Toyota Prius Plug-in

Prius Plug In, czyli „z wtyczką”, zaskakuje wyglądem, ale jest zupełnie… zwyczajny. I rekordowo oszczędny. Niskie spalanie to mocna strona hybrydowej Toyoty.

Sprzedaż hybrydowych modeli plug-in w Europie dynamicznie rośnie – w ub.r. o 17%, do 115 tys. sztuk. I choć wzrost ten napędzają okresowe dopłaty i ulgi podatkowe w niektórych krajach, to producenci chętnie wprowadzają kolejne auta z takim napędem. Najwyraźniej wierzą, że hybrydy plug-in mają sens, przynajmniej dopóki samochody na prąd nie zaoferują większego zasięgu.

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige - przód
Prius Plug-In ma na nowo stylizowany przedni i tylny pas. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,25.

(Nie)zwyczajny Prius

Niedawno do tego grona dołączyła Toyota z nową generacją Priusa Plug-In. W przeciwieństwie do poprzednika jego wygląd odbiega od „standardowej” wersji – model otrzymał bardziej opływową stylizację z matrycowymi reflektorami LED i wydłużoną tylną partią nadwozia, kryjącą większy akumulator litowo-jonowy. Nowością jest również m.in. zastosowanie pompy ciepła zamiast nagrzewnicy (do -10˚ C nie ma już potrzeby uruchamiania silnika spalinowego do ogrzania kabiny).

Toyota Prius Plug-In Hybrid - deska rozdzielcza
Kokpit jak w zwykłym Priusie. Niezłe wykończenie, dobra ergonomia i widoczność do przodu, dużo schowków.

Na tle standardowego Priusa wariant plug-in ma jednak pewne braki: 4-osobową homologację, niewielką ładowność (325 kg) oraz bagażnik o „kompaktowej” pojemności 360 l (standardowa wersja: 502 l). Co prawda oparcia tylnej kanapy można złożyć, ale powstaje wówczas duży uskok.

Bagażnik Priusa Plug-In mieści 360 l. Można go powiększyć, składając oparcia. Plus za haczyki na torby.

Poza tym Prius ma wygodne, przyzwoicie wykonane wnętrze o kompaktowych rozmiarach. Mimo opadającej linii dachu z tyłu wygodnie usiądą pasażerowie o wzroście do 185 cm, a kokpit z centralnymi wskaźnikami po chwili zaznajomienia okazuje się intuicyjny w obsłudze. Przydałby się tylko elektryczny hamulec postojowy zamiast uruchamianego pedałem.

Toyota Prius Plug-In Hybrid – fotele przód
Wygodne, dość obszerne fotele ze sporym zakresem regulacji wzdłużnej i skokowym ustawianiem oparć. Siedzenie kierowcy ma regulację podparcia lędźwiowego.
Toyota Prius Plug-In Hybrid - kanapa
Niski tunel środkowy i sporo miejsca, choć tylko dla 2 osób.

Toyota Prius Plug-in – spalanie, zasięg

Toyota obiecuje, że w trybie elektrycznym Prius może przejechać 50 km – i nietrudno zbliżyć się do tego wyniku. Dość dynamiczna jazda po mieście daje 40-45 km. Uwzględniając, że resztę pokona się w trybie hybrydowym, zużycie benzyny na pierwszych 100 km wynosi 3,0 l.

Toyota Prius Plug-In Hybrid - przełączniki
Napęd Priusa ma ekonomiczny i dynamiczny tryb pracy, a także osobny tryb elektryczny do jazdy po mieście.

Naładowanie akumulatorów z domowego gniazdka zajmuje 3,5 h. Po wyczerpaniu energii Prius „z wtyczką” zachowuje się jak wersja standardowa: w korkach zużywa ok. 4,5-5,0 l, a w trasie 3,8 l/100 km. Kierowca ma też opcję naładowania akumulatora podczas jazdy na silniku spalinowym: w tym celu trzeba pokonać ok. 45 km przy spalaniu rzędu 8,0 l/100 km. Bardziej opłaca się więc „tankować” baterię z gniazdka.

Toyota Prius Plug-In Hybrid – ładowanie
W wersji Plug-In Hybrid (PIH) hybrydowy napęd Priusa połączono z dodatkowym silnikiem elektrycznym (w sumie są 2) oraz większym akumulatorem – litowo-jonowym, o poj. 8,8 kWh. Jego ładowanie z gniazdka trwa nieco ponad 3 h i zapewnia energię do pokonania ok. 40-45 km. W trybie elektrycznym Prius Plug-In Hybrid rozpędza się maksymalnie do 135 km/h.

Toyota Prius – cena, zachowanie na drodze

Na drodze Prius ma zrelaksowany charakter – w czym głównie zasługa niskiego poziomu hałasu i komfortowo zestrojonego zawieszenia. W trybie elektrycznym okazuje się zaskakująco zrywny, a w hybrydowym niemal wyzbył się znanego z poprzedników natarczywego dźwięku przy przyspieszaniu. Na pochwałę zasługują płynność działania napędu i gładkość przełączania pomiędzy trybami oraz niezwykle wysoka stabilność prowadzenia. Mimo sporej masy Prius chętnie zmienia kierunek jazdy i długo pozostaje neutralny w zakręcie.

Toyota Prius Plug-In Hybrid – z góry
W słoneczny dzień solarny dach (9000 zł) potrafi „zwiększyć” zasięg o 5 kilometrów.

Niestety, oszczędzanie nie jest tanie: w zestawieniu z porównywalnym „zwykłym” Priusem wariant Plug-In wymaga 11 tys. zł dopłaty. Plus za bogate wyposażenie w systemy wspomagające.

Toyota Prius Plug-In Hybrid - tył w ruchu

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – PODSUMOWANIE

Auto niebywale oszczędne, a przy tym wygodne, ale drogie i o ograniczonych walorach przewozowych.

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – plusy i minusy

 +  Intuicyjna obsługa, płynny i oszczędny napęd, wysoki komfort, doskonałe wyważenie;
 –  Mała ładowność, „gumowaty” pedał hamulca, czujniki parkowania tylko w pakiecie, cena.

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – dane techniczne

Silnik benz. + 2 elektr.
Pojemność skokowa 1798 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz./elektr.) 98/72 KM
Moc maksymalna (łączna) 122 KM/5200
Maks. moment obrotowy (benz./elektr.) 142 Nm/3600/b.d.
Maks. moment obrotowy (łączny) b.d.
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 465/176/149 cm
Rozstaw osi 270 cm
Średnica zawracania 10,2 m
Masa/ładowność 1530/325 kg
Pojemność bagażnika 360/b.d. l
Poj. zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony 195/65 R15
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 162 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa 1,0 l/100 km
Zasięg 4300 km

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 3,9/11,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 39,9/39,7 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 58,5/65,2 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 4,7/3,8/4,3
Rzeczywisty zasięg 1430 km

 

Toyota Prius Plug-In Hybrid Prestige – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here