UżywaneOpinieUżywane Audi A3 8L (1996-2003) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Audi A3 8L (1996-2003) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Audi A3 8L to coraz popularniejsza propozycja głównie dla młodszych kierowców, którzy chcą czegoś lepszego niż Golf, ale niekoniecznie droższego w eksploatacji. Jakie są opinie o Audi A3 8L?

Wprowadzone na rynek w 1996 roku, tuż przed Volkswagenem Golfem IV, Audi A3 8L było pierwszym kompaktowym samochodem Audi od 1978 roku i było raczej eksperymentem wizerunkowym, aniżeli poważną próbą zwojowania segmentu C. Już od samego początku model ten cierpiał z powodu różnych stereotypów, a przede wszystkim plakietki „droższego Golfa”. Niestety takie pogłoski są aktualne nawet dziś, ale czy prawdziwe? Oczywiście są zagorzali fani marki, którzy są skłonni spać na podłodze lub jeździć podstawowym modelem z 1996 r., żeby tylko mieć Audi A3 – bez znaczenia jakie. Ale prawda jest taka, że niektóre wersje tego modelu naprawdę są godne uwagi, a wersje S3 uchodzą dziś za egzemplarze kolekcjonerskie. Poznajmy bliżej to ciekawe i niedoceniane auto.

Audi A3 8L tył
Co prawda po A3 8L widać upływ czasu i stylistyka jest już niedzisiejsza, ale z drugiej strony trudno pomylić to auto z innym modelem.

Używane Audi A3 8L – wymiary, nadwozie

Spoglądając na Audi A3 8L przez pryzmat dzisiejszych modeli, na pewno dojdziemy do wniosku, że stylistyka jest już mocno przestarzała. Do bólu klasyczna linia, sporo krągłości, symetrycznych linii i ogólnie duża prostota. Z przodu znajdziemy wąski, minimalistyczny grill (bez porównania z obecnymi), niemal prostokątne światła i zaokrąglony zderzak z owalnym wlotem powietrza. Profil auta również niczym nie zaskakuje, ale bardzo ładnie wygląda mocno pochylona klapa bagażnika. Tylne światła to również klasyka gatunku, podobnie jak prosty zderzak z czarną listwą w dolnej części. Auto mierzy 4152 mm długości, 1735 mm szerokości i 1427 mm wysokości. Rozstaw osi to 2513 mm.

Audi A3 8L przód
W odpowiedniej wersji, o ile właściciel dbał o estetykę, Audi A3 8L wciąż może wyglądać dobrze.

Używane Audi A3 8L – wnętrze, bagażnik

A co znajdziemy we wnętrzu Audi A3 8L? Podobnie jak nadwozie, również środek nie jest zbyt emocjonujący i niespecjalnie jest na czym oko zawiesić, ale pod względem solidności, trudno pierwszej „A3-ce” cokolwiek zarzucić. O ile pod względem mechanicznym A3 8L i Golf IV to bardzo podobne auta, tak we wnętrzu niemal wszystko, co zostało zastosowane w Audi, jest o wiele lepszej jakości niż w propozycji Volkswagena. Ergonomia stoi na wzorowym poziomie i co prawda ilość ciekawych rozwiązań jest znikoma, to rozkład przycisków, ich wielkość, kratki nawiewów, zegary, schowki, półeczki etc. – wszystko jest naprawdę bez zarzutu.

Ciekawie wygląda uchwyt na kubek w konsoli środkowej, choć w większości egzemplarzy może być uszkodzony (warto to sprawdzić). Fotele są bardzo wygodne, obszerne i w większości wersji mają rewelacyjne trzymanie boczne. Bagażnik jest przyzwoity, ma bardzo regularne kształty i bez problemu ułożymy w nim bagaż. Pojemność w zależności od konfiguracji kanapy to od 350 do 1100 litrów. Jeśli ktoś planuje często przewozić pasażerów, lepiej jeszcze raz się zastanowić, czy A3 8L to na pewno dobry wybór – miejsca z tyłu jest po prostu mało.

Używane Audi A3 8L – silniki

Jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych, Audi A3 8L nie może narzekać na brak różnorodności. Zacznijmy jednak od silników Diesla, a w zasadzie jednej jednostki – kultowej 1.9 TDI. Silnik ten oferowany był w kilku wersjach o mocy od 90 do 130 KM (również z napędem quattro). W topowej odmianie o mocy 130 KM i momencie obrotowym 310 Nm, z napędem quattro i z manualną 6-biegową skrzynią, sprint od 0 do 100 km/h zajmował przyzwoite 9,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 203 km/h, a średnie spalanie oscylowało w okolicach 6 l/100 km.

Audi A3 8L silnik
Silnik 1.8 T to prawdopodobnie najpopularniejsza jednostka nie tylko w Audi A3 z tamtych lat.

W ofercie silników benzynowych znajdziemy skromne 1.6 o mocy 101 KM (102 KM po 2000 roku) i momencie obrotowym 145 Nm (148 Nm po 2000 roku). Silnik ten dostępny był również z 4-stopniową przekładnią automatyczną, która niestety mocno obniżała osiągi – sprint do setki zajmował prawie 13 sekund. Plusem jest rozsądne spalanie i prostota konstrukcji. Dla bardziej wymagających jest oczywiście silnik 1.8 w wersji 20V o mocy 125 KM lub topowe 1.8 T o mocy 180 KM i momencie obrotowym 235 Nm. Osiągi są świetne – sprint 0-100 km/h w 7,5 sekundy, 228 km/h prędkości maksymalnej i 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Jest także fantastyczne S3, które oferowało nawet 225 KM (po 2001 roku) i 280 Nm. Przyspieszenie do setki w 6,6 sekundy i 243 km/h prędkości maksymalnej nawet dziś robią wrażenie.

Audi A3 8L silnik
Silnik 1.9 TDI to klasyka gatunku, ale coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz bez gigantycznego przebiegu.

Używane Audi A3 8L – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prosta, trochę nudna, ale wciąż przyjemna dla oka stylistyka”.

„Nieco nudne i szare, ale zaskakująco dobrze wykonane wnętrze”.

„Pomijając bazowe wersje, większość jednostek cechują świetne osiągi”.

„Dobre, stabilne prowadzenie i niezły komfort podróży (również akustyczny).

 Wady 

„Nie jest to auto dla szukających przestrzeni dla pasażerów”.

„Bazowy silnik benzynowy z automatem jest bardzo ospały”.

„Wiele mocno wyeksploatowanych i nieumiejętnie przerobionych egzemplarzy”.

„Ceny zadbanych, dobrze wyposażonych egzemplarzy zaczynają rosnąć”.

Używane Audi A3 8L – awaryjność, typowe usterki

W przypadku Audi A3 pierwszej generacji nie zgłoszono zbyt wielu problemów. I w tym właśnie tkwi siła kompaktowego Audi: to droższy, ale bardziej niezawodny Golf. Jest jednak kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę. Czujnik przepływu powietrza wydaje się być częstym problemem w Audi A3 8L, niezależnie od silnika. Podobnie jak w Golfie IV, tylne hamulce rdzewieją, korodują i ogólnie robią wszystko, co w ich mocy, aby nie działać prawidłowo. Na szczęście większość części jest zgodna z Volkswagenem, więc wymiana nie będzie droga. Oprócz tego działanie i niezawodność automatycznych skrzyń biegów pozostawia wiele do życzenia, więc lepiej dla spokoju wybrać manualną przekładnię.

Audi A3 8L uchwyt na kubek
Uchwyt na kubek po wielu latach zazwyczaj jest uszkodzony i nie działa prawidłowo.

Używane Audi A3 8L – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Audi A3 8L znajduje się pod maską, na tabliczce umieszczonej na kielichu prawego amortyzatora. Oprócz tego numer VIN znajduje się w środkowej części przegrody czołowej oraz w bagażniku, pod wykładziną po prawej stronie.

Audi A3 8L numer VIN

Używane Audi A3 8L – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 170 ogłoszeń dotyczących używanego Audi A3 8L. Przykładowo egzemplarz z 2003 roku z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 102 KM i z przebiegiem 230 000 kilometrów to koszt około 12 000 złotych. Za około 9 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2002 roku z silnikiem 1.9 TDI o mocy 130 KM i z przebiegiem 220 000 kilometrów.

Używane Audi A3 8L – podsumowanie

Audi A3 8L to niedroga i ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają prostego i niezawodnego auta na co dzień, ze sportowym pierwiastkiem i bardzo solidnym wnętrzem. Propozycji na rynku wtórnym jest sporo, ale warto uważać na mocno wyeksploatowane egzemplarze, które będą wymagały sporych nakładów.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:

Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Audi A3 8L bok

Audi A3 8L – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 414/173/142 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 350-1100 l
Audi A3 8L – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 1.6 1.8 20V 1.8 T 1.8 T (S3) 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1595 cm³ 1781 cm³ 1781 cm³ 1781 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 102 KM 125 KM 180 KM 225 KM 90 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 148 Nm 170 Nm 235 Nm 280 Nm 210 Nm 235 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,6 s 7,5 s 6,6 s 12,4 s 10,5 s 9,2 s
Prędkość maks. 189 km/h 202 km/h 228 km/h 243 km/h 181 km/h 194 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100km 8,3 l/100km 7,8 l/100 km 9,3 l/100 km 4,9 l/100km 4,9 l/100 km 5,1 l/100 km

Używane Audi A3 8L – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji