Peugeot 208 wszedł w wiek kilkunastoletni, ale to z pewnością nie jest przestarzały samochód. Z jakim silnikiem warto go kupić?
Nie da się ukryć, że Peugeot zawsze miał rękę do małych aut. Ostatnie modele z serii 200 (czyli 205, 206, 207 i 208) okazały się prawdziwymi strzałami w dziesiątkę, bowiem każdy na swój sposób trafiał w gusta odbiorców. Pierwsza generacja 208 zrobiła to m.in. atrakcyjną stylistyką i nowatorskim wówczas wnętrzem z tzw. i-Cockpitem, czyli wskaźnikami umieszczonymi nad niewielką kierownicą. Auto kusiło też przyzwoitym wykończeniem i wystarczająco obszernym wnętrzem (mimo skrócenia długości względem poprzednika – 207). Na dokładkę zaproponowano kilka wariantów usportowionych o mocy ponad 150 KM, z 200-konnym GTI na czele. Ale także w standardowych 208 nie można było narzekać na wybór silników. Co ciekawe, gama obejmowała jeszcze sporo jednostek wolnossących.
Z jakim silnikiem warto kupić używanego Peugeota 208 I? Sprawdźmy, jakich jednostek użyto do napędu tego auta.
Używany Peugeot 208 I – silniki benzynowe
- 1.0 VTi (68 KM)
- 1.2 PureTech (68 KM, 72 KM, 82 KM, 110 KM)
- 1.4 VTi (95 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (156 KM, 163 KM, 200 KM, 208 KM)
Sporą część gamy stanowią silniki 3-cylindrowe. Mowa o bazowym 1.0 VTi (68 KM) oraz wszystkich 1.2 PureTech – wolnossących (68/72/82 KM) i turbodoładowanych (110 KM). W latach 2012-2015 oferowano z kolei jednostki 4-cylindrowe opracowane wspólnie z BMW: 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) i trzy odmiany 1.6 THP – 156 KM, 163 KM i 200 KM w 208 GTi). Dłużej oferowano jedynie topową odmianę 208-konną, napędzającą wariant GTi 30th. Niestety, praktycznie wszystkie silniki sprawiają problemy z rozrządem. W 1.2 PureTech łuszczy się pasek pracujący w kąpieli olejowej, a w VTi/THP rozciąga się łańcuch rozrządu wskutek awarii napinacza. To m.in. efekt długotrwałej jazdy z niskim poziomem oleju, o co w nich nietrudno z uwagi na to, że regularnie pobierają środek smarny. Może go też ubywać drogą wycieków. Oprócz tego w 1.6 THP szwankują turbosprężarki i elektronika sterująca. W przypadku wersji 1.0/1.2 trzeba się nastawić na średnie spalanie w granicach 6-6,5 l/100 km, 1.4/1.6 VTi – 6-7 l/100 km, a 1.6 THP – 7-8 l/100 km. Do odmian wolnossących można założyć gaz (mają wielopunktowy wtrysk paliwa). Silniki zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami: poza 1.2/110 KM i 1.6 THP, w których są 6-biegowe. Automaty trafiały opcjonalnie do 1.2 82/110 KM i 1.6 VTi.
Silnik | 1.0 VTi | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.4 VTi | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 68 KM | 68 KM | 72 KM | 82 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 106 Nm | 109 Nm | 118 Nm | 136 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,0 s | 13,8 s | 13,8 s | 12,2 s | 10,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 165 km/h | 165 km/h | 175 km/h | 188 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 110 KM | 156 KM | 163 KM | 200 KM | 208 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 275 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 7,3 s | 7,4 s | 6,8 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 215 km/h | 218 km/h | 230 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Używany Peugeot 208 I – silniki Diesla
- 1.4 HDi (68 KM)
- 1.5 HDi (102 KM)
- 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 114 KM, 120 KM)
W palecie turbodiesli znalazły się 3 jednostki napędowe. Do 2015 roku oferowano budżetowego, 68-konnego 1.4 HDi z uproszczonym osprzętem (bez dwumasy, z turbo bez zmiennej geometrii łopatek). Na równie nieskomplikowaną konstrukcję można też liczyć w najsłabszym 1.6 HDi o mocy 92 KM. Pozostałe odmiany (99, 114 i 120 KM) mają już koło dwumasowe i turbo ze zmienną geometrią, ale na szczęście nie stosowano w nich wtryskiwaczy piezoelektrycznych (na miejscu są elektromagnetyczne, które podlegają regeneracji). W 2018 roku wprowadzono 102-konnego 1.5 HDi. Użytkownicy rzadko narzekają na francuskie diesle. Jeśli sprawiają problemy, to z DPF-ami (standard we wszystkich wysokoprężnych 208), układem SRC z płynem AdBlue albo podkładkami pod wtryskiwaczami. Większość zgodnie przyznaje, że to bardzo oszczędne jednostki, zadowalające się ok. 4,5-5 l/100 km w cyklu mieszanym. W silnikach do 100 KM oferowano skrzynie 5-biegowe, w mocniejszych – 6-biegowe. Z automatami zestawiano jedynie 1.4 HDi i 1.6 HDi/92 KM.
Silnik | 1.4 HDi | 1.5 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 102 KM | 92 KM | 99 KM | 114 KM | 120 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 250 Nm | 230 Nm | 254 Nm | 270 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 10,5 s | 10,9 s | 10,7 s | 9,7 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 188 km/h | 185 km/h | 187 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,0 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,6 l/100 km |
Używany Peugeot 208 I – który silnik wybrać?
Peugeota 208 warto kupić z dieslem – z powodzeniem wystarczy najsłabszy 1.6 HDi z prostym osprzętem, a do miasta nawet 1.4 HDi. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zainwestować w ponad 100-konnego turbodiesla. Zwolennicy silników benzynowych powinni rozważyć jednostkę 1.2 PureTech, najlepiej świeżo po wymianie rozrządu. Pozostałe – jedynie z pewnego źródła lub z rzetelną historią serwisową.