UżywaneOpinieUżywany Range Rover Sport I (2005-2013) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Range Rover Sport I (2005-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Range Rover Sport to mniejsza i bardziej sportowa wersja tradycyjnego Range Rovera. Oferuje mnóstwo komfortu, luksusu, ale i nieco lepsze osiągi oraz prowadzenie. Jakie są opinie o pierwszej generacji Ranger Rovera Sport?

Range Rover Sport to dość specyficzne auto, ale w tym niekonwencjonalnym charakterze jest mnóstwo interesujących cech. Z jednej strony może to być luksusowy, pełnowymiarowy SUV, który będzie rywalizował z Mercedesem ML i Porsche Cayenne, ale to wciąż poważny samochód terenowy, który poradzi sobie tam, gdzie jego rywale nawet nie mają szans, by wjechać. Za wszystko odpowiedzialny jest nie tylko rewelacyjny układ jezdny, ale również doskonały system Terrain Response firmy Land Rover. Błoto błotem, ale to na drogach najczęściej spotykany jest Sport, który oferuje całkiem niezłą zwinność i przyjemność prowadzenia, oczywiście jak na tak duże i ciężkie auto. Czy to idealna alternatywa dla wspomnianych konkurentów? Jeśli ktoś preferuje wygodną jazdę, charakter SUV-a, mnóstwo przestrzeni, ale jednocześnie potrzebuje od czasu do czasu wjechać w teren, RR Sport może być najlepszym wyborem, ale trzeba pamiętać, że nie jest to samochód pozbawiony wad.

Range Rover Sport I - tył
Charakterystyczny tył z mocno ściętą klapą bagażnika to jedna z wielu cech rozpoznawalnych Range Rovera Sport.

Używany Range Rover Sport I – wymiary, nadwozie

Range Rovera Sport nie sposób pomylić z żadnym innym autem. Wyjątkiem może być… flagowy model Vogue (L322), który ma bardzo podobny przód. Sporta wyróżnia charakterystyczna sylwetka o dość symetrycznych proporcjach, z niemal prostokątnym przodem, mnóstwem kątów prostych, poziomych, równych linii i śmiałych odcięć. Wysoka i długa sylwetka, bardzo długi zwis tylny, całkiem niezły prześwit i charakterystyczna tylna klapa, która opada pod dość łagodnym kątem to kolejne cechy tego modelu. Mimo, iż jest to duży SUV o dość wyraźnym, terenowym charakterze, nie sposób pominąć eleganckiej prezencji, która w topowych wersjach jest podkreślona przez liczne srebrne wstawki. Range Rover Sport ma w sobie coś, co podkreśla charakter kierowcy i jest niekonwencjonalny gust. Zresztą tych aut jest na ulicach zdecydowanie mniej, niż Porsche Cayenne, BMW X5 czy Mercedesów ML. Jeśli ktoś chce się wyróżnić, brytyjska propozycja będzie dobrym wyborem. Jeśli chodzi o wymiary, Sport mierzy 4783 mm długości, 2004 mm szerokości i 1789 mm wysokości. Rozstaw osi to 2745 mm.

Range Rover Sport I - przód
Stateczna, klasyczna sylwetka i połączenie zarówno elegancji, jak i surowych właściwości terenowych.

Używany Range Rover Sport I – wnętrze, bagażnik

Istnieją dwa różne światy i doświadczenia, jeśli chodzi o wnętrze Range Rovera Sport – te sprzed roku 2009 i te późniejsze. W obu przypadkach mamy do czynienia z „dowódczą” pozycją za kierownicą – wysoko, ze wspaniałym widokiem na drogę, z poziomu fantastycznego, regulowanego w wielu płaszczyznach fotela, który zapewnia niezwykle wygodną pozycję za kierownicą. Późniejsze modele po liftingu mają jednak zdecydowanie lepiej wykonane i bardziej ekskluzywne wnętrze. Samochody z pierwszych czterech lat produkcji mają dość funkcjonalne i użytkowe wnętrza, podczas gdy te produkowane później są lepszej jakości i wykorzystują materiały i technologie, które wówczas można było znaleźć w topowych modelach różnych marek. Ważnym dodatkiem do kabiny jest centralnie zamontowany kolorowy ekran, na którym wyświetlane są informacje dotyczące nawigacji satelitarnej, multimediów, ogrzewania i wentylacji oraz systemów telefonicznych.

Ponadto stosując ekran dotykowy udało się wyeliminować wiele przycisków, które były na poprzedniej desce rozdzielczej, aby uzyskać bardziej wyrafinowany wygląd. Jednym się to spodoba, inni będą woleli analogowe, tradycyjne rozwiązania. Jeśli chodzi o komfort podróży, niewiele innych pojazdów z napędem na cztery koła może zbliżyć się do poziomu komfortu i wyrafinowania Range Rovera Sport. Jeśli zaś chodzi o przestrzeń, Sport może przewozić pięć dorosłych osób we wspaniałym komforcie dzięki okazałym fotelom i praktycznie zerowemu szumowi. Mimo sporych gabarytów i mało opływowych kształtów, auto jest bardzo dobrze wyciszone. Bagażnik również jest pokaźny i ma wiele praktycznych dodatków. Pojemność w standardowym ułożeniu oparcia to imponujące 958 litrów, a po złożeniu oparć jest to aż 2013 litrów.

Używany Range Rover Sport I – silniki

Jeśli ktoś szuka niewielkich i w miarę oszczędnych silników, Range Rover Sport raczej nie zaoferuje zbyt wiele. Oferta silnikowa jest jednak bogata w duże i dynamiczne jednostki, szczególnie wysokoprężne. Jeśli chodzi o propozycje benzynowe, tych jest kilka, ale każda z nich bardzo ciekawa. Podstawą jest silnik 4.4 V8 32V o mocy 300 KM i momencie obrotowym 425 Nm, który w połączeniu z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem na cztery koła zapewnia sprint od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 209 km/h. Nieco więcej wigoru ma silnik 4.2 V8 32V w wersji Supercharged o mocy 390 KM i momencie obrotowym 550 Nm. Tu sprint do setki zajmuje 7,6 sekundy, co w tak dużym i ciężkim aucie robi ogromne wrażenie. Mało? Po liftingu do oferty weszła wersja 5.0 V8 o mocy 510 KM i momencie obrotowym 625 Nm. Tutaj na pierwszą setkę czekamy 6,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h.

Range Rover Sport I - silnik
Klasyczna, wspaniale brzmiąca V8-ka to kuszący wybór dla Range Rovera Sport, choć trzeba się liczyć z bardzo dużym spalaniem.

Jeśli chodzi o silniki Diesla, wybór jest o wiele szerszy. Bazą jest jednostka 2.7 TDV6 o mocy 190 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Nie zachwycają jednak ani jego osiągi, ani spalanie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 12 sekund, a średnie zużycie paliwa może przekraczać 10 l/100 km. Alternatywą jest 3.0 TDV6 w różnych wersjach. Przykładowo wariant o mocy 245 KM i momencie obrotowym 600 Nm całkiem nieźle radzi sobie z RR Sportem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje bowiem 9,3 sekundy, prędkość maksymalna to 200 km/h, a średnie spalanie to około 9 l/100 km. Jest także motor 3.6 TDV8 o mocy 272 KM i momencie obrotowym 640 Nm o podobnych osiągach co wcześniej wspomniane TDV6.

Używany Range Rover Sport I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna, klasyczna, elegancka stylistyka nadwozia o sportowym zacięciu”.

„Dobre właściwości terenowe mimo ogromnych gabarytów”.

„Fantastyczny komfort podróży, mnóstwo przestrzeni i świetne materiały po liftingu”.

„Bardzo dobre silniki wysokoprężne TDV6”.

 Wady 

„Bardzo wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw”.

„Trochę leniwa i przeciągająca biegi skrzynia automatyczna”.

„Przed liftingiem jakość i stylistyka wnętrza pozostawiają sporo do życzenia”.

„Najsłabszy silnik wysokoprężny jest strasznie leniwy i paliwożerny”.

Używany Range Rover Sport I – awaryjność, typowe usterki

Range Rover Sport to auto niemal do wszystkiego, więc jeśli właściciel korzystał z niego dość intensywnie, warto szukać przede wszystkim uszkodzeń spodu auta oraz zawieszenia powstałe podczas jazdy w terenie. Naprawy mogą być bardzo kosztowne. Poza tym warto sprawdzić działanie wszystkich systemów, funkcji, dodatków, elektryki itp. bowiem auta tej marki są dość kapryśne pod tym względem. RR Sport był również przedmiotem kilku akcji serwisowych. Przykładowo w samochodach wyprodukowanych przed lutym 2006 roku występował potencjalny problem z przewodem hamulcowym i czujnikiem klocków hamulcowych, co prowadziło do ocierania się obciążników kół. Oprócz tego samochody wyprodukowane między sierpniem a wrześniem 2005 roku miały potencjalny problem z funkcją „P” automatycznej skrzyni biegów.

Range Rover Sport I - napędy
Range Rover Sport dość często wykorzystywany jest w terenie, więc warto dokładnie sprawdzić sprawność napędów, reduktorów i skrzyni biegów.

Używany Range Rover Sport I – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Range Roverze Sport na elemencie stałym znajduje się na ramie na wysokości nóg pasażera po prawej stronie, jak również na podszybiu w lewym dolnym rogu, widoczny przez szybę przednią.

Range Rover Sport I - numer VIN

Używany Range Rover Sport I – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 80 ogłoszeń dotyczących używanego Range Rovera Sport I. Przykładowo egzemplarz z 2011 roku z silnikiem 3.0 TDV6 z przebiegiem 230 000 kilometrów to koszt 66 000 złotych. Za około 50 000 złotych znajdziemy egzemplarz z rocznika 2007 z silnikiem 3.6 TDV8 i przebiegiem 160 000 kilometrów.

Używany Range Rover Sport I – podsumowanie

Range Rover Sport I to bez wątpienia niekonwencjonalna propozycja dla tych, którzy chcą się wyróżnić, ale jednocześnie doskonale wiedzą czego chcą i z czym wiąże się posiadanie takiego auta. Eksploatacja i naprawy będą drogie, ale auto odwdzięczy się fenomenalnym komfortem podczas podróży, świetnym wyposażeniem i wykończeniem oraz bardzo dobrymi właściwościami w terenie. Propozycji jest niewiele, ale warto dokładnie poszukać i znaleźć tą w jak najlepszym stanie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Range Roverach:

Używany Range Rover Evoque I (2011-2018) – opinie użytkowników

Używany Range Rover 3 (L322; 2002-2012) – opinie użytkowników

Range Rover Sport I - bok

Range Rover Sport I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 478/200/178 cm
Rozstaw osi 274 cm
Pojemność bagażnika 958-2013 l
Range Rover Sport I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 4.2 V8 32V Supercharged 4.4 V8 32V 5.0 V8 Supercharged 2.7 TDV6 3.0 TDV6 3.0 TDV6 3.6 TDV6
Pojemność 4196 cm³ 4394 cm³ 5000 cm³ 2720 cm³ 3.0 TDV6 3.0 TDV6 3628 cm3
Paliwo benz. + kompresor benzynowy benz. + kompresor turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 390 KM 300 KM 510 KM 190 KM 211 KM 255 KM 272 KM
Maks. moment 550 Nm 425 Nm 625 Nm 440 Nm 520 Nm 600 Nm 640 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 8,9 s 6,2 s 12,7 s 10,9 s 8,9 s 9,2 s
Prędkość maks. 224 km/h 209 km/h 225 km/h 193 km/h 201 km/h 209 km/h 209 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg 15,9 l/100 km 14,9 l/100 km 14,9 l/100 km 10,4 l/100 km 9,2 l/100 km 8,8 l/100 km 11,1 l/100 km

Używany Range Rover Sport I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji