samohamujący wózek sklepowy Forda

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: samohamujący wózek sklepowy Forda, Tesla o zasięgu prawie 600 km, elektryczna Toyota, ile przeciętny Polak musi pracować na przeciętne używane auto.

Ford testuje samohamujące… wózki sklepowe

W oparciu o system antykolizyjny ze swoich modeli Ford stworzył wózek sklepowy, który… samoczynnie hamuje przed przeszkodami. Zamontowano w nim czujniki aktywujące układ hamulcowy w razie wykrycia przeszkody. Wózek nie trafi jednak do sprzedaży – to jedynie sposób promocji rozwiązań stosowanych w samochodach.

Większe zasięgi Tesli

Tesla zwiększyła zasięg swoich modeli. Przykładowo, Model S Long Range według danych fabrycznych oferuje teraz zasięg na poziomie 595 km (+56 km), a Model X Long Range – 523 km (+48 km). To wszystko przy niezmienionej pojemności akumulatora. W zamian zoptymalizowano silnik, energoelektronikę, smarowanie, chłodzenie, łożyska i przekładnie. Przy okazji producent deklaruje, że wzrosły osiągi – po zmianach Tesla Model S Long Range rozpędza się od 0 do 96 kmh w 3,7 s (-0,4 s). Wszystkie odmiany Modelu S oraz X obsługują teraz ładowanie z mocą 200 kW (ładowarki Supercharger V3) oraz 145 kW (V2).

Tesla Model X oraz Model S
Tesla Model X oraz Model S

Jaguar I-Pace z tytułem Światowego Samochodu Roku 2019

Zespół 86 dziennikarzy motoryzacyjnych z 25 krajów świata wybrał najlepsze – ich zdaniem – nowe modele aut. Główną nagrodę zdobył Jaguar I-Pace, wyprzedzając Audi e-tron oraz Volvo V60. Zdobył on również tytuł dla najbardziej „zielonego” auta oraz za najlepszy design.

Jaguar I-Pace z tytułem WCOTY 2019
Jaguar I-Pace z tytułem WCOTY 2019

Pozostałe tytuły:

  • Światowy Luksusowy Samochód Roku 2019: Audi A7
  • Światowy Sportowy Samochód Roku 2019: McLaren 720S
  • Światowy Miejski Samochód Roku 2019: Suzuki Jimny

Najpopularniejsze kompakty 2018 roku

W Europie rządzi Volkswagen Golf, ale na świecie już niekoniecznie. Firma analityczna Focus2move opublikowała swoje dane dotyczące sprzedaży samochodów kompaktowych w 2018 roku. Pierwsza piątka przedstawia się następująco:

1. Toyota Corolla: 1 187 253 szt. (-1,1%)
2. Honda Civic: 831 248 (+1,9%)
3. Volkswagen Golf: 790 572 (-10,1%)
4. Hyundai Elantra: 620 889 (-1,4%)
5. Volkswagen Jetta: 493 397 (-8,3%)

Toyota Corolla XI
Toyota Corolla XI (2013-2018)

Pełne zestawienie znajdziecie tutaj.

Ile przeciętny Polak pracuje na auto używane?

Z analizy przeprowadzonej przez firmę AAA Auto wynika, że przeciętny Polak musiałby teoretycznie pracować prawie 10 miesięcy, aby móc kupić na rynku wtórnym pojazd o wartości mediany ceny samochodu używanego. W I kwartale br. wyniosła ona w przybliżeniu 17 600 zł. Według GUS przeciętna pensja miesięczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej dziewięciu pracowników wynosiła w marcu bieżącego roku około 5164 zł brutto (po odliczeniu składek ZUS i potrąceniu podatku to 3665 zł). Najczęściej pobierana pensja oscyluje jednak w granicach 2500 złotych brutto (czyli „na rękę” nieco ponad 1800 zł; źródło: IBRM Samar).

Udział diesli w europejskim rynku dalej spada

W I kwartale 2019 roku auta osobowe wyposażone w silnik Diesla stanowiły około 33,5% całego rynku nowych samochodów osobowych w Europie Zachodniej – wynika z opracowania firmy LMC Automotive. To o 5 punktów procentowych mniej niż przed rokiem. W ujęciu liczbowym rejestracje diesli w całym rynku nowych samochodów osobowych dla Europy Zachodniej wyniosły po 3 miesiącach br. ok. 1,26 mln sztuk (-243 000 egzemplarzy).

Rynek aut elektrycznych w Polsce

W I kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 412 aut osobowych na prąd, o 159,1 proc. (253 sztuki) więcej w porównaniu z rezultatem zanotowanym na koniec marca ubiegłego roku. Udział elektryków w sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych w naszym kraju wyniósł 0,29 proc. wobec 0,12 proc. na koniec 2018 r. Ten dynamiczny wzrost rynek EV zawdzięcza niemal wyłącznie zakupom dokonywanym przez klientów instytucjonalnych. W pierwszym kwartale tego roku odpowiadali oni za 98,06 proc. zakupów, czyli stali się właścicielami aż 404 pojazdów – podaje IBRM Samar i dołącza bardzo ciekawą grafikę:

Elektryczna Toyota C-HR w 2020 r.

Podczas salonu samochodowego w Szanghaju Toyota zaprezentowała prototyp elektrycznego C-HR-a (a w zasadzie dwa; oba są dziełami lokalnych spółek joint venture Toyoty i firm FAW oraz GAC). Produkcyjne wersje trafią do sprzedaży w przyszłym roku, na razie nieznane są jednak ich parametry techniczne. Wiadomo, że auta otrzymają zabudowane w podłodze akumulatory, zmieniony przedni pas oraz cyfrowy panel wskaźników.

Benzynowy Peugeot 308 GT „wypada” z oferty

Z końcem czerwca Peugeot wycofa z gamy usportowiony wariant modelu 308 z benzynową jednostką o mocy 225 KM – pomoże to obniżyć emisję CO2 floty modeli francuskiej marki. Dobra wiadomość: nadal będzie można kupić najmocniejszą odmianę GTi (która przejdzie jednak pewne modyfikacje).

Peugeot 308 GT - przód
Peugeot 308 GT

Honda Civic Type-R z klocków Lego

Hot hatch Hondy dołącza do klubu aut zbudowanych w skali 1:1 z klocków Lego. W tym przypadku ciekawostką jest fakt, że z klocków zbudowano nawet… koła. Razem daje to imponującą liczbę ponad 320 tysięcy klocków. Konstrukcja jest oparta na stalowej ramie, a wszystkie klocki zostały sklejone.

Aurus w wersji kabriolet

Podczas parady wojskowej na Placu Czerwonym w Moskwie „zadebiutowały” kabriolety marki Aurus – producenta luksusowych rosyjskich limuzyn. Według doniesień tamtejszych mediów względem limuzyny o nazwie Senat otwarty wariant został obniżony o 20 mm, ma też inaczej stylizowany tylny pas. Pod maską – uhybrydowiony motor V8 (598 KM i 880 Nm), połączony z 9-biegowym automatem i napędem 4×4.

Pożegnanie Mitsubishi Pajero w Japonii

Kończy się pewna epoka w historii Mitsubishi – japoński producent ogłosił wypuszczenie pożegnalnej edycji modelu Pajero, którego aktualna generacja debiutowała w 2006 r., a pierwsza – 37 lat temu. Z tej okazji do sprzedaży w Japonii trafi limitowana do 700 sztuk, specjalna seria modelu, wyróżniająca się bardzo bogatym wyposażeniem.

Pajero ma być nadal wytwarzane m.in. na rynki Australii i Bliskiego Wschodu. Póki co można je kupić także w Polsce. Następca, na razie, nie jest planowany.

Kolejna generacja SL-a będzie „bardziej sportowa”

Szef AMG Tobias Moers w wywiadzie z brytyjskim magazynem „Autocar” potwierdził, że następna generacja Mercedesa SL będzie opracowywana właśnie przez AMG i zostanie „zgrana” z drugą odsłoną sportowego modelu AMG GT. SL ma być przy tym bardziej sportowy od swojego obecnego wcielenia – choć nadal będzie też „krążownikiem”, czyli roadsterem oferującym połączenie osiągów i komfortu. „Autocar” sugeruje, że nowy SL trafi na rynek w 2021 r. Co interesujące, samochód może być oferowany z napędem na obie osie, dzięki czemu byłby bardziej konkurencyjny dla Porsche 911.

Przypomnijmy, że – niegdyś owiany sportową legendą – dziś SL jest dla Mercedesa raczej problemem. Rolę sportowego kabrioletu przejął AMG GT, a luksusowego – klasa S Kabriolet. Średnia wieku nabywców modelu jest wysoka (ponad 60 lat), a jego sprzedaż symboliczna. W 2018 r. w Europie sprzedano 938 egz. SL-a, a w USA, na tradycyjnie największym rynku zbytu kabrioletów, 2126 szt. Tymczasem w czasach swojej świetności model zarówno na Starym Kontynencie, jak i w Stanach Zjednoczonych znajdował regularnie ponad 10 tys. nabywców rocznie (ostatnio – na początku lat 2000.).

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here