Tańszy i mniej popularny „brat” Opla Astry nie powiedział jeszcze ostatniego słowa na rynku wtórnym. Z jakimi silnikami warto rozważyć używanego Chevroleta Cruze?
Chevroleta Cruze produkowano równocześnie z Oplem Astrą IV (J), z którego czerpie podstawowe rozwiązania techniczne (powiązana jest m.in. płyta podłogowa). Dla niektórych Cruze może wręcz sprawiać wrażenie efektowniejszego modelu, mimo że z założenia miał być tańszy od Opla. Tymczasem otrzymał ciekawy i nieźle wykończony kokpit oraz przyzwoite specyfikacje wyposażenia. Trochę gorzej poszło z montażem tworzyw i dopracowaniem elektroniki, która potrafi w nim płatać drobne figle. Cruze’a sprzedawano jako hatchbacka, sedana i kombi, z czego już model 5-drzwiowy imponuje rozmiarami (ponad 4,5 metra długości), a przez to oferuje pojemny, 413-litrowy bagażnik (sedan: 450 l, kombi: 500 l).
Do napędu kompaktowego Chevroleta przewidziano sporo jednostek, choć nie aż tak licznych jak w Astrze. W gamie każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Przyjrzyjmy się silnikom używanego Chevroleta Cruze.
Używany Chevrolet Cruze – silniki benzynowe
Część benzynowych silników Cruze’a uświadczymy także w popularnych Oplach. Wszystkie otrzymały zasilanie wielopunktowym wtryskiem paliwa i system zmiennych faz rozrządu. Tylko jeden z nich wykorzystuje turbosprężarkę – to 140-konny 1.4 Turbo, dostępny w Cruze’ie od 2012 r. To najmniejszy, ale jednocześnie najżwawszy silnik w tym samochodzie, w dodatku optymalnie znoszący zasilanie LPG. Do alternatywnego paliwa Chevrolet przewidział jednak najmocniejszą jednostkę wolnossącą, czyli 1.8/141 KM. Takiego Cruze’a oferowano w trzech wersjach: standardowej (benzynowej), z fabryczną instalacją gazową i bez niej, ale z przystosowanymi do LPG gniazdami zaworowymi i samymi zaworami. Z tego powodu należy zachować czujność, bo nie każdy 1.8 został odpowiednio „przygotowany” do zasilania LPG. Poza opisanymi dwoma silnikami oferowano jeszcze 100-konnego 1.4 oraz 1.6 w dwóch odmianach – 113 i 124 KM. Tylko dla 1.4 Turbo zarezerwowano ręczne skrzynie 6-biegowe (pozostałe: 5 biegów). Przewidziano też dla niego „automat”, podobnie jak w 1.8. Na dobrą sprawę wszystkie benzynowe Chevrolety spisują się bardzo przewidywalnie, od czasu do czasu wymagając dolewki oleju silnikowego. Poza 1.4 Turbo nie najlepiej prezentuje się ich relacja osiągów do zużycia paliwa.
![CHEVROLET Cruze I FL Kombi 1.4T 140KM 6MT WE380EH 07-2012 CHEVROLET Cruze I FL Kombi 1.4T 140KM 6MT WE380EH 07-2012](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Chevrolet-Cruze-04-1024x630.jpg)
![Chevrolet Cruze 03 Chevrolet Cruze 03](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Chevrolet-Cruze-03-1024x659.jpg)
Używany Chevrolet Cruze – silniki Diesla
W pierwszym okresie produkcji paleta jednostek wysokoprężnych Cruze’a ograniczała się do włoskiego turbodiesla od VM Motori – 2.0 VCDi (1991 cm³) o mocy 125 i 150 KM. Dosyć szybko wycofano go na rzecz zupełnie nowego turbodiesla o pojemności 1998 cm³, rozwijającego w kompaktowym Chevrolecie b. Wyróżnia go napęd rozrządu realizowany za pomocą łańcucha oraz obecność nieregenerowalnych piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Zarówno starszy 2.0 VCDi, jak i oferowany po liftingu 1.7 VCDi (110/130 KM; konstrukcja Isuzu) wykorzystują prostsze wtryskiwacze elektromagnetyczne oraz paskowy rozrząd, który wg producenta należy wymieniać co 150 tys. km. Takie elementy jak „dwumas” i DPF stanowią wyposażenie standardowe wszystkich silników. Najmniej nerwów przyniesie jazda Cruze’em z 1,7-litrowym turbodieslem: z powodzeniem montowano go do wielu Opli, poza tym potrafi zaskoczyć oszczędnym charakterem. Odmiany 2-litrowe uchodzą za nieco „egzotyczne”, co niezbyt dobrze wróży w samochodzie marki niesprzedającej już aut w Europie. Trzeba im oddać, że poza zapychającym się w mieście filtrem cząstek stałych i drobnymi usterkami zaworu EGR raczej nie sprawiają one problemów. Niektórzy skarżą się na głośną pracę silników 1.7/włoskich 2.0 oraz na nietrwałe skrzynie biegów M32 łączone z tymi pierwszymi (spotkamy je również w 1.4 Turbo).
![Chevrolet Cruze 02 Chevrolet Cruze 02](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Chevrolet-Cruze-02-1024x660.jpg)
![CHEVROLET Cruze I Sedan LT 2.0d VCDi 16V 150KM 5MT WE3717S 06-2009 CHEVROLET Cruze I Sedan LT 2.0d VCDi 16V 150KM 5MT WE3717S 06-2009](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Chevrolet-Cruze-01-1024x673.jpg)
Używany Chevrolet Cruze – który silnik wybrać?
Mimo udanych turbodiesli radzimy rozejrzeć się pośród liczniejszych w ogłoszeniach samochodów benzynowych, nierzadko już wyposażonych w instalację LPG. Przeważają Cruze 1.6/1.8, ale warto poszukać 1.4 Turbo – to jeden z najlepszych silników pod tzw. downsizingu. Do 2-litrowych turbodiesli należy podchodzić z rezerwą wyłącznie ze względu na możliwe trudności w zakupem części zamiennych i znalezieniem warsztatu, który podejmie się ich serwisowania.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Chevrolecie Cruze:
Używany Chevrolet Cruze (2009-2016) – opinie użytkowników
10 używanych Chevroletów (w tym Cruze)
Silnik | 1.4 Turbo | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 1.8 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 140 KM | 100 KM | 113 KM | 124 KM | 141 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 130 Nm | 153 Nm | 154 Nm | 176 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 14,6 s | 12,5 s | 10,9 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 178 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 1.7 VCDi | 1.7 VCDi | 2.0 VCDi | 2.0 VCDi | 2.0 VCDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 130 KM | 125 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 9,8 s | 10,3 s | 8,7 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 196 km/h | 210 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 3,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km |