UżywaneOpinieUżywana Dacia Dokker (2012-2021) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Dacia Dokker (2012-2021) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Czy auto do wszystkiego musi kosztować mnóstwo pieniędzy? Dacia Dokker jest idealnym przykładem, że gdy oczekiwania nie będą zbyt duże, auto uniwersalne może kosztować bardzo mało. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć jego zakup?

Dacia nigdy nie była samochodem marzeń, ale nie takie miała zadanie. To raczej narzędzie do przemieszczania się, przewożenia rodziny, bagażu, a wszystko to w niewyszukanej formie za niewygórowane pieniądze. Wystarczy wyobrazić sobie kogoś, kto jest właścicielem małej firmy zajmującej się hurtową sprzedażą kwiatów, materiałów biurowych lub świadczeniem usług cateringowych. Nie jest to osoba zamożna, ale pracuje długo i ciężko, aby utrzymać całą rodzinę. Nie stać jej, aby kupić dwa samochody dla rodziny i dla firmy, więc potrzebuje takie auto, które jest w stanie wszystkiemu sprostać, tj. zaspokoi potrzeby firmy, a po pracy zabierze właściciela wraz z rodziną i bagażem na zakupy lub weekendowy wyjazd. Do takiego scenariusza idealnie pasuje Dacia Dokker. Nie jest na tyle droga i wyszukana, aby szkoda jej było używać w firmie, ale z drugiej strony posiada wszystko, aby zapewnić względny komfort rodzinie podczas podróży. W odpowiedniej wersji, np. Stepway, może nawet ciekawie wyglądać i wpisywać się w aktywny tryb życia.

Dacia Dokker - tył
Pudełkowata sylwetka przypominająca auto dostawcze ma swoje zalety – mnóstwo przestrzeni we wnętrzu nawet dla wysokich osób.

Używana Dacia Dokker – wymiary, nadwozie

Jaka Dacia jest – każdy widzi. To tani samochód i projektantom przyświecał jeden cel – oszczędzać gdzie się da. Stylistycznie jest poprawnie, dość zgrabnie, jak na takie gabaryty i segment, ale pomijając wspomnianą wersję Stepway, nie ma na czym oka zawiesić. Duże klosze lamp bez finezji, łagodne linie z kilkoma przetłoczeniami, wysoka i dość wąska sylwetka, dużo czarnych i nielakierowanych elementów (nawet w wersji zwykłej, nie Stepway), małe felgi z oponami o dużym profilu. To nie jest ładne auto – przyznajmy to szczerze. Ale czy to jest w nim najważniejsze? Nie, bo nikt nie kupuje Dacii, aby szpanować na mieście. Auto ma być anonimowe, ale funkcjonalne i tutaj to się sprawdza. Jeśli ktoś chce odrobinę więcej estetyki, powinien sięgnąć po wersję Stepway, która odrobinę upodabnia Dokkera do modelu Duster. Nie zyskuje cech terenowych, ale liczne nakładki i srebrne wstawki dodają całości jakiegoś wyrazu, mogą się również od czasu do czasu przydać, np. chroniąc lakier przed otarciami na parkingach. Jeśli chodzi o wymiary, rumuński kombivan mierzy 4363 mm długości, 1751 mm szerokości i 1814 mm wysokości. Rozstaw osi to 2810 mm.

Dacia Dokker - przód
Wersja Stepway z żywym lakierem prezentuje się zdecydowanie lepiej, niż konwencjonalna w szarym kolorze.

Używana Dacia Dokker – wnętrze, bagażnik

Czego można się spodziewać po wnętrzu Dokkera? Spartańskich warunków, tanich materiałów i braku wielu elementów, które w innych autach są standardem. Wnętrze Dokkera szybko ujawnia, gdzie Dacia poszła na skróty, a księgowi do cna ograniczyli polot stylistów. Po kilku godzinach z samochodem można zrozumieć, że kupując ten model wymieniamy jakość na zdolność do przewozu towarów oraz osób. Twarde, szorstkie plastiki, odsłonięte metalowe panele z widocznymi spawami i stare części Renault z początku XXI wieku tworzą dość ponury nastrój. Pozycja za kierownicą jest typowa dla vana – ma się wrażenie, że siedzi się na taborecie, a nie fotelu. Modele Stepway mają własne wykończenie wnętrza, które obejmowało czarne siedzenia z haftowanymi oparciami i niebieskimi przeszyciami. Skórzana kierownica była przyjemnym akcentem, podobnie jak gumowane pedały. Miejsca jest sporo, ale to głównie ze względu na bardzo cienkie boczki drzwi i brak podłokietnika, który „nie przeszkadza” i nie zajmuje miejsca. Fotele są miękkie i salonowe i na krótkich dystansach sprawdzają się nieźle, ale brak podparcia lędźwiowego może się dawać we znaki podczas dłuższych podróży.

Jeśli chodzi o udogodnienia, to mamy klimatyzację sterowaną dość archaicznym panelem z trzema pokrętłami. Jest również ekran systemu info-rozrywki z opcjonalną nawigacją. Jest także sporo schowków, półek, uchwytów i… to w zasadzie tyle. Z punktu widzenia kierowcy nie wszystko jest złe, ponieważ Renault pozwoliło na zastosowanie kilku porządnych części. Na przykład przełączniki szyb, dźwignie kierunkowskazów i kontroler radiowy za kierownicą są przyzwoitej jakości. I chociaż wspomniany system info-rozrywki jest jeszcze bardziej prymitywny niż w Twingo, jest bardzo prosty w użyciu i… po prostu jest. Miejsca na kanapie nie brakuje, a trzy indywidualne mocowania IsoFix to ogromna zaleta. Bagażnik jest gigantyczny i nawet w konfiguracji 5-osobowej trzeba się bardzo postarać, aby zapełnić go bagażami na wakacje. Pojemność 800 litrów do poziomu okien mówi sama za siebie, a gdy złożymy fotele (siedziska można podnieść), zyskujemy aż 3000 litrów do dachu. Więcej niż w niektórych mniejszych dostawczakach!

Używana Dacia Dokker – silniki

Wybór jednostek napędowych jest zaskakująco szeroki, choć mówimy o silnikach o bardzo przeciętnych mocach. Nie zmienia to jednak faktu, że te mocniejsze świetnie nadają się do tego auta. Z kompletem pasażerów i bagażem nieco więcej mocy na pewno się przyda. Przed liftingiem w ofercie był silnik 1.6 MPI o mocy 84 oraz 102 KM (98 KM z fabryczną instalacją LPG). O ile słabszy był co najwyższej wystarczający do jazdy z niewielkim obciążeniem, tak mocniejszy z momentem obrotowym 156 Nm dawał sobie radę w większości przypadków. Oczywiście z przyspieszeniem do setki w czasie niespełna 13 sekund o emocjach nie może być mowy, ale średnie spalanie na poziomie 6,2 l/100 km jest całkiem w porządku. Alternatywą jest silnik 1.2 TCe o mocy 115 KM i momencie obrotowym 190 Nm i tu już się robi całkiem przyzwoicie (niecałe 11 sekund do setki). Po liftingu w ofercie pojawiły się silniki 1.3 TCe o mocy 102 oraz 130 KM. W tym mocniejszym moment obrotowy sięgał 240 Nm, a sprint od 0 do 100 km/h zajmował 11,3 sekundy, ale w zamian kierowca otrzymywał 6-biegową przekładnię manualną (w pozostałych – 5-biegową).

Dacia Dokker - silnik
Silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM to optymalne i najczęściej spotykane rozwiązanie, w sam raz na nieśpieszne przemieszczanie się w trasie.

Alternatywą dla silników benzynowych jest wysokoprężny 1.5 dCi (lub późniejsze Blue dCi) o mocach 75, 90 oraz 95 KM. Ten najmocniejszy, z maksymalnym momentem obrotowym 220 Nm, rozpędza Dacię Dokker od 0 do 100 km/h w 12,5 sekundy i pozwoli osiągnąć 168 km/h prędkości maksymalnej. To również dość przeciętne wartości, ale średnie spalanie na poziomie 4,3 l/100 km wynagradza braki w dynamice i pasuje do ekonomicznego, oszczędnego charakteru auta.

Używana Dacia Dokker – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ciekawa stylistyka i charakter odmiany Stepway”.

„Dość oszczędne jednostki napędowe i niedroga eksploatacja”.

„Ogrom przestrzeni we wnętrzu, niezwykle pojemny bagażnik”.

„Prostota konstrukcji i dostęp do części zamiennych”.

 Wady 

„Oszczędności i cięcia kosztów widać niemal wszędzie”.

„Pomijając wersję Stepway, bardzo przeciętna stylistyka”.

„Bazowe silniki mają niewystarczającą moc”.

„Nawet po kilku latach eksploatacji wnętrze może wyglądać na zużyte”.

Używana Dacia Dokker – awaryjność, typowe usterki

Trudno oczekiwać od Dacii Dokker długowieczności i braku problemów z usterkami, ale ze względu na fakt, że to bardzo proste auto bez zbędnych gadżetów, lista rzeczy, które mogą się zepsuć, jest dość krótka. W wielu modelach tego producenta występował problem z wadliwymi katalizatorami oraz filtrami paliwa. Gdy silnik pracuje nierówno i/lub kolor spalin jest zbyt ciemny, warto sprawdzić auto pod tym kątem. Sporo skarg dotyczy także problemów z rdzą (szczególnie egzemplarzy z początków produkcji) oraz bardzo cienką i delikatna powłoką lakierniczą. Oprócz tego w niektórych modelach ECU zwraca dużo losowych błędów, niekiedy bez większej przyczyny. Problemem mogą być czujniki oraz uszkodzone (np. przez wilgoć) wiązki. Oczywiście warto również sprawdzić działanie wszystkich elementów elektrycznych oraz wnętrze pod kątem uszkodzeń lub zużycia.

Dacia Dokker - bagażnik
Modele, które było mocno eksploatowane i mają zadrapania lakieru np. wokół bagażnika, mogą mieć również problemy z pierwszymi ogniskami rdzy.

Używana Dacia Dokker – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Dacii Dokker znajduje się pod przednim słupkiem A z prawej strony pomiędzy zawiasami drzwi, jak również na słupku środkowym B z prawej strony na tabliczce pod drzwiami.

Dacia Dokker - VIN

Używana Dacia Dokker – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 140 ogłoszeń dotyczących Dacii Dokker. Za egzemplarz z 2018 roku w wersji Laureate i silnikiem 1.5 dCi z przebiegiem 230 000 kilometrów trzeba zapłacić około 23 000 złotych. Za odmianę Stepway z 2015 roku oraz z silnikiem 1.2 TCe i przebiegiem 150 000 kilometrów zapłacimy 40 000 złotych.

Używana Dacia Dokker – podsumowanie

Dacia Dokker nie jest samochodem atrakcyjnym jeśli chodzi o wygląd, wyposażenie czy komfort, ale nadrabia te zaległości niską ceną, przestrzenią i funkcjonalnością. Dla wielu osób będzie po prostu narzędziem, które łączy w sobie walor praktyczny ze sporą ilością miejsca dla całej rodziny. W wersji Stepway może być ciekawą propozycją dla tych, którzy potrzebują dużo miejsca i często wybierają się np. za miasto na piknik. Niska cena i koszty eksploatacji to bardzo istotne cechy tej propozycji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Daciach:

Używana Dacia Lodgy (2012-2022) – opinie użytkowników

Używana Dacia Sandero II (2012-2020) – opinie użytkowników

Dacia Dokker - bok

Dacia Dokker – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 436/175/181 cm
Rozstaw osi 281 cm
Pojemność bagażnika 800-3000 l
Dacia Dokker – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benz.)
Silnik 1.6 MPI 1.6 SCe LPG 1.6 SCe 1.2 TCe 1.3 TCe 1.3 TCe
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1198 cm³ 1333 cm³ 1333 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy + LPG benzynowy benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 84 KM 98 KM 102 KM 115 KM 102 KM 130 KM
Maks. moment 134 Nm 150 Nm 156 Nm 190 Nm 200 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 13,2 s 12,7 s 10,8 s 13,2 s 11,3 s
Prędkość maks. 159 km/h 167 km/h 170 km/h 175 km/h 173 km/h 189 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 8,1 l/100 km 6,2 l/100 km 5,7 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Dacia Dokker – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 95 KM
Maks. moment 200 Nm 220 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,1 s 13,3 s 12,5 s
Prędkość maks. 154 km/h 163 km/h 168 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km

Używana Dacia Dokker – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji