W 2023 r. Skoda dostarczyła klientom w Polsce ponad 51 tys. nowych samochodów. o 22% więcej niż przed rokiem. To m.in. zasługa zażegnania problemów z dostępnością komponentów.
W minionym roku Skoda dostarczyła w Polsce 51 479 samochodów, co przekłada się na wzrost o 22% w porównaniu do roku 2022. Ten wynik daje blisko 11-procentowy udział w krajowym rynku motoryzacyjnym.
Najpopularniejszym modelem na rynku polskim ponownie została Octavia, która w 2023 r. znalazła 15 800 sztuk, co daje 45% wzrostu rok do roku. Następna na podium po raz kolejny stanęła Fabia (7 011 egzemplarzy; -8,6%). Na trzecim miejscu znalazł się model Kamiq z wynikiem 6676 sprzedanych samochodów (+17,6%).
– To był udany rok Skody w Polsce. Nasi klienci odebrali ponad 51 tysięcy samochodów, co przekłada się na 22-procentowy wzrost popularności – znacznie wyższy niż w przypadku całego rynku nowych aut. Mamy gamę atrakcyjnych, cenionych modeli i dzięki zażegnaniu problemów z dostępnością mogliśmy uwolnić ich pełen potencjał. Zainteresowani zakupem nowej Skody mają dziś pełen wybór modeli i wersji, dostępnych z krótkimi termiami realizacji zamówień do produkcji lub od ręki. Naszym obecnym klientom dziękuję za okazane zaufanie, a potencjalnych nabywców zachęcam, by śledzili nasze nowości – w 2024 roku w salonach Skody czeka wiele debiutów – mówi Tomasz Porawski, dyrektor Skody w Polsce.
Najpopularniejsze modele Skody w Polsce w 2023 r.
- Skoda Octavia: 15 800 szt. (+45%)
- Skoda Fabia: 7011 szt. (-8,6%)
- Skoda Kamiq: 6676 szt. (+17,6%)
- Skoda Superb: 6161 szt. (+14,0%)
- Skoda Kodiaq: 5297 szt. (+21,4%)
- Skoda Karoq: 5284 szt. (+38%)
- Skoda Scala: 4672 szt. (+26%)
- Skoda Enyaq iV: 578 szt. (+10,1%)
Wyniki sprzedażowe w ujęciu globalnym
W 2023 roku Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 866 800 pojazdów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzedzającym (2022: 731 300). W Europie Zachodniej marka odnotowała łącznie 480 100 dostaw (2022: 377 000; +27,4% r/r), z czego w samych Niemczech 157 800 (2022: 134 300; +17,6% r/r). W Europie Środkowej dostarczono klientom 185 000 pojazdów, co odznacza się wzrostem o 25,1% (2022: 148 000). Na czeskim rynku zrealizowano 87 800 dostaw, czyli o 23,4% więcej r/r (2022: 71 200). W Europie Wschodniej marka odnotowała łącznie 46 800 sprzedanych pojazdów (2022: 49 900; -6,2%).
W Tajwanie zrealizowano 10 000 dostaw, co przekłada się na 51,5% wzrost (2022: 6 600). W Indiach dostarczono klientom 48 800 samochodów (2022: 51 900; -5,8%). W Chinach marka odnotowała łącznie 22 800 dostaw (2022: 44 600; -48,9%).
Najpopularniejsze modele Skody w ujęciu globalnym
W 2023 roku najlepiej sprzedającym się modelem Skody na świecie pozostała Octavia (191 900; +36%). Na podium ponownie pojawił się także SUV Kamiq (116 500; +21%) oraz Kodiaq (105 900; +12,1%).
Znaczny wzrost w ujęciu globalnym odnotowała w pełni elektryczna rodzina Enyaq. Liczba dostaw zwiększyła się w 2023 roku o ponad 50%, osiągając pułap 81 700 aut. Enyaq była najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym na rynku krajowym w Czechach i na Słowacji, znalazł się też w pierwszej piątce bestsellerów w kilku europejskich krajach, w tym w Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Norwegii i Holandii.
– Nasi klienci przemówili i jestem naprawdę wdzięczny za ich zaufanie. Ciężka praca pracowników, którzy projektują, budują i sprzedają nasze samochody, przyniosła imponujący wynik dostaw, pomimo wielu wyzwań gospodarczych i rynkowych minionego roku. Rosnący popyt na nasze linie modelowe potwierdza efektywność strategii, w ramach której oferujemy klientom wybór między spalinowymi, czysto elektrycznymi i hybrydowymi układami napędowymi. Realizujemy to w trakcie coraz silniejszego skupienia na e-mobilności, z nadchodzącym portfolio sześciu nowych całkowicie elektrycznych modeli – począwszy od Elroqa jeszcze w tym roku. Nasz model biznesowy jest solidny. Pozostajemy skupieni na tym, czego chcą nasi klienci i na ciągłym zwiększaniu naszej zdolności do szybkiego reagowania na rynek, w tym inwestowania w ciągły rozwój naszych pracowników, aby zabezpieczyć przyszłość marki – mówi Klaus Zellmer, dyrektor generalny Skody.
Postępy w globalnej ekspansji
We wrześniu Skoda weszła na rynek wietnamski, aby wykorzystać potencjał regionu ASEAN. Według prognoz Wietnam po 2030 roku będzie jego liderem, z przewidywanym rocznym wolumenem sprzedaży przekraczającym 40 000 sztuk. Ponadto kraj ten oferuje znaczące synergie z działalnością firmy w Indiach. W niedawno zainaugurowanym centrum logistycznym w Pune zestawy do montażu (CKD) indyjskich modeli Kushaq i Slavia zostaną przygotowane do eksportu do Wietnamu w celu ostatecznego montażu. W Indiach Skoda osiągnęła znaczący kamień milowy, dostarczając klientom 100 000 pojazdów w ciągu dwóch lat. Ponadto producent przywraca swoją obecność w Kazachstanie, poprzez strategiczne partnerstwo wspierające lokalny montaż modeli Kodiaq, Kamiq, Karoq i Octavia.