To ostatni Scenic będący minivanem z krwi i kości. Jakie silniki w nim oferowano i na który warto postawić w używanym Renault Scenic III?
Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Renault dobitnie się o tym przekonało, porzucając koncepcję świetnie sprzedającego się kiedyś minivana na rzecz modelu uterenowionego. Tak się stało w 2017 roku, gdy zadebiutował Scenic IV. Opisywana trzecia generacja jest zatem ostatnią, w której pierwszej skrzypce gra funkcjonalność i walory transportowe. Oferowano dwie wersje długości i rozstawu osi: standardową (odpowiednio 4,34 m/2,70 m) oraz przedłużoną Grand (4,56 m/2,77 m) z możliwością zamontowania w niej trzeciego rzędu siedzeń. 7-osobowe Sceniki się zdarzają, ale nie trzeba się koniecznie na nie decydować, bo na dodatkowych miejscach wygodnie usiądą najwyżej dzieci. Dłuższa odmiana punktuje przede wszystkim bagażnikiem (208/678/2083 l), choć i w krótszej nie jest najgorzej (437/1837 l). W rodzinnym Renault każdy podróżny w 1. i 2. rzędzie ma do dyspozycji swój fotel z możliwością przesuwania i regulowania oparcia. Po całym wnętrzu rozrzucono gdzie się da schowki i inne przydatne udogodnienia. Niezłe wrażenie robi jakość wykonania.
A jak z silnikami praktycznego francuskiego minivana? Czy wreszcie poprawiono w nim bolączkę Scenica II, czyli awaryjne turbodiesle? Zobaczmy, jakie jednostki napędowe oferowano w Scenicu III i którą wybrać na rynku wtórnym.
Używane Renault Scenic III – silniki benzynowe
Dla Scenica na przestrzeni lat przewidziano cztery jednostki zasilane benzyną, w tym dwie wolnossące. Zaliczają się do nich 1.6 16V (110 KM) oraz 2.0 16V (140 KM), obydwa z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Pierwsza z nich jako jedyna benzynowa ma pasek rozrządu (reszta łańcuchy), z kolei 2.0 jest konstrukcją Nissana. Te silniki trapią raczej niegroźne awarie cewek zapłonowych lub czujników położenia wału. W 1.6 trzeba do tego doliczyć nietrwałe koła zmiennych faz rozrządu (usterka objawia się uporczywym grzechotaniem dobiegającym z silnika).
Od samego początku produkcji Renault montowało jednostkę opracowaną w technologii downsizingu – 1.4 TCe o mocy 130 KM. Zasłynęła niezłą żywotnością i względną tolerancją LPG (ma pośredni wtrysk, ale i ręczną regulację zaworów). Zaliczyła jednak wpadkę w postaci awarii uszczelek pod głowicą wskutek ubywania płynu chłodniczego, ale Renault szybko, bo już w 2009 roku uporało się z tym problemem. W 2012 roku ofertę uzupełnił 1.2 TCe (115/130 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jednak trudno go polecać z uwagi na nietrwałe łańcuchy rozrządu i spalanie oleju. Wszystkie wersje benzynowe zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Do 2.0 trafiał bezstopniowy automat.
Silnik | 1.2 TCe | 1.2 TCe | 1.4 TCe | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 115 KM | 130 KM | 130 KM | 110 KM | 140 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 205 Nm | 190 Nm | 151 Nm | 195 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 11,4 s | 10,5 s | 11,7 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Używane Renault Scenic III – silniki Diesla
Renault zaproponowało użytkownikom cały wachlarz autorskich turbodiesli. Paletę otwierał 1.5 dCi w kilku wersjach mocy – 85, 106 i 110 KM (niektóre źródła mówią też o 95 KM). Mimo wprowadzenia kilku poprawek nadal trudno nazwać go polecaną jednostką napędową: nadal zdarzają się zatarcia na panewkach i awarie pomp wysokiego ciśnienia paliwa. Podobne przypadłości trapią mocniejszego 1.9 dCi (130 KM), a w nim trzeba się jeszcze liczyć z większymi wydatkami na wyeksploatowany osprzęt.
Silnik 1.9 dCi już w 2011 roku ustąpił miejsca nowemu 1.6 dCi o takiej samej mocy (130 KM). To konstrukcja bliżej spokrewniona topowym dieslem w gamie Scenica – 2.0 dCi (150/160 KM). Choć w obydwu zdarzają się awarie turbosprężarek czy nieregenerowalnych piezoelektrycznych wtryskiwaczy (głównie ze względu na duże przebiegi), i tak uchodzą one za jedne z najlepszych turbodiesli w klasie. Szkoda jednak, że na 1.6/2.0 dCi trzeba poświęcić więcej środków i giną one w morzu ofert diesli 1.5 dCi. Co ciekawe, Renault konfigurowało turbodiesle ze skrzynią dwusprzęgłową (1.5 dCi, opcjonalnie) lub klasycznym automatem (2.0 dCi). Skrzynie ręczne dysponują oczywiście 6 przełożeniami.
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.9 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | 1461 cm³ | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 85 KM | 106 KM | 110 KM | 130 KM | 130 KM | 150 KM | 160 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 360 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,4 s | 12,3 s | 12,3 s | 10,3 s | 10,6 s | 9,7 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Używane Renault Scenic III – który silnik wybrać?
Z dystansem należy podchodzić do Sceniców z benzynowymi silnikami 1.2 TCe oraz dieslami 1.5/1.9 dCi. Pozostałe jednostki są udane, z tym że nie wszystkie ujmują oszczędnym charakterem czy wybitnymi osiągami. Wybór jest spory, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Przeczytaj także:
Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?
Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie użytkowników