Giulietta pozwala na dobre porzucić stereotypy o marce Alfa Romeo. Z jakim silnikiem warto rozważyć używaną Alfę Romeo Giuliettę?
Alfa Romeo po nieco felernej „147-ce” miała niełatwe zadanie stworzenia godnego uznania modelu kompaktowego. Postawiła w tym celu skorzystać ze sprawdzonej płyty podłogowej z drugiej generacji Fiata Bravo i nanieść na nią nadwozie w stylizacji adekwatnej dla marki z Turynu. W efekcie powstała Giulietta – auto ładne, stosunkowo spore (jak na kompakta) i mogące się pochwalić rozbudowaną paletą silników. Nie przewidziano innych wersji nadwoziowych niż 5-drzwiowy hatchback, ale za to w ofercie pojawiły się odmiany usportowione Quadrifoglio/Veloce o mocy 235/240 KM. Zadbano też o dobór mocnych turbodiesli na dalekie trasy.
Awaryjność Alfy Romeo Giulietty spadła do na tyle satysfakcjonującego poziomu, że rozważając kupno tego modelu można na dobre porzucić do tej pory krążące stereotypy o włoskiej marce. A z jakim silnikiem warto kupić używaną kompaktową Alfę? Przyjrzyjmy się jej gamie jednostek napędowych.
Używana Alfa Romeo Giulietta – silniki benzynowe
- 1.4 TB (105 KM, 120 KM)
- 1.4 MultiAir (150 KM, 170 KM)
- 1.75 TBi (235 KM, 240 KM)
Giulietta była pierwszą Alfą Romeo napędzaną wyłącznie silnikami turbodoładowanymi. Łącznie stosowano 5 jednostek napędowych, w tym 3 benzynowe. Paletę otwiera 1.4 TB w dwóch wersjach mocy – 105 lub 120 KM. Pośrodku umieszczono jego rozwojową wersję MultiAir, rozwijającą 150 lub 170 KM. MultiAir to w ich przypadku nazwa systemu elektrohydraulicznego sterowania zaworami dolotowymi, która miała przyczyniać się do wzrostu mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo (względem 1.4 TB). W praktyce rzeczywiście się to udało, bo Giulietty 1.4 – bez względu na to, czy TB, czy MultiAir – średnio palą 7-8 l/100 km w cyklu mieszanym, a mocniejsze warianty są bez wątpienia szybsze. Choć nie tak bardzo, jak topowe 1.75 TBi w odmianach Quadrifoglio i Veloce (235/240 KM). One jednak zużywają już 9-10 l/100 km. Co ciekawe, w silnikach 1.4 stosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (w 1.75 – bezpośredni). Wszystkie jednostki mają natomiast rozrząd napędzany paskiem. Typowe przypadłości tyczą się usterek turbo (1.4 TB), awarii modułu MultiAir (w autach do 2012 r.; potem go poprawiono), zatykania przewodu dostarczającego olej do turbosprężarki (1.4 MultiAir), napinaczy rozrządu (1.75 TBi) i sond lambda (1.75 TBi). Silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi albo 6-biegowymi dwusprzęgłowymi TCT.
Silnik | 1.4 TB | 1.4 TB | 1.4 MultiAir |
---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 105 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 206 Nm | 206 Nm | 230 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,4 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 7,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.4 MultiAir | 1.75 TBi | 1.75 TBi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1742 cm³ | 1742 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 170 KM | 235 KM | 240 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 340 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 6,8 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 218 km/h | 242 km/h | 244 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używana Alfa Romeo Giulietta – silniki Diesla
- 1.6 JTDM (105 KM, 120 KM)
- 2.0 JTDM (140 KM, 150 KM, 170 KM, 175 KM)
Do Giulietty przewidziano sporą gamę turbodiesli. Otwiera go 105-konny 1.6 JTDM. Ten silnik występował również w odmianie 120-konnej. Dalej proponowano kolejne warianty jednostki 2.0 JTDM – 140, 150, 170 lub 175 KM. Warto podkreślić, że we wszystkich turbodieslach nie pokuszono się o montaż skomplikowanych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, a zastosowano wtryski elektromagnetyczne, które podlegają regeneracji. Wszystkie wysokoprężne Giulietty mają jednak filtr DPF, który bywa problematyczny przy dużych przebiegach. Powtarzające się usterki dotykają również pompy wody i zawory EGR. W przypadku Giuliett 1.6 JTDM można liczyć na satysfakcjonujące wyniki spalania – ok. 5,5-6 l/100 km w cyklu mieszanym. Wersje 2-litrowe zużywają bliżej 6-6,5 l/100 km. Wszystkie odmiany zestawiano z ręcznymi skrzyniami o 6 przełożeniach. Dwusprzęgłowe przekładnie TCT trafiały w opcji do 1.6 JTDM/120 KM i 2.0 JTDM.
Silnik | 1.6 JTDM | 1.6 JTDM | 2.0 JTDM |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 105 KM | 120 KM | 140 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,0 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Silnik | 2.0 JTDM | 2.0 JTDM | 2.0 JTDM |
---|---|---|---|
Pojemność | 1956 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 150 KM | 170 KM | 175 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,0 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 218 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Używana Alfa Romeo Giulietta – który silnik wybrać?
Mniejszą awaryjnością wyznaczają się diesle, więc to właśnie je rekomendujemy do Alfy Romeo Giulietty. Nie trzeba jednak skreślać odmian benzynowych, zwłaszcza prostszych konstrukcyjnie 1.4 TB. Ważne, aby miały rzetelnie udokumentowaną historię serwisową (źle znoszą długie interwały wymian oleju). Amatorzy sportowych wrażeń nie powinni mieć oporów przed rozpoczęciem poszukiwań Giulietty z żywiołowym 1.75 TBi.
Przeczytaj więcej na temat używanej Alfy Romeo Giulietty:
Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie użytkowników