Tańszy i mniej popularny „brat” Opla Astry nie powiedział jeszcze ostatniego słowa na rynku wtórnym. Z jakimi silnikami warto rozważyć używanego Chevroleta Cruze?
Chevroleta Cruze produkowano równocześnie z Oplem Astrą IV (J), z którego czerpie podstawowe rozwiązania techniczne (powiązana jest m.in. płyta podłogowa). Dla niektórych Cruze może wręcz sprawiać wrażenie efektowniejszego modelu, mimo że z założenia miał być tańszy od Opla. Tymczasem otrzymał ciekawy i nieźle wykończony kokpit oraz przyzwoite specyfikacje wyposażenia. Trochę gorzej poszło z montażem tworzyw i dopracowaniem elektroniki, która potrafi w nim płatać drobne figle. Cruze’a sprzedawano jako hatchbacka, sedana i kombi, z czego już model 5-drzwiowy imponuje rozmiarami (ponad 4,5 metra długości), a przez to oferuje pojemny, 413-litrowy bagażnik (sedan: 450 l, kombi: 500 l).
Do napędu kompaktowego Chevroleta przewidziano sporo jednostek, choć nie aż tak licznych jak w Astrze. W gamie każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Przyjrzyjmy się silnikom używanego Chevroleta Cruze.
Używany Chevrolet Cruze – silniki benzynowe
Część benzynowych silników Cruze’a uświadczymy także w popularnych Oplach. Wszystkie otrzymały zasilanie wielopunktowym wtryskiem paliwa i system zmiennych faz rozrządu. Tylko jeden z nich wykorzystuje turbosprężarkę – to 140-konny 1.4 Turbo, dostępny w Cruze’ie od 2012 r. To najmniejszy, ale jednocześnie najżwawszy silnik w tym samochodzie, w dodatku optymalnie znoszący zasilanie LPG. Do alternatywnego paliwa Chevrolet przewidział jednak najmocniejszą jednostkę wolnossącą, czyli 1.8/141 KM. Takiego Cruze’a oferowano w trzech wersjach: standardowej (benzynowej), z fabryczną instalacją gazową i bez niej, ale z przystosowanymi do LPG gniazdami zaworowymi i samymi zaworami. Z tego powodu należy zachować czujność, bo nie każdy 1.8 został odpowiednio „przygotowany” do zasilania LPG. Poza opisanymi dwoma silnikami oferowano jeszcze 100-konnego 1.4 oraz 1.6 w dwóch odmianach – 113 i 124 KM. Tylko dla 1.4 Turbo zarezerwowano ręczne skrzynie 6-biegowe (pozostałe: 5 biegów). Przewidziano też dla niego „automat”, podobnie jak w 1.8. Na dobrą sprawę wszystkie benzynowe Chevrolety spisują się bardzo przewidywalnie, od czasu do czasu wymagając dolewki oleju silnikowego. Poza 1.4 Turbo nie najlepiej prezentuje się ich relacja osiągów do zużycia paliwa.
Używany Chevrolet Cruze – silniki Diesla
W pierwszym okresie produkcji paleta jednostek wysokoprężnych Cruze’a ograniczała się do włoskiego turbodiesla od VM Motori – 2.0 VCDi (1991 cm³) o mocy 125 i 150 KM. Dosyć szybko wycofano go na rzecz zupełnie nowego turbodiesla o pojemności 1998 cm³, rozwijającego w kompaktowym Chevrolecie b. Wyróżnia go napęd rozrządu realizowany za pomocą łańcucha oraz obecność nieregenerowalnych piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Zarówno starszy 2.0 VCDi, jak i oferowany po liftingu 1.7 VCDi (110/130 KM; konstrukcja Isuzu) wykorzystują prostsze wtryskiwacze elektromagnetyczne oraz paskowy rozrząd, który wg producenta należy wymieniać co 150 tys. km. Takie elementy jak „dwumas” i DPF stanowią wyposażenie standardowe wszystkich silników. Najmniej nerwów przyniesie jazda Cruze’em z 1,7-litrowym turbodieslem: z powodzeniem montowano go do wielu Opli, poza tym potrafi zaskoczyć oszczędnym charakterem. Odmiany 2-litrowe uchodzą za nieco „egzotyczne”, co niezbyt dobrze wróży w samochodzie marki niesprzedającej już aut w Europie. Trzeba im oddać, że poza zapychającym się w mieście filtrem cząstek stałych i drobnymi usterkami zaworu EGR raczej nie sprawiają one problemów. Niektórzy skarżą się na głośną pracę silników 1.7/włoskich 2.0 oraz na nietrwałe skrzynie biegów M32 łączone z tymi pierwszymi (spotkamy je również w 1.4 Turbo).
Używany Chevrolet Cruze – który silnik wybrać?
Mimo udanych turbodiesli radzimy rozejrzeć się pośród liczniejszych w ogłoszeniach samochodów benzynowych, nierzadko już wyposażonych w instalację LPG. Przeważają Cruze 1.6/1.8, ale warto poszukać 1.4 Turbo – to jeden z najlepszych silników pod tzw. downsizingu. Do 2-litrowych turbodiesli należy podchodzić z rezerwą wyłącznie ze względu na możliwe trudności w zakupem części zamiennych i znalezieniem warsztatu, który podejmie się ich serwisowania.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Chevrolecie Cruze:
Używany Chevrolet Cruze (2009-2016) – opinie użytkowników
10 używanych Chevroletów (w tym Cruze)
Silnik | 1.4 Turbo | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 1.8 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 140 KM | 100 KM | 113 KM | 124 KM | 141 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 130 Nm | 153 Nm | 154 Nm | 176 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 14,6 s | 12,5 s | 10,9 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 178 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 1.7 VCDi | 1.7 VCDi | 2.0 VCDi | 2.0 VCDi | 2.0 VCDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 130 KM | 125 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 9,8 s | 10,3 s | 8,7 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 196 km/h | 210 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 3,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km |