Audi A6 C5 18

Nawet w tak dobrze wykonanym samochodzie nie sposób ukryć wieku. Komu można jeszcze polecić używane Audi A6 (C5)? Oto opinie o tym samochodzie.

Najstarsze A6 (C5) za rok staną się 25-latkami, zaś minimalny wiek samochodów z drugiej ręki to dzisiaj 17 lat. Warto o tym pamiętać, nim w ogóle rozpoczniemy przeglądanie ogłoszeń dotyczących tych samochodów. Są one bardzo kuszące. Za niecałe 10 tys. zł stajemy się właścicielami prawie 5-metrowego sedana/kombi z wyposażeniem na poziomie nowych aut miejskich, oczywiście poza stosowanymi współcześnie technologiami typu systemy bezpieczeństwa lub cyfrowe zegary. Audi A6 (C5) w całości oddaje dawną szkołę projektowania samochodów, przewidując dla każdej funkcji konkretny przycisk i nie szukając oszczędności na materiałach wykończeniowych. W efekcie wnętrza ponad 20-letnich samochodów do dzisiaj nie trzeszczą, choć tu i ówdzie schodzi farba albo coś się ułamie. Nie próżnowano także w kwestii mechaniki, montując na obu osiach zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe, a pod maską przewidując silniki z turbodoładowaniem. Dopóki mowa o autach bezwypadkowych, na A6 (C5) nie powinniśmy też uświadczyć rdzy, poza warunkowo dopuszczalnymi niewielkimi ogniskami w miejscach zbierania wody.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Audi A6 C5
Sedan i kombi (Avant, fot.) nie różnią się wymiarami i rozstawem osi.

W chwili obecnej Audi A6 (C5) można rozpatrywać albo jako tani środek transportu, licząc że przejeździ rok-dwa bez większych nakładów finansowych, albo komfortowego na co dzień youngtimera, zwłaszcza w najmocniejszych wersjach silnikowych (od 300 KM, w tym ponad 400-konne S6 i RS6). Przyjrzyjmy się temu modelowi i zdaniom ich właścicieli na jego temat.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – którą generację wybrać?

Audi A6 C5
Na bazie kombi opracowano wersję Allroad z regulowanym zawieszeniem pneumatycznym, pozwalającym uzyskać większy prześwit. Przewidziano dla niej wybrane – często te mocniejsze – jednostki napędowe.

Używane Audi A6 (C5) – wnętrze

„Stary, dobry” kokpit auta z lat 90. uświadczymy w Audi A6 (C5) sprzed liftingu, czyli do 2001 roku. Do takich nie montowano jeszcze kolorowych ekranów pośrodku konsoli: przewidywano wyłącznie wąskie, czerwone wyświetlacze o uproszczonej strukturze. Podobne zresztą znajdują się pomiędzy zegarami i w panelu klimatyzacji. W biegiem lat ubywa w nich pikseli, ale zazwyczaj wskazują prawidłowe wartości. Pieczołowicie wykończona deska rzadko kiedy skrzypi, lecz nie jest w stanie ukryć setek tysięcy przejechanych kilometrów. Najgorzej prezentują się pokryte farbą przełączniki i uchwyty do zamykania drzwi. Inna sprawa, że podobny poziom reprezentują… kokpity dwa razy młodszych aut z niższych półek cenowych. Spośród topowych opcji wyposażenia (wartych wówczas słonych dopłat) należy wymienić nawigację, telefon lub radio ze zmieniarką CD.

Audi A6 C5
Takie przyporządkowane kierowcy deski rozdzielcze nadal mają wielu zwolenników. Jakość wykonania Audi do dzisiaj robi wrażenie.

Ponad 20-letnie Audi A6 nadal imponuje rozmiarami zewnętrznymi (4,8 m długości), ale pod względem rozstawu osi reprezentuje już poziom aut o klasę niższych (276 cm). Mimo tego faktu trudno odmówić mu przestronności dla czterech dorosłych osób. Zarówno fotele, jak i kanapa oferują przystępne podparcie boczne i rozległe siedzisko, nierzadko obito je skórzaną tapicerką (podatną na wygniecenia). Obite przyjemnym materiałem, regularne bagażniki zasługują na uznanie (551 l w sedanie i 455 l w kombi). Ciekawą i rzadką opcję w tym drugim stanowi wyjmowana z podłogi dwuosobowa ławeczka, instalowana tyłem do kierunku jazdy. Pomieści ona jedynie dzieci z uwagi na minimalną ilość miejsca na głowy.

Używane Audi A6 (C5) – silniki

Benzynowa gama obejmuje jednostki wolnossące i turbodoładowane, ale zawsze z 5 zaworami na każdy cylinder i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Otwiera ją 1.8 (125 KM), dostępny także jako Turbo (150/180 KM). Po liftingu dołączył jeszcze jeden 4-cylindrowy silnik, mianowicie 2.0 20V (130 KM). Dalej już mamy jednostki V6: 2.4 (136/165/170 KM), 2.7 Turbo (220/250 KM), 2.8 (przed liftingiem; 193 KM) i 3.0 (po liftingu; 220 KM). Topowe A6 otrzymało 8-cylindrowego 4.2 (300 KM), który znalazł zastosowanie w najmocniejszych wersjach. W S6 rozwija 340 KM, w RS6 zaś, po dodaniu dwóch turbosprężarek, 450/480 KM. Paleta turbodiesli ogranicza się do znanego z mniejszych aut koncernu VAG 1.9 TDI (110/115/130 KM) i 2.5 TDI, ale V6 (starsze odmiany posiadały głowice 5-cylindrowe). Mocniejszy wariant generuje 150/155/163/180 KM, ale nie równa się trwałością z 1.9 TDI. Wybrane odmiany zestawiano ze stałym napędem na 4 koła (quattro). Montowano dwa rodzaje skrzyń automatycznych – Tiptronic (klasyczny „automat”) i Multitronic (przekładnia bezstopniowa).

Audi A6 C5
Wraz z 1.8 T i topowymi 4.2 biturbo w S6/RS6, benzynowy 2.7 to jedyne silniki wyposażone w turbosprężarkę. Niełatwo na niego trafić w ogłoszeniach.
Audi A6 C5
1.9 TDI w standardowych odmianach (110/115 KM) sprawdzi się najwyżej w warunkach miejskich. Po liftingu jego moc wzrosła do 130 KM.

Używane Audi A6 (C5) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Komfortowo zestrojone zawieszenie zapewnia świetną amortyzację. Nie spodziewałem się tego po Audi”

„Mimo 20 lat na karku skrzynia Tiptronic działa bez zarzutu. Trzyma silnik na niskich obrotach”

„Jakość wykonania wnętrza przewyższa auta kilkuletnie, a nawet nowe klasy średniej”

„Dobra widoczność jak na limuzynę. To zasługa dużych lusterek i cienkich słupków”

 Wady 

„Niska skuteczność hamulców. Tarcze wydają się za małe do tak wielkiego auta”

„Wiekowy już samochód, to i wymagający napraw. Ja wyremontowałem zawieszenie”

„Sporo problemów z rdzą. Wychodzi za uszczelkami, listwami i na błotnikach”

„Niezbyt polecam 1.9 TDI. Kiepska kultura pracy, mierne osiągi i wcale nie tak małe zużycie paliwa”

Używane Audi A6 (C5) – awaryjność, typowe usterki

Najgorszymi opiniami „cieszą się” jednostki 2.5 V6 TDI. W odróżnieniu od 5-cylindrowych odpowiedników, to awaryjne silniki, w których wycierają się wałki rozrządu i szwankują pompy wtryskowe. Za obarczone najmniejszym ryzykiem awarii uchodzą poliftowe odmiany o mocy 163 KM, ale i do nich lepiej podchodzić z dystansem. Słynące z długowieczności 1.9 TDI mogą wymagać wymiany/zregenerowania turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego, trzeba też pamiętać (podobnie jak w 2.5 TDI) o terminowej wymianie paska rozrządu. Wszelkie usterki benzynowych odmian wynikają głównie z ogromnych przebiegów wystawianych Audi A6 (C5), dlatego nie ma się co nastawiać na opcję „wsiadać i jechać”. Najlepiej o tym świadczy podwyższone zapotrzebowanie na olej silnikowy lub piszczący pasek klinowy (w wyniku zużycia napinacza). Najprawdopodobniej nie ustrzeżemy się napraw wielowahaczowego zawieszenia (komplet wahaczy na jedną oś to ok. 500 zł + koszty robocizny) i poprawy zabezpieczenia antykorozyjnego: o ile z zewnątrz sytuacja nie wygląda źle, pod spodem korozja mogła już rozprzestrzenić się na dobre. Dodatkowe wydatki wiążą się z kupnem wyeksploatowanego auta ze skrzynią automatyczną.

Audi A6 C5
Po 300-400 tys. km, czyli typowym przebiegu używanego Audi A6 (C5), skrzynie automatyczne zazwyczaj wymagają remontu. Za bardziej skomplikowaną i droższą w naprawie uchodzi bezstopniowa Multitronic.

Używane Audi A6 (C5) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się pośrodku ściany grodziowej i na tabliczce przy wzmocnieniu bocznym prawym.

Audi A6 C5

Używane Audi A6 (C5) – sytuacja rynkowa

Przedliftowe A6 (C5) w wersjach 1.9 TDI/1.8 Turbo wystawiane są w granicach 6-10 tys. zł, za pięciocyfrową kwotę łatwiej o auto z V6 lub po modernizacji. Zadbane samochody podchodzą pod 15-20 tys. zł. Na S6 trzeba dać dwa razy więcej, a na RS6 – ok. 50-60 tys. zł. Przeważają benzynowe samochody, głównie kombi. Allroad to nisza w niszy.

Używane Audi A6 (C5) – podsumowanie

Regularnie serwisowane A6 (C5) 1.9 TDI lub benzynowe 1.8/1.8 Turbo, a nawet 2.4 V6 z powodzeniem można eksploatować na co dzień, nie bojąc się o częste wizyty na stacjach paliw (silniki nieźle znoszą zasilanie LPG). Przestrzegamy przed 2.5 TDI i samochodami bez historii serwisowej. Mocniejsze wersje mogą już stanowić lokatę kapitału, a przy tym dawać mnóstwo radości z jazdy.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie

Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – opinie

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie

Audi A6 (C5) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.480/182/148 cm
Rozstaw osi276 cm
Pojemność bagażnikased 551 l (quattro: 434 l), kmb 455-1590 l
Audi A6 (C5) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.8 20V1.8 T2.0 20V2.4 V62.8 V63.0 V6
Pojemność1781 cm³1781 cm³1984 cm³2393 cm³2771 cm³2976 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc125 KM150 KM130 KM170 KM193 KM220 KM
Maks. moment168 Nm210 Nm195 Nm230 Nm280 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,4 s10,5 s9,3 s8,1 s7,5 s
Prędkość maks.203 km/h217 km/h205 km/h224 km/h236 km/h243 km/h
Śr. zużycie paliwa8,5 l/100 km8,4 l/100 km8,3 l/100 km9,9 l/100 km10,8 l/100 km9,7 l/100 km
Audi A6 (C5) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.5 V6 TDI2.5 V6 TDI2.5 V6 TDI
Pojemność1896 cm³1896 cm³1896 cm³2496 cm³2496 cm³2496 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM115 KM130 KM150 KM163 KM180 KM
Maks. moment235 Nm285 Nm310 Nm310 Nm310 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s11,6 s10,5 s9,7 s9,3 s8,9 s
Prędkość maks.194 km/h196 km/h203 km/h218 km/h222 km/h221 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km5,6 l/100 km5,7 l/100 km6,9 l/100 km6,9 l/100 km8,0 l/100 km
Audi A6 (C5) – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik4.2 V84.2 V8 (S6)4.2 V8 (RS6)4.2 V8 (RS6 plus)
Pojemność4172 cm³4172 cm³4172 cm³4172 cm³
Paliwobenz.benz.benz., biturbobenz., biturbo
Maks. moc300 KM340 KM450 KM480 KM
Maks. moment400 Nm420 Nm560 Nm560 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,9 s5,7 s4,9 s4,5 s
Prędkość maks.205 km/h250 km/h270 km/h280 km/h
Śr. zużycie paliwa13,0 l/100 km14,1 l/100 km14,6 l/100 km17,0 l/100 km

Używane Audi A6 (C5) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here