Motocykle na kat. B - otwierające

Dzięki ustawie z 2014 roku na popularności nie tracą motocykle o pojemności 125 cm³, którymi mogą jeździć kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B. Przedstawiamy wymagania, które na podstawie ustawy muszą spełnić jednoślady i ich kierowcy. Dowiemy się także, jakie są formalności przy rejestracji motocykla.

Pięć lat temu uchwalono ustawę, w świetle której kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B od przynajmniej 3 lat mogą kierować jednośladami bez konieczności robienia dodatkowego kursu na kategorię A. Motocykl musi jednak spełniać następujące warunki: jego pojemność skokowa nie może być większa niż 125 cm³, nie może rozwijać większej mocy niż 11 kW (15 KM), a stosunek mocy do masy własnej jednośladu nie może przekraczać 0,1 kW/kg. W dodatku kierujący posiadający wyłącznie kategorię B nie może wyjeżdżać owym motocyklem za granicę, chyba że lokalne prawo mówi inaczej.

Omawiana liberalizacja prawa w krótkim czasie przyniosła prawdziwy boom na nieduże motocykle, co, na szczęście, nie podniosło statystyk wypadków z udziałem motocyklistów. Chętnych na niewielkie jednoślady po kilku latach wciąż nie brakuje. Wiele osób docenia ich użyteczność w mieście i w zasadzie bezawaryjną eksploatację, pod warunkiem regularnego doglądania stanu technicznego. Kolejnym plusem motocykli są kwestie finansowe: nie tylko mniej palą od samochodów, ale i obowiązują dla nich niższe stawki ubezpieczenia. Taniej załatwimy również formalności związane z rejestracją.

Co mogą motocykliści, co jest zabronione dla kierowców aut?

Poza ogromnymi korzyściami wynikającymi z wymiarów jednośladu, dla kierowców motocykli i motorowerów obowiązują dodatkowe przywileje. Przede wszystkim mogą unikać stania w korku, przeciskając się pomiędzy stojącymi samochodami. Muszą spełnić tylko jeden warunek: nie przekraczać linii rozdzielającej pasy ruchu. Oprócz tego motocykliści w większości (choć nie zawsze) zwolnieni są z ponoszenia opłat za parkowanie w płatnej strefie. Istnieją jednak wyjątki, np. w Gdyni owe ustępstwa nie występują. Niektóre miasta zezwalają użytkownikom jednośladów także na korzystanie z buspasów.

Wymijanie aut motocyklem
Motocykliści nie stoją w korkach – mogą legalnie jeździć między rzędami aut, pod warunkiem że nie przekraczają linii ciągłej na jezdni. Kierowcy aut coraz częściej starają się ułatwiać im życie, podjeżdżając bliżej krawężnika lub nawet składając lusterko.

Kupno nowego motocykla na kategorię B

Wbrew pozorom rynek nowych motocykli na kategorię B nie ogranicza się do skuterów, motocykli sportowych i turystycznych. Klienci mogą również wybierać w trójkołowcach, skuterach z dachem, jednośladach retro, chopperach lub nawet skuterach elektrycznych. Z oczywistych względów ten ostatni będzie najdroższy – kosztuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale w największych miastach Polski można wygodnie wypożyczać je na minuty. Przedział 10-20 tys. zł powinien już wystarczyć na nowy skuter z wysoką podłogą lub na niewielkiego „turystyka” albo motocykl retro. Istotną zaletą nowych jednośladów jest niemal pewny „spokój” przez pierwsze kilka lat (w zasadzie eksploatacja ogranicza się do wymian oleju), pierwszy przegląd dopiero po 3 latach i możliwość wyboru nowoczesnego wyposażenia (ABS, komputer pokładowy). Podobnie jak w samochodach, kupujący muszą się liczyć z utratą wartości i trudnością w dostaniu zamienników do egzotycznych modeli.

Motocykle na kat. B - otwierające
Małe spalanie, niskie opłaty, praktycznie zerowa awaryjność – te trzy kwestie coraz częściej przekonują kierowców do kupna nowego motocykla na kategorię B i użytkowania go w okresie letnim.

Rejestracja motocykla na kategorię B: formalności i koszty

Proces rejestracji jednośladu przebiega w identyczny sposób, jak rejestracja samochodu. Różni się tym, że właściciel jednośladu otrzymuje jedną tablicę, a to ogranicza koszt pierwszej rejestracji lub przerejestrowania motocykla wraz z wymianą tablicy do 121,50 zł. Pojazd jednośladowy, podobnie jak samochód, musi mieć wykupioną polisę OC. Stawki dla motocykli oferują tylko wybrane firmy ubezpieczeniowe (różnice w stawkach bywają znaczne) i również dla nich obowiązują podwyżki polis. W przypadku jednośladów nie są one aż tak straszne jak przy stawkach samochodowych, bo różnica przy największych zniżkach wynosi koło kilkudziesięciu złotych.

Dowód rejestracyjny - motocykl
Podwyżki ubezpieczeń dotyczą również motocykli. Różnice w cenach polis nie są tak duże jak w przypadków samochodów.
Polisa AC i assistance

Motocykliści także mają możliwość wykupienia polisy AC, jednak są one drogie z uwagi na duże prawdopodobieństwo wystąpienia szkody, nawet gdy jednoślad w danym momencie nie uczestniczy w ruchu. Mowa tu np. o przewróceniu na parkingu: wtedy uszkodzeniom ulega wiele teoretycznie nienaprawialnych elementów motocykla (owiewki, lusterka, kierunkowskazy), a pierwotny stan przywraca dopiero montaż nowych części. Z kolei polisa assistance zwykle kosztuje mniej od jednorazowego transportu lawetą motocykla do serwisu, a dodatkowo oferuje możliwość naprawienia usterki na miejscu, tj. podładowanie akumulatora, wymianę napędu lub pomoc w razie przebicia opony. Można również znaleźć oferty bez limitu wieku motocykla. Wykupienie assistance przyda się zwłaszcza użytkownikom starszych jednośladów.

Badanie techniczne

Jednoślady przechodzą badanie techniczne w podobnym systemie co samochody: pierwszy przegląd powinien nastąpić po trzech latach, potem po dwóch i co roku. Badanie jest tańsze (63 zł) i mniej restrykcyjne niż w aucie, stąd regularnie doglądany motocykl nie powinien mieć najmniejszych problemów z jego zaliczeniem.

Przegląd motocykl
Motocykle, podobnie jak motorowery i samochody, podlegają obowiązkowi przeglądów w systemie 3, 2, 1, czyli po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch i co roku.

Strój motocyklisty

Jeżdżąc motocyklem należy pamiętać, że przed obrażeniami chroni nas z zasadzie tylko to, co mamy na sobie. Nawet lekka stłuczka może się skończyć przewróceniem jednośladu i przygnieceniem nogi lub nawet wypadnięciem z niego. W związku z tym konieczne jest wyposażenie się w kask i odpowiedni strój poprawiający nie tylko bezpieczeństwo, ale również komfort podróżowania. Polskie prawo zobowiązuje kierującego jednośladem do używania kasku z homologacją ECE: informację znajdziemy na naklejce lub metce kasku. Istnieją trzy rodzaje kasków: otwarte (wygodniejsze i tańsze), zamknięte (cięższe, bezpieczniejsze) i szczękowe, z unoszoną częścią żuchwową. Dzięki odpowiedniemu strojowi ryzyko odniesienia obrażeń na motocyklu zmniejsza się o nawet 50%.

Każdy motocyklista powinien się kupić następującą odzież:
  • kurtka z protektorami na plecach, ramionach i łokciach (699 zł)
  • rękawice (od 99 zł)
  • buty za kostkę o usztywnionej konstrukcji (709 zł), ewentualnie buty motocyklowe (399 zł)
  • spodnie w formie jeansów z protektorami na kolanach (999 zł) lub ochraniacze na zwykłe spodnie (od 40 zł).

 

Poćwicz jazdę motocyklem

Zanim wyjedziemy świeżo zakupionym motocyklem na drogi, warto sprawdzić swoje umiejętności w kierowaniu jednośladem na zamkniętym placu lub nawet wykupić kilka lekcji doszkalających technikę prowadzenia. Na ulicę wyjedźmy dopiero, gdy poczujemy się pewnie za kierownicą jednośladu i sprawimy sobie odpowiedni ubiór. Miejmy na uwadze własne bezpieczeństwo i innych użytkowników dróg.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here