UżywaneUżywany Peugeot 208 I (2012-2019) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – który silnik wybrać?

Peugeot 208 wszedł w wiek kilkunastoletni, ale to z pewnością nie jest przestarzały samochód. Z jakim silnikiem warto go kupić?

Nie da się ukryć, że Peugeot zawsze miał rękę do małych aut. Ostatnie modele z serii 200 (czyli 205, 206, 207 i 208) okazały się prawdziwymi strzałami w dziesiątkę, bowiem każdy na swój sposób trafiał w gusta odbiorców. Pierwsza generacja 208 zrobiła to m.in. atrakcyjną stylistyką i nowatorskim wówczas wnętrzem z tzw. i-Cockpitem, czyli wskaźnikami umieszczonymi nad niewielką kierownicą. Auto kusiło też przyzwoitym wykończeniem i wystarczająco obszernym wnętrzem (mimo skrócenia długości względem poprzednika – 207). Na dokładkę zaproponowano kilka wariantów usportowionych o mocy ponad 150 KM, z 200-konnym GTI na czele. Ale także w standardowych 208 nie można było narzekać na wybór silników. Co ciekawe, gama obejmowała jeszcze sporo jednostek wolnossących.

Z jakim silnikiem warto kupić używanego Peugeota 208 I? Sprawdźmy, jakich jednostek użyto do napędu tego auta.

Używany Peugeot 208 I – silniki benzynowe

  • 1.0 VTi (68 KM)
  • 1.2 PureTech (68 KM, 72 KM, 82 KM, 110 KM)
  • 1.4 VTi (95 KM)
  • 1.6 VTi (120 KM)
  • 1.6 THP (156 KM, 163 KM, 200 KM, 208 KM)

Sporą część gamy stanowią silniki 3-cylindrowe. Mowa o bazowym 1.0 VTi (68 KM) oraz wszystkich 1.2 PureTech – wolnossących (68/72/82 KM) i turbodoładowanych (110 KM). W latach 2012-2015 oferowano z kolei jednostki 4-cylindrowe opracowane wspólnie z BMW: 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) i trzy odmiany 1.6 THP – 156 KM, 163 KM i 200 KM w 208 GTi). Dłużej oferowano jedynie topową odmianę 208-konną, napędzającą wariant GTi 30th. Niestety, praktycznie wszystkie silniki sprawiają problemy z rozrządem. W 1.2 PureTech łuszczy się pasek pracujący w kąpieli olejowej, a w VTi/THP rozciąga się łańcuch rozrządu wskutek awarii napinacza. To m.in. efekt długotrwałej jazdy z niskim poziomem oleju, o co w nich nietrudno z uwagi na to, że regularnie pobierają środek smarny. Może go też ubywać drogą wycieków. Oprócz tego w 1.6 THP szwankują turbosprężarki i elektronika sterująca. W przypadku wersji 1.0/1.2 trzeba się nastawić na średnie spalanie w granicach 6-6,5 l/100 km, 1.4/1.6 VTi – 6-7 l/100 km, a 1.6 THP – 7-8 l/100 km. Do odmian wolnossących można założyć gaz (mają wielopunktowy wtrysk paliwa). Silniki zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami: poza 1.2/110 KM i 1.6 THP, w których są 6-biegowe. Automaty trafiały opcjonalnie do 1.2 82/110 KM i 1.6 VTi.

Peugeot 208 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.0 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi
Pojemność 999 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 68 KM 68 KM 72 KM 82 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 95 Nm 106 Nm 109 Nm 118 Nm 136 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,0 s 13,8 s 13,8 s 12,2 s 10,5 s 8,9 s
Prędkość maks. 163 km/h 165 km/h 165 km/h 175 km/h 188 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,7 l/100 km 4,7 l/100 km 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km
Peugeot 208 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.2 PureTech 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 110 KM 156 KM 163 KM 200 KM 208 KM
Maks. moment 205 Nm 240 Nm 240 Nm 275 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 7,3 s 7,4 s 6,8 s 6,5 s
Prędkość maks. 190 km/h 215 km/h 218 km/h 230 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,8 l/100 km 5,6 l/100 km 5,9 l/100 km 5,4 l/100 km
Peugeot 208 I 1.2 PureTech
1.2 PureTech wymaga pilnowania terminów wymiany paska rozrządu. To niezły silnik, choć o niskiej kulturze pracy.
Peugeot 208 I 1.4 VTi
1.4 VTi pracuje ładniej (ma 4 cylindry), ale martwią jego problemy z łańcuchem rozrządu.
Peugeot 208 I 1.6 VTi
Benzynowe 1.6 (zwłaszcza THP) to najbardziej awaryjne silniki w 208.

Używany Peugeot 208 I – silniki Diesla

  • 1.4 HDi (68 KM)
  • 1.5 HDi (102 KM)
  • 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 114 KM, 120 KM)

W palecie turbodiesli znalazły się 3 jednostki napędowe. Do 2015 roku oferowano budżetowego, 68-konnego 1.4 HDi z uproszczonym osprzętem (bez dwumasy, z turbo bez zmiennej geometrii łopatek). Na równie nieskomplikowaną konstrukcję można też liczyć w najsłabszym 1.6 HDi o mocy 92 KM. Pozostałe odmiany (99, 114 i 120 KM) mają już koło dwumasowe i turbo ze zmienną geometrią, ale na szczęście nie stosowano w nich wtryskiwaczy piezoelektrycznych (na miejscu są elektromagnetyczne, które podlegają regeneracji). W 2018 roku wprowadzono 102-konnego 1.5 HDi. Użytkownicy rzadko narzekają na francuskie diesle. Jeśli sprawiają problemy, to z DPF-ami (standard we wszystkich wysokoprężnych 208), układem SRC z płynem AdBlue albo podkładkami pod wtryskiwaczami. Większość zgodnie przyznaje, że to bardzo oszczędne jednostki, zadowalające się ok. 4,5-5 l/100 km w cyklu mieszanym. W silnikach do 100 KM oferowano skrzynie 5-biegowe, w mocniejszych – 6-biegowe. Z automatami zestawiano jedynie 1.4 HDi i 1.6 HDi/92 KM.

Peugeot 208 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1398 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 102 KM 92 KM 99 KM 114 KM 120 KM
Maks. moment 160 Nm 250 Nm 230 Nm 254 Nm 270 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 10,5 s 10,9 s 10,7 s 9,7 s 9,4 s
Prędkość maks. 163 km/h 188 km/h 185 km/h 187 km/h 190 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,7 l/100 km 3,8 l/100 km 3,0 l/100 km 3,8 l/100 km 3,6 l/100 km
Peugeot 208 I 1.6 HDi
Diesle to w przypadku Peugeotów pewniejszy wybór od niezbyt udanych odmian benzynowych.

Używany Peugeot 208 I – który silnik wybrać?

Peugeota 208 warto kupić z dieslem – z powodzeniem wystarczy najsłabszy 1.6 HDi z prostym osprzętem, a do miasta nawet 1.4 HDi. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zainwestować w ponad 100-konnego turbodiesla. Zwolennicy silników benzynowych powinni rozważyć jednostkę 1.2 PureTech, najlepiej świeżo po wymianie rozrządu. Pozostałe – jedynie z pewnego źródła lub z rzetelną historią serwisową.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 208 I:

Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie użytkowników

Peugeot 208 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji