ALFA ROMEO 159 Ti 2.4JTDm 20V 210KM 6MT SB2623A 03-2008

Ponadczasowy wygląd Alfy Romeo poszedł w parze z całkiem niezłym poziomem niezawodności. Co na temat używanej Alfy Romeo 159 sądzą jej właściciele? Oto ich opinie.

Agresywny, nawiązujący do poprzedniczki przód Alfy Romeo 159 w połączeniu z niezwykle lekko „narysowaną” karoserią sprawiają, że to auto chyba nigdy nie przestanie zwracać uwagi na ulicy. Paradoksalnie, ten model ma dużo wspólnego z… Oplami: skonstruowano go bowiem we współpracy z General Motors, od którego przejęto m.in. silniki 1.8 i 3.2 V6. Alfa nie dzieli jednak płyty podłogowej z żadnym Oplem, w przeciwieństwie do produkowanego wówczas Fiata Cromy. Auto w 2008 roku przeszło lifting, który w żadnym stopniu nie objął nadwozia: w minimalnym stopniu zmodernizowano deskę rozdzielczą, dokonano zmian w gamie silnikowej i obniżono masę pojazdu o ok. 45 kg, co przełożyło się na odrobinę lepsze osiągi. Alfa Romeo 159 jest aż o 22 cm dłuższa od „156”, lecz wciąż nie można jej uznać za wzór przestronności, i to nie tylko na tle klasowych rywali. Choć w stosunku do urodziwej poprzedniczki poprawiono w zasadzie wszystko, „włoszka” nie jest wolna od kosztownych w usunięciu usterek, ale teraz nie mają one przynajmniej charakteru powtarzalnego. Na bazie Alfy Romeo 159 zaprojektowano również dwudrzwiowe coupe (Brera) i kabriolet (Spider).

ALFA ROMEO 159 1.75TBi 200KM 6MT SB6514E 04-2010
Użytkownicy zgodnie chwalą świetne właściwości jezdne Alfy Romeo 159. Auto nie jest jednak wolne od usterek układu kierowniczego, a konkretnie elementów jego wspomagania. Trwałość zawieszenia zasługuje jednak na uznanie.

Planując zakup Alfy Romeo 159 trzeba się liczyć z dobitnymi skutkami przełożenia względów estetycznych ponad praktyczne: auto jest małe w środku i niezbyt pakowne, rozczarowuje też miejscowymi oszczędnościami na wykończeniu wnętrza. Komu warto rekomendować używaną Alfę 159? Poznajmy opinie o tym powoli leciwym modelu.

Używana Alfa Romeo 156 i Alfa Romeo 159 – którą wybrać?

ALFA ROMEO 159 Sportwagon 2.4JTDm 20V 200KM 6MT SB81658 08-2006
Kombi o nazwie Sportwagon: równie urodziwe jak sedan, ale i równie mało funkcjonalne. Atut: lepsza widoczność.

Używana Alfa Romeo 159 – wnętrze

Styliści zadbali o to, by środek Alfy wyróżniał się na tle konkurentów. Kokpit wręcz „otula” kierowcę, a ten ma łatwy dostęp do wszystkich przycisków dzięki zwróconej w jego stronę konsoli środkowej. Nie zabrakło sportowych akcentów: wskazówek zegarów startujących od pionowej pozycji i trzech efektownie wkomponowanych wskaźników, z czego jeden informuje nawet o ciśnieniu doładowania. Kokpit w większej części wykonano z odpornych na zużycie materiałów. Wpadki dotyczą drobiazgów, m.in. łuszczących się przycisków na kierownicy lub niszczących się gumowych wykończeń. Chętni na Alfę mogą trafić na ciekawą wersję kolorystyczną, która później prawdopodobnie będzie łakomym kąskiem dla fanów marki. Widoczność w tym aucie nie zachwyca: nim podejmiemy decyzję o zakupie, oceńmy, czy odpowiada nam objętość szyb Alfy.

Pod względem przestronności z przodu Alfa reprezentuje jeszcze przyzwoity poziom: można wręcz powiedzieć, że dzięki przytulnemu wnętrzu i wygodnie wyprofilowanym fotelom kierowca wchodzi w jeszcze większą interakcję z tym doskonale prowadzącym się autem. Ilość miejsca z tyłu: jak w kompakcie. Lepiej sadzać tam niższe osoby dorosłe albo dzieci: jest tu równie „przytulnie” co z przodu. Bagażniki wystarczają na co dzień (405/445 l, odpowiednio w kombi i w sedanie), ale raczej nie zmieszczą ekwipunku czteroosobowej rodziny. W obydwu wersjach przeszkadza wyjątkowo wąski otwór załadunkowy i wysoko poprowadzony próg. Dobrze, że przewidziano osobno otwieraną środkową część kanapy, umożliwiającą wygodny przewóz np. nart.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki

Alfa Romeo „pożyczyła” od General Motors dwa skrajne silniki benzynowe modelu 159: 1.8 (znany z Opla Vectry) i 3.2 V6, skonstruowany przez firmę Holden. Pierwszy z nich nie pasuje do temperamentnego charakteru „włoszki”, drugi z kolei spala nieprawdopodobne ilości paliwa. Do 1.8 można jednak założyć gaz, czego nie radzimy robić w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli JTS (1.9, 2.2) i wprowadzonym z 2009 roku 1.75 TBi – ten najumiejętniej łączy rozsądne spalanie z osiągami niewiele gorszymi od 3.2. Mimo wszystko realia rynkowe skłaniają do zakupu Alfy Romeo 159 z dieslem. I słusznie, bo to jedne z najlepszych jednostek w klasie: trwałe, dynamiczne, w miarę oszczędne. Gama wysokoprężnych „159” obejmuje 8- i 16-zaworowe 1.9 JTDm, 2.0 JTDm (po modernizacji, rozwinięcie 1.9 JTDm) i 5-cylindrowe 2.4 JTDm. Wszystkie mają układ common rail i filtr DPF.

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – który silnik wybrać?

Alfa Romeo 159 - silnik TBi
W Alfie 159 silnik TBi oferowano tylko w latach 2009-2011, stąd na rynku wtórnym trudno o egzemplarz z tą jednostką.
ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007
Silniki JTDm to mocne punkty Alfy Romeo 159. Szkoda, że często psują się połączone z nimi skrzynie manualne.

Używana Alfa Romeo 159 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Alfa cudownie prowadzi się w zakrętach i, pomimo twardego zawieszenia, komfortowo wybiera nierówności”

„Wszystko w środku pod ręką. Duży plus za konsolę środkową zwróconą w stronę kierowcy”

„Klimatyzacja działa bez zastrzeżeń niezależnie od pory roku. Intuicyjne i zrozumiałe sterowanie”

„Silnik 2.0 JTDm pozbawiono wad znanych z 1.9. Jest dynamiczny, trwały, ekonomiczny i łatwo poddaje się chiptuningowi”

„Hamulce firmy Brembo – doskonałe. Auto wręcz staje w miejscu”

 

 Wady 

„Drżenie lewarka biegów w skrzyni M32 zwiastuje jej remont. Zapłaciłem ponad 2000 zł”

„Bardzo długa maska, niewielkie szyby: Alfę ciężko wyczuć, manewrując na parkingu”

„Gdy ktoś ma więcej niż 180 cm wzrostu, będzie mu brakować miejsca na nogi. To auto dla rodziny 2+2”

„Pokryte gumą elementy wnętrza (uchwyty zamykania drzwi, otwieranie schowka) kiepsko wyglądają i szybko się niszczą”

„Funkcja AUTO w klimatyzacji na początku ustawia siłę nawiewu na bardzo wysoką. Zawsze muszę to samodzielnie redukować”

Używana Alfa Romeo 159 – awaryjność, typowe usterki

Do typowych bolączek tego modelu należy awaryjny układ wspomagania kierownicy (psuje się pompa, ubywa płynu), niskiej trwałości manualne skrzynie biegów M32 (w 1.75 TBi, 2.2 JTS i 1.9 JTDm; zużywają się łożyska najwyższych biegów) i zatykanie zaworów EGR w dieslach. W 1.9 i 2.4 JTDm dodatkowo należy doliczyć uszkodzenia systemu zmiennej długości kolektora ssącego (klapki wirowe zacierają się i w końcu odpadają). Wszystkie jednostki wysokoprężne w Alfie 159 mają pasek rozrządu, z kolei silniki JTS – łańcuch, który nierzadko wymaga już interwencji. Auto dzielnie opiera się korozji, która na razie pojawia się na masce oraz pod nadkolami. Zawieszenie to dopracowana konstrukcja wielowahaczowa, która nie wymaga częstych interwencji. W codziennej eksploatacji może przeszkadzać niski prześwit Alfy: podwozie można uszkodzić nawet na niektórych progach zwalniających.

Alfa Romeo 159 - wahacz
Zawieszenie Alfy – dość skomplikowane, ale odporne na długotrwałą jazdę po polskich drogach.

Używana Alfa Romeo 159 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z tabliczki w okolicy gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.). Wybito go również na podłodze z prawej strony fotela pasażera.

Alfa Romeo 159 numer VIN

Używana Alfa Romeo 159 – sytuacja rynkowa

Aż 3 na 4 wystawione Alfy mają pod maską silnik Diesla. Ze znaczną przewagą dominują wersje kombi. Te auta przestały intensywnie tanieć: do tej pory ciężko o jakąkolwiek Alfę 159 za mniej niż 10 tys. zł. Interesujące auta zaczynają od ok. 14 tys. zł. Średnia cena za Alfę 159: 17 tys. zł (rocznik 2007-2008). Najdroższe egzemplarze rzadko są wystawiane za więcej niż 30 tys. zł. Przeważnie takie oferty dotyczą samochodów z 2.0/2.4 JTDm lub 1.75 TBi z pakietem TI, obejmującym wzmocnione hamulce, lepsze fotele i większe felgi.

Używana Alfa Romeo 159 – podsumowanie

Alfa Romeo 159 umiejętnie łączy piękny wygląd ze sportowym prowadzeniem, a jej eksploatacja wcale nie musi oznaczać nieustannych wydatków jak w „156”. Samochód jest sporo tańszy od japońskich i niemieckich rywali, dlatego warto rozglądać się za Alfami z górnej półki cenowej lub tymi, które sprzedają pasjonaci marki. Najlepiej poliftowymi z mocnym dieslem pod maską.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie użytkowników

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007

Alfa Romeo 159 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.466/183/142 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnikased 405 l, kmb 445-1245 l
Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.75 TBi1.81.9 JTS2.2 JTS3.2 V6
Pojemność1742 cm³1796 cm³1859 cm³2198 cm³3195 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc200 KM140 KM160 KM185 KM260 KM
Maks. moment320 Nm175 Nm190 Nm230 Nm322 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s10,2 s9,5 s8,8 s7,1 s
Prędkość maks.235 km/h208 km/h214 km/h222 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km7,6 l/100 km8,7 l/100 km9,4 l/100 km11,0 l/100 km
Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 JTDm1.9 JTDm2.0 JTDm2.4 JTDm2.4 JTDm
Pojemność1910 cm³1910 cm³1956 cm³2387 cm³2387 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM150 KM170 KM200 KM210 KM
Maks. moment280 Nm320 Nm360 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s9,2 s8,8 s8,3 s8,1 s
Prędkość maks.193 km/h212 km/h218 km/h225 km/h231 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,9 l/100 km5,4 l/100 km7,9 l/100 km6,8 l/100 km

Używana Alfa Romeo 159 – galeria

4 KOMENTARZE

  1. Piękna Alfa! Chyba najpiękniejsza! I oczywiście usterki się zdarzają do wszystkich haterów którzy tak nienawidzą Alf, a jeżdżą Golfami i Passatami, ale jak byłem ostatnio w doskonałym serwisie Ring na Grunwaldzkiej w moim rodzinnym Gdańsku to stało ich jakoś dużo więcej niż Alf :)))

  2. Mnie tylko dziwi powtarzanie jak mantry, że 156 taka awaryjna była ? A co takiego było awaryjne ? Zawieszenie, łączniki i wahacze gorne, śmieszna cena i można to samemu ogarnąć. DPF brak, klap też. EGR można zaślepić samemu blaszką za 12zł. Silniki super. Za to 159 jest za ciężka jedynie 2.0 JTDm i 1.75 TBI nadają się do tego auta. W pozostałych padają skrzynie biegów, klapy wirowe, DPF się zapycha, pompa wspomagania. Tego się samemu nie ogarnie i to są większe koszty niż zawieszenie i to tylko przednie w 156.

    • 159 z lat 2005-2008 ma tylko 1 dobry silnik 1.9JTDm i tylko pod warunkiem że spięty z automatem 6 stopniowym , reszta jest awaryjna , a benzynowe dodatkowo są paliwożerne.
      auta z 2009-2011 mają jeszcze 2.0 JTDm oraz 1.75 TBi które są już dobre
      generalnie wygląda na to że inżynierowe z Alfy poszli do GM i powiedzieli „chcemy mieć auta benzynowe gorsze od Vectry C dajcie nam najgorsze silniki jakie macie – powinny mieć nie za dużą dynamikę, drogie w serwisie, awaryjne oraz dużo palić a na to GM proszę bardzo 1.9/2.2/3.2 JTS są dla was a 1.8 MPI jest prawie taki jaki chcecie co prawda da sie go zagazować ale dynamikę ma żadną i pali dużo benzyny i oleju”

  3. Funkcja auto w klimatyzacji zawsze bedzie chciala jak najszybciej zbic lub podniesc temperature. Więc co to za minus…. Toyota to samo. Wystarczy kliknać auto i zaraz będzie wichura w środku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here