BMW X2 Volvo XC40 - otwierające

Dwie nowości marek premium reprezentują różne spojrzenie na segment kompaktowych SUV-ów. Wspólna jest tylko moc silnika i… litera „X” w nazwie. Oto porównanie BMW X2 i Volvo XC40.

Obie marki mają już doświadczenie w projektowaniu SUV-ów. Volvo trzy lata temu wprowadziło drugą generację luksusowego XC90, a stosunkowo niedawno nowe wcielenie mniejszego XC60. Teraz dla klientów proponuje najmniejszego reprezentanta segmentu SUV-ów, który chce rywalizować z uznanymi rywalami premium. Nie ma łatwego zadania, bowiem staje w szranki z BMW – marką produkującą uterenowione auta od niemal 20 lat, która właśnie wypuściła najmniejszego SUV-a typu coupe. Nowe X2 cechuje przysadzista sylwetka, uwydatnione nadkola, ogromne „nerki” i rozszerzające się ku dołowi osłony chłodnicy. Volvo XC40 stawia na praktyczność i zaprojektowało pudełkowate, nieźle przeszklone nadwozie, stylistyką przodu wyraźnie nawiązującą do większych braci. Aby nie było nudy, linię okien od połowy tylnych drzwi poprowadzono ku górze. Na szczęście mimo tego zabiegu widoczność jest zadowalająca.

BMW X2 - jazdaBMW X2 - jazdaBMW X2 - detalVolvo XC40 - jazdaVolvo XC40 - jazdaVolvo XC40 - detal

Jak jest w środku?

Wsiadając do BMW, można zapomnieć, że to SUV. Ma niski, lekko ponad 18-centymetrowy prześwit, a jego fotel umocowano dość nisko i jazda X2 przypomina prowadzenie np. kompaktowej serii 1. Przyjemnie obitym siedzeniom usportowionej odmiany M Sport trudno cokolwiek zarzucić pod względem komfortu. Przednia część pasażerska okazuje się wystarczająco przestronna. Z tyłu nieco gorzej – pasażerowie mogą narzekać na niedużą ilość miejsca na nogi i głowy (szczególnie ze szklanym dachem). Volvo stanowi niemal zupełne przeciwieństwo. Po otwarciu drzwi na fotel się niemalże „wsuwa”, a pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-a. Wersję R-Design wyróżnia nie tylko czerwone obicie podłogi, ale i szerokie, „otulające” ciało fotele. Tylny przedział jest nieco przestronniejszy niż w BMW, ale kanapa ma zbyt krótkie siedzisko. Oba samochody mają przemyślane wnętrze z licznymi schowkami, jednak to Volvo prześciga się w ich umiejscowieniu m.in. pod fotelem kierowcy. Bagażniki? W obu autach o podobnej, rozsądnej pojemności. BMW „dzieli” kanapę w proporcji 40:20:40, natomiast Volvo oferuje tzw. „łamaną” podłogę.

BMW X2 - tylna kanapa
BMW: opcjonalny szklany dach zabiera miejsce na głowy pasażerów tylnej kanapy. Przeciętna przestrzeń na nogi.
Volvo XC40 - tylna kanapa
Volvo: krótkie siedzisko kanapy, ale więcej miejsca na nogi i stopy niż u rywala.

Wpadki w wykończeniu i ergonomii

Kokpit BMW X2 wygląda jak żywcem przejęty z większych braci, a to oznacza wzorową ergonomię i przejrzystą obsługę multimediów wygodnym pokrętłem (lub dotykiem, jeśli ktoś preferuje). Wykończenie i spasowanie reprezentują wysoki poziom, choć plastik z dolnych części deski nieco „zieje” taniością, nieakceptowalną w aucie za niemal 200 tys. zł. Zdarzają się również wpadki z krzywym zakończeniem żółtych szwów. W kwestii użytych materiałów Volvo postarało się bardziej, a kokpit XC40 sprawia wrażenie nowocześniejszego i „żywszego”. Niestety, szwedzki producent nieco „przekombinował”, stosując dotykowy ekran o pionowej orientacji, z którego obsługuje się niemal cały samochód, w tym działanie klimatyzacji. Wymusza to na kierowcy oderwanie wzroku od jezdni.

BMW X2 - deska rozdzielcza
BMW: wzorowa ergonomia, doskonałe multimedia i… miejscami tanie plastiki.
Volvo XC40 - deska rozdzielcza
Volvo: nowoczesny i minimalistyczny kokpit pełen przydatnych wnęk i schowków.

Diesle z wigorem

W obu samochodach pracują dwulitrowe turbodiesle o mocy 190 KM, osiągające 400 Nm w zakresie obrotów 1750-2500 obr./min. Według oficjalnych danych BMW i Volvo powinny „zamknąć” pierwsze 100 km/h w ok. 8 sekund i te rezultaty potwierdzają w rzeczywistości. Bardziej rasowy charakter ma jednak BMW: chętniej reaguje na gaz, ma większy zasób użytecznych obrotów i „kręci” się nawet do 5500 obr./min. Jednostka Volvo przy niej jest po prostu poprawna i, niestety, paliwożerna (o ponad 1 litr). Obydwa SUV-y współpracują z automatyczną, 8-biegową skrzynią Aisin, ale z różnym oprogramowaniem. Przekładnia Volvo stara się jak najlepiej współpracować z zamiarami kierowcy (choć z różnym skutkiem), natomiast skrzynia w BMW oporniej zmienia biegi „w dół”.

Ta sama moc i moment obrotowy. Silnik Volvo przegrywa osiągami i spalaniem.
Ta sama moc i moment obrotowy. Silnik Volvo przegrywa osiągami i spalaniem.

Prawie jak hot hatch

Zarówno testowane Volvo, jak i BMW wyposażono w sportowe pakiety M-Sport i R-Design. W XC40 obejmuje on utwardzony układ jezdny i opcjonalnie nawet 20-calowe felgi. Mimo tego podczas jazdy po drogach słabej jakości nie odczuwa się zbytnich wibracji, chyba że wjedzie się w nierówność przecinającą drogę na całej szerokości. Mimo mniejszych felg (18 cali) komfort jazdy w BMW jest mocno ograniczony, ale jego układ jezdny zapewnia przyczepność w zakrętach godną hot hatchy i cechuje się doskonałą progresją. Volvo natomiast stawia na spokój i poprawne pokonywanie zakrętów. Nawet jeśli na chwilę „złapie” podsterowność, szybko wraca na właściwy tor jazdy.

BMW X2 - jazda
X2 na drodze bliżej do kompaktowych hot hatchy niż do SUV-ów.
Volvo XC40 - jazda
XC40 przy BMW jeździ poprawnie, ale nie czuć w nim tak mijanych dziur.

Podsumowanie

Nie od dziś wiadomo, że szwedzka marka w swoich samochodach stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo, i tak też robi w swoim najmniejszym SUV-ie. Standardowe wyposażenie testowanej wersji obejmuje m.in. poduszki czołowe, boczne, kurtynowe i kolanowe oraz asystenta pasa ruchów i znaków. BMW też oferuje te elementy, ale część za dopłatą. Wraz z dodawaniem kolejnych opcji cena samochodu zaczyna niebezpiecznie rosnąć, zbliżając się do kwot za większe modele marek (XC60, X4). W tym porównaniu zwyciężyło Volvo, głównie za umiejętne połączenie typowych zalet SUV-a z niezłym prowadzeniem. BMW ustępuje rywalowi przestronnością i wręcz zbytnim charakterem auta osobowego.

BMW X2, Volvo XC40 – dane techniczne

Dane fabryczneBMWVolvo
X2 xDrive20d
M Sport X
XC40 D4 AWD
R-Design
SILNIK/PRZENIESIENIE NAPĘDU
Budowa silnikaturbodiesel, R4, 16Vturbodiesel, R4, 16V
Pojemność1995 cm³1969 cm³
Moc maks. kW/KM/min140/190/4000140/190/4000
Maks. mom. obr. Nm/min400/1750-2500400/1750-2500
Skrzynia biegówaut., 8-b., hydrokinetycznaaut., 8-b., hydrokinetyczna
Napęd4×44×4
UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie przódkolumny McPhersonakolumny McPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowewielowahaczowe
Średnica zawracania11,3 m11,4 m
Układ hamulcowy przód/tyłtarcz. went./tarcz. went.tarcze went./tarczowe
Opony testowe rozmiar225/50 R18245/45 R20
Opony testowe
marka i model
Pirelli Scottozero 3Michelin Latitude Alpin
MASY/OSIĄGI
Masy: własna/dop. całkowita1600/2190 kg1660/2250 kg
Ładowność/maks. masa przyczepy590/2000 kg590/2100 kg
0‑100 km/h7,7 s7,9 s
Prędkość maksymalna221 km/h210 km/h
Zużycie paliwa:
miasto/trasa/średnie
5,4/4,5/4,8 l/100 km5,0/5,1/5,1 l/100 km

BMW X2, Volvo XC40 – dane testowe

POMIARY TESTOWEBMW Volvo
OSIĄGI (s)  
0‑50 km/h2,72,8
0-100 km/h8,08,4
0-140 km/h16,717,6
HAMOWANIE (M)  
Ze 100 km/h (hamulce zimne)43,142,6
Ze 100 km/h (hamulce rozgrzane)42,742,4
GŁOŚNOŚĆ (dB)  
W kab. na postoju/przy 50 km/h46,1/57,946,8/56,8
W kabinie przy 100 km/h64,663,2
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie w teście (l/100 km)7,58,6
Pojemność zbiornika paliwa (l)5154
Zasięg (km)680627

BMW X2, Volvo XC40 – ocena w punktach

NADWOZIE/WNĘTRZEMaks.BMWVolvo
Przestrzeń z przodu1078
Przestrzeń z tyłu1068
Widoczność/przejrzystość746
Łatwość obsługi10108
Pojemność bagażnika1066
Funkcjonalność1078
Ład./maks. masa przyczepy877
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa5811
Jakość wykończenia201617
Suma punktów1007179
KOMFORT JAZDY
Fotele przednie151314
Fotele tylne1087
Ergonomia151412
Poziom hałasu151012
Wentylacja wnętrza544
Resorowanie bez obciąż.201114
Resorowanie z obciąż.201213
Suma punktów1007276
NAPĘD
Przyspieszenie201413
Elastyczność*20
Prędkość maksymalna1065
Kultura pracy silnika151011
Skrzynia biegów1098
Zużycie paliwa201614
Zasięg543
Suma punktów1005954
UKŁAD JEZDNY
Prowadzenie w slalomie1097
Prowadzenie w zakrętach302219
Układ kierowniczy10107
Jazda po prostej555
Hamowanie (zimne)151111
Hamowanie (rozgrzane)151111
Przeniesienie napędu1088
Średnica zawracania533
Suma punktów1007971
KOSZTY/EKSPLOATACJA
Cena6068
Wyposażenie301114
Przeglądy543
Gwarancja522
Suma punktów1002327
SUMA CAŁKOWITA500304307
MIEJSCE 2  1 

*nie zmierzono, skrzynie automatyczne