Pozostający w produkcji od 2015 r. Jaguar XE nie zawojował rynku. Choć od początku robił wrażenie świetnym prowadzeniem, to pod zbyt wieloma względami odstawał od BMW serii 3 i spółki. Ale teraz Brytyjczycy postanowili to naprawić.
Gdy zupełnie nowy model debiutował na rynku, brytyjska prasa od razu przypięła mu metkę „samochodu, który pod względem właściwości jezdnych jest w stanie pokonać BMW serii 3”. Ale klientom to nie wystarczyło. Auto nie przekonywało ani swoim powściągliwym wyglądem, ani ciasną kabiną w drugim rzędzie, ani jakością wykończenia. Prawdę mówiąc ta ostatnia wyraźnie odstawała choćby od Volkswagena Passata.
Dlatego w XE musiało się dużo zmienić – inaczej to auto nie byłoby w stanie konkurować nie tylko z klasową śmietanką. I zmieniło się.
Oto 9 najważniejszych cech odnowionego Jaguara XE:
1 Bardziej agresywny wygląd z nowymi zderzakami przednim i tylnym oraz diodowymi lampami, w tym tylnymi z charakterystyczną sygnaturą, znaną choćby z większego modelu XF.
2 Wyraźnie poprawione wnętrze – zarówno pod względem jakości wykonania, jak i zastosowanych multimediów. W ramach zmian auto otrzymało nową kierownicę z podświetlanymi przełącznikami dotykowymi, 12,3-calowy ekran w miejscu zegarów (dający się konfigurować) oraz kolejny 5,5-calowy wyświetlacz, spełniający funkcję panelu klimatyzacji. Ponadto, w XE znalazła się najnowsze generacja wyświetlacza head-up.
3 Zamiast wysuwanego pokrętła na konsoli środkowej umieszczono klasyczną dźwignię automatu, która jest taka sama, jak ta stosowana w sportowym F-Type’ie.
4 Od teraz dostępne są możliwość bezprzewodowego ładowania smartfonów oraz lusterku typu ClearSight. Pod tą nazwą skrywa się wbudowany w lusterko ekran o wysokiej rozdzielczości, przekazujący obraz z szerokokątnej tylnej kamery. Podobne rozwiązanie znalazło już zastosowanie w najnowszej generacji Toyoty RAV4.
5 Dzięki przemodelowanym panelom drzwiowym udało się stworzyć większe i bardziej miękkie podłokietniki.
6 W nowym XE standardowym wyposażeniem jest przekładnia 8-biegowa automatyczna dostępna zarówno w odmianach tylno-, jak i czteronapędowych.
7Do wyboru są 2-litrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z turbodoładowaniem. Pierwsze osiągają moc 250 i 300 KM (oznaczone jako P250 i P300), natomiast jednostka wysokoprężna (D180) – 180 KM i aż 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa producent określa na 4,9 l/100 km.
8 Auto nadal korzysta z lekkiej aluminiowej struktury nadwozia, stanowiącego 75% jego masy. W przednim zawieszeniu pracują podwójne wahacze poprzeczne, a w tylnym – układ wielowahaczowy.
9 Najmocniejsza odmiana XE, określana jako S, nie będzie już oferowana.