Toyota Corolla

Toyota Corolla to model od lat dostępny na rynku. Z trwającej od blisko 50 lat kampanii reklamowej kompaktowej Toyoty wybraliśmy dziesięć, naszym zdaniem, najciekawszych spotów z całego świata.

Toyotę Corollę zna prawie każdy. Ten kompaktowy model, produkowany przez ponad 50 lat, występował właściwie na całym świecie i nie ma chyba osoby, która by nie kojarzyła nazwy „Corolla” z autem japońskiej marki. Samochód jest przy tym najlepiej sprzedającym się modelem w historii motoryzacji – do 2012 roku sprzedano ponad 39 milionów egzemplarzy wszystkich generacji. To wynik lepszy nawet od legendarnego „Garbusa”, wytwarzanego przez Volkswagena przez prawie 70 lat.

Reklama obowiązkowa

Swój sukces Corolla zawdzięcza przede wszystkim renomie marki (powszechnie uznawanej jako produkującą auta niezawodne), a także wielu nagrodom przyznawanym w plebiscytach motoryzacyjnych. Jednak nawet tak popularnemu modelowi potrzebna była reklama. Ich twórcy dołożyli wszelkich starań, by auto było rozpoznawalne i lubiane we wszystkich zakątkach świata. Przez cały okres produkcji Corolli powstało bardzo wiele spotów reklamowych. Oglądając kolejne reklamy, od najstarszych do najnowszych, widać też, jak zmienił się sposób promocji samochodu. Przyjrzyjmy się dziesięciu najciekawszym z nich.

1 1980

Reklamy lat 70-tych koncentrowały się na sylwetce samochodu, a spoty były nudne i stonowane. W latach 80-tych wszystko się zmieniło – kolory stały się żywsze, a wokół prezentowanych aut pojawili się uśmiechnięci i tańczący ludzie, wykonujący przy tym skoczne piosenki. Doskonale widać to na spocie Corolli, promujący wersję liftback.

2 1984

Cztery lata później Toyota reklamowała swój model w Republice Południowej Afryki, wypuszczając znacznie bardziej dynamiczny spot, chwalący jednocześnie funkcjonalność samochodu. To również jedna z pierwszych reklam, gdzie pojawiają się poprzednie generacje Corolli.

3 1986

Kolejny spot pokazuje, że twórcy poszli też w stronę promowania przeboju Toyoty w ruchu. W nim kierowca Corolli zauważa w pociągu piękną dziewczynę i nie zastanawiając się wyrusza w wręcz ekstremalny (jak na osobówkę) pościg za pociągiem.

4 1989

Reklama z pościgiem Corollą jest jedną z pierwszych „komediowych” i od tej pory takie działanie stało się podstawą do tworzenia spotów reklamowych Corolli. Wśród nich jest jednak wyjątek – reklama z 1989 roku, emitowana w Nowej Zelandii. Jej główne hasło „Corolla – it’s untouchable”, piękne plenery i przejmująca muzyka sprawia, że jest to jeden z nielicznych spotów skłaniających widza do refleksji.

5 1990

W latach 90. śmieszne reklamy stały się wręcz obowiązkowym punktem marketingowców Toyoty. W 1990 roku powstał nawet spot z wykorzystaniem rodziny Simpsonów ze znanej na całym świecie kreskówki.

6 1994

Postępująca technologia pozwalała na produkcję jeszcze bardziej dynamicznych i wyrazistych spotów, przez co ich oglądanie stało się przyjemniejsze. Ta australijska reklama Corolli jest dobrym połączeniem starej i nowej ery w tworzeniu reklam – przedstawia auto w towarzystwie kolorowych neonów, a jednocześnie w tle jeszcze słyszymy piosenkę o prezentowanym aucie – główny atrybut lat 80.

7 1998

W spocie z 1998 roku widać zmianę w muzyce – nie układano jej już specjalnie dla Toyoty lub Corolli, a zaczęto stosować utwory znanych wykonawców. W poniższej reklamie można dodatkowo zauważyć, że twórcy lubili wracać do dawnych lat – dopóki nie pojawia się w nim Corolla E110, można odnieść wrażenie, że akcja dzieje się 10 lat wstecz. Klip jest przy tym jednym z zabawniejszych, jakie udało nam się znaleźć.

8 2005

Prezentowana poniżej reklama z 2005 roku oraz podobne wypuszczone w tym okresie, m.in. z leniącym się z nudów mechanikiem serwisu Toyoty (brak klientów) oraz z właścicielem nie wiedzącym, do czego służą podstawowe narzędzia (nie będą mu potrzebne podczas eksploatacji Toyoty) pokazują, jak japońska marka chciała przekonać widzów do swojej legendarnej niezawodności.

9 2014

Współczesne spoty reklamowe Toyoty Corolli są już nakręcone w znacznie żywszym tempie, by zmieścić jak najwięcej szczegółów w ograniczonym czasie reklamowym. Niektóre wykorzystały też nowe motywy, jak reklama z 2014 roku, która emitowana była także w Polsce. Motyw niezawodnej podróży przez życie mógł przekonać do siebie klientów. Później „podłapały” go także inne marki.

10 2013

Ciekawostką, mniej lub bardziej zabawną, jest nowozelandzki spot reklamowy z 2013 roku. W porównaniu do innych ma on bardziej postać komediodramatu. Występujący w nim rudy kot za wszelką cenę pragnie dostać się do wnętrza nowej Toyoty Corolli. Udaje mu się to tylko podczas podróży do weterynarza, próbuje się zatem do niego dostać wpadając pod kosiarkę lub skacząc do psa. Ostatecznie traci życie, jednak wstaje z grobu, by cieszyć się jazdą upragnionym samochodem. Ta reklama pokazuje, że wyobraźnia marketingowców nie zna granic.