Citroen DS5 - przód

Luksusowy, niekonwencjonalny, nieco ekscentryczny i bardzo komfortowy. Czy takie cechy muszą tyczyć się tylko aut z najwyższych segmentów? Citroen DS5 udowadnia, że to wszystko można zmieścić w kompaktowym nadwoziu. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto się nim zainteresować?

Jeśli ktoś myśli o luksusowym aucie, które zwraca na siebie uwagę między innymi licznymi chromowanymi wstawkami i niebanalną stylistyką oraz jednocześnie rozpieszcza kierowcę oraz pasażerów wysokim komfortem podróży, dobrej jakości materiałami i wyposażeniem, raczej nie myśli o samochodzie kompaktowym. Citroen DS5, który miał premierę w 2011 roku pokazał, że samochód kompaktowy również może być nietuzinkowy i budzić zachwyt wśród innych użytkowników dróg. Co prawda brakuje mu prestiżu i szacunku, jakim darzy się niemieckich producentów, tj. Audi, Mercedes czy BMW. Może nie dościga Lexusa pod względem jakości wykonania i montażu, ale pomysłem, odwagą i stylistycznymi smaczkami mógłby obdarzyć wszystkich wymienionych producentów. Można zacząć od nadwozia, które ma bardzo ładną, płynną linię z typowo francuskim smakiem. Już front auta zdradza, że mamy do czynienia z samochodem, który projektowali styliści, a nie księgowi.

Citroen DS5 - tył
Tył nie jest już tak wyrazisty i charakterystyczny jak przednia część, ale i tak można wyraźnie rozpoznać Citroena DS5.

Używany Citroen DS5 – wymiary, nadwozie

Smukłe światła z charakterystycznymi i niespotykanymi nigdzie indziej chromowanymi listwami, które docierają aż do podstaw słupków A, pozwalają wyróżnić się Citroenowi DS5 (później po prostu – DS 5) z tłumu. Zresztą chromowanych akcentów nie brakuje i możemy je znaleźć na m.in. grillu, zderzakach i listwach bocznych. Linia boczna jest mocno rozciągnięta, dach poprowadzono nisko, a słupek C wydaje się tak szeroki, że wizualnie sylwetka przypomina nieco kombi, a raczej zgrabne Shooting Brake. Tył jest dość masywny, muskularny, co potęgują dodatkowo duże klosze lamp. Szyba klapy bagażnika wydaje się bardzo wąska przez wkomponowany sporej wielkości spojler dachowy. W dolnej części zderzaka znajdziemy sporej wielkości końcówki układu wydechowego o przekroju niesymetrycznego trapezu. Dodajmy do tego ładne, finezyjnie narysowane felgi i mamy gotowy przepis na jednego z najładniejszych w historii przedstawiciela segmentu C w wydaniu premium. Jeśli chodzi o wymiary Citroena DS5, mierzy on 4530 mm długości, 1871 mm szerokości i 1504 mm wysokości. Rozstaw osi to 2727 mm.

Citroen DS5 - przód
Po liftingu Citroen DS5 stał się reprezentantem nowo powołanej marki DS – zmieniła się nazwa (DS 5), logo, grill i kilka detali, ale świetny wygląd pozostał.

Używany Citroen DS5 – wnętrze, bagażnik

We wnętrzu jest jeszcze więcej stylistycznych ciekawostek, niż na zewnątrz. Miłośnicy wzorowej ergonomii i symetrii Volkswagena bądź Skody nie poczują się tutaj zbyt dobrze i obsługa większości, nawet podstawowych opcji, sprawi im trudność i wzbudzi irytację. Wystarczy rzut oka na boczek drzwi, który co prawda prezentuje się bardzo ładnie, ale praktycznie pozbawiony jest jakichkolwiek przycisków lub przełączników. Jak więc operować szybami, lusterkami itp.? Sterowanie centralnym zamkiem i szybami, również tymi z tyłu, przeniesiono na tunel środkowy, tuż przed podłokietnikiem. Obsługę lusterek z kolei znajdziemy za kierownicą po lewej stronie. Konsola centralna to feria kształtów i linii. Jest tu kilka pokręteł, ładnych przycisków np. od sterowania klimatyzacją, ekran systemu info-rozrywki otoczony wąskimi przyciskami, które stylistycznie różnią się od całej reszty. Jest nawet analogowy zegarek, pod którym umieszczono przycisk uruchamiania silnika. Dzieje się tutaj naprawdę sporo.

Świetnie prezentują się również fotele w topowych wersjach. Bardzo obszerne, pięknie pikowane, ze świetnym trzymaniem bocznym, szerokim zakresem regulacji i ładnie ukształtowanymi zagłówkami. Niewiele gorzej jest z tyłu, choć tutaj komfortowo poczują się przede wszystkim pasażerowie na skrajnych miejscach. Środkowe miejsce jest nieco podniesione, wąskie, a pod nogami jest niewielki tunel środkowy. Nad głową miejsca jest wystarczająco, choć nie zapominajmy, że to mimo wszystko segment C i miejsce z tyłu nie jest priorytetem. Poza tym wystarczy rzut oka na sylwetkę auta i dość znacząco opadający ku tyłowi dach, aby domyślić się, że pasażerowie o wzroście znacznie powyżej 180 cm nie będą z tyłu zbyt szczęśliwi. Bagażnik? Jest wystarczający. Jego pojemność to standardowe 468 litrów, a po złożeniu oparć kanapy – 1288 litrów.

Używany Citroen DS5 – silniki

Można śmiało powiedzieć, że Citroen DS5 silnikami Diesla stoi. Wybór jednostek wysokoprężnych jest większy niż silników benzynowych. Ba! Jest także hybryda bazująca na silniku wysokoprężnym, ale zacznijmy od wariantów benzynowych. Pod maską możemy znaleźć benzynowy silnik 1.6 THP o mocy od 156 do 210 KM (w zależności od rocznika). Najmocniejszy wariant 210-konny oferowany był po 2015 roku (wcześniej 200 KM) i oferował 285 Nm momentu obrotowego. Nie jest to auto sportowe, choć na brak dynamiki nie można narzekać. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h.

Citroen DS5 - silnik
200-konna jednostka 1.6 THP daje sporo frajdy i niezłą dynamikę, ale nie czyni z Citroena DS5 auta sportowego.

Bardzo ciekawie prezentuje się oferta jednostek Diesla, w tym jedna hybrydowa z napędem na cztery koła o dość ciekawej konstrukcji. Napęd stanowi układ dwóch silników – wysokoprężnego i elektrycznego. Silnik Diesla generuje 163 KM i 300 Nm, co już samo w sobie jest wartością wystarczającą. Wspiera go jednak silnik elektryczny o mocy 37 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Oprócz tego zastosowano akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy (Ni-MH) o napięciu 200 V oraz wydajności energetycznej 1,1 kWh. To wszystko współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią BMP6 i daje przyzwoite osiągi, tj. 8,6 s od 0 do 100 km/h oraz 211 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie zdaniem producenta to imponujące 3,9 l/100 km.

Citroen DS5 - silnik
Jeśli ktoś planuje dalekie podróże Citroenem DS5, a to auto się świetnie do tego nadaje, bardzo dobrym wyborem będzie 2-litrowa jednostka wysokoprężna.

„Zwykłe” silniki wysokoprężne to 1.6 BlueHDI (lub e-HDi) o mocy od 114 do 120 KM (w zależności od rocznika) oraz 2.0 BlueHDi o mocy od 150 do 181 KM. Ten mocniejszy generuje 400 Nm momentu obrotowego i w tym aucie pełni rolę chyba najciekawszej propozycji na dalekie trasy. W połączeniu z automatyczną 6-biegową przekładnią, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy, prędkość maksymalna to 220 km/h a średnie spalanie to 4,3 l/100 km.

Używany Citroen DS5 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Fantastyczna, nietuzinkowa i wyróżniająca się stylistyka”.

„Bardzo dobrze wykonane wnętrze, niezłe materiały”.

„Naprawdę imponujący komfort podróży”.

„Ciekawa wersja hybrydowa, bardzo niskie spalanie”.

 Wady 

„Przeciętne, raczej mocno komfortowe i łagodne prowadzenie”.

„Dość przeciętna dynamika, nawet najmocniejszej wersji silnikowej”.

„Wysoka cena zakupu”.

„Niewiele przestrzeni nad głową na kanapie”.

Używany Citroen DS5 – awaryjność, typowe usterki

Francuskie marki, takie jak Citroen, a później również odrębny DS, dokonały w ostatnich latach ulepszeń, jeśli chodzi o niezawodność, ale pod tym względem wciąż daleko im do liderów rynku. Ogólnie rzecz biorąc, francuskie samochody nadal powodują irytujące usterki elektryczne, które wydaje się, że inni producenci w dużej mierze wyeliminowali. Plusem jest to, że wszystkie materiały zastosowane w kabinie Citroena DS5 sprawiają wrażenie solidnych i niezwykle wysokiej jakości. Mimo to w egzemplarzach z dużym przebiegiem wnętrze może wydawać nieprzyjemne dźwięki, więc podczas jazdy próbnej warto wyciszyć radio i przejechać po nierównej nawierzchni, aby wychwycić wszystkie odgłosy. Czujniki parkowania nie były standardem we wszystkich wersjach, więc warto dokładnie sprawdzić, czy zderzaki i nadwozie nie są porysowane, bowiem naprawa ładnego, atrakcyjnego wizualnie lakieru może być kosztowna.

Citroen DS5 - panel klimatyzacji
W egzemplarzach z większym przebiegiem niektóre elementy wnętrza mogą wydawać nieprzyjemne dźwięki.

Oczywiście należy również sprawdzić stan filtra cząstek stałych w wersjach z silnikiem Diesla, bowiem Citroen DS5 często jest autem w głównej mierze miejskim. Poza tym innym potencjalnym problemem w samochodach wyposażonych w filtr DPF jest wyłączenie wypalania filtra w trakcie regeneracji. Efektem jest zanieczyszczenie układu olejowego paliwem, co prowadzi do stopniowego podnoszenia się poziomu oleju silnikowego. Może to spowodować uszkodzenie jednostki napędowej, dlatego warto na wstępie sprawdzić poziom oleju. Niektóre modele wyprodukowane po 16 maja 2013 roku były przedmiotem akcji serwisowej związanej z przewodem elektrycznym biegnącym do rozrusznika, który może ocierać się o sąsiednie elementy silnika i powodować zwarcie.

Używany Citroen DS5 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Citroen DS5 znajduje się na przegrodzie po prawej stronie silnika, jak również na podłodze z przodu przed fotelem pasażera. Tabliczka znamionowa z numerem VIN znajduje się także w lewym dolnym narożniku na obudowie deski rozdzielczej, widoczna z zewnątrz przez szybę.

Citroen DS5 - VIN

Używany Citroen DS5 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 120 ogłoszeń dotyczących Citroena DS5. Przykładowo egzemplarz z przebiegiem 138 000 kilometrów z 2016 roku, z silnikiem 2.0 BlueHDi o mocy 150 KM to koszt około 60 000 złotych. Za około 45 000 złotych znajdziemy model z 2012 roku z przebiegiem 177 000 kilometrów i silnikiem 2.0 BlueHDi.

Używany Citroen DS5 – podsumowanie

Citroen DS5 to auto bardzo nietuzinkowe i niepopularne. Posiadacze mogą być pewni, że będą wyróżniać się na ulicy bez względu na wersję, którą wybiorą. Nie jest to tani samochód, nie jest również wyjątkowo praktyczny, przestronny czy funkcjonalny, ale zapewnia sporo komfortu i przyjemności z łagodnej jazdy.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C5 Aircross (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używany Citroen DS4 (2011-2018) – opinie użytkowników

Citroen DS5 - bok

Citroen DS5 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.453/187/150 cm
Rozstaw osi272 cm
Pojemność bagażnika468-1288 l
Citroen DS5 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe i Diesla)
Silnik1.6 THP1.6 THP1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi Hybrid4
Pojemność1598 cm³1598 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel + elektr.
Maks. moc156 KM200 KM114 KM120 KM163 KM181 KM200 KM
Maks. moment240 Nm275 Nm270 Nm300 Nm340 Nm400 Nm300 Nm (silnik spalinowy)
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s8,2 s12,4 s11,7 s8,8 s9,2 s8,6 s
Prędkość maks.202 km/h235 km/h191 km/h191 km/h215 km/h220 km/h211 km/h
Śr. zużycie paliwa7,1 l/100 km6,7 l/100 km4,3 l/100 km3,9 l/100 km4,9 l/100 km4,5 l/100 km3,9 l/100 km

Używany Citroen DS5 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj