NowościAktualnościPrzebojowy crossover z nowym silnikiem. Będzie jeszcze większy hit?

Przebojowy crossover z nowym silnikiem. Będzie jeszcze większy hit?

Toyota Yaris Cross należy do ścisłej czołówki najlepiej sprzedających się aut w polskich salonach. Teraz ten japoński crossover doczekał się nowej wersji silnikowej. Dowiedz się więcej na ten temat.

Toyota Yaris Cross została po raz pierwszy pokazana w kwietniu 2020 roku. Już na etapie przedsprzedaży model ten wzbudził wśród polskich klientów duże zainteresowanie, które z roku na rok nadal rośnie. W ciągu 10 miesięcy tego roku na drogi wyjechało ponad 11 000 egzemplarzy tego crossovera, co przełożyło się na 4. pozycję na liście bestsellerów. Popularność tego auta wynika z prostego powodu – Yaris Cross oferuje te same zalety, co „zwykły” Yaris, dodając do nich wyższą pozycję za kierownicą, nieco przestronniejsze wnętrze i bardziej pakowny bagażnik.

Toyota Yaris Cross (2024)

Aktualnie osoby zainteresowane kupnem tego modelu mają do wyboru dwa silniki – benzynową jednostkę 1,5 l o mocy 125 KM oraz 116-konną hybrydę, która występuje z napędem przednim lub na obie osie (AWD-i). W pierwszym kwartale przyszłego roku gamę Yarisa Cross wzbogaci nowa wersja z napędem hybrydowym piątej generacji – Hybrid 130.

W porównaniu ze słabszą hybrydą, opisywany wariant otrzymał nową przekładnię oraz większy i wydajniejszy silnik elektryczny, co wraz z ulepszeniem jednostki sterującej (PCU) zapewniło wzrost mocy do 132 KM (+14%). W efekcie Yaris Cross w wersji Hybrid 130 lepiej przyspiesza (0-100 km/h w 10,7 s, o 0,5 s szybciej) i jest bardziej elastyczny (80-120 km/h w 8,9 s, o 0,4 s szybciej), a przy tym nadal charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, jak również niską emisją CO2.

Toyota Yaris Cross (2024)
Już nie Hybrid, tylko HEV – na tylnej klapie pojawiło się nowe oznaczenie wersji hybrydowej.

Przy okazji prac nad wprowadzeniem kolejnej wersji silnikowej japońscy konstruktorzy poprawili także wygłuszenie kabiny poprzez m.in. zastosowanie grubszych szyb i dodatkowej warstwy filcu w górnej części deski rozdzielczej. Ponadto lista zmian objęła nowy, cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala, który będzie dostępny w bogatszych odmianach, natomiast standardem staną się zegary z 7-calowym wyświetlaczem.

Toyota Yaris Cross (2024)

Yaris Cross otrzyma seryjnie również system multimedialny Toyota Smart Connect, który dzięki większej mocy obliczeniowej działa sprawniej, a jego obsługa jest intuicyjna. W zależności od wybranej wersji dotykowy ekran centralny będzie miał 9 lub 10,5 cala, a oferowane funkcje obejmą m.in. nawigację opartą na chmurze z przekazywanymi na bieżąco informacjami o ruchu drogowym, inteligentnego asystenta głosowego reagującego na komendę „Hej Toyota” i rozumiejącego naturalną mowę, a także bezprzewodową łączność ze smartfonami za pośrednictwem interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota Yaris Cross (2024)

Toyota Yaris Cross (2024)

W ramach opisywanej modernizacji japoński crossover zyskał jeszcze rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe i rozpoznaje większą liczbę obiektów, Proactive Driving Assist (PDA) pozwala uniknąć kolizji przy niskich prędkościach, a z kolei Emergency Driving Stop System (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie.

Nowy system Safe Exit Assist (SEA) ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą, a Rear Seat Reminder System (RSRS) przypomni o sprawdzeniu tylnej kanapy przed opuszczeniem auta. Poprawiony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC) zyskał funkcję, która uniemożliwia wykonanie niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony, a układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.

Toyota Yaris Cross (2024)
Mocniejsza hybryda będzie świetnym wyborem w usportowionej wersji GR Sport.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) potrafi teraz wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i włącza ostrzeżenie. Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) też został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków (RSA) jest w stanie dostosować prędkość auta do tej na znakach.

Należy jeszcze wspomnieć, że dzięki modułowi DCM pokładowe multimedia oraz systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense mogą być aktualizowane metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Rozbudowane funkcje łączności sprawiają, że Yarisa Cross po raz pierwszy będzie można wyposażyć w cyfrowy kluczyk, który pozwala korzystać z auta przy pomocy kompatybilnego smartfona nawet pięciu użytkownikom. Wystarczy zainstalować aplikację MyToyota, aby zyskać możliwość otwierania i zamykania auta oraz uruchamiania go bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.

Toyota Yaris Cross (2024)
Nowa, topowa wersja Premiere Edition będzie miała w standardzie m.in. pięcioramienne obręcze kół o średnicy 18 cali.

Na koniec parę słów o zmianach w ofercie. Nowa, 132-konna hybryda będzie dostępna w wyższych wersjach wyposażenia, a wariant o mocy 116 KM nie zniknie, lecz będzie oferowany równolegle. Na szczycie gamy pojawi się odmiana Premiere Edition z dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierem Urban Khaki, 18-calowymi, pięcioramiennymi felgami aluminiowymi w ciemnoszarym kolorze, zielonymi przeszycia we wnętrzu oraz elementami ozdobnymi deski rozdzielczej i drzwi. We wszystkich wersjach można się spodziewać miękkie obicia w dolnej części kokpitu, a w konfiguratorze pojawią się nowe wzory tapicerek oraz nowy kolor nadwozia Juniper Blue.

Sprawdź ceny pozostałych wersji Toyoty Yaris Cross:

Toyota Yaris Cross – opis wersji i cennik

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji