UżywaneOpinieUżywany Fiat Doblo II (od 2010 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Fiat Doblo II (od 2010 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Swego czasu Doblo rozstawiało rywali po kątach w dziedzinie możliwości transportowych. Jak wypada z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fiacie Doblo II.

Fiat dość późno przedstawił swojego kombivana, bo w 2000 roku, kiedy kluczowi rywale – Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo – zdobywali klientów już od kilku lat. Włoski samochód przy zbliżonych rozmiarach zewnętrznych zaproponował znacznie większą przestrzeń bagażową, ale i tak schował się w cieniu konkurentów. 10 lat później zadebiutowało Doblo II: o wiele dłuższe (prawie 4,4 m), a przy tym bardziej zwarte i atrakcyjniejsze wizualnie od poprzednika. Choć bazuje na płycie podłogowej z Grande Punto, rozstaw osi wydłużono do aż 276 cm, umożliwiając zapakowanie 7 osób w standardowym wariancie nadwozia. Jak przystało na segment nastawiony na funkcjonalność, było ich bardzo dużo: krótkie i przedłużone, z normalnym i podwyższonym dachem, warianty osobowe, dostawcze i towarowo-osobowe, a nawet z platformą ładunkową (Doblo Work-Up). Fiat robił co mógł, by zbliżyć swojego kombivana maksymalnie do aut osobowych. W tym celu zamontował zaawansowane tylne zawieszenie Bi-Link z drążkiem stabilizującym (coś na wzór wielowahaczowego), poprawiające właściwości jezdne samochodu, a w razie załadunku niwelujące zjawisko „siadania” tyłu. W efekcie Doblo rzeczywiście nieźle się prowadzi, oczywiście jak na bądź co bądź użytkowy samochód.

Fiat Doblo II
Niezależne zawieszenie tylne Doblo II przydaje się w każdych warunkach, dbając o bezpieczeństwo prowadzenia bez względu na to, czy auto jedzie „puste”, czy załadowane po brzegi.

Fiat Doblo nie ma sobie równych pośród kombivanów z ubiegłej dekady, jeśli weźmiemy pod uwagę przestrzeń bagażową. Przy 5 osobach zmieści on 790 litrów, podczas gdy „w dwójkę” da się załadować aż 3200 l pakunków (wersje dostawcze: od 3,4 do 4,2 dm³). Zobaczmy, jak ten model sprawuje się w opiniach użytkowników, często eksploatujących go jako samochód do pracy i wożenia rodziny.

Fiat Doblo II
Lifting z 2015 r. (fot.) w dużej mierze objął przednią część nadwozia Doblo. Idąca ku górze linia okien to sprytny zabieg stylistyczny, odrobinę pogarszający widoczność w tył z miejsca kierowcy.

Używany Fiat Doblo II – wnętrze

Deskę rozdzielczą Doblo urządzono w podobnym stylu jak w Grande Punto i Bravo II. Jak na kombivana prezentuje się atrakcyjnie i nieźle wypada pod kątem czytelności. Przyciski rozmieszczono przewidywalnie, choć te od radia – nieco zbyt wysoko. O budżetowym charakterze modelu przypominają twarde materiały wykończeniowe, na szczęście lakierowane (przynajmniej w wariantach osobowych) w ciekawe kolory. W Doblo uświadczymy pełno schowków i półeczek, włącznie z ogromną półką pod sufitem, nad głowami kierowcy i pasażera. Samochody po liftingu otrzymały atrakcyjny wizualnie system multimedialny z dotykowym ekranem, na szczęście z obsługą po części fizycznymi przyciskami. W Doblo panuje znane z kombivanów wrażenie niczym nie ograniczonej, wręcz przytłaczającej przestronności. Do tego stopnia, że do niektórych elementów trzeba się schylać, by ich sięgnąć.

Fiat Doblo, jak i inne kombivany, to samochody cenione przez bardzo wysokie osoby z uwagi na niczym nie zmąconą przestrzeń na głowy podróżnych, i to niezależnie od tego, które miejsce zajmą w kabinie. W Doblo każdy kolejny rząd umieszczono wyżej od poprzedzającego, a mogą być ich aż trzy (nawet w standardowej wersji długości nadwozia). Co istotne, w bagażniku są pełnowymiarowe fotele, które da się całkowicie wyjąć z samochodu (nie posiadają wygodnej funkcji składania, znanej z kompaktowych minivanów). Przednie fotele wystarczają na krótsze i średnie dystansy. Producent nie podaje pojemności bagażnika przy 7 osobach, przy 5 zaś deklaruje 790 l, z możliwością powiększenia do 3200 l. Przestrzeń punktuje regularnością i obszernym otworem załadunkowym po otwarciu klapy.

Używany Fiat Doblo II – silniki

Gamę Doblo zasiliły jednostki napędowe doskonale znane z innych Fiatów. Benzynowe były tylko dwie – 1.4 w wersji wolnossącej (95 KM) i turbodoładowanej T-Jet (120 KM). Obydwa wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, zaś za napęd rozrządu odpowiada pasek, którego wg producenta należy wymieniać co 120 tys. km. Zdecydowana większość ofert dotyczy Doblo z silnikami Diesla, będącymi autorskimi konstrukcjami Fiata. Najsłabsze to 1.3 MultiJet (80/90/95 KM), potem przewidziano 1.6 MultiJet (90/95/105/120 KM), a na szczycie gamy – 135-konnego 2.0 MultiJet. W bazowych dieslach nie montowano dwumasowego koła zamachowego, do wszystkich zaś standardowo trafiał filtr cząstek stałych. Warianty 1.4 i 1.3 MultiJet łączyły się ze skrzyniami 5-biegowymi, reszta otrzymała przekładnie 6-biegowe. „Automat” zarezerwowano jako opcja wyłącznie dla 105-konnego 1.6 MultiJet.

Fiat Doblo II
1.6 MultiJet to już całkiem żwawy napęd do ciężkiego Doblo (ok. 1,3-1,4 tony). Mimo zaawansowanego osprzętu awaryjność nie odbiega od przeciętnego poziomu.
Fiat Doblo II
135 KM w Doblo gwarantuje już przyzwoite osiągi, doceniane przez kierowców wyjeżdżających na drogi szybkiego ruchu.

Używany Fiat Doblo II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak na kombivana – zaskakująco dobre właściwości jezdne w zakrętach”

„Bardzo przydatny podłokietnik, mnóstwo schowków i wielka półka pod sufitem. Wnętrze na piątkę”

„Uniwersalne auto do pracy i rodzinnych wyjazdów, a przy tym nie odstraszające wyglądem”

„Lusterka gwarantują świetną widoczność i łatwość manewrowania na parkingach”

 Wady 

„Słaba precyzja wybierania biegów, zwłaszcza jedynki. Po rozgrzaniu jest trochę lepiej”

„Co chwila coś wymieniam w zawieszeniu, a w moim Doblo jeżdżą już trzecie amortyzatory”

„Odradzam bazowego 1.4: zużywa olej i nie radzi sobie z tak wielkim autem”

„Ogromne wnętrze trudno zimą nagrzać, a latem schłodzić”

Używany Fiat Doblo II – awaryjność, typowe usterki

W Doblo należy spodziewać się inwestycji wynikających z wyeksploatowania turbodiesli: wymiany lub regeneracji mogą wymagać koła dwumasowe, wtryskiwacze (na szczęście elektromagnetyczne) lub filtry cząstek stałych. Doskwierają one zwłaszcza w bazowych dieslach 1.3 MultiJet, szczególnie gdy jeździmy tylko po mieście. Ten silnik jako jedyny ma łańcuch rozrządu, który po 200 tys. km miewa tendencje do rozciągania się. W pozostałych nie można zapominać o wymianach pasków rozrządu. Inny problem tyczy się mocniejszych jednostek wysokoprężnych (1.6/2.0 MultiJet), w których twardnieje uszczelka smoka olejowego, zaburzając smarowanie silnika. Czasami zachodzi konieczność naprawy systemu sterowania przepływem powietrza w kolektorze ssącym (tzw. klapek dolotu). Oprócz tego użytkownicy skarżą się na mało wydajne ogrzewanie, stuki w zawieszeniu, awarie zamka klapy bagażnika i wyświetlające się bez powodu kontrolki (np. ciśnienia oleju lub układu wtryskowego).

Fiat Doblo II
Duża masa własna Doblo nie przekłada się na znaczną żywotność tarcz i klocków hamulcowych. Skuteczność całego układu – tylko przeciętna z uwagi na zastosowanie z tyłu bębnów hamulcowych.

Używany Fiat Doblo II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z odsłoniętego miejsca w przedniej szybie, przy wycieraczce kierowcy.

FIAT Doblo II FL Lounge 2.0MultiJet 135KM 6MT 7-os SB0668N 03-2015

Używany Fiat Doblo II – sytuacja rynkowa

Dostawcze Doblo II wystawiane są od 13 tys. zł, osobowe – o ok. 2 tys. zł więcej. Ciekawsze wersje wyposażeniowe i mocniejsze silniki (od 100 KM) dostępne są za minimum 20 tys. zł. Do poliftowego auta trzeba dołożyć jeszcze kilkanaście tys. zł., natomiast najmłodsze z drugiej ręki podchodzą pod 50 tys. zł (roczniki 2017/2018). Doblo II jest wciąż produkowane: ceny nowych samochodów w osobowych wariantach rozpoczynają się od 75 tys. zł.

Używany Fiat Doblo II – podsumowanie

Przemyślany, przestronny i dopracowany, po prostu udany kombivan. Za kierownicą Doblo można na chwilę zapomnieć o jego dostawczym rodowodzie, a w topowych wersjach wręcz przyciąga on uwagę na ulicy. Mimo umiarkowanej popularności i możliwych awarii silników nie trzeba go skreślać: pokrewieństwo z mniejszymi Fiatami dobrze wróży w doborze niedrogich zamienników.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie

Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie

Fiat Doblo II

Fiat Doblo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 439-476/183/185-190 cm
Rozstaw osi 276-311 cm
Pojemność bagażnika 790-3200 l (wersja standardowa)
Fiat Doblo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 1.4 T-Jet
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz. benz., turbo
Maks. moc 95 KM 120 KM
Maks. moment 127 Nm 206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,4 s 12,3 s
Prędkość maks. 161 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km 8,8 l/100 km
Fiat Doblo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet 2.0 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 80 KM 95 KM 90 KM 105 KM 120 KM 135 KM
Maks. moment 200 Nm 200 Nm 290 Nm 290 Nm 320 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d. b.d. 14,9 s 13,4 s 12,1 s 11,3 s
Prędkość maks. 148 km/h 161 km/h 158 km/h 164 km/h 179 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km

Używany Fiat Doblo II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji