ElektromobilnośćPorsche Taycan kontra Tesla Model 3 - rzeczywisty zasięg

Porsche Taycan kontra Tesla Model 3 – rzeczywisty zasięg

Wojna o prymat wśród aut elektrycznych, odcinek 2724. Po surowej „wycenie” zasięgu przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Porsche Taycan udowadnia swoje możliwości w rzeczywistych warunkach. I okazuje się, że na jednym ładowaniu potrafi zajechać prawie tak daleko jak Tesla Model 3 Long Range.

W grudniu rządowa Agencja Ochrony Środowiska (EPA), która mierzy zużycie paliwa nowych samochodów na rynek USA, podała zasięgi dla Porsche Taycana. Wyniki były rozczarowujące: 324 km dla wersji Turbo oraz 309 km dla Turbo S.

EPA słynie z dość realnego „wyceniania” zużycia paliwa i zasięgu nowych aut – m.in. samodzielnie testuje wybrane auta, z włączoną klimatyzacją i w chłodnych warunkach (szczegółowe cykle znajdziecie tutaj).

Efekt: Porsche natychmiast znalazło się w ogniu krytyki, przede wszystkim ze strony miłośników Tesli, ale negatywne głosy znalazły się nawet w niemieckich mediach.

Porsche Taycan Turbo S (2020)

Rzeczywisty zasięg Porsche Taycan Turbo – porównanie z Teslą Model 3

Ekipa NextMove – niemieckiej firmy wypożyczającej auta elektryczne – postanowiła więc przeprowadzić test zasięgu Porsche Taycan Turbo w rzeczywistych warunkach jazdy, na niemieckiej autostradzie:

W ramach testu samochód kilkukrotnie pokonał 90-kilometrową pętlę autostrady wokół Lipska z ustawioną prędkością 150 km/h – a realnie 147 km/h. Średnia z całego przejazdu, po uwzględnieniu m.in. zjazdów i robót drogowych, wyniosła 131 km/h. Wybrana trasa charakteryzowała się niewielkimi wahaniami wysokości terenu. Taycan był niemal nowy, miał zimowe opony, a na czas testu wybrano obniżoną pozycję zawieszenia. Jego akumulator ma pojemność 93,4 kWh brutto (83,7 kWh netto).

porsche taycan zasięg test
Pętle pomiarowe – test zasięgu Porsche Taycan Turbo przeprowadzony przez NextMove.

Równocześnie NextMove przetestowało drugie auto – Teslę Model 3 Long Range RWD (z tylnym napędem). Nie jest to bezpośredni rywal Taycana, lecz organizatorzy testu chcieli mieć jakiś punkt odniesienia. Tesla miała regulowane zawieszenie KW obniżone o 4 cm, co według pomiarów NextMove zapewnia dodatkowe oszczędności podczas jazdy z większymi prędkościami. Badany egzemplarz miał 2 lata i 40 tys. km oraz akumulator o pojemności około 75 kWh brutto (w testowanym egzemplarzu – 68 kWh netto).

Test odbył się w chłodnych warunkach (7 stopni Celsjusza). Wynik jest bardzo pocieszający dla Porsche: zasięg Taycana wyniósł 314 km, czyli jest bardzo zbliżony do pomiaru EPA (323 km). Daje to średnie zużycie na poziomie 26,7 kWh/100 km.

Tesla uzyskała niewiele większy zasięg, bo 332 km – wobec 523 km według EPA. Jej średnie zużycie energii na trasie wyniosło 20,5 kWh/100 km.

porsche taycan tesla model 3 zasięg
Wyniki testu zasięgu NextMove na autostradzie – Porsche Taycan Turbo kontra Tesla Model 3 Long Range RWD.

Testujący podkreślili, że latem oba modele wypadłyby znacznie lepiej.

Rzeczywisty zasięg Porsche Taycan Turbo – inne testy

Przy okazji warto wspomnieć o innych testach. W badaniu drogowym przeprowadzonym przez redakcję amerykańskiego Autobloga Porsche Taycan Turbo w pierwszym podejściu uzyskało 461 km prognozowanego zasięgu (po pokonaniu 334 km), a w drugim 396 km (w tym przypadku przejechana trasa liczyła 270 km).

Z kolei Tom Moloughney z serwisu Insideevs przejechał Taycanem Turbo około 395 km, poruszając się pomiędzy Atlantą a Daytona Beach z prędkościami ok. 120-130 km/h. Swoją prywatną Teslą Model 3 Long Range AWD (4×4) uzyskuje wynik około 403 km.

Rzeczywisty zasięg Porsche Taycan Turbo – podsumowanie

Trzeba zaznaczyć, że Porsche Taycan nie jest samochodem, który bezpośrednio konkuruje z którymkolwiek modelem Tesli. W porównaniu z najbliższym mu Modelem S jest mniej funkcjonalny, szlachetniej wykończony, lepiej się prowadzi, a przede wszystkim jest droższy. To auta przeznaczone dla innych klientów.

Niemniej, ponieważ zasięg jest w przypadku pojazdów elektrycznych języczkiem u wagi, NextMove udowodniło, że w realnych warunkach Taycan jest w stanie dotrzymać fabrycznych deklaracji. I nie chodzi o to, czy jest lepszy, czy gorszy od Tesli – tylko o to, by był dopasowany do potrzeb użytkownika.

Polecamy inne nasze artykuły o Porsche Taycan:

Test Porsche Taycan Turbo

***
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

2 KOMENTARZE

  1. Mnie się podoba porsche, musze się wybrać do salonu Porsche, może mają tam ten model, ostatnio byłem tam jak wybierałam macana do firmy ale to było już parę lat temu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji