V | 1.8 T | 1.8 T (S3) | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1781 cm³ | 1781 cm³ | 1781 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 102 KM | 125 KM | 180 KM | 225 KM | 90 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 170 Nm | 235 Nm | 280 Nm | 210 Nm | 235 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 9,6 s | 7,5 s | 6,6 s | 12,4 s | 10,5 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 202 km/h | 228 km/h | 243 km/h | 181 km/h | 194 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100km | 8,3 l/100km | 7,8 l/100 km | 9,3 l/100 km | 4,9 l/100km | 4,9 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Boże kto kupuje 20 letnie szorty?