Fiat Doblo II 10

Swego czasu Doblo rozstawiało rywali po kątach w dziedzinie możliwości transportowych. Jak wypada z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fiacie Doblo II.

Fiat dość późno przedstawił swojego kombivana, bo w 2000 roku, kiedy kluczowi rywale – Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo – zdobywali klientów już od kilku lat. Włoski samochód przy zbliżonych rozmiarach zewnętrznych zaproponował znacznie większą przestrzeń bagażową, ale i tak schował się w cieniu konkurentów. 10 lat później zadebiutowało Doblo II: o wiele dłuższe (prawie 4,4 m), a przy tym bardziej zwarte i atrakcyjniejsze wizualnie od poprzednika. Choć bazuje na płycie podłogowej z Grande Punto, rozstaw osi wydłużono do aż 276 cm, umożliwiając zapakowanie 7 osób w standardowym wariancie nadwozia. Jak przystało na segment nastawiony na funkcjonalność, było ich bardzo dużo: krótkie i przedłużone, z normalnym i podwyższonym dachem, warianty osobowe, dostawcze i towarowo-osobowe, a nawet z platformą ładunkową (Doblo Work-Up). Fiat robił co mógł, by zbliżyć swojego kombivana maksymalnie do aut osobowych. W tym celu zamontował zaawansowane tylne zawieszenie Bi-Link z drążkiem stabilizującym (coś na wzór wielowahaczowego), poprawiające właściwości jezdne samochodu, a w razie załadunku niwelujące zjawisko „siadania” tyłu. W efekcie Doblo rzeczywiście nieźle się prowadzi, oczywiście jak na bądź co bądź użytkowy samochód.

Fiat Doblo II
Niezależne zawieszenie tylne Doblo II przydaje się w każdych warunkach, dbając o bezpieczeństwo prowadzenia bez względu na to, czy auto jedzie „puste”, czy załadowane po brzegi.

Fiat Doblo nie ma sobie równych pośród kombivanów z ubiegłej dekady, jeśli weźmiemy pod uwagę przestrzeń bagażową. Przy 5 osobach zmieści on 790 litrów, podczas gdy „w dwójkę” da się załadować aż 3200 l pakunków (wersje dostawcze: od 3,4 do 4,2 dm³). Zobaczmy, jak ten model sprawuje się w opiniach użytkowników, często eksploatujących go jako samochód do pracy i wożenia rodziny.

Fiat Doblo II
Lifting z 2015 r. (fot.) w dużej mierze objął przednią część nadwozia Doblo. Idąca ku górze linia okien to sprytny zabieg stylistyczny, odrobinę pogarszający widoczność w tył z miejsca kierowcy.

Używany Fiat Doblo II – wnętrze

Deskę rozdzielczą Doblo urządzono w podobnym stylu jak w Grande Punto i Bravo II. Jak na kombivana prezentuje się atrakcyjnie i nieźle wypada pod kątem czytelności. Przyciski rozmieszczono przewidywalnie, choć te od radia – nieco zbyt wysoko. O budżetowym charakterze modelu przypominają twarde materiały wykończeniowe, na szczęście lakierowane (przynajmniej w wariantach osobowych) w ciekawe kolory. W Doblo uświadczymy pełno schowków i półeczek, włącznie z ogromną półką pod sufitem, nad głowami kierowcy i pasażera. Samochody po liftingu otrzymały atrakcyjny wizualnie system multimedialny z dotykowym ekranem, na szczęście z obsługą po części fizycznymi przyciskami. W Doblo panuje znane z kombivanów wrażenie niczym nie ograniczonej, wręcz przytłaczającej przestronności. Do tego stopnia, że do niektórych elementów trzeba się schylać, by ich sięgnąć.

Fiat Doblo, jak i inne kombivany, to samochody cenione przez bardzo wysokie osoby z uwagi na niczym nie zmąconą przestrzeń na głowy podróżnych, i to niezależnie od tego, które miejsce zajmą w kabinie. W Doblo każdy kolejny rząd umieszczono wyżej od poprzedzającego, a mogą być ich aż trzy (nawet w standardowej wersji długości nadwozia). Co istotne, w bagażniku są pełnowymiarowe fotele, które da się całkowicie wyjąć z samochodu (nie posiadają wygodnej funkcji składania, znanej z kompaktowych minivanów). Przednie fotele wystarczają na krótsze i średnie dystansy. Producent nie podaje pojemności bagażnika przy 7 osobach, przy 5 zaś deklaruje 790 l, z możliwością powiększenia do 3200 l. Przestrzeń punktuje regularnością i obszernym otworem załadunkowym po otwarciu klapy.

Używany Fiat Doblo II – silniki

Gamę Doblo zasiliły jednostki napędowe doskonale znane z innych Fiatów. Benzynowe były tylko dwie – 1.4 w wersji wolnossącej (95 KM) i turbodoładowanej T-Jet (120 KM). Obydwa wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, zaś za napęd rozrządu odpowiada pasek, którego wg producenta należy wymieniać co 120 tys. km. Zdecydowana większość ofert dotyczy Doblo z silnikami Diesla, będącymi autorskimi konstrukcjami Fiata. Najsłabsze to 1.3 MultiJet (80/90/95 KM), potem przewidziano 1.6 MultiJet (90/95/105/120 KM), a na szczycie gamy – 135-konnego 2.0 MultiJet. W bazowych dieslach nie montowano dwumasowego koła zamachowego, do wszystkich zaś standardowo trafiał filtr cząstek stałych. Warianty 1.4 i 1.3 MultiJet łączyły się ze skrzyniami 5-biegowymi, reszta otrzymała przekładnie 6-biegowe. „Automat” zarezerwowano jako opcja wyłącznie dla 105-konnego 1.6 MultiJet.

Fiat Doblo II
1.6 MultiJet to już całkiem żwawy napęd do ciężkiego Doblo (ok. 1,3-1,4 tony). Mimo zaawansowanego osprzętu awaryjność nie odbiega od przeciętnego poziomu.
Fiat Doblo II
135 KM w Doblo gwarantuje już przyzwoite osiągi, doceniane przez kierowców wyjeżdżających na drogi szybkiego ruchu.

Używany Fiat Doblo II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak na kombivana – zaskakująco dobre właściwości jezdne w zakrętach”

„Bardzo przydatny podłokietnik, mnóstwo schowków i wielka półka pod sufitem. Wnętrze na piątkę”

„Uniwersalne auto do pracy i rodzinnych wyjazdów, a przy tym nie odstraszające wyglądem”

„Lusterka gwarantują świetną widoczność i łatwość manewrowania na parkingach”

 Wady 

„Słaba precyzja wybierania biegów, zwłaszcza jedynki. Po rozgrzaniu jest trochę lepiej”

„Co chwila coś wymieniam w zawieszeniu, a w moim Doblo jeżdżą już trzecie amortyzatory”

„Odradzam bazowego 1.4: zużywa olej i nie radzi sobie z tak wielkim autem”

„Ogromne wnętrze trudno zimą nagrzać, a latem schłodzić”

Używany Fiat Doblo II – awaryjność, typowe usterki

W Doblo należy spodziewać się inwestycji wynikających z wyeksploatowania turbodiesli: wymiany lub regeneracji mogą wymagać koła dwumasowe, wtryskiwacze (na szczęście elektromagnetyczne) lub filtry cząstek stałych. Doskwierają one zwłaszcza w bazowych dieslach 1.3 MultiJet, szczególnie gdy jeździmy tylko po mieście. Ten silnik jako jedyny ma łańcuch rozrządu, który po 200 tys. km miewa tendencje do rozciągania się. W pozostałych nie można zapominać o wymianach pasków rozrządu. Inny problem tyczy się mocniejszych jednostek wysokoprężnych (1.6/2.0 MultiJet), w których twardnieje uszczelka smoka olejowego, zaburzając smarowanie silnika. Czasami zachodzi konieczność naprawy systemu sterowania przepływem powietrza w kolektorze ssącym (tzw. klapek dolotu). Oprócz tego użytkownicy skarżą się na mało wydajne ogrzewanie, stuki w zawieszeniu, awarie zamka klapy bagażnika i wyświetlające się bez powodu kontrolki (np. ciśnienia oleju lub układu wtryskowego).

Fiat Doblo II
Duża masa własna Doblo nie przekłada się na znaczną żywotność tarcz i klocków hamulcowych. Skuteczność całego układu – tylko przeciętna z uwagi na zastosowanie z tyłu bębnów hamulcowych.

Używany Fiat Doblo II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z odsłoniętego miejsca w przedniej szybie, przy wycieraczce kierowcy.

FIAT Doblo II FL Lounge 2.0MultiJet 135KM 6MT 7-os SB0668N 03-2015

Używany Fiat Doblo II – sytuacja rynkowa

Dostawcze Doblo II wystawiane są od 13 tys. zł, osobowe – o ok. 2 tys. zł więcej. Ciekawsze wersje wyposażeniowe i mocniejsze silniki (od 100 KM) dostępne są za minimum 20 tys. zł. Do poliftowego auta trzeba dołożyć jeszcze kilkanaście tys. zł., natomiast najmłodsze z drugiej ręki podchodzą pod 50 tys. zł (roczniki 2017/2018). Doblo II jest wciąż produkowane: ceny nowych samochodów w osobowych wariantach rozpoczynają się od 75 tys. zł.

Używany Fiat Doblo II – podsumowanie

Przemyślany, przestronny i dopracowany, po prostu udany kombivan. Za kierownicą Doblo można na chwilę zapomnieć o jego dostawczym rodowodzie, a w topowych wersjach wręcz przyciąga on uwagę na ulicy. Mimo umiarkowanej popularności i możliwych awarii silników nie trzeba go skreślać: pokrewieństwo z mniejszymi Fiatami dobrze wróży w doborze niedrogich zamienników.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie

Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie

Fiat Doblo II

Fiat Doblo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.439-476/183/185-190 cm
Rozstaw osi276-311 cm
Pojemność bagażnika790-3200 l (wersja standardowa)
Fiat Doblo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.41.4 T-Jet
Pojemność1368 cm³1368 cm³
Paliwobenz.benz., turbo
Maks. moc95 KM120 KM
Maks. moment127 Nm206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,4 s12,3 s
Prędkość maks.161 km/h172 km/h
Śr. zużycie paliwa7,4 l/100 km8,8 l/100 km
Fiat Doblo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.3 MultiJet1.3 MultiJet1.6 MultiJet1.6 MultiJet1.6 MultiJet2.0 MultiJet
Pojemność1248 cm³1248 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc80 KM95 KM90 KM105 KM120 KM135 KM
Maks. moment200 Nm200 Nm290 Nm290 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/hb.d.b.d.14,9 s13,4 s12,1 s11,3 s
Prędkość maks.148 km/h161 km/h158 km/h164 km/h179 km/h179 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km5,0 l/100 km5,2 l/100 km5,2 l/100 km6,0 l/100 km5,7 l/100 km

Używany Fiat Doblo II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj