Minęło już 35 lat od debiutu pierwszej generacji BMW M5. To dobra okazja, żeby przypomnieć wszystkie wcielenia tego szybkiego sedana.
Dziś BMW M5 ma dwóch głównych rywali: Mercedesa-AMG E 63 oraz Audi RS6. W latach 80. sytuacja była prostsza – „piątka” nie miała konkurencji. To właśnie auto z Monachium zapoczątkowało modę na supersedany. Połączenie eleganckiej limuzyny z mocnym silnikiem i sportowym zawieszeniem okazało się strzałem w dziesiątkę. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że M5 doczekało się już sześciu generacji. Poniżej przedstawiamy wszystkie, a na końcu artykułu znajdziecie materiał dodatkowy.
BMW M535i E12 – narodziny gwiazdy
Nim znaczek M5 na stałe zagościł na pokrywie bagażnika bawarskiego sedana, w 1979 r. BMW zaprezentowało model M535i, zbudowany na bazie pierwszej generacji serii 5 (E12). Pod jego maską kryje się rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, rozwijający 218 KM i 310 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z 5-biegową ręczną skrzynią w układzie „dog leg” (jedynka do siebie i do tyłu), a moc trafia na tylne koła. Razem z niską masą własną (1430 kg) przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,6 s i prędkość maksymalną wynoszącą 222 km/h. Łącznie zbudowano 1410 egzemplarzy tego modelu.
1 BMW M5 E28 (1984-1987)
Pierwsza odsłona M5 powstała na bazie drugiej generacji „piątki” (E28) i pojawiła się w 1984 r. Inżynierowie z Monachium zamontowali w niej silnik 3.5 R6, pochodzący z wyścigowego BMW M1. Jednostka o oznaczeniu M88 została poddana szeregowi modyfikacji, dzięki którym dostarczała 286 KM i 340 Nm. Napęd nadal był przekazywany na tył za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni. Taka konfiguracja pozwalała na sprint do „setki” w 6,5 s, a prędkość maksymalna sięgała 245 km/h. Wyprodukowano niecałe 2200 sztuk pierwszego M5.
2 BMW M5 E34 (1988-1995)
Drugie wcielenie M5 ponownie otrzymało rzędowy, 6-cylindrowy silnik, ale o większej pojemności (3,6 litra). Ta jednostka napędowa rozwijała 315 KM i 360 Nm. W 1992 roku w ofercie pojawił się nowy, 3,8-litrowy motor, dostarczający 340 KM i 400 Nm, a dwa lata później wprowadzono 6-biegową ręczną skrzynię. 315-konna odmiana rozpędzała się do 100 km/h w 6,3 s od startu, a 340-konna – w 5,9 s. W obu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. BMW M5 E34 jako pierwsze było dostępne również w wersji kombi (Touring). Łącznie sprzedano prawie 12 tysięcy egzemplarzy.
3 BMW M5 E39 (1998-2003)
Wraz z premierą trzeciej generacji M5 pod maską tego modelu zaszła prawdziwa rewolucja – rzędowy sześciocylindrowiec został zastąpiony przez silnik V8 o pojemności 4,9 litra, wytwarzający 400 KM i 500 Nm. Z nowym „sercem” ten sportowy sedan rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a maksymalnie mógł pojechać 250 km/h (ogranicznik). Tym razem zrezygnowano z wersji kombi. Wyprodukowano 20,5 tysiąca sztuk BMW M5 E39.
4 BMW M5 E60/E61 (2005-2010)
Czwarta odsłona M5 otrzymała największy silnik w historii modelu. Do napędu tego supersedana wykorzystano wolnossącą jednostkę 5.0 V10, generującą 507 KM i 520 Nm. O przekazywanie tej mocy na tylne koła dba 7-biegowa, zautomatyzowana skrzynia SMG. Sprint do „setki” zajmuje 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (za dopłatą można było przesunąć ogranicznik na 305 km/h). Ta generacja BMW M5 była oferowana jako sedan oraz kombi. Pierwsza odmiana była zdecydowanie popularniejsza – w sumie wyprodukowano 20,5 tysiąca egzemplarzy, z czego zaledwie 1025 stanowiła odmiana Touring.
5 BMW M5 F10 (2011-2016)
Piąte wcielenie M5 jest pierwszym, które powstało w duchu downsizingu. W porównaniu z poprzednikiem silnik stracił dwa cylindry, za to zyskał dwie turbosprężarki. Nowa, 4,4-litrowa jednostka V8 biturbo legitymuje się mocą 560 KM i momentem obrotowym wynoszącym 680 Nm. Wersja M5 Competition dostarcza 575 KM, a limitowana edycja „30 Jahre M5” zapewnia aż 600 KM i 700 Nm z tego samego silnika. Przyspieszenie 0-100 km/h w 560-konnym M5 trwa 4,3 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W Europie topowa „piątka” była dostępna wyłącznie z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Amerykańscy klienci mieli do wyboru także 6-biegową ręczną skrzynię.
6 BMW M5 F90 (2017-obecnie)
Szósta generacja BMW M5 wywołała sporo kontrowersji wśród zagorzałych fanów marki, ponieważ bawarscy inżynierowie postanowili wyposażyć tego supersedana w napęd na cztery koła xDrive. Dla fanów jazdy poślizgami przygotowano tryb 2WD, w którym cała moc trafia na tylne koła. Pod maską aktualnego M5 znajdziemy podwójnie doładowany silnik 4.4 V8, rozwijający 600 KM i 750 Nm (625 KM w M5 Competition). Podstawowy model osiąga 100 km/h w 3,4 s od ruszenia, a wersja Competition jest o 0,1 s szybsza. Ogranicznik maksymalnej prędkości może być ustawiony na 250 km/h lub 305 km/h.
Na koniec – obiecany bonus. Tiff Needell, brytyjski kierowca wyścigowy i dziennikarz motoryzacyjny, przetestował wszystkie wcielenia M5 i podzielił się swoimi wrażeniami. Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu: