Jak sobie radzić podczas napraw auta - otwierające

Podstawowe naprawy samochodu, typu wymiana żarówki, koła, filtrów jest w stanie przeprowadzić niemal każdy kierowca. Operacje jednak nie zawsze będą przebiegały po naszej myśli. Jak sobie radzić z kłopotliwymi sytuacjami podczas wykonywania napraw eksploatacyjnych w swoim aucie?

Teoretycznie wykonanie prostych czynności eksploatacyjnych w samochodzie wymaga co najwyżej odkręcenia kilku śrub lub podłączenia/odłączenia czegoś bez użycia specjalistycznych narzędzi. Tyle wystarczy do np. wymiany koła, akumulatora, żarówki lub filtrów. W praktyce często właśnie tak jest, jednak nie należy zapominać o tzw. złośliwości rzeczy martwych. W pracach przy aucie wystarczy drobiazg, by czas ich wykonania znacznie się wydłużył, albo wręcz nie osiągnąć efektu finalnego. Przykładowo: by zmienić wszystkie koła w aucie, trzeba odkręcić kilkanaście śrub, a wystarczy jedna stawiająca opór, by operacja nie zakończyła się sukcesem. Inny przykład: wymiana żarówki. W niektórych autach zajmuje dwie minuty, w innych wymaga rozebrania niemal całego przodu. Pół biedy, jeśli za naprawę bierzemy się we własnym garażu. Gorzej, gdy nagła naprawa dopadnie nas w trasie i będziemy zmuszeni np. do odholowania auta do warsztatu.

Przedstawiamy pięć z pozoru prostych do wykonania czynności, których czas może się niespodziewanie przedłużyć. Pokazujemy, co się może stać i jak sobie radzić w kłopotliwej sytuacji.

1. Wymiana koła

Auto spadnie z podnośnika

Wystarczy nierówne podłoże lub źle ustawiony podnośnik, by auto zwyczajnie z niego spadło. Wtedy pozostaje tylko poszukanie innego, niższego (odpada wtedy kolumnowy). Po podniesieniu samochodu asekurację zapewni koło zapasowe umieszczone pod progiem.

Podstawienie koła zapasowego
Podstawienie koła zapasowego pod próg uchroni przed osunięciem się auta na ziemię.

Śruba nie daje się odkręcić

Każde koło samochodu ma ok. 4-5 śrub, a wystarczy jedna stawiająca opór, by uniemożliwić zmianę koła. Zapobiegawczo warto wyposażyć się w przedłużkę klucza (np. rurkę) i wozić ze sobą preparat penetrujący. Śrubę powinno poluzować także uderzanie czymś ciężkim w założony na nią klucz. Jeśli nic takiego nie mamy i awaria przytrafi się w trasie, zostaje podjechanie do wulkanizatora, który odkręci śrubę kluczem udarowym.

Zmiana koła
Z mocno przykręconą śrubą poradzimy sobie np. stosując przedłużkę na klucz lub spryskując ją środkiem penetrującym.

Zapiekło się podwieszane koło zapasowe

Długo nieużywany mechanizm opuszczania kosza z kołem zapasowym z czasem się zaciera, uniemożliwiając dostęp do koła. Sprawę należy rozwiązywać profilaktycznie, stosując co roku środki penetrujące i odrdzewiające na wszelkie połączenia.

Podwieszane koło zapasowe
Jeśli nie kontrolujemy stanu kosza na koło zapasowe, w awaryjnej sytuacji nie dostaniemy się do niego.

Brakuje przejściówek do śrub zabezpieczających

Przejściówki do śrub „złodziejek”z czasem się wyrabiają, niektórym zdarzy się po prostu je zgubić. Odkręcenie śruby zabezpieczającej kosztuje w warsztacie ok. 50 zł/szt., natomiast za 70 zł można kupić nasadki-wkrętaki do uszkodzonych śrub. Przeważnie to rozwiązuje problem.

Przejściówki do śrub zabezpieczających
Przejściówki do śrub zabezpieczających chronią przed złodziejami, ale gdy się wyrobią, uniemożliwią nam zdjęcie koła.

2. Wymiana akumulatora

Akumulator nie pasuje na swoje miejsce

Niektóre akumulatory o takich samych parametrach różnią się rozmiarami lub położeniem biegunów, dlatego podczas zakupu nowego warto od razu porównać go ze starym. Jeśli kupimy przez Internet, niepasujący akumulator można zwrócić przez 14 dni bez podawania powodów.

Wymiana akumulatora
Ważne jest, aby kupić akumulator nie tylko o takiej samej mocy, ale i wielkości.

Rozkodowało się radio

Odłączenie akumulatora często skutkuje rozkodowaniem radia lub wystąpieniem innych błędów, np. sparowania pilota z centralnym zamkiem. Aby radio z powrotem działało, trzeba wpisać odpowiedni kod, który warto przygotować przed zamiarem odłączenia akumulatora. Jego pozyskanie od producenta będzie trwało nawet kilka tygodni.

Uszkodziły się zaciski

Odkręcanie zacisków sprawia, że w końcu uszkadzają się, zwłaszcza w starszych autach. Na szczęście ich wymiana nie jest trudna, a koszty – niewielkie (kilkadziesiąt zł).

 

Wymiana akumulatora - zaciski
Wielokrotne zdejmowanie klem prowadzi w końcu do ich uszkodzenia.

Na następnej stronie:
Wykorzystanie zestawu naprawczego, wymiana filtra kabinowego, wymiana żarówek

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]