PoradyPoradyTajemniczy czujnik przy przedniej szybie. Co to takiego?

Tajemniczy czujnik przy przedniej szybie. Co to takiego?

W przednich słupkach niektórych samochodów zamontowane są tajemnicze czujniki. Co to za urządzenia i jaka jest ich rola w aucie?

Wielu kierowców posiadających używany samochód z pewnością zauważyło, że z okolic przedniej szyby wystają dziwne sensory niewiadomego pochodzenia. Tego typu urządzenia przeważnie zamontowane są w przednich słupkach – zarówno w ich górnych partiach (tj. blisko głowy kierowcy/pasażera), jak i w dolnych, wręcz w okolicach połączenia słupka z deską rozdzielczą. Występują przeważnie w samochodach starszej daty, choć zdarzają się i w nowszych, nie mających nawet 10 lat. Jednocześnie warto odnotować, że tajemniczych czujników nie muszą mieć nawet wiekowe auta – stanowią bowiem element dodatkowego wyposażenia, które nie zawsze znajduje się w samochodzie.

Czujnik przy przedniej szybie. Co to takiego?

Czujnik w przednim słupku znajdziemy bowiem w samochodach wyposażonych w pokładowy alarm. Charakterystyczna „słuchawka” to nic innego jak czujnik ultradźwiękowy alarmu. To element monitorujący wnętrze auta po zamknięciu go (i jednocześnie aktywacji alarmu), a w razie konieczności uruchamiający sygnał dźwiękowy informujący o niepożądanym dostaniu się do samochodu. Jak to robi? Czujniki przeważnie pracują na zasadzie efektu Dopplera, tj. zmiany częstotliwości fal dźwiękowych odbitych od poruszającego się obiektu. Wspomniane fale dźwiękowe mają na tyle wysoką częstotliwość, że są niemożliwe do wychwycenia przez ludzkie ucho. Po wykryciu ruchu we wnętrzu auta czujnik ultradźwiękowy wysyła sygnał do centrali, która aktywuje syrenę alarmową wraz ze światłami awaryjnymi.

Czujnik ruchu alarm
Wystający czujnik jest częstym elementem niefabrycznego alarmu samochodowego.

Prosty i skuteczny czujnik potrafi realnie odstraszyć złodzieja, choć nie ma co się łudzić – raczej początkującego. Doświadczony amator cudzej własności powinien sprawnie poradzić sobie ze zwykłym alarmem, zwłaszcza że czujka zbierająca ruch znajduje się „na wierzchu”. Między innymi z tego powodu czujniki ultradźwiękowe stopniowo ustępują miejsca sensorom wykrywającym wstrząsy, które można lepiej ukryć we wnętrzu auta. Poza tym są one skuteczniejsze i aby je zamontować nie trzeba zdejmować wielu elementów wykończeniowych.

Polecamy także:

Zagadkowy przełącznik w tylnych drzwiach. Do czego służy?

Znak X lub kółko na samochodzie. Co oznaczają? Nie wolno ich ignorować!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji