Motocykle na kat. B - otwierające

Chętni na używany motocykl 125 cm³ spełniający wymagania do prowadzenia na kategorii B mogą przebierać w wielu rodzajach jednośladów. Jakie elementy należy sprawdzić podczas oględzin i co dokupić, by odpowiednio zabezpieczyć go przed kradzieżą?

Nawet chcąc kupić nowy motocykl o pojemności do 125 cm³ trzeba się liczyć z niemałymi kosztami – sporo markowych modeli kosztuje powyżej 10 tys. zł, a trzeba do tego doliczyć koszty zarejestrowania, ubezpieczenia i późniejszych przeglądów. Z tego powodu wielu kierowców mających prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat szuka dla siebie niewielkiego motocykla, ale z drugiej ręki. Utrzymującą się, wysoką popularnością cieszą się skutery, głównie przez swój wygodny charakter (łatwe wsiadanie, bezstopniowa skrzynia, duży schowek pod siedzeniem), ale pojemność 125 cm³ oferuje już szeroki wachlarz innych rodzajów jednośladów, także używanych. Mowa tu np. o trójkołowcach, skuterach z dachem, chopperach, enduro, motocyklach uniwersalnych, turystycznych, sportowych i tzw. naked bike’ach. Kwota 10 tys. zł powinna pokryć na zakup nawet kilkuletniego lekkiego motocykla w dobrym stanie.

Motocykle kat. B - skutery
Nowe, markowe skutery kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nic dziwnego, że używane jednoślady uznanych firm są rozchwytywane na rynku wtórnym.

Trudno jednoznacznie określić, które motocykle są najmniej awaryjne lub najwięcej przejeżdżają bez remontu silnika. W ich przypadku dbałość właściciela ma jeszcze większe znaczenie niż w samochodzie. Trzeba pamiętać, że motocykle rozwijające do 15 KM nie będą nadzwyczaj szybkie, a częste korzystanie z wysokich obrotów lub osiąganie prędkości maksymalnej (ok. 100-115 km/h) nie wyjdzie jednostce napędowej na dobre. Kluczową sprawą jest wymiana oleju: w młodych egzemplarzach to na dobrą sprawę jedyna czynność eksploatacyjna, jaką wykonuje użytkownik. Częstotliwość zależy od tego, ile jeździmy i co ile kilometrów wymianę zaleca producent (najczęściej jest to rok lub 2-6 tys. km). Pilnowanie terminów wymiany oleju zaprocentuje osiągnięciem 40-60 tys. km bez remontu silnika (w dwusuwach ok. 20 tys. km). Typowe objawy „kończenia” się silnika to zanik kompresji i spalanie oleju. Naprawa nie jest co prawda droga (wymiana tłoka, pierścieni i sworznia to ok. kilkaset złotych), ale i w wielu przypadkach nieopłacalna z uwagi na ogólne wyeksploatowanie jednośladu. Uwaga: do niektórych egzotycznych (chińskich) motocykli długo trzeba czekać na części, a niektóre serwisy w ogóle nie podejmują się ich naprawy.

Co sprawdzić podczas oględzin używanego motocykla?

Nie należy zbytnio przejmować się porysowanymi/połamanymi owiewkami i innymi osłonami zewnętrznymi – można je łatwo wymienić i nie wpływają one na bezpieczeństwo jazdy. Gorzej, gdy jednoślad kopci, ma „łyse” opony i słabo hamuje: wtedy musimy przygotować kilkaset złotych na części, dzięki którym odzyska pełną sprawność. Używany motocykl z kolei dyskwalifikuje zaawansowana korozja ramy lub ślady po jej naprawianiu. Oto kluczowe elementy, na które trzeba zwrócić uwagę podczas oględzin.

Silnik

Wycieki oleju lub metaliczne stuki z jednostki napędowej mogą zwiastować nadchodzącą (i kosztowną) awarię. Ważne jest, by motocykl sprawnie odpalał na zimnym i ciepłym silniku.

Motocykle kat. B - sprawdzenie silnika

Zawieszenie

Przednie amortyzatory dokładnie obejrzyjmy pod kątem wycieków i zweryfikujmy, czy nie przycierają się na goleniach. Na tylnych sprężynach zwróćmy natomiast uwagę na korozję.

Motocykle kat. B - sprawdzenie zawieszenia

Tarcze i klocki

Informację o minimalnej dozwolonej grubości tarczy znajdziemy na dzwonie mocującym tarczę do piasty: jej grubość zmierzymy suwmiarką. Koszt tarczy: 300-600 zł. Wymianę klocków sygnalizuje zanik rowka w ich środkowej części.

Motocykle kat. B - klocki i tarcze

Napęd

W pakiecie startowym używanego jednośladu powinien się znaleźć pasek napędowy w przekładni bezstopniowej, chyba że sprzedający udokumentuje jego wymianę. Łańcuch z kolei należy wymienić, gdy skończy się zakres regulacji naciągu w tylnym wahaczu. Komplet z zębatkami kosztuje ok. 300 zł.

Motocykle kat. B - sprawdzenie napędu

Przebieg

Kręcenie liczników nie omija także jednośladów: tutaj częściej praktykuje się wymianę licznika na używany. Zwykle przebieg w motocyklach „zeruje się” po przekroczeniu 99999 km.

Motocykle kat. B - przebieg

Opony

Mają szczególne znaczenie w motocyklu, dlatego dla własnego bezpieczeństwa lepiej wybrać drogie markowe opony za 400-600 zł, niż jeździć na używanym ogumieniu lub nowym budżetowym.

Motocykle kat. B - opony

Na następnej stronie:
Propozycje używanych motocyklów na kategorię B
Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 4]