Prius Plug In, czyli „z wtyczką”, zaskakuje wyglądem, ale jest zupełnie… zwyczajny. I rekordowo oszczędny. Niskie spalanie to mocna strona hybrydowej Toyoty.
Sprzedaż hybrydowych modeli plug-in w Europie dynamicznie rośnie – w ub.r. o 17%, do 115 tys. sztuk. I choć wzrost ten napędzają okresowe dopłaty i ulgi podatkowe w niektórych krajach, to producenci chętnie wprowadzają kolejne auta z takim napędem. Najwyraźniej wierzą, że hybrydy plug-in mają sens, przynajmniej dopóki samochody na prąd nie zaoferują większego zasięgu.
(Nie)zwyczajny Prius
Niedawno do tego grona dołączyła Toyota z nową generacją Priusa Plug-In. W przeciwieństwie do poprzednika jego wygląd odbiega od „standardowej” wersji – model otrzymał bardziej opływową stylizację z matrycowymi reflektorami LED i wydłużoną tylną partią nadwozia, kryjącą większy akumulator litowo-jonowy. Nowością jest również m.in. zastosowanie pompy ciepła zamiast nagrzewnicy (do -10˚ C nie ma już potrzeby uruchamiania silnika spalinowego do ogrzania kabiny).
Na tle standardowego Priusa wariant plug-in ma jednak pewne braki: 4-osobową homologację, niewielką ładowność (325 kg) oraz bagażnik o „kompaktowej” pojemności 360 l (standardowa wersja: 502 l). Co prawda oparcia tylnej kanapy można złożyć, ale powstaje wówczas duży uskok.
Poza tym Prius ma wygodne, przyzwoicie wykonane wnętrze o kompaktowych rozmiarach. Mimo opadającej linii dachu z tyłu wygodnie usiądą pasażerowie o wzroście do 185 cm, a kokpit z centralnymi wskaźnikami po chwili zaznajomienia okazuje się intuicyjny w obsłudze. Przydałby się tylko elektryczny hamulec postojowy zamiast uruchamianego pedałem.
Toyota Prius Plug-in – spalanie, zasięg
Toyota obiecuje, że w trybie elektrycznym Prius może przejechać 50 km – i nietrudno zbliżyć się do tego wyniku. Dość dynamiczna jazda po mieście daje 40-45 km. Uwzględniając, że resztę pokona się w trybie hybrydowym, zużycie benzyny na pierwszych 100 km wynosi 3,0 l.
Naładowanie akumulatorów z domowego gniazdka zajmuje 3,5 h. Po wyczerpaniu energii Prius „z wtyczką” zachowuje się jak wersja standardowa: w korkach zużywa ok. 4,5-5,0 l, a w trasie 3,8 l/100 km. Kierowca ma też opcję naładowania akumulatora podczas jazdy na silniku spalinowym: w tym celu trzeba pokonać ok. 45 km przy spalaniu rzędu 8,0 l/100 km. Bardziej opłaca się więc „tankować” baterię z gniazdka.
Toyota Prius – cena, zachowanie na drodze
Na drodze Prius ma zrelaksowany charakter – w czym głównie zasługa niskiego poziomu hałasu i komfortowo zestrojonego zawieszenia. W trybie elektrycznym okazuje się zaskakująco zrywny, a w hybrydowym niemal wyzbył się znanego z poprzedników natarczywego dźwięku przy przyspieszaniu. Na pochwałę zasługują płynność działania napędu i gładkość przełączania pomiędzy trybami oraz niezwykle wysoka stabilność prowadzenia. Mimo sporej masy Prius chętnie zmienia kierunek jazdy i długo pozostaje neutralny w zakręcie.
Niestety, oszczędzanie nie jest tanie: w zestawieniu z porównywalnym „zwykłym” Priusem wariant Plug-In wymaga 11 tys. zł dopłaty. Plus za bogate wyposażenie w systemy wspomagające.
Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – PODSUMOWANIE
Auto niebywale oszczędne, a przy tym wygodne, ale drogie i o ograniczonych walorach przewozowych.
Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – plusy i minusy
+ Intuicyjna obsługa, płynny i oszczędny napęd, wysoki komfort, doskonałe wyważenie;
– Mała ładowność, „gumowaty” pedał hamulca, czujniki parkowania tylko w pakiecie, cena.
Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – dane techniczne
Silnik | benz. + 2 elektr. |
Pojemność skokowa | 1798 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz./elektr.) | 98/72 KM |
Moc maksymalna (łączna) | 122 KM/5200 |
Maks. moment obrotowy (benz./elektr.) | 142 Nm/3600/b.d. |
Maks. moment obrotowy (łączny) | b.d. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 465/176/149 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Średnica zawracania | 10,2 m |
Masa/ładowność | 1530/325 kg |
Pojemność bagażnika | 360/b.d. l |
Poj. zbiornika paliwa | 43 l (Pb 95) |
Opony | 195/65 R15 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 162 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Zużycie paliwa | 1,0 l/100 km |
Zasięg | 4300 km |
Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – dane testowe
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 3,9/11,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 39,9/39,7 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 58,5/65,2 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 4,7/3,8/4,3 |
Rzeczywisty zasięg | 1430 km |