Lancia Delta III została wskrzeszona po blisko 20 latach nieobecności i została na nim przez 6 lat. Czy to wciąż ciekawa opcja dla szukających nietypowego auta z segmentu C? Jakie są opinie o tym modelu?
Lancia Delta ciągle kojarzy się fanom motoryzacji z fantastyczną pierwszą generacją, która swoją sławę zdobyła sukcesami na trasach rajdowych. Druga generacja nie zyskała już takiej popularności i odeszła z kiepskimi opiniami w 1999 roku. Włosi nie złożyli jednak broni i w 2008 roku zaprezentowali trzecią odsłonę modelu, która ze sportowym pierwowzorem miała wspólną tylko nazwę. Co prawda była usportowiona wersja o mocy 200 KM, ale cała reszta oraz charakter auta nie były w stanie dorównać pierwszej generacji. Ale czy to samochód tylko dla fanów marki i miłośników motoryzacji? Lancia Delta III ma do zaoferowania wiele innych zalet. Poznajmy ją bliżej.
Lancia Delta III – nadwozie, wymiary
Sytuacja Lancii była, jest i będzie skomplikowana. W zasadzie marka w chwili obecnej nie istnieje, a plany jej wskrzeszenia – zresztą kolejne – są dość niejasne i zdaniem wielu specjalistów z branży, niespecjalnie realne. Gdy w 2008 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja Delty, wielu zwolenników marki miało nadzieję, że wraz z nią na rynek trafią kolejne ciekawe modele i marka wróci do łask. Tak się jednak nie stało, choć pod wieloma względami Delta była autem udanym. Zawinił m.in. kiepski marketing i mieszanie marek (w Wielkiej Brytanii auto oferowano jako Chrysler Delta, gdyż nie opłacało się wskrzeszać tam marki po jej wycofaniu w 1993 roku). Nawet wizualnie auto kompletnie nie odnosi się ani do pierwszej, ani do drugiej generacji. Ma bardzo łagodne, opływowe kształty, choć trzeba przyznać, że jedno się Lancii udało – Delta III prezentuje się ciekawie i nie jest podobna do konkurencji. Jeśli ktoś jest fanem marki i pierwszej generacji, ostatnia Delta nie jest okazem piękności, ale dla całej reszty spoza grupy ortodoksyjnych fanów, stylistyka może przypaść do gustu. Auto mierzy 4520 mm długości, 1797 mm szerokości i 1499 mm wysokości. Rozstaw osi to 2700 mm.
Używana Lancia Delta III – wnętrze, bagażnik
Wnętrze również wygląda nietypowo i ma w sobie pewien urok, chociaż duże ilości plastiku i twardych powierzchni może niektórych trochę rozczarować. Z drugiej strony projekt deski rozdzielczej jest ciekawy i w zasadzie dość ładny, jeśli ktoś lubi odrobinę włoskiej finezji kosztem ergonomii. Po bokach zastosowano okrągłe kratki nawiewów, w centralnej części mają już kształt trapezów. Ładnie prezentuje się przycisk świateł awaryjnych w kształcie logo Lancii. Niżej jest spory panel radia ze srebrną ramką i ciekawymi przyciskami po bokach. W dolnej części jest panel klimatyzacji z dużym i czytelnym wyświetlaczem.
Estetycznie prezentują się także zegary przed kierowcą, które zamknięto w srebrnej ramce. Z przodu fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane, aby długie podróże były wygodniejsze. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest dużo miejsca na nogi i nad głową. Hałas drogowy i hałas generowany przez opony jest akceptowalny, ale przy prędkościach autostradowych występuje sporo szumu wiatru. To w dużej mierze zasługa dużych lusterek bocznych. Coś za coś – albo komfort akustyczny, albo lepsza widoczność podczas manewrowania po mieście. Na uwagę zasługuje regulowana kanapa (przód/tył). Po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu, bagażnik zaoferuje 465 litrów przestrzeni. Jeśli przesuniemy kanapę do tyłu samochodu (tak daleko, jak to możliwe), nadal uzyskamy rozsądną przestrzeń ładunkową o pojemności 380 litrów. Po złożeniu oparć pojemność bagażnika wzrośnie do 1190 litrów.
Używana Lancia Delta III – silniki
Oferta silnikowa jest dość obszerna, choć brakuje w niej czegoś z prawdziwym pazurem. Mocny silnik i napęd na cztery koła z rajdowym charakterem? Niestety tego nie uświadczymy. Jest za to silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet o mocy 105 lub 120 KM, jak również znane z wielu modeli takich marek jak Saab, Opel czy Alfa Romeo silnik 1.9 Twinturbo MultiJet o mocy 190 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Jak na silnik Diesla i auto kompaktowe, osiągi są niezłe, bowiem sprint do setki zajmuje 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Po 2011 roku w ofercie pojawił się silnik 2.0 MultiJet 16V o mocy 165 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Osiągi również całkiem niezłe – 8,5 sekundy od 0 do 100 km/h i 212 km/h.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, podstawą jest jednostka 1.4 (MultiAir oraz TurboJet – w zależności od wersji i rocznika) o mocy od 120 do 150 KM. Ta najmocniejsza, z momentem obrotowym na poziomie 206 Nm, jest w stanie rozpędzić Deltę od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Najlepsze osiągi oferuje wersja z silnikiem 1.8 TurboJet (albo DiTurbo) o mocy 200 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowego automatu.
Używana Lancia Delta III – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna stylistyka, łagodne linie, choć podobieństw do poprzedniczek brak”.
„Nieźle wykończone wnętrze z bardzo dobrymi materiałami”.
„Spory wybór silników, w tym kilka jednostek wysokoprężnych”.
„Sporo przestrzeni we wnętrzu oraz duży bagażnik – jak na segment C”.
Wady
„Jeśli ktoś szuka sportowych wrażeń z pierwowzoru, nawet topowa wersja tego nie zapewni”.
„Ładna stylistyka, ale praktycznie nie ma żadnych nawiązań do historii”.
„Z jednej strony próba stworzenia auta premium, z drugiej zaś twarde plastiki”.
„Prowadzenie ma mocno komfortowy charakter”.
Używana Lancia Delta III – awaryjność, typowe usterki
Projekty Fiata i Chryslera, również pod logo innych marek (np. Lancia), mają zwykle nie najlepszą opinię o niezawodności. Co ciekawe, Delta III nie wypadła pod tym względem najgorzej. Silniki są dość solidne i mało spektakularne jeśli chodzi o poważne usterki, choć pojawiły się doniesienia o awariach alternatora i problemie z zapaleniem się kontrolki serwisowej po większych przeglądach (np. wymianie oleju czy świec). Podczas oględzin warto sprawdzić, czy nie ma zadrapań na dość tanich plastikowych wykończeniach deski rozdzielczej, uszkodzeń tapicerki spowodowanych przez foteliki dziecięce z tyłu, typowych zadrapań i pęknięć w bagażniku itp. W wersjach z manualną skrzynią biegów dość często zużywało się sprzęgło. Warto także sprawdzić, czy wszystkie funkcje elektryczne działają zgodnie z przeznaczeniem, ponieważ ich naprawa może być kosztowna.
Używana Lancia Delta III – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Lancii Delta III znajduje się pod plastikową klapką przed fotelem pasażera, jak również pod maską, na tabliczce znamionowej na przednim wzmocnieniu.
Używana Lancia Delta III – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 60 ogłoszeń dotyczących Lancii Delta III. Przykładowo model z 2009 roku z silnikiem 1.9 Multijet o mocy 190 KM i z przebiegiem 214 000 kilometrów to koszt około 18 000 złotych. Za około 22 000 złotych kupimy model z 2011 roku z silnikiem 2.0 MultiJet o mocy 165 KM i z przebiegiem 225 000 kilometrów.
Używana Lancia Delta III – podsumowanie
Lancia Delta nie jest oczywistym wyborem w tym segmencie, ale jeśli ktoś szuka auta komfortowego, przestronnego i oryginalnego, w tej cenie trudno o lepszy wybór. Nie jest co prawda bez wad, nie kontynuuje historii poprzedników i nie ma sportowego charakteru, ale dla miłośników marki to może być jeden z ostatnich, w miarę nowych produkcji włoskiej marki.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Lanciach:
Używana Lancia Ypsilon III (od 2011 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 452/179/149 cm |
Rozstaw osi | 279 cm |
Pojemność bagażnika | 380-1190 l |
Silnik | 1.4 T-Jet | 1.4 T-Jet | 1.8 T-Jet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.9 TwinTurbo MultiJet | 2.0 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1742 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 140 KM | 200 KM | 105 KM | 120 KM | 190 KM | 165 KM |
Maks. moment | 206 Nm | 230 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 360 Nm |
0-100 km/h | 9,8 s | 9,2 s | 7,4 s | 10,7 s | 10,7 s | 7,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 203 km/h | 230 km/h | 186 km/h | 194 km/h | 222 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 6,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,8 l/100km | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,3 l/100 km |