Tesla Model 3

Udział aut elektrycznych w ogólnym rynku szybko nabiera rozpędu. Gdzie jeździ ich najwięcej? Europejskie kraje wciąż są pod tym względem daleko „w tyle”.

Według oficjalnych statystyk, łączna liczba zarejestrowanych w 2019 r. na całym świecie samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in (umożliwiających jazdę wyłącznie „na prądzie”) wyniosła niemal 8 milionów (dokładnie 7 992 535 szt.) – to o prawie 2,3 miliona więcej niż rok wcześniej i ponad dwa razy więcej niż w 2017 r. Jednocześnie warto przypomnieć, że 10 lat temu po drogach świata poruszało się zaledwie… niecałe 7,5 tysiąca sztuk aut elektrycznych.

Liczba samochodów elektrycznych na świecie w poszczególnych latach
RokLiczba samochodów elektrycznych (szt.)
20051890
20062230
20072690
20085150
20097480
201014 970
201162 950
2012182 820
2013387 190
2014712 250
20151 339 685
20162 110 395
20173 383 617
20185 618 369
20197 992 535

Najwięcej pojazdów ładowanych z gniazdka bezapelacyjnie porusza się w Chinach: do tego stopnia, że niemal co drugi zarejestrowany „elektryk” na świecie pochodzi właśnie z tego dynamicznie rozwijającego się rynku. Chińczycy posiadają ponad 3,8 mln pojazdów elektrycznych, czyli jeszcze więcej niż cały świat dwa lata temu. Wyraźnie odbiegli też od drugich Stanów Zjednoczonych, w których zarejestrowano prawie półtora miliona aut „na prąd”. To wciąż daleka bariera do przekroczenia przez państwa Europy – w stawiającej na elektryfikację floty samochodowej Norwegii porusza się ok. 321 tysięcy samochodów bez napędu spalinowego, ale to wciąż więcej niż np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Skandynawską krainę należy jednak wyróżnić za udział aut elektrycznych w ogólnej sprzedaży – przekracza on już 50%, a to światowy rekord.

Dlaczego Polacy nie kupują samochodów elektrycznych?

Liczba samochodów elektrycznych w 2019 r. – podział na kraje
KrajLiczba samochodów elektrycznych w 2019 r. (szt.)
1Chiny3 810 000
2USA1 452 900
3Norwegia321 248
4Niemcy300 633
5Japonia300 000
6Wielka Brytania264 905
7Francja218 043
8Holandia206 880
9Kanada147 100
10Szwecja117 086
11Korea Południowa93 600
12Belgia60 949
13Szwajcaria52 493
14Hiszpania44 932
15Austria42 316
16Włochy39 466
17Portugalia28 026
18Dania24 640
19Finlandia19 373
20Irlandia9289
21Polska8637
22Węgry6733
23Czechy4073
24Rumunia2408
25Słowacja1299
26Grecja1144
27Estonia879
28Łotwa730
29Bułgaria600

Jeśli chodzi o producentów oferujących samochody elektryczne i listę globalnych bestsellerów, największy powód do świętowania ma Tesla, która do tej pory sprzedała prawie 876 tysięcy pojazdów, z czego aż 445 tysięcy dotyczy najchętniej kupowanego „elektryka” na świecie – Tesli Model 3. W pierwszej 10. znalazł się także starszy i większy Model S (na trzecim miejscu). Drugie i trzecie miejsce w rankingu marek zajęły chińskie przedsiębiorstwa BYD i BAIC (producent modeli EC i EU, czyli 6. i 7. pozycji w zestawieniu bestsellerów), czwarte – Nissan (za sprawą Leafa, czyli drugiego najchętniej wybieranego „elektryka”) oraz BMW, głównie dzięki dobrym wynikom sprzedaży minivana i3.

Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Producenci, który sprzedali najwięcej samochodów elektrycznych
ProducentKraj pochodzeniaLiczba sprzedanych aut
1TeslaUSA875 800
2BYDChiny736 600
3BAICChiny480 000
4NissanJaponia463 300
5BMWNiemcy398 100
Bestsellery wśród aut elektrycznych i hybryd plug-in
SamochódLiczba sprzedanych aut
1Tesla Model 3444 900
2Nissan Leaf434 200
3Tesla Model S281 100
4Mitsubishi Outlander PHEV221 100
5Toyota Prius PHEV209 000
6BAIC EC200 200
7BAIC EU180 400
8Chevrolet Volt179 300
9Renault Zoe170 700
10BMW i3155 300

Zestawienie fabrycznych zasięgów 47 aut elektrycznych

Rzeczywiste zasięgi 21 samochodów elektrycznych

1 KOMENTARZ

  1. Wielu wie, nie wielu odważa się powiedzieć. Kiedy brakuje jakiegoś produktu to rośnie jego cena. Wzrost ceny prądu ewidentnie wynika z tego że go brakuje, a brakuje bo od ostatniego roku zarejestrowano w Europie milion samochodów elektrycznych które trzeba ładować. Średnio 20kWh na auto dziennie daje 7300000000kWh rocznie. Czy taka cyfra może spowodować wzrost ceny? Jeśli ma ktoś wątpliwości to zarejestrujemy kolejny milion aut. Ale jeśli mam racje to zginiemy. Zabić miał nas dwutlenek węgla zginiemy przez ekologię.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here