Swego czasu Doblo rozstawiało rywali po kątach w dziedzinie możliwości transportowych. Jak wypada z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fiacie Doblo II.
Fiat dość późno przedstawił swojego kombivana, bo w 2000 roku, kiedy kluczowi rywale – Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo – zdobywali klientów już od kilku lat. Włoski samochód przy zbliżonych rozmiarach zewnętrznych zaproponował znacznie większą przestrzeń bagażową, ale i tak schował się w cieniu konkurentów. 10 lat później zadebiutowało Doblo II: o wiele dłuższe (prawie 4,4 m), a przy tym bardziej zwarte i atrakcyjniejsze wizualnie od poprzednika. Choć bazuje na płycie podłogowej z Grande Punto, rozstaw osi wydłużono do aż 276 cm, umożliwiając zapakowanie 7 osób w standardowym wariancie nadwozia. Jak przystało na segment nastawiony na funkcjonalność, było ich bardzo dużo: krótkie i przedłużone, z normalnym i podwyższonym dachem, warianty osobowe, dostawcze i towarowo-osobowe, a nawet z platformą ładunkową (Doblo Work-Up). Fiat robił co mógł, by zbliżyć swojego kombivana maksymalnie do aut osobowych. W tym celu zamontował zaawansowane tylne zawieszenie Bi-Link z drążkiem stabilizującym (coś na wzór wielowahaczowego), poprawiające właściwości jezdne samochodu, a w razie załadunku niwelujące zjawisko „siadania” tyłu. W efekcie Doblo rzeczywiście nieźle się prowadzi, oczywiście jak na bądź co bądź użytkowy samochód.

Fiat Doblo nie ma sobie równych pośród kombivanów z ubiegłej dekady, jeśli weźmiemy pod uwagę przestrzeń bagażową. Przy 5 osobach zmieści on 790 litrów, podczas gdy „w dwójkę” da się załadować aż 3200 l pakunków (wersje dostawcze: od 3,4 do 4,2 dm³). Zobaczmy, jak ten model sprawuje się w opiniach użytkowników, często eksploatujących go jako samochód do pracy i wożenia rodziny.

Używany Fiat Doblo II – wnętrze
Deskę rozdzielczą Doblo urządzono w podobnym stylu jak w Grande Punto i Bravo II. Jak na kombivana prezentuje się atrakcyjnie i nieźle wypada pod kątem czytelności. Przyciski rozmieszczono przewidywalnie, choć te od radia – nieco zbyt wysoko. O budżetowym charakterze modelu przypominają twarde materiały wykończeniowe, na szczęście lakierowane (przynajmniej w wariantach osobowych) w ciekawe kolory. W Doblo uświadczymy pełno schowków i półeczek, włącznie z ogromną półką pod sufitem, nad głowami kierowcy i pasażera. Samochody po liftingu otrzymały atrakcyjny wizualnie system multimedialny z dotykowym ekranem, na szczęście z obsługą po części fizycznymi przyciskami. W Doblo panuje znane z kombivanów wrażenie niczym nie ograniczonej, wręcz przytłaczającej przestronności. Do tego stopnia, że do niektórych elementów trzeba się schylać, by ich sięgnąć.
Fiat Doblo, jak i inne kombivany, to samochody cenione przez bardzo wysokie osoby z uwagi na niczym nie zmąconą przestrzeń na głowy podróżnych, i to niezależnie od tego, które miejsce zajmą w kabinie. W Doblo każdy kolejny rząd umieszczono wyżej od poprzedzającego, a mogą być ich aż trzy (nawet w standardowej wersji długości nadwozia). Co istotne, w bagażniku są pełnowymiarowe fotele, które da się całkowicie wyjąć z samochodu (nie posiadają wygodnej funkcji składania, znanej z kompaktowych minivanów). Przednie fotele wystarczają na krótsze i średnie dystansy. Producent nie podaje pojemności bagażnika przy 7 osobach, przy 5 zaś deklaruje 790 l, z możliwością powiększenia do 3200 l. Przestrzeń punktuje regularnością i obszernym otworem załadunkowym po otwarciu klapy.
Używany Fiat Doblo II – silniki
Gamę Doblo zasiliły jednostki napędowe doskonale znane z innych Fiatów. Benzynowe były tylko dwie – 1.4 w wersji wolnossącej (95 KM) i turbodoładowanej T-Jet (120 KM). Obydwa wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, zaś za napęd rozrządu odpowiada pasek, którego wg producenta należy wymieniać co 120 tys. km. Zdecydowana większość ofert dotyczy Doblo z silnikami Diesla, będącymi autorskimi konstrukcjami Fiata. Najsłabsze to 1.3 MultiJet (80/90/95 KM), potem przewidziano 1.6 MultiJet (90/95/105/120 KM), a na szczycie gamy – 135-konnego 2.0 MultiJet. W bazowych dieslach nie montowano dwumasowego koła zamachowego, do wszystkich zaś standardowo trafiał filtr cząstek stałych. Warianty 1.4 i 1.3 MultiJet łączyły się ze skrzyniami 5-biegowymi, reszta otrzymała przekładnie 6-biegowe. „Automat” zarezerwowano jako opcja wyłącznie dla 105-konnego 1.6 MultiJet.


Używany Fiat Doblo II – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na kombivana – zaskakująco dobre właściwości jezdne w zakrętach”
„Bardzo przydatny podłokietnik, mnóstwo schowków i wielka półka pod sufitem. Wnętrze na piątkę”
„Uniwersalne auto do pracy i rodzinnych wyjazdów, a przy tym nie odstraszające wyglądem”
„Lusterka gwarantują świetną widoczność i łatwość manewrowania na parkingach”
Wady
„Słaba precyzja wybierania biegów, zwłaszcza jedynki. Po rozgrzaniu jest trochę lepiej”
„Co chwila coś wymieniam w zawieszeniu, a w moim Doblo jeżdżą już trzecie amortyzatory”
„Odradzam bazowego 1.4: zużywa olej i nie radzi sobie z tak wielkim autem”
„Ogromne wnętrze trudno zimą nagrzać, a latem schłodzić”
Używany Fiat Doblo II – awaryjność, typowe usterki
W Doblo należy spodziewać się inwestycji wynikających z wyeksploatowania turbodiesli: wymiany lub regeneracji mogą wymagać koła dwumasowe, wtryskiwacze (na szczęście elektromagnetyczne) lub filtry cząstek stałych. Doskwierają one zwłaszcza w bazowych dieslach 1.3 MultiJet, szczególnie gdy jeździmy tylko po mieście. Ten silnik jako jedyny ma łańcuch rozrządu, który po 200 tys. km miewa tendencje do rozciągania się. W pozostałych nie można zapominać o wymianach pasków rozrządu. Inny problem tyczy się mocniejszych jednostek wysokoprężnych (1.6/2.0 MultiJet), w których twardnieje uszczelka smoka olejowego, zaburzając smarowanie silnika. Czasami zachodzi konieczność naprawy systemu sterowania przepływem powietrza w kolektorze ssącym (tzw. klapek dolotu). Oprócz tego użytkownicy skarżą się na mało wydajne ogrzewanie, stuki w zawieszeniu, awarie zamka klapy bagażnika i wyświetlające się bez powodu kontrolki (np. ciśnienia oleju lub układu wtryskowego).

Używany Fiat Doblo II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN najłatwiej odczytać z odsłoniętego miejsca w przedniej szybie, przy wycieraczce kierowcy.
Używany Fiat Doblo II – sytuacja rynkowa
Dostawcze Doblo II wystawiane są od 13 tys. zł, osobowe – o ok. 2 tys. zł więcej. Ciekawsze wersje wyposażeniowe i mocniejsze silniki (od 100 KM) dostępne są za minimum 20 tys. zł. Do poliftowego auta trzeba dołożyć jeszcze kilkanaście tys. zł., natomiast najmłodsze z drugiej ręki podchodzą pod 50 tys. zł (roczniki 2017/2018). Doblo II jest wciąż produkowane: ceny nowych samochodów w osobowych wariantach rozpoczynają się od 75 tys. zł.
Używany Fiat Doblo II – podsumowanie
Przemyślany, przestronny i dopracowany, po prostu udany kombivan. Za kierownicą Doblo można na chwilę zapomnieć o jego dostawczym rodowodzie, a w topowych wersjach wręcz przyciąga on uwagę na ulicy. Mimo umiarkowanej popularności i możliwych awarii silników nie trzeba go skreślać: pokrewieństwo z mniejszymi Fiatami dobrze wróży w doborze niedrogich zamienników.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:
Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie
Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie
Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie
Dł./szer./wys. | 439-476/183/185-190 cm |
Rozstaw osi | 276-311 cm |
Pojemność bagażnika | 790-3200 l (wersja standardowa) |
Silnik | 1.4 | 1.4 T-Jet |
---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 127 Nm | 206 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,4 s | 12,3 s |
Prędkość maks. | 161 km/h | 172 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 8,8 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet | 2.0 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 80 KM | 95 KM | 90 KM | 105 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 200 Nm | 290 Nm | 290 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. | b.d. | 14,9 s | 13,4 s | 12,1 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 148 km/h | 161 km/h | 158 km/h | 164 km/h | 179 km/h | 179 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km |