Hyundai Santa Fe III to jeden z najciekawszych przedstawicieli rodzinnych SUV-ów ostatnich lat. Co prawda nie zdobył olbrzymiej popularności, ale teraz staje się bardzo interesującą propozycją na rynku wtórnym. Jakie są opinie o tym aucie?
Kilka lat temu osoby poszukujące siedmiomiejscowego SUV-a miały bardzo niewielki wybór i często musiały zamiast tego sięgać po rozsądnego i raczej nieciekawie wyglądającego minivana. Na szczęście teraz jest nieco inaczej i wśród wielu dużych SUV-ów z opcjonalnymi, dodatkowymi siedzeniami w trzecim rzędzie, bardzo ciekawą propozycję stanowi Hyundai Santa Fe. Trzecia generacja zaoferowała przestronne i bardzo praktyczne wnętrze, długą gwarancję i solidną jakość wykonania, a także ciekawą stylistykę, która pozwala koreańskiej propozycji walczyć o klienta nawet z niemiecką i czeską konkurencją.

Używany Hyundai Santa Fe III – wymiary, nadwozie
Hyundai Santa Fe III wygląda po prostu bardzo dobrze. Już poprzednie generacje miały dość zachowawczą, ale, dla lubiących azjatycki styl, bardzo atrakcyjną stylistykę z wieloma ciekawymi zabiegami stylistycznymi. Na szczęście styliści Hyundaia w żadnym miejscu nie przesadzili i nie udziwnili ładnej, foremnej sylwetki „Santafki”. Solidny, duży grill z przodu z mocno stylizowanym zderzakiem, w którym zmieszczono światła przeciwmgłowe, wloty powietrza, czarne i srebrne nakładki. Wyżej duże klosze lamp z prostą grafiką wewnętrzną i spora maska z łagodnymi przetłoczeniami. Profil doskonale zdradza, że mamy do czynienia z dużym, dość muskularnym SUV-em. Nakładki z tworzywa sztucznego praktycznie okalają całe nadwozie i dodają sporo terenowego, odrobinę surowego charakteru, który świetnie komponuje się z elegancką sylwetką. Spory zwis tylny również dodaje całości uroku, a szerokie klosze lamp sprawiają, że auto jest nie do pomylenia na ulicy. Tylny zderzak również ma sporo przetłoczeń i faktur. Hyundai Santa Fe III mierzy 4690 mm długości, 1880 mm szerokości i 1680 mm wysokości. Rozstaw osi to 2700 mm.

Używany Hyundai Santa Fe III – wnętrze, bagażnik
Zaglądamy do środka i od razu widzimy, że mamy do czynienia z solidnie skonstruowanym wnętrzem, w którym wykorzystano dobrej jakości materiały i ładnie wyprofilowane przełączniki. Pozycję za kierownicą można regulować na wiele sposobów, widoczność jest dobra, a deska rozdzielcza i otaczające ją elementy sterujące są logicznie rozmieszczone i łatwe w użyciu. Można narzekać na twarde plastiki w kilku miejscach czy wydające dźwięki elementy pod mocnym naciskiem, ale z drugiej strony nie jest to ani segment premium, ani wysokiej klasy limuzyna, aby mieć do tego jakiekolwiek zarzuty. Zamiast tego lepiej skupić się na czymś innym – przestrzeni, funkcjonalności i komforcie.
W zasadzie racją bytu tego modelu jest właśnie oferowana przestrzeń. Z przodu jest dużo miejsca dla kierowcy i pasażera, a drugi rząd siedzeń sprawdzi się podczas krótkich podróży nawet w przypadku trzech dorosłych (i dość rosłych) osób. Jeśli planujemy daleki wyjazd, z tyłu lepiej posadzić dwie osoby, a będą zachwycone komfortem i miejscem na szerokość. Podobnie dwa siedzenia w trzecim rzędzie są w porządku dla dzieci i nastolatków, choć dorośli również wytrzymają tam krótki przejazd. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu składają się niemal na płasko i pozostawiają dużą przestrzeń bagażową o pojemności od 516 do 1615 litrów (w wersji 5-osobowej jest to odpowiednio 585 i 1680 litrów). Otwór bagażnika jest również szeroki, co oznacza, że wkładanie i wyjmowanie dużych rzeczy jest stosunkowo łatwe.
Używany Hyundai Santa Fe III – silniki
Oferta silnikowa jest prosta i czytelna, choć może nie przypaść do gustu tym, którzy preferują silniki benzynowe. Pod maską Santa Fe III może pracować jeden z dwóch silników Diesla – 2.0 CRDi i 2.2 CRDi. Słabsza jednostka dysponuje mocą 150 lub 185 KM (po 2016 roku) i momentem obrotowym 400 Nm (w obu wersjach). Mocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy i rozpędza się do maksymalnie 200 km/h. Średnie spalanie to około 6,7 l/100 km. Alternatywą jest 200-konny silnik 2.2 CRDi, który dysponuje 440 Nm momentu obrotowego. Dynamika jest nieco lepsza, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, ale spalanie jest wyraźnie niższe – 5,7 l/100 km.

Używany Hyundai Santa Fe III – opinie użytkowników
Zalety
„Świetny komfort, przemyślane wnętrze i sporo przestrzeni”.
„Całkiem pojemny bagażnik, a po złożeniu oparć otrzymujemy płaską podłogę”.
„Bardzo oszczędne silniki Diesla, szczególnie wersja 2.2 CRDi”.
„Przyjemna dla oka stylistyka z odrobiną terenowej surowości.
Wady
„Skromny wybór wersji i silników, w tym brak jednostek benzynowych”.
„Prowadzenie jest nieco ślamazarne i nastawione na wysoki komfort”.
„W środku nie brakuje twardych plastików, które czasem lubią poskrzypieć”.
„Sporo mocno wyeksploatowanych egzemplarzy na rynku wtórnym”.
Używany Hyundai Santa Fe III – awaryjność, typowe usterki
Hyundai Santa Fe III jest zaskakująco niezawodny i nie sprawia poważnych problemów, choć jakość niektórych elementów nie jest najlepsza. Mocno wyeksploatowane egzemplarza (w końcu do auto rodzinne) mogą nosić znaczne ślady zużycia, a zaniedbane silniki będą wymagały sporych nakładów pracy. Santa Fe to duży samochód, który jest używany na ciasnych parkingach w centrum miasta, pod szkołami, na osiedlowych uliczkach itp., dlatego należy bardzo dokładnie sprawdzić nadwozie pod kątem wgnieceń i zarysowań, a także sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem oznak uszkodzeń. Warto sprawdzić, czy wszystkie siedzenia przesuwają się i składają prawidłowo oraz czy cała instalacja elektryczna w środku działa. Nie ma konkretnych obszarów budzących obawy, ale większość zgłaszanych problemów ma swoje źródło w układach elektrycznych, z pewnymi drobnymi problemami związanymi ogólnie z nawigacją satelitarną i systemem informacyjno-rozrywkowym, ale większość problemów została naprawiona w ramach gwarancji.

Używany Hyundai Santa Fe III – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Hyundaiu Santa Fe III znajduje się za przednią szybą w lewym dolnym rogu, jak również na naklejce umieszczonej na słupku B pod drzwiami kierowcy.
Używany Hyundai Santa Fe III – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 70 ogłoszeń dotyczących używanego Hyundaia Santa Fe III. Przykładowo egzemplarz z 2013 roku z silnikiem 2.2 CRDi i z przebiegiem 210 000 kilometrów to koszt około 65 000 złotych. Za około 110 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2017 roku z silnikiem 2.0 CRDi, napędem na cztery koła i w topowej wersji z przebiegiem 110 000 kilometrów.
Używany Hyundai Santa Fe III – podsumowanie
Hyundai Santa Fe III to propozycja dla tych, którzy szukają praktycznego, pojemnego i bardzo funkcjonalnego auta dla rodziny. Oszczędny silnik Diesla, opcjonalny napęd na cztery koła oraz trzeci rząd siedzeń, świetne wyposażenie i ładna stylistyka. Propozycji jest niewiele, ale można znaleźć ciekawe i zadbane egzemplarze w różnych cenach.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hyundaiach:
Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie użytkowników
Używany Hyundai Santa Fe II (2006-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 469/188/168 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 585-1680 l |
Silnik | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi | 2.2 CRDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2188 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 185 KM | 200 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 400 Nm | 440 Nm |
0-100 km/h | 10,8 s | 10,4 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 181 km/h | 200 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |