NowościRozrywkaCzy wiesz, jak działa czujnik deszczu?

Czy wiesz, jak działa czujnik deszczu?

Nowoczesne samochody mają „oczy” – i wcale nie chodzi o reflektory. Oczy są czujne i nieustannie skanują okolicę, aby ułatwić kierowcy orientację. Te oczy to czujniki deszczu i zmierzchu.

O czujniku zmierzchu na Wyborze Kierowców już pisaliśmy (czytaj więcej: Czujnik zmierzchu – wiesz, jak działa?). Dziś czas na czujnik deszczu, który odpowiada za automatyczną aktywację wycieraczek przedniej (a czasami i tylnej) szyby.

W nowoczesnych autach obie te funkcje są obsługiwane przez wspólny moduł czujników. Moduł ten znajduje się na przedniej szybie, za plastikową obudową lusterka wstecznego i od zewnątrz jest osłonięty warstwą ceramiki. Powierzchnia czujnika pokryta jest kontaktową warstwą żelu, zapewniającą doskonały kontakt ze szkłem i zabezpieczającą przed cząstkami kurzu. Jeśli przednia szyba wymaga wymiany, warstwa żelu jest wymieniana na nową, tak aby można było ponownie użyć oryginalnego czujnika.

Inteligentny moduł RLFS

Wspominany moduł należałoby właściwie nazwać modułem „deszcz-światło-wilgoć-słońce”, ponieważ jego diody i czujniki skanują zarówno parametry otoczenia, jak i wnętrza, takie jak warunki oświetlenia przed i nad samochodem; wykrywają wodę na przedniej szybie; temperaturę przedniej szyby; intensywność światła słonecznego; względną wilgotność w kabinie oraz temperaturę punktu rosy.

Moduł ten jest znany jest pod skrótem RLFS, który pochodzi od niemieckiego Regen-Licht-Feuchte-Sonne (deszcz-światło-wilgoć-słońce). Wszystkie powyższe odczyty są przetwarzane i oceniane przez centralną jednostkę sterującą samochodu, która następnie wysyła instrukcje do jednostek sterujących odpowiednimi funkcjami, jak np. włączanie reflektorów, aktywacja wycieraczek lub regulacja klimatyzacji.

czujnik moduł rlfs skoda enyaq iv
Inteligentny czujnik RLFS w nowej elektrycznej Skodzie Enyaq iV.

Do głównych funkcji modułu RLFS należą:

  • Czujnik deszczu: ocenia ilość wody na przedniej szybie, uwzględniając także stopień intensywności działania ustawiony przez kierowcę za pomocą dźwigni wycieraczek. Uwaga! Warto pamiętać, że regulacja czułości nie oznacza natychmiastowej reakcji.
    Podniesienie poziomu intensywności skutkuje krótszym interwałem wycierania lub szybszą reakcją wycieraczek. „Należy jednak rozumieć, że zmieniając czułość czujnika, zmieniamy przede wszystkim dane wejściowe dla algorytmu jednostki sterującej. Zatem zmiana czułości nie jest środkiem do uzyskania natychmiastowej kontroli częstotliwości wycieraczek. Czujnik otrzymuje zmienione informacje wejściowe i czeka, aby sprawdzić, ile wody spadnie na skanowaną powierzchnię. Następnie wykonuje nowe obliczenia w celu dostosowania częstotliwości pracy wycieraczek. Wszystko to chwilę trwa” – wyjaśnia Pavel Švejdar, odpowiedzialny za wycieraczki i spryskiwacze przedniej szyby w dziale rozwoju technicznego Skody.
  • Czujnik światła: diody wewnątrz modułu skanują oświetlenie przed i nad samochodem oraz intensywność światła padającego prostopadle do przedniej szyby. Dzięki temu samochód „wie”, czy jest jasno, czy ciemno, czy wjechał do tunelu, czy po prostu znajduje się na zacienionej drodze, i na podstawie obliczeń dokonuje odpowiednich regulacji oświetlenia.
  • Czujnik wilgoci: ocenia wilgotność wewnątrz samochodu, natężenie światła słonecznego oraz temperaturę po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Centralna jednostka sterująca przetwarza dane i odpowiednio dostosowuje ustawienia klimatyzacji tak, aby zapobiegać parowaniu szyby przedniej. Czujnik może nawet określić, po której stronie samochodu jest silniejsze światło słoneczne, dzięki czemu może dokonywać odmiennych regulacji dla prawej i lewej strony wnętrza.

Moduł RLFS ma zresztą dodatkowe funkcje. Gdy zaczyna padać, automatycznie przełącza oświetlenie ze świateł dziennych na mijania. Sprawia też, że funkcja oświetlenia drogi przy otwieraniu i zamykania pojazdu jest aktywna tylko w ciemności. Dzięki trybowi tunelowemu samochód sam może stwierdzić, że wjechał do tunelu i ponownie przełącza się ze świateł dziennych na światła mijania – jest to wyliczane na podstawie prędkości, z jaką zmieniają się warunki świetlne, oraz przebytej odległości. Przełączanie przy wjeżdżaniu do tunelu i jego opuszczaniu jest praktycznie natychmiastowe – zajmuje nie więcej niż 2 sekundy.

czujnik deszczu wymiana
Aby czujnik działał dobrze, musi doskonale „widzieć”, dlatego przednia szyba powinna być czysta. Z tego względu warto też zwracać uwagę na stan wycieraczek i terminowo je wymieniać.

Historia czujnika deszczu

I jeszcze łyk historii: pierwsze czujniki zmierzchu i deszczu zaczęły pojawiać się w samochodach amerykańskich w latach 50. ubiegłego stulecia. Pierwszy czujnik deszczu został zamontowany w koncepcyjnym Buicku LeSabre z 1951 r. W 1956 r. w Chevrolecie Bel Air pojawił się opcjonalny czujnik deszczu, a 2 lata później inżynierowie Cadillaca eksperymentowali z czujnikiem, który w razie opadów mógł aktywować silniki elektryczne sterujące dachem i oknami kabrioletu.

Z biegiem czasu czujniki deszczu stawały się coraz bardziej powszechne w samochodach, choć przez długi czas były zarezerwowane dla aut luksusowych. Pierwszym modelem Skody, który otrzymał czujnik deszczu, był Superb pierwszej generacji z 2001 r.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji