Ostatnie miesiące upłynęły pod hasłem rekordowych spadków sprzedaży nowych samochodów. A jak było w przypadku motocykli i motorowerów? Oto statystyki sprzedaży jednośladów w 2020 r.
Nawet kryzys wywołany pandemią koronawirusa udowodnił, że pojazdy dwukołowe mają ściśle określoną, ale jednak „wierną” grupę odbiorców. W porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, czyli w 1. półroczu 2020 r., liczba rejestracji motocykli i motorowerów w naszym kraju zmniejszyła się o zaledwie 14,6%. Spośród łącznie 23 180 jednośladów większą część (13 456 szt.) stanowiły motocykle, resztę (9724 szt.) – motorowery (pojazdy dwukołowe z silnikami o pojemności do 50 cm³). Odbiorcy najczęściej wybierali motocykle z kategorii 50-125 cm³: zajęły one aż połowę udziału wszystkich zarejestrowanych egzemplarzy. ¼ z kolei stanowiły jednoślady z największymi jednostkami napędowymi, czyli powyżej 750 cm³. Najrzadziej decydowano się na motocykle o pojemności 125-250 cm³ oraz elektryczne. Odbiorcy szczególnie upodobali sobie pojazdy z kategorii street (35,5%), tzw. on/off (20,5%) oraz duże skutery (19,6%).
W zestawieniu bestsellerowych marek sprzedanych jednośladów na szczególne wyróżnienie zasługują te, które mimo pandemii odnotowały wzrosty sprzedaży. Mowa o Benellim, Kawasaki, KTM, Junaku i Hondzie. Co prawda pojazdów pierwszej z wymienionych marek przez pół roku zarejestrowano zaledwie 451 szt., ale w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego to wynik lepszy o rekordowe 35%. W statystykach najczęściej pojawiały się motocykle Hondy, ale w jej przypadku wzrost klaruje się na poziomie 10%. Ulokowane za nią Yamaha i BMW nieznacznie spadły w notowaniach, najbardziej ucierpiał natomiast Romet Motors (liczba rejestracji zmniejszyła się o niemal 30%).
Co sprawdzić podczas zakupu używanego motocykla?
Lp. | Marka | Liczba rejestracji (I-VII 2020 r.) | Zmiana względem I-VII 2019 r. |
---|---|---|---|
1 | Honda | 1704 | +9,8% |
2 | Yamaha | 1543 | -2,6% |
3 | BMW | 1278 | -4,3% |
4 | Junak | 1238 | +10,4% |
5 | Romet Motors | 1075 | -29,5% |
6 | KTM | 693 | +10,7% |
7 | Barton | 590 | -12,5% |
8 | Suzuki | 561 | -7,1% |
9 | Kawasaki | 463 | +22,5% |
10 | Benelli | 451 | +35,0% |
Rodzima marka, wraz z Junakiem, królują z kolei w zestawieniu motorowerów – niemal co drugi zarejestrowany w 1. poł. 2020 r. niewielki jednoślad był właśnie Rometem albo Junakiem. Rynek motorowerów bardziej odczuł skutki pandemii: tylko 2 z 10 czołowych producentów odnotowało wzrosty sprzedaży. Reszta, w tym Romet, zmniejszyła obroty nawet o kilkadziesiąt procent. Łącznie liczba rejestracji motorowerów przez pierwsze pół bieżącego roku okazała się niższa o 26,7%, motocykli zaś o zaledwie 3%.
Motocykl na kategorię B: jakie musi spełnić wymagania?
Lp. | Marka | Liczba rejestracji (I-VII 2020 r.) | Zmiana względem I-VII 2019 r. |
---|---|---|---|
1 | Romet Motors | 2774 | -31,4% |
2 | Junak | 1628 | -1,2% |
3 | Torq | 790 | -41,6% |
4 | Barton | 731 | -7,7% |
5 | Zipp | 526 | -28,7% |
6 | Longija | 295 | -48,4% |
7 | Kymco | 264 | +6,5% |
8 | Taotao | 246 | -67,3% |
9 | Yadea | 241 | -5,5% |
10 | Sunra | 235 | +74,1% |
Nieco lepiej prezentuje się kwestia używanych motocykli i motorowerów. Od stycznia do lipca zarejestrowano ich 46 164 szt., co daje 66,6-procentowy udział w ogólnym rozrachunku rejestracji jednośladów.
Przeczytaj również:
Umowa sprzedaży motocykla + najważniejsze porady odnośnie rejestracji motocykla
Umowa sprzedaży motoroweru + najważniejsze porady odnośnie rejestracji motoroweru
Źródło: PZPM