UżywaneVolkswagen Tiguan I (2007-2015) - który silnik wybrać?

Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – który silnik wybrać?

Tiguan doskonale sprawdza się w mieście, w trasie i w lekkim terenie. A jak z awaryjnością silników? Zobaczmy, który silnik warto wybrać w używanym Volkswagenie Tiguanie I.

Kompaktowy SUV Volkswagena, Tiguan, pojawił się później niż Golf czy Passat kombi, a także minivan Touran. Biorąc pod uwagę kwestie kluczowe dla osób poszukujących samochodu rodzinnego, można powiedzieć, że stał się dla nich wewnętrzną konkurencją. Również oferował przestronne i funkcjonalne wnętrze z budzącym uznanie bagażnikiem (470-1510 l), a przy okazji dorzucał do tego większy komfort w codziennym użytku (wygodne wsiadanie i wysiadanie) i choć odrobinę zdolności terenowych. Składa się na nie niezły prześwit (20 cm) i tryb Off Road, który zmienia charakterystykę pracy napędu poza twardą nawierzchnią. Samochody z pakietem Track&Field dodatkowo mają podcięty przedni zderzak, który przydaje się także… na wysokich krawężnikach. W Tiguanie nigdy nie stosowano stałego napędu 4×4, a układ ze sprzęgłem Haldex załączający tylną oś w momencie utraty przyczepności przedniej.

Jakie silniki montowano do Tiguana i które warto polecić w tym niemłodym już aucie? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom używanego Volkswagena Tiguana I.

Używany Volkswagen Tiguan I – silniki benzynowe

  • 1.4 TSI (122 KM, 125 KM, 150 KM, 160 KM)
  • 2.0 TSI (170 KM, 180 KM, 200 KM, 211 KM)

W gamie silnikowej Tiguana zabrakło miejsca na wolnossące jednostki benzynowe. Stosowano wyłącznie silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Na przestrzeni lat montowano dwa warianty bazowego 1.4 TSI. Starsze (EA111) mają łańcuch rozrządu (122 KM), a w mocniejszych odmianach (150/160 KM), oprócz turbosprężarki, także kompresor (Twincharger). Obydwie nie grzeszą trwałością, sprawiając kłopoty z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu i pękającymi tłokami/pierścieniami. Dopiero pod koniec produkcji (w 2015 r.) rozpoczęto montaż zmodernizowanych silników z rodziny EA211 (125/150 KM). Delikatnie zwiększono w nich pojemność skokową (z 1390 cm³ do 1395 cm³), a wadliwy łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu. Niezawodność tych wersji 1.4 TSI można określić mianem zadowalającej. Niestety, rzadko trafiają się na rynku wtórnym, a jeśli już, to osiągają bardzo wysokie ceny.

Do Tiguana, zwłaszcza często użytkowanego na drogach szybkiego ruchu, w sam raz pasują mocniejsze silniki 2.0 TSI. One nie przechodziły już tylu modyfikacji – wszystkie odmiany (170/180/200/211 KM) pochodzą z serii EA888. Również te jednostki nie mają całkowicie niezawodnych łańcuchów rozrządu, ale nie psują one krwi użytkownikom tak często jak odpowiedniki w 1.4 TSI. W 2.0 TSI bardziej trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju i możliwe niedomagania turbosprężarek. Te silniki obligatoryjnie łączono z napędem 4MOTION, który w Tiguanie na szczęście okazuje się wytrzymały. Zarówno 2.0 TSI, jak i 1.4 TSI, opcjonalnie sparowano z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG. Czasami trafiają się bardziej awaryjne warianty 7-biegowe z tzw. suchymi sprzęgłami, ale trzeba uczciwie przyznać, że przy takim wieku i przebiegach remontu mogą wymagać także trwalsze przekładnie 6-biegowe. Kompleksowa regeneracja skrzyni DSG kosztuje ok. 6 tys. zł.

Volkswagen Tiguan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 1.4 TSI)
Silnik 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI
Pojemność 1390 cm³ 1395 cm³ 1390 cm³ 1395 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo + kompr. benz., turbo benz., turbo + kompr.
Maks. moc 122 KM 125 KM 150 KM 150 KM 160 KM
Maks. moment 200 Nm 220 Nm 240 Nm 250 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 10,6 s 9,3 s 9,3 s 8,9 s
Prędkość maks. 185 km/h 186 km/h 203 km/h 198 km/h 197 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km
Volkswagen Tiguan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 2.0 TSI)
Silnik 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 170 KM 180 KM 200 KM 211 KM
Maks. moment 280 Nm 280 Nm 280 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,9 s 7,4 s 7,3 s
Prędkość maks. 201 km/h 204 km/h 210 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km
Volkswagen Tiguan I 1.4 TSI
Silnik 1.4 TSI nie powinien nadmiernie obciążać portfela kierowcy w słabszych odmianach o mocy 122-125 KM. Ich osiągi trudno jednak uznać za satysfakcjonujące.

Używany Volkswagen Tiguan I – silniki Diesla

  • 2.0 TDI (110 KM, 140 KM, 150 KM, 170 KM, 177 KM, 184 KM)

Wśród Tiguanów z drugiej ręki nadal przeważają samochody z Dieslami. Nic dziwnego, bo do tego modelu Volkswagen od początku montował poprawione wersje 2.0 TDI z układem common rail (CR) zamiast pompowtryskiwaczy (PD). Zabrakło jednak oszczędnych turbodiesli 1.6 TDI. W zamian zaproponowano 2-litrowy wariant 110-konny, nastawiony na jak najniższe spalanie. Pojawił się dopiero w 2010 r., stąd chętni na jak najtańsze auta z dieslami muszą nastawić się na odmiany 140- lub 170-konne. W późniejszych latach wprowadzono jeszcze wersje 177, 150 i 184 KM. Dwie ostatnie pochodzą z nowej rodziny EA288 (wcześniejsza to EA189). Wysokoprężne Tiguany przeważnie sprawiają problemy z wyeksploatowanym osprzętem silnika. Zawodzą turbosprężarki, zawory EGR i filtry cząstek stałych (nie mają go jedynie warianty 140-konne sprzed 2009 r.). Mimo że Volkswagen montował do nich zmodyfikowaną pompę oleju, warto sprawdzać ten element np. przy okazji wymiany paska rozrządu. Wszystkie 2.0 TDI, wyłączając odmianę 110-konną, mogą mieć napęd 4×4 i/lub skrzynię DSG. Szarpanie przekładni lub opóźniona zmiana biegów zazwyczaj zwiastuje jej remont.

Volkswagen Tiguan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 110 KM 140 KM 150 KM 170 KM 177 KM 184 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 340 Nm 350 Nm 380 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,2 s 9,8 s 8,9 s 8,5 s 8,3 s
Prędkość maks. 175 km/h 193 km/h 198 km/h 201 km/h 202 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 5,0 l/100 km 6,0 l/100 km 5,8 l/100 km 5,7 l/100 km
Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI
2-litrowe diesle w Tiguanie można już polecić. Są zauważalnie lepsze od silników 2.0 TDI PD w starszych Volkswagenach.

Używany Volkswagen Tiguan I – który silnik wybrać?

Warto rozejrzeć się za zadbanym Tiguanem 2.0 TDI z udokumentowaną historią napraw (wersja mocy nie ma większego znaczenia, choć optymalne osiągi zapewniają minimum 140-konne). Pośród benzynowych aut lepiej unikać silników 1.4 TSI Twincharger i 2.0 TSI z pierwszych lat produkcji. Wybór skrzyni ręcznej pozwoli uniknąć wydatków na doprowadzenie do porządku wyeksploatowanej przekładni DSG. Nie trzeba się bać samochodów z napędem 4×4.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Tiguana I:

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie użytkowników

Volkswagen Tiguan I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji