Seat Arona FL - przód

Seat Arona jest najlepiej sprzedającym się modelem tej marki w Europie. Sprawdziliśmy, czy dzięki zmianom wprowadzonym w ramach niedawnego liftingu hiszpański crossover ma szansę zwiększyć jeszcze swoją popularność. Nasz test nowego Seata Arona w wersji FR ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.

Seat Arona pojawił się na rynku w 2017 roku jako pierwszy z „trojaczków” – blisko spokrewnione z nim modele Volkswagen T-Cross i Skoda Kamiq zadebiutowały w salonach sprzedaży odpowiednio rok i dwa lata później. Mimo stale rosnącej konkurencji w segmencie miejskich crossoverów, hiszpańskie auto dobrze znosi upływ czasu, czego najlepszym dowodem jest blisko 90 tysięcy egzemplarzy sprzedanych w Europie w 2021 roku.

Seat Arona FL - tył

W kwietniu zeszłego roku Seat pokazał Aronę w odświeżonej wersji. Lifting ten trudno uznać za przełomowy, należy jednak docenić, że hiszpańskiemu producentowi udało się poprawić swój rynkowy przebój pod kilkoma istotnymi względami. Przekonaliśmy się o tym podczas testu nowego Seata Arona w odmianie FR z silnikiem 1.5 TSI i dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Seat Arona po liftingu – nadwozie, wymiary

Nowy Seat Arona mierzy 415,4 cm długości, 178,0 cm szerokości (194,2 cm z lusterkami) i 153,7 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 256,6 cm. W porównaniu z modelem sprzed liftingu jest nieznacznie dłuższy (o 1,6 cm) oraz niższy (o 0,6 cm). Na tle koncernowego „rodzeństwa” hiszpański crossover wyróżnia się najbardziej zwartą, sportową sylwetką – jest najniższy z całej trójki, a na długość plasuje się między Skodą a VW.

Seat Arona FL - bok

Znakiem rozpoznawczym odświeżonego modelu są nowe, okrągłe światła przeciwmgielne, które zostały zamontowane wyżej niż w poprzedniku. Testowana wersja FR jest ponadto seryjnie wyposażona w pełne oświetlenie LED (reflektory, światła do jazdy dziennej, tylne światła, podświetlenie tablicy rejestracyjnej), a także sportowo stylizowane zderzaki i grill.

Seat Arona po liftingu – wnętrze, bagażnik

Seat Arona jest jednym z najprzestronniejszych modeli w swojej klasie i lifting pod tym względem niczego nie zmienił. Przednie fotele dobrze podpierają ciało w zakrętach i mają spory zakres regulacji, dzięki czemu każdy znajdzie tu wygodną pozycję za kierownicą. Na komfortowe warunki może liczyć także dwóch dorosłych pasażerów podróżujących na tylnej kanapie, jednak ze względu na wysoki tunel środkowy trzem osobom będzie już z tyłu ciasno.

Bagażnik Arony ma regularny kształt i oferuje dodatkowe udogodnienia w postaci sporego schowka pod podłogą, dwóch haczyków po bokach oraz taśmy z prawej strony. 400-litrowy kufer w zupełności wystarczy na weekendowy wyjazd, a po złożeniu oparcia kanapy jego pojemność rośnie do 1280 l.

Nowy Seat Arona – deska rozdzielcza, multimedia

W ramach liftingu kokpit został całkowicie przeprojektowany. Ekran systemu multimedialnego został zamontowany wyżej, dzięki czemu teraz znajduje się w jednej linii z zegarami, a kierowcy łatwiej do niego sięgnąć ręką. Poprawiła się też jakość wykończenia deski rozdzielczej, a jej wygląd ożywiają kolorowe wstawki oraz lakierowana listwa.

Testowany Seat Arona został wyposażony w opcjonalny, cyfrowy zestaw wskaźników, który oferuje trzy główne widoki oraz spore możliwości personalizacji wyświetlanych treści. Umieszczony na szczycie konsoli środkowej 9,2-calowy ekran dotykowy (standard w tej wersji) służy za centrum zarządzania większością funkcji auta. Interfejs systemu multimedialnego ma ładną grafikę, ale jego obsługa jest nieco zawiła, co typowe dla współczesnych modeli z grupy Volkswagena – regulacja jasności zegarów czy wyzerowanie licznika dziennego wymaga zagłębienia się w menu. Duży plus za tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją.

Seat Arona 1.5 TSI DSG – silnik, układ napędowy

Paleta dostępnych jednostek napędowych obejmuje wyłącznie turbodoładowane silniki benzynowe – trzycylindrowe 1.0 TSI w dwóch wariantach mocy (95-110 KM) oraz czterocylindrowy 1.5 TSI (150 KM), który trafił pod maskę testowanego egzemplarza. Najmocniejszy motor jest łączony tylko z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią DSG i tak jak słabsze wersje ma przedni napęd.

Seat Arona FL - silnik
Czterocylindrowy silnik 1.5 TSI to najmocniejsza jednostka, jaką możemy znaleźć pod maską Arony.

Jednostka TSI o pojemności 1,5 litra wytwarza 150 KM i 250 Nm. Arona z tym silnikiem jest bardzo żwawym autem (0-100 km/h w 8,2 s) i może rozpędzić się do 210 km/h, a producent deklaruje, że średnie spalanie mieści się w przedziale 6,2-6,4 l/100 km. W oszczędzaniu paliwa pomagają układ dezaktywacji cylindrów, który podczas jazdy ze stałą prędkością przełącza jednostkę napędową w tryb 2-cylindrowy, oraz przekładnia DSG z funkcją żeglowania.

Według wskazań komputera pokładowego, opisywany egzemplarz na dystansie 1866 km potrzebował średnio 7,4 l benzyny na każde 100 km. To dobry wynik, biorąc pod uwagę, że samochody prasowe są użytkowane przez wielu kierowców o różnym temperamencie. Nasze pomiary wykazały, że przy spokojnej jeździe drogami lokalnymi można uzyskać zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km. Na trasie szybkiego ruchu (120 km/h) będzie to natomiast ok. 6-6,5 l/100 km, a na autostradzie (140 km/h) – ok. 7-8 l/100 km. W ruchu miejskim można bez problemu zmieścić się w 8,0 l/100 km.

Seat Arona 1.5 TSI DSG FR – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Zestrojenie układu kierowniczego i zawieszenia bardzo dobrze współgra z mocnym, benzynowym silnikiem. Auto przyjemnie się prowadzi i nie przechyla zbytnio w zakrętach. Komfort resorowania jest na dobrym poziomie, jednak obecne w testowanym egzemplarzu 18-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami sprawiają, że przejeżdżanie przez progi zwalniające czy zapadnięte studzienki nie należy do najprzyjemniejszych.

Seat Arona FL - przód

Podczas jazdy po mieście kierowca doceni świetną zwrotność oraz bardzo dobrą widoczność – przednie słupki są stosunkowo wąskie, a lusterka umieszczono na drzwiach. Nieco rozczarowani będą natomiast fani dynamicznego ruszania spod świateł. Układ napędowy nie zawsze radzi sobie z przeniesieniem 150 KM na asfalt, zmuszając kontrolę trakcji do interwencji. Do tego dochodzi trochę ospała reakcja skrzyni biegów na polecenia wydawane pedałem gazu (sytuacja poprawia się po przełączeniu przekładni w tryb sportowy).

Seat Arona FL - tył

Seat Arona (2022) – wyposażenie, cena

Seat Arona w podstawowej wersji Reference z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM i ręczną skrzynią biegów został wyceniony na 79 300 zł. Na liście wyposażenia tej odmiany znajdziemy m.in. 16-calowe felgi stalowe, manualną klimatyzację, system kontroli odstępu Front Assist, asystenta pasa ruchu Lane Assist, reflektory EcoLED, elektryczne szyby z przodu i z tyłu oraz system multimedialny z 8,25-calowym ekranem dotykowym.

Samochód w opisywanej konfiguracji kosztuje wyjściowo 108 300 zł i w standardzie oferuje np. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, reflektory i tylne światła LED, przyciemniane tylne szyby oraz system multimedialny z nawigacją i ekranem dotykowym o przekątnej 9,2 cala. Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony m.in. w cyfrowe zegary, system nagłośnienia BeatsAudio, pakiet schowków i koło dojazdowe (pakiet promocyjny Comfort+ za 2499 zł) oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystenta parkowania i kamerę cofania (pakiet Vision Plus za 3626 zł).

Poniżej znajdziesz cennik Seata Arona:

Seat Arona – opis wersji i cennik

Seat Arona FL 1.5 TSI DSG FR – PODSUMOWANIE

Odświeżony Seat Arona do listy swoich dotychczasowych zalet dodaje kilka kolejnych – m.in. ciekawszy wygląd, lepiej wykończony kokpit i bogatsze wyposażenie. Silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM zapewnia świetne osiągi przy zachowaniu akceptowalnego zużycia paliwa. Niemal kompletna specyfikacja testowanego auta uzasadnia jego wysoką cenę.

Seat Arona FL - przód

Seat Arona FL 1.5 TSI DSG FR – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  przestronna kabina, sporo miejsca nad głową, spory bagażnik
 –  wysoki tunel środkowy, twarde boczki drzwi

Układ napędowy
 +  świetne osiągi, niskie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe
 –  nieco ospałe reakcje skrzyni biegów w trybie D

Właściwości jezdne
 +  bardzo dobra zwrotność, przyjemne prowadzenie
 –  problemy z trakcją, opcjonalne 18-calowe felgi ograniczają komfort jazdy

Wyposażenie i cena
 +  bogata specyfikacja, atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego, 5-letnia gwarancja
 –  silnik 1.5 TSI dostępny tylko w wersji FR

Seat Arona FL 1.5 TSI DSG – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1498 cm³), moc maksymalna 150 KM, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s, prędkość maksymalna 210 km/h, średnie zużycie paliwa 6,2-6,4 l/100 km (WLTP)

Seat Arona FL 1.5 TSI DSG – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNESeat Arona FL 1.5 TSI DSG
Silnikbenzynowy
Układ cyl./zaw./pojemnośćR4/16/1498 cm³
Moc maksymalna150 KM/5000-6000
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500-3500
Napęd/skrzynia biegówprzedni/dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,15/1,78/1,54 m
Rozstaw osi2,57 m
Średnica zawracania10,6 m
Masa własna1268 kg
Dopuszczalna masa całkowita1770 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)400-1280 l
Pojemność zbiornika paliwa40 l (Pb 95)
Opony215/45 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)6,2-6,4 l/100 km
CENA
WersjaSeat Arona FL 1.5 TSI DSG FR
Cena wersji podstawowej (z silnikiem 1.0 TSI 95 KM)79 300 zł (Reference)
Cena wersji testowanej (z silnikiem 1.5 TSI 150 KM DSG)108 300 zł (FR)

Seat Arona FL 1.5 TSI DSG FR – galeria zdjęć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj