UżywaneOpinieUżywana Toyota Yaris IV (od 2020 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Toyota Yaris IV (od 2020 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Lekkie, zwinne auto miejskie z niezwykle wydajnym i oszczędnym napędem hybrydowym? Pierwsza myśl zazwyczaj kieruje się w stronę Toyoty, a jak Toyota i segment B, to niezawodny i niemal kultowy model Yaris. Jakie są opinie o czwartej generacji?

Popularna i powszechnie znana „Yariska” jest obecna na rynku od 1999 roku i już od samego początku zdobyła uznanie jako przyjazne auto z ciekawymi rozwiązaniami stylistycznymi. Wielu uważało je za idealny pojazd dla kobiet lub przedstawicieli handlowych. Z tego powodu, na naszych drogach można zobaczyć wiele egzemplarzy, niektóre w lepszym, a niektóre w gorszym stanie, ale większość „na chodzie”. Pierwsza generacja była dostępna na rynku do 2005 roku, a następnie została zastąpiona przez kolejną, która nieco straciła na oryginalności, podobnie jak pierwszy Ford Focus, który zrobił wrażenie swoją premierą, a późniejsze generacje nie były już tak spektakularne. Jedno jest pewne – Yaris cieszy się dobrą reputacją, jeśli chodzi o wytrzymałość i niezawodność. Obecnie oferowana, czwarta już generacja Yarisa, została zaprezentowana w 2019 r., natomiast produkcję uruchomiono w 2020 r. Samochód ten opiera się na nowej platformie TNGA-B, którą wykorzystano również w modelach GR Yaris i Yaris Cross. Jest nieco mniejszy od poprzednika, ale w teście Euro NCAP zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Toyota Yaris IV - tył
Czerwony lakier wyjątkowo dobrze pasuje do małej Toyoty Yaris. Czarne dodatki dodają sportowego sznytu.

Używana Toyota Yaris IV – wymiary, nadwozie

Pierwszym zaskoczeniem jest z pewnością śmiała stylistyka auta. Yaris na żywo wygląda o wiele lepiej, niż na zdjęciach, ale tutaj pewna uwaga – sporą zasługą takiego wrażenia jest wersja wyposażenia. W przypadku początkowych, limitowanych wariantów Premiere Edition, można było liczyć m.in. na atrakcyjny czerwony lakier, lakierowany na czarno dach, czarne wstawki i dodatki, ładne felgi w rozmiarze 17 cali i lampy LED z przodu i z tyłu. Bazowa odmiana Comfort, która posiada stalowe obręcze (plus kołpaki) oraz zwykłe lampy bez ciekawej sygnatury świetlnej, nie wygląda już tak spektakularnie, ale w takim aucie chyba nie wygląd jest priorytetem, a od zadawania szyku są propozycje z segmentu premium. Tutaj najważniejszy jest walor praktyczny, zwinność w mieście i oszczędność paliwa, choć i stylistyka jest naprawdę przyjemna dla oka. Jeśli zaś chodzi o wymiary, Toyota Yaris IV mierzy 3945 mm długości, 1695 mm szerokości i 1510 mm wysokości. Rozstaw osi to 2510 mm.

Toyota Yaris IV - przód
Zwinna, oszczędna i dość atrakcyjna wizualnie, ale niestety – cenowo w przypadku Yarisa nie jest już tak korzystnie.

Używana Toyota Yaris IV – wnętrze, bagażnik

Czy po wejściu do środka czar pryska? Na szczęście nie, aczkolwiek projektanci ostrożnie podchodzili do kwestii designu wnętrza. Na pewno wyróżniającym się elementem są cyfrowe zegary w wyższych wersjach wyposażenia. Toyota zdecydowała się na umieszczenie trzech oddzielnych wyświetlaczy zamiast jednego, ogromnego. Pośrodku znajduje się niewielki centralny ekran, ale to wskaźniki prędkości i wykorzystywanego biegu przyciągają uwagę (dodatkowo pokazują również poziom naładowania baterii i zużycie energii). Wszystko umieszczone jest w głębokich, sportowo wyglądających tubach. Niewątpliwie to bardzo interesujące rozwiązanie, choć czytelność pozostawia trochę do życzenia. W centralnej części deski rozdzielczej znajdziemy 8-calowy ekran dotykowy, który nie zachwyca urodą, ale takie rozwiązanie jest obecnie na topie. Poniżej umieszczone są kratki nawiewów oraz praktyczna półka na drobiazgi lub telefon. Dalsza część deski rozdzielczej to klasyczny panel sterowania klimatyzacją i nawiewami oraz kolejna półka – tym razem z opcjonalną ładowarką indukcyjną do smartfona.

Toyota Yaris IV - deska rozdzielcza
Ładnie zaprojektowana i ergonomiczna deska rozdzielcza w Toyocie Yaris pozwala poczuć się bardzo przytulnie.

Wnętrze auta oferuje zaskakująco dużo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu. Oczywiście, ze względu na wymiary zewnętrzne, osoby o dużym wzroście mogą odczuwać dyskomfort podczas podróży, ale cztery osoby średniego wzrostu będą czuć się komfortowo. Fotele i kanapa są bardzo wygodne, nawet po długiej podróży kierowca i pasażer z przodu nie będą odczuwać dyskomfortu. Dwójka pasażerów z tyłu również wytrzyma, choć niewielka ilość miejsca na nogi będzie wymagała częstych postojów w celu rozprostowania kości. Pojemność bagażnika to przyzwoite 286 litrów, a po złożeniu oparć kanapy jest to już 768 litrów. W porównaniu do Renault Clio i Hyundaia i20, które oferują pojemności bagażników odpowiednio 299 i 301 litrów, Yaris nie ma się czego wstydzić.

Używana Toyota Yaris IV – silniki

Oferta silnikowa nie jest zbyt obszerna i zróżnicowana, ale w tym segmencie nie jest to zbyt powszechne. Początkowo w ofercie był silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM, ale dość szybko z niej zniknął i klienci mogli wybierać spośród silnika benzynowego 1.5 VVT-i o mocy 125 KM oraz napędu hybrydowego 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM. Tradycyjna benzyna o mocy 125 KM i momencie obrotowym 153 Nm to propozycja dla tych, którzy wolą konwencjonalne rozwiązania i nieco więcej dynamiki. W połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową Yaris w tej wersji rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9 sekund, co jest wynikiem całkiem przyzwoitym. Z przekładnią bezstopniową Multidrive-S czas ten wydłuża się o ponad sekundę. Średnie spalanie w obu przypadkach to około 5,2 l/100 km. A jak prezentują się osiągi w hybrydzie? Tutaj mocy i momentu jest nieco mniej – odpowiednio 116 KM i 141 Nm (w silniku elektrycznym), a moc trafia na koła za pośrednictwem tylko i wyłącznie przekładni bezstopniowej e-CVT. Pod względem osiągów, nie jest źle, bowiem wyniki prezentują się bardzo podobnie, tj. 9,7 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h i 175 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie? Tutaj jest całkiem nieźle – średnio 3,8 l/100 km.

Toyota Yaris IV - silnik
Jeśli komuś zależy na oszczędnej jeździe w mieście ze sporą domieszką elektromobilności, napęd hybrydowy Toyoty to najlepsze rozwiązanie.

Używana Toyota Yaris IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ciekawa, niekonwencjonalna i w wyższych wersjach nawet atrakcyjna stylistyka”.

„Nieźle wykonane i dobrze wyposażone wnętrze”.

„Przyjemne prowadzenie i bardzo niskie zużycie paliwa w hybrydzie”.

„Całkiem niezła dynamika w tradycyjnej wersji benzynowej”.

 Wady 

„Bezstopniowe skrzynie nie każdemu przypadną do gustu”.

„Wyżsi kierowcy mogą mieć problem ze znalezieniem odpowiedniej pozycji za kierownicą”.

„Komfort jazdy mógłby być nieco wyższy (dość sztywne zawieszenie)”.

„W bagażniku brakuje praktycznych dodatków”.

Używana Toyota Yaris IV – awaryjność, typowe usterki

Jest więcej niż prawdopodobne, że używany Yaris spędzał większość czasu w obszarach miejskich, takich jak boczne ulice, wielopiętrowe parkingi i okolice supermarketów, więc podczas oględzin warto sprawdzić, karoseria nie ma wgnieceń czy zarysowań spowodowanych drobnymi uderzeniami. Warto również przyjrzeć się kołom pod kątem uszkodzeń od krawężników; nie tylko wygląda to niechlujnie, ale uderzenia w krawężnik mogą spowodować utratę geometrii układu kierowniczego i mogą wskazywać, że zawieszenie zostało poddane silnym naprężeniom. W niektórych egzemplarzach system alarmowy eCall może nie działać poprawnie, więc warto sprawdzić w okolicznym ASO czy dany egzemplarz nie kwalifikuje się do aktualizacji oprogramowania. Poza tym to dość świeży model, który nie dorobił się żadnych konkretnych i powtarzających się problemów, zaś niezawodność stoi na bardzo wysokim poziomie.

Toyota Yaris IV - skrzynia biegów
Bezstopniowa skrzynia automatyczna powinna pracować płynnie i bez żadnych szarpnięć. Jakiekolwiek nieprawidłowości mogą być zwiastunem kosztownych napraw.

Używana Toyota Yaris IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Toyocie Yaris znajdziemy na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu (widoczny przez szybę) oraz na słupku środkowym B z lewej strony na naklejce. Oprócz tego numer VIN znajduje się przed przednim fotelem pasażera z prawej strony na progu pod plastikową osłoną (wytłoczony trwale na nadwoziu).

Toyota Yaris IV - numer VIN

Używana Toyota Yaris IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 180 ogłoszeń dotyczących Toyoty Yaris. Przykładowo model z 2021 roku z silnikiem 1.5 Hybrid Dynamic Force z przebiegiem 15 000 kilometrów to koszt około 95 000 złotych. Za około 65 000 złotych można również znaleźć model z 2020 roku z silnikiem 1.0 VVT-i i przebiegiem 30 000 kilometrów.

Używana Toyota Yaris IV – podsumowanie

Toyota Yaris IV to nie tylko hybryda, ale to właśnie ten napęd sprawia, że ten samochód wyróżnia się na tle innych propozycji w segmencie B. Całkiem niezła dynamika i prowadzenie, trochę brakuje komfortu, ale za to nie można narzekać na stabilność nawet przy wyższych prędkościach. Tradycyjna benzyna z manualną skrzynią daje odrobinę frajdy, zaś wspomniana hybryda odwdzięcza się świetnym spalaniem. Problemem jest jedynie cena – Toyota Yaris świetnie trzyma swoją wartość.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie użytkowników

Używana Toyota Corolla XII (od 2019 r.) – opinie użytkowników

Toyota Yaris IV - bok

Toyota Yaris IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 394/169/151 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 286-768 l
Toyota Yaris IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 VVT-i 1.5 VVT-i 1.5 Hybrid Dynamic Force
Pojemność 998 cm³ 1490 cm³ 1497 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy + elektr.
Maks. moc 72 KM 125 KM 116 KM
Maks. moment 95 Nm 153 Nm 141 Nm (silnik elektr.)
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 s 9,0 s 9,7 s
Prędkość maks. 160 km/h 180 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km 4,3 l/100 km

Używana Toyota Yaris IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji